Rezultatele intalnirii ministrului Justitiei cu ambasadorii Statelor Membre ale Uniunii Europene
In cadrul intalnirii, ministrul Catalin Predoiu a prezentat agenda ministerului pentru perioada urmatoare. In continuare, ministrul a raspuns intrebarilor adresate privind politica de resurse umane, combaterea coruptiei, MCV.
De asemenea, s-a discutat si despre reactiile autoritatilor de la Bucuresti in urma publicarii Raportului de tara.
Ministrul Justitiei a subliniat necesitatea existentei unui dialog permanent intre minister si ambasadele Statelor Membre UE, pentru a transmite mesaje corecte catre capitale si pentru a identifica toate canalele de colaborare si sprijin reciproc, propunere salutata si agreata de catre ambasadori.
aProgramul legislativ al Ministerului Justitiei cuprinde, printre altele, 7 proiecte de lege care pregatesc si acompaniaza implementarea noilor coduri. Este vorba de proiectul legii privind aplicarea codului civil (trimis deja in Parlament), proiectul legii privind aplicarea codului penal (trimis deja in Parlament), proiectul legii privind aplicarea codului de procedura penala, proiectul legii privind aplicarea codului de procedura civila, proiectul legii privind executarea pedepselor privative de libertate, proiectul legii privind executarea pedepselor neprivative de libertate, proiectul legii privind autoritatea nationala pentru probatiune. La acestea se adauga proiectul legii privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor (amica reformaa).
Realizarea programului legislativ al ministerului implica o majoritate solida in Parlament care sa sprijine adoptarea legilor. Ministerul va continua sa se implice in discutii directe cu grupurile parlamentare pentru a construi aceasta majoritate ad-hoc, dupa modelul realizat la Senat cu ocazia alegii ANIa. Ideal ar fi ca toate partidele parlamentare sa subscrie o agenda pentru justitie, pe care sa o plaseze in afara confruntarilor politice parlamentare sau electorale.
Pe de alta parte, daca la cele 8 noi legi care urmeaza sa fie dezbatute si adoptate adaugam si cele 4 noi coduri, constatam ca in urmatorii doi ani trebuie sa implementam 12 legi esentiale pentru sistemul judiciar. Aceasta reforma consistenta nu se poate realiza fara pregatirea temeinica a sistemului judiciar. Aceasta inseamna ca in urmatorii doi ani Executivul si Puterea Judecatoreasca, magistratii si personalul auxiliar trebuie sa faca un efort comun convergent pentru reforma. Concret, aceasta inseamna finantarea Strategiei pentru dezvoltarea Justitiei de catre Executiv, si asimilarea continutului normativ al codurilor de catre magistrati si personalul auxiliar. Este important ca toate institutiile si asociatiile relevante in sistemul judiciar sa se implice in efortul de asimilare a continutului normativ al noilor legi fundamentale pentru Justitie", a declarat Catalin Predoiu, ministrul Justitiei.
Ministrul a fost de asemenea chestionat in legatura cu mentiunile din Raportul de tara privind achizitiile publice. aDesi procedura privind achizitiile publice este exterioara Mecanismului de Cooperare si Verificare, nu putem ignora preocuparea Comisiei Europene pentru acest subiect . Mesajul este cu bataie mai lunga si trebuie abordat cu responsabilitate nu numai de Guvern, ci de catre toate autoritatile administrative si partidele politice care furnizeaza cadrele acestor autoritati. Trebuie sa intelegem ca accesarea fondurilor europene nu inseamna doar proiecte bune, ci si asigurarea legalitatii in dobandirea si cheltuirea acestor fonduri", a mai declarat ministrul Justitiei.
Ambasadorii statelor membre au subliniat importanta Justitiei pentru mediul de afaceri, ministrul Justitiei raspunzand ca: aEste deja un truism faptul ca investitiiile serioase, bazate pe guvernanta corporatista, respectul regulii de drept si principiile dezvoltarii durabile au nevoie de o Justitie transparenta, in termene rezonabile si cu costuri rezonabile. Cu atat mai important este ca acum, in perioada de criza economica, sa finantam Justitia, pentru echilibru social si pentru a garanta un climat investitional adecvat. Redresarea economica trece prin dialogul si cooperarea Guvernului cu mediul de afaceri. Deci, trebuie sa fim de doua ori interesati, la nivel de Executiv si Legislativ, in finantarea si dezvoltarea Justitiei. Din celalalt unghi de vedere, reprezentantii sistemului judiciar trebuie sa constientizeze ca salariile decente si investitiile in sistemul judiciar vin din impozite si taxe platite de mediul de afaceri si cetateni. Orice amanare nejustificata a unei cauze comerciale, orice decizie nedreapta intr-o cauza comerciala, contribuie putin cate putin la deteriorarea mediului de afaceri si la scaderea veniturilor statului, deci la limitarea investitiilor, inclusiv cele in sistemul judiciar. Este un cerc vicios de cauze si efecte, care ar trebui transformat intr-un cerc virtuos. Executivul si magistratii au obligatia sa coopereze in acest sensa.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluri15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european
13 Jun 2024 |
1194
Sumele alocate de MJ in anul 2020 pentru plata onorariilor pentru asistenta judiciara
23 Jan 2020 |
990
De ”Ziua portilor deschise” Ministerul Justitiei va fi ”condus” de elevi
25 Oct 2019 |
1709
Presedintele Romaniei a semnat decretul pentru numirea Guvernului Romaniei
04 Nov 2019 |
1855
De ”Ziua portilor deschise” Ministerul Justitiei va fi ”condus” de elevi
25 Oct 2019 |
1362
Ministerul Justitiei finanteaza dotarea instantelor cu echipamente informatice in valoare de peste 46 milioane de lei
15 Oct 2019 |
1250
Articole JuridiceDobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz
Sursa: Dobre Ion
Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare
Sursa: Irina Maria Diculescu
Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor
Sursa: Irina Maria Diculescu
JurisprudenţăHotararea CEDO in cauza Michnea impotriva Romaniei. Respectarea vietii de familie
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Conflict negativ de competenta. Pluralitate de debitori. Instanta de executare competenta
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 816/2020, Sedinta publica din data de 1 aprilie 2020
Conditiile de exercitare a actiunii directe in contencios administrativ
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 1792/2019
ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
