Aceasta reducere drastica fata de cele aproape 500 milioane EUR acordate in anii anteriori a fost determinata de o hotarare din aprilie a Curtii de Justitie, care prevede ca alimentele ce fac obiectul acestui program trebuie sa provina din stocuri publice ale UE. Prin urmare, programul pentru 2012 se bazeaza exclusiv pe toate toate stocurile de interventie existente (162 000 de tone de cereale si 54 000 de tone de lapte praf degresat in regim de interventie).
Comisia a prevazut aceasta problema potentiala si a propus initial schