din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2365 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana contribuie la reducerea birocratiei pentru intreprinderi si consumatori in actiunile in instanta transfrontaliere

Comisia Europeana contribuie la reducerea birocratiei pentru intreprinderi si consumatori in actiunile in instanta transfrontaliere

  Publicat: 15 Dec 2010       1426 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
1. Persoana fizica sau juridica care se obliga, pe baza unor clauze si conditii contractuale, sa execute diferite lucrari (industriale, de constructii etc.)
O intreprindere cu sediul in Franta a incheiat un contract de constructie cu un antreprenor cu sediul in Polonia in vederea construirii unei fabrici langa Paris.

Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Tratatul de la Amsterdam a intarit rolul si pozitia Presedintelui Comisiei. Conform noului Tratat, Guvernele Statelor Membre desemneaza de comun acord persoana pe care intentioneaza sa o numeasca Presedinte, alegere care va trebui aprobata de Parlamentul European.
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.

Cele doua firme convin ca orice litigiu privind contractele va fi solutionat de o instanta din Varsovia. Firma poloneza da in judecata intreprinderea franceza pentru ca aceasta este in urma cu platile. Instanta din Varsovia dispune ca intreprinderea franceza sa plateasca suma restanta. Ulterior, intreprinderea poloneza doreste ca hotararea sa se aplice activelor intreprinderii franceze detinute de aceasta din urma in Franta. Acest lucru necesita, in prezent, ca intreprinderea poloneza sa parcurga mai intai o procedura indelungata in fata unei instante franceze, denumita ``exequatur``, ale carei costuri se pot ridica pana la 3 000 de EUR. Procedura de exequatur, initiata de peste 10 000 de ori pe an in UE, este depasita, avand in vedere dezvoltarea pietei unice europene si nivelul de incredere intre sistemele juridice ale statelor membre in materie civila si comerciala. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeana a propus astazi eliminarea procedurii de exequatur, actiune care ar putea contribui la economisirea a pana la 48 de milioane EUR pe an si la facilitarea activitatilor economice transfrontaliere, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri). Reducerea costurilor este unul din obiectivele propunerii Comisiei privind o ampla reforma a asa-numitului Regulament Bruxelles I din 2001, un set de norme ale UE care determina instanta competenta in cazurile transfrontaliere si modul in care hotararile judecatoresti emise intr-un stat membru al UE sunt recunoscute si executate intr-un alt stat membru. Reforma are ca scop consolidarea pietei unice si reducerea birocratiei. De asemenea, aceasta va consolida protectia consumatorilor europeni in relatiile lor cu intreprinderi din tari terte, va spori securitatea juridica in cazul alegerii de catre intreprinderi a legislatiei aplicabile si va imbunatati competitivitatea organismelor europene de arbitraj.
``Comisia propune astazi eliminarea unei proceduri complicate si costisitoare privind recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie civila si comerciala intre statele membre. Aceasta este o veste buna pentru cetatenii si IMM-urile din Europa . Propunerile noastre vor conduce la o solutionare mai rapida si mai putin costisitoare a litigiilor transfrontaliere, cu realizarea unor economii cuprinse intre 2 000 si 12 000 de EUR in cazuri individuale``, a declarat JosA� Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene .

``Intr-o veritabila piata unica, hotararile judecatoresti in materie civila si comerciala pronuntate intr-un stat membru ar trebui sa beneficieze de incredere deplina in toate celelalte state membre ale Uniunii Europene. Acesta este motivul pentru care actionam astazi in vederea eliminarii procedurii de exequatur, care este depasita si excesiv de birocratica, inlaturand astfel un factor de descurajare important pentru tranzactiile transfrontaliere in Europa .``, a precizat Viviane Reding, comisarul european pentru justitie si vicepresedinte al Comisiei Europene. ``Obiectivul meu este ca, pana in 2013, hotararile judecatoresti in materie civila si comerciala sa poata fi executate in mod eficient, rapid si la preturi rezonabile in intreaga UE, indiferent daca sunt pronuntate de o instanta nationala sau de o instanta dintr-un alt stat membru al UE``.
Chiar daca piata unica a UE ofera intreprinderilor accesul la o piata de 500 de milioane de consumatori, doar un sfert din cele 20 de milioane de IMM-uri din Europa sunt implicate in comertul transfrontalier. Un studiu recent a aratat ca aproape 40 la suta din intreprinderi ar fi dispuse intr-o mai mare masura sa desfasoare activitati comerciale in afara pietei lor nationale, in cazul in care procedurile pentru solutionarea litigiilor in fata instantelor din strainatate ar fi simplificate. Prin urmare, inlaturarea obstacolelor birocratice care impun intreprinderilor costuri suplimentare si creeaza incertitudine juridica pentru acestea, constituie o parte esentiala a actiunilor Comisiei de a face viata mai usoara pentru intreprinderi si cetateni (a se vedea IP/10/1390 si MEMO/10/525).
Astazi, Comisia a convenit asupra unei reforme a Regulamentului Bruxelles I din 2001. Acest regulament are un rol fundamental pentru litigiile transfrontaliere, deoarece determina instanta care are competenta in cazurile transfrontaliere. De asemenea, permite ca hotararile judecatoresti pronuntate intr-un stat membru sa fie recunoscute intr-un alt stat membru.



