Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » CE: Prin utilizarea mandatului european de arestare se lupta impotriva criminalitatii transfrontaliere

CE: Prin utilizarea mandatului european de arestare se lupta impotriva criminalitatii transfrontaliere

  Publicat: 11 Apr 2011       2326 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Europenii au dreptul de a calatori in mod liber in cadrul UE pentru a munci, a studia sau a-si petrece vacantele. Dar spatiul fara frontiere nu ar trebui sa permita infractorilor sa se sustraga din fata justitiei, prin simpla deplasare in alt stat membru.

Titlu de credit care poate sa fie transferat de la un proprietar la altul fara consimtamantul emitentului.
Reglementata in cap. II, t. I, art. 9 pen., partea generala,
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Perioada electorala - intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii la cunostinta publica a datei la care vor avea loc alegerile si data in care rezultatele finale
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Una din formele importante prin care se manifesta dreptul de aparare,
(Lien) Dreptul legal al unui creditor de a vinde activele ipotecate atunci cand debitorul nu poate sau nu vrea sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de imprumut.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
1. Solutia la care partenerii de negocieri ajung prin acordarea de concesii reciproce in scopul deblocarii tratativelor si a facilitarii perfectarii contractului.
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Reprezinta respectarea de catre autoritatile administratiei publice a obligatiei de a informa cu privire la modul de stabilire a activitatilor componente si a obiectivelor,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
(Debt-to-equity ratio) Raportul intre imprumuturile pe termen lung si fondurile furnizate de catre actionari.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.

Mandatul european de arestare - in vigoare din 2004 - ofera un instrument eficient pentru extradarea dintr-o tara a UE in alta a persoanelor suspectate de savarsirea unei infractiuni, astfel incat infractorii sa nu se poata ascunde in Europa . De exemplu, datorita acestui sistem, zeci de persoane suspectate de savarsirea infractiunilor de trafic de droguri si omor si a infractiunilor sexuale asupra minorilor au fost aduse inapoi in Regatul Unit, din Spania. Comisia Europeana a constatat intr-un raport publicat astazi ca, desi s-au inregistrat multe succese, state membre ale UE pot imbunatati modul in care functioneaza sistemul, care este bazat pe increderea reciproca intre sistemele judiciare nationale. Statele membre ar trebui sa utilizeze mandatul european de arestare respectand pe deplin drepturile fundamentale si tinand seama, pentru fiecare caz in parte, de necesitatea reala a extradarii.


``Mandatul european de arestare este un instrument important pentru a prinde infractori, dar statele membre ar trebui sa se asigure ca acesta este utilizat corect``, a declarat doamna Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei si comisar UE pentru justitie. ``Guvernele nationale trebuie sa isi consolideze increderea reciproca in sistemele lor judiciare pentru ca mandatul european de arestare sa functioneze chiar si mai eficient. Avand in vedere implicatiile importante din perspectiva drepturilor fundamentale, mandatele europene de arestare nu ar trebui emise in mod mecanic sau automat, pentru infractiuni care nu prezinta o importanta deosebita, precum furtul unei biciclete.``


Raportul Comisiei evalueaza modul in care statele membre au pus in aplicare din 2007 mandatul european de arestare si face bilantul functionarii acestuia pana in prezent. Intre 2005 si 2009, statele membre au eliberat 54 689 de mandate europene de arestare, ceea ce a avut ca rezultat predarea a 11 630 de persoane suspectate. In aceeasi perioada, mandatul de arestare a avut un efect marcant in accelerarea transferului intre tarile UE al persoanelor suspectate de savarsirea unei infractiuni . Inainte de utilizarea mandatului de arestare, procesul de extradare dura, in medie, un an, aceasta perioada reducandu-se in prezent la 16 zile in cazul in care persoana suspectata este de acord sa se predea si la 48 de zile in caz contrar. Prin urmare, mandatul european de arestare a devenit un instrument-cheie in lupta impotriva criminalitatii si un aspect important de securitate interna a UE.


Printre cei predati prin utilizarea unui mandat european de arestare s-au numarat o persoana care a organizat la Londra un atentat - esuat - cu bomba, prinsa in Italia, un criminal in serie din Germania prins in Spania, o persoana suspectata de trafic de droguri din Malta, extradata din Marea Britanie, participantii la un jaf armat cautati de Italia si arestati in sase tari diferite ale UE si, foarte recent, a fost dizolvata in cinci tari o vasta retea de autori de furturi de marfa transportata, care actiona autostrada.


Subliniind succesul mandatului european de arestare in furnizarea unei metode eficiente de a extrada suspecti intr-o Uniune fara frontiere, Comisia recunoaste, de asemenea, ca modul in care acesta functioneaza ar putea fi imbunatatit. Raportul evidentiaza faptul ca eficacitatea mandatului european de arestare poate fi afectata de ingrijorari legate de respectarea drepturilor fundamentale in statele membre si o posibila utilizare excesiva a mandatelor in cazuri care nu prezinta o importanta deosebita.


