din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2478 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Cadrul de guvernanta corporativa pentru societatile europene: este nevoie de imbunatatiri?

Cadrul de guvernanta corporativa pentru societatile europene: este nevoie de imbunatatiri?

  Publicat: 05 Apr 2011       2537 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Pierderea increderii in moneda unei tari sau in alte active financiare ale acesteia,
Una dintre realitatile pe care criza financiara le-a scos la iveala este ca guvernanta corporativa, bazata pana acum indeosebi pe autoreglementare, nu a fost atat de eficienta pe cat se putea.

(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Piata special organizata de catre stat, intreprinzatori sau asociatii particulare si mixte,in cadrul carora se pot incheia

Un management mai bun al societatilor este important nu numai pentru a reduce probabilitatea aparitiei unei noi crize in viitor, ci si pentru a fi mai competitive. Comisia Europeana a lansat o consultare publica pe tema modalitatilor de imbunatatire a guvernantei corporative a societatilor europene. Definitia traditionala a guvernantei corporative este aceea de sistem de management si control al societatilor comerciale. Consultarea acopera subiecte cum sunt: solutii pentru a imbunatati functionarea consiliului de administratie si a spori diversitatea membrilor acestuia, monitorizarea si aplicarea codurilor nationale de guvernanta corporativa existente si modalitati de crestere a implicarii actionarilor. Termenul pentru transmiterea contributiilor la aceasta consultare este 22 iulie 2011.


Michel Barnier, Comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: ``In conjunctura economica actuala, este nevoie mai mult ca oricand sa ne asiguram ca societatile sunt bine guvernate si ca sunt, asadar, fiabile si sustenabile. Aplicarea in exces a unei viziuni pe termen scurt a avut consecinte dezastruoase. De aceea am lansat astazi o dezbatere pe tema eficientei cadrului existent de guvernanta corporativa. Inainte de toate, avem nevoie de consilii de administratie care sa fie mai eficiente si de actionari care sa isi asume pe deplin responsabilitatile``.


Care sunt temele pe care le acopera consultarea publica?


Concluziile desprinse in urma crizei financiare vor determina supravegherea mai stricta a institutiilor financiare, sporirea soliditatii bancilor si crearea unor sisteme eficiente pentru solutionarea crizelor bancare. Aceasta consultare publica se inscrie intr-o analiza pe termen mai lung a cadrului de guvernanta corporativa a societatilor in general si se axeaza pe modul in care functioneaza societatile comerciale, nu doar institutiile financiare. Analizele efectuate arata ca situatia poate fi imbunatatita in mai multe domenii care tin de guvernanta corporativ, de exemplu diversitatea membrilor consiliului de administratie, implicarea actionarilor si calitatea declaratiilor privind guvernanta corporativa.


Cartea verde are asadar scopul de a lansa o dezbatere generala asupra unor teme cum sunt:




  • Consiliul de administratie: intrebarile formulate se refera la functionarea eficienta a consiliilor si la masurile care pot fi luate pentru ca acestea sa aiba o componenta mixta, de exemplu incurajarea diversitatii de gen, a diversitatii competentelor si a nationalitatilor. Functionarea consiliilor, mai exact in termeni de disponibilitate si de timp consacrat de administratori, se numara si ea printre temele examinate, la fel ca problema administrarii riscurilor si cea a remunerarii administratorilor.




  • solutii pentru a spori implicarea actionarilor in probleme legate de guvernanta corporativa si a-i incuraja pe acestia sa fie interesati de obtinerea unor rezultate de durata si a unei performante pe termen mai lung, dar si solutii pentru a spori protectia actionarilor minoritari. Cartea verde adreseaza totodata intrebarea daca este necesara identificarea actionarilor, prin crearea unui mecanism care sa le permita emitentilor sa isi cunoasca actionarii, si daca este nevoie de imbunatatirea cadrului de cooperare a actionarilor.




  • modalitati de imbunatatire a monitorizarii si aplicarii codurilor nationale de guvernanta corporativa existente2 pentru a oferi informatii utile investitorilor si publicului. Societatile care nu respecta recomandarile nationale in materie de guvernanta corporativa trebuie sa explice motivele acestei decizii. In realitate, acest lucru se intampla foarte rar. Cartea verde pune intrebarea daca sunt necesare reguli mai detaliate cu privire la aceste explicatii si daca organismele nationale de monitorizare ar trebui sa aiba un rol mai important in legatura cu declaratiile privind guvernanta corporativa.




Care sunt etapele urmatoare?


Consultarea ramane deschisa pana in data de 22 iulie 2011. Comisia va examina atent toate raspunsurile primite, iar in toamna va publica o sinteza a acestora in care va prezenta pe scurt rezultatele consultarii. Pe baza acestor rezultate se va decide daca este necesara prezentarea unor propuneri legislative. Eventualele propuneri vor fi insa prezentate numai dupa efectuarea unei analize amanuntite a impactului.


In prezent, la nivelul UE exista un set de principii si reguli in materie de guvernanta corporativa, care cuprinde recomandari cu privire la independenta administratorilor fara functie executiva, la comitetele consiliului si la remunerare. Totodata, setul de reguli cuprinde si obligatia societatilor cotate de a publica declaratii privind guvernanta corporativa. Directivele privind ofertele publice de cumparare (Directiva 2004/25/CE), transparenta societatilor cotate la bursa (Directiva 2004/109/CE), drepturile actionarilor (Directiva 2007/36/CE), abuzul de piata (Directiva 2003/6/CE) si auditul (Directiva 2006/43/CE) sunt cele care contureaza cadrul de guvernanta corporativa din UE.



Citeşte mai multe despre:    Guvernanta corporativa    Comisia Europeana    Criza

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 463

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1403

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1089

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1009

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1551

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 1465



Articole Juridice

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Importanta indicarii unui spor stabilit prin CCM in contractul individual de munca sau actele aditionale la acesta
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta Civila nr. 1003/10.12.2020

Desfiintarea aparenta, fictiva, a postului ocupat de salariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta, Sectia I Civila, Decizia nr. 721/CM din 11.09.2013