Reforma propusa de Comisie cuprinde patru modificari-cheie:
- eliminarea procedurii greoaie de exequatur:
conform normelor in vigoare, o hotarare pronuntata intr-un stat membru nu produce efecte in mod automat intr-un alt stat membru. Aceasta trebuie mai intai sa fie recunoscuta si declarata executorie in cadrul unei etape intermediare speciale de catre o instanta din statul membru de executare - asa-numita procedura de exequatur. In cazurile complexe, costurile procedurii pot ajunge pana la 12 700 de EUR pentru onorariile avocatilor, traduceri si cheltuielile de judecata . De asemenea, in unele tari ar putea dura cateva luni pana cand o hotarare este recunoscuta si executata. In aproape 95% din cazuri, procedura este doar o formalitate. Prin urmare, Comisia propune eliminarea acesteia. In viitor, hotararile in materie civila si comerciala pronuntate de catre o instanta intr-un stat membru vor deveni, astfel, in mod automat, executorii pe intreg teritoriul UE. Cu toate acestea, executarea unei hotarari judecatoresti ar putea fi oprita de catre o instanta, dar numai in circumstante exceptionale (cum ar fi incalcarea dreptului la un proces echitabil de catre instanta care a pronuntat hotararea in strainatate);
- consolidarea protectiei consumatorilor in ceea ce priveste litigiile care implica tari din afara UE: in prezent, normele nationale privind competenta in cazul paratilor din tari terte difera foarte mult intre statele membre. Legislatia nationala a unei tari poate permite unui cetatean sau unei intreprinderi sa cheme in judecata un parat din afara UE in fata instantei nationale, in timp ce acest lucru nu este posibil in alte tari . Reformele propuse astazi vor schimba acest lucru. In special in relatiile dintre un consumator domiciliat in UE si o intreprindere cu sediul in afara UE, instantele din tara de rezidenta a consumatorului vor avea competenta in viitor, indiferent de statul membru;

- asigurarea securitatii juridice in cazul acordurilor de alegere a forului incheiate intre intreprinderi: in cadrul relatiilor dintre intreprinderi, acestea convin de multe ori ca toate litigiile sa fie solutionate de catre o anumita instanta. Cu toate acestea, tacticile privind litigiile au condus la o situatie in care validitatea unei astfel de alegeri a forului este contestata in instanta intr-un alt stat membru al UE, cu scopul de a intarzia solutionarea litigiului - o practica denumita uneori ``torpila italiana". Comisia a propus astazi masuri in vederea eliminarii unor astfel de tactici abuzive prin asigurarea faptului ca instanta aleasa in cadrul acordului de alegere a forului este intotdeauna prima care poate stabili daca acordul este valabil sau nu;
- consolidarea competitivitatii organismelor europene de arbitraj: propunerile de reforma ale Comisiei vor aduce clarificari privind procesul de arbitraj, care, pana in prezent, nu este reglementat de Regulamentul Bruxelles I. Pentru solutionarea litigiilor comerciale, peste 60% din marile intreprinderi europene prefera mai degraba arbitrajul, decat litigiile in instanta. Organismele de arbitraj europene de la Londra si Paris instrumenteaza cazuri cu o valoare totala de peste 50 de miliarde EUR. Aceasta este o afacere de 4 miliarde EUR pe an in UE. Cu toate acestea, in prezent, o intreprindere care doreste sa renunte la un acord de arbitraj poate relativ usor sa invoce faptul ca intelegerea nu este valabila si sa intenteze un proces in fata unei instante dintr-un stat membru in care este posibila obtinerea unei decizii favorabile care sa conteste validitatea acordului de arbitraj. Acesta este motivul pentru care Comisia a propus astazi conferirea unei sigurante intreprinderilor cu privire la faptul ca alegerea instantelor arbitrale este in afara influentei tacticilor abuzive in cadrul proceselor.



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    Arbitraj    Arbitraj international    Franta    Exequatur

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 463

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1403

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1089

SRJ MediaSind: TVR impune o procedura ilegala si imorala pentru a concedia angajatii incomozi
11 Mar 2020 | 1108

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1009

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1551



Articole Juridice

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019