Comisia abordeaza unele dintre aceste probleme, sprijinind garantarea de procese echitabile prin impunerea de standarde minime la nivelul UE pentru drepturile persoanelor suspectate sau acuzate de savarsirea unei infractiuni . UE a adoptat deja norme privind dreptul la interpretare si traducere in cadrul procedurilor penale si a propus norme comune pentru a garanta faptul ca persoanele suspectate sunt informate in legatura cu drepturile lor. Se preconizeaza adoptarea de norme suplimentare pentru a asigura accesul la asistenta juridica prin intermediul unui avocat si dreptul de a comunica atat cu membrii familiei, cat si cu angajatorii. Aceste masuri se vor aplica persoanelor suspectate pe numele carora s-a emis un mandat european de arestare, ceea ce va contribui la asigurarea respectarii drepturilor fundamentale ale acestora.


Cu toate acestea, statelor membre le revine responsabilitatea de realiza principalele imbunatatiri in modul in care mandatul european de arestare este pus in aplicare. Statele membre ar trebui sa se asigure de faptul ca sistemul nu este compromis de emiterea mai multor mandate de arestare pentru infractiuni care nu prezinta o importanta deosebita, cum ar fi furtul unei biciclete. Inainte de emiterea unui mandat european de arestare, autoritatile judiciare ale statelor membre ar trebui sa tina seama de gravitatea infractiunii, de durata pedepsei, precum si de costurile si beneficiile executarii unui mandat de arestare . Principiul proportionalitatii trebuie sa fie respectat cu atentie in cadrul utilizarii mandatelor.


Prin urmare, pentru a imbunatati functionarea sistemului, Comisia:




  • va face apel la statele membre ale UE sa isi completeze legislatia interna in cazul in care aceasta nu respecta pe deplin decizia-cadru de instituire a mandatului european de arestare;




  • va cere statelor membre sa se asigure ca practicienii in domeniul dreptului, cum ar fi procurorii, nu emit mandate de arestare pentru infractiuni minore, respectand orientarile stabilite in manualul european privind modalitatile de emitere a unui mandat european de arestare, inclusiv in tarile in care urmarirea penala este obligatorie;




  • pana la sfarsitul anului 2011, va inainta propuneri pentru accelerarea organizarii de cursuri de formare pentru autoritatile politienesti si judiciare, precum si pentru practicienii in domeniul dreptului pe teme legate de mandatul de arestare, pentru a se asigura coerenta si eficacitatea modului de utilizare a mandatului si a spori gradul de sensibilizare privind noile garantii instituite de UE in materie de drepturi procedurale;




  • va incuraja statele membre sa puna in aplicare masuri complementare (patru decizii-cadru) care abordeaza aspecte precum transferul sentintelor si al hotararilor atunci cand inculpatul nu este prezent;




  • va incerca sa imbunatateasca procesul de colectare a datelor statistice privind mandatul de arestare, din statele membre, astfel incat sistemul sa poata fi evaluat in mod corespunzator;




  • va continua sa monitorizeze indeaproape functionarea mandatului de arestare si va tine seama de toate optiunile posibile pentru a remedia deficientele, inclusiv masuri suplimentare pentru a aduce imbunatatiri drepturilor procedurale.





Citeşte mai multe despre:    Mandat european de arestare    Infractiuni    Comisia Europeana

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Decrete de eliberare din functia de procuror, semnate in data de 31 ianuarie 2020
31 Jan 2020 | 414

ICCJ: Concurs real al infractiunii de folosire sau prezentare cu rea-credinta de inscrisuri sub semnatura privata falsificate
23 Jan 2020 | 445

ICCJ: Data savarsirii si epuizarii infractiunii de abandon de familie
23 Jan 2020 | 441

Pana la 31 decembrie 2020 va fi implementat Registrul national automatizat cu privire la persoanele care au comis infractiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor
19 Jan 2020 | 274

ICCJ: Martorul denuntator poate fi subiect activ al infractiunii de marturie mincinoasa
17 Jan 2020 | 313

CEDO: o disputa intre avocat si judecator poate afecta dreptul la un proces echitabil
03 Nov 2019 | 1460



Articole Juridice

Neinlaturarea raspunderii disciplinare de o hotarare penala de achitare
Sursa: MCP Cabinet avocati

Exigentele impuse pentru emiterea unui mandat european de arestare si intinderea protectiei jurisdictionale de care beneficiaza persoanele pe numele carora a fost emis un astfel de mandat
Sursa: EuroAvocatura.ro

Criterii jurisprudentiale in stabilirea daunelor morale de catre instantele de judecata
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Recursul in casatie nu poate cenzura situatia de fapt, limitandu-se doar la verificarea respectarii legii de catre instanta a carei hotarare a fost atacata
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 49/RC/2019

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 117/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 375 si art. 377 din Codul de procedura penala, cu referire la art. 38 din Codul penal
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 10/2019: in cazul nedepunerii armei la un armurier autorizat dupa expirarea permisului de arma, arma si munitia intra sub incidenta confiscarii speciale chiar daca a fost dispusa clasarea.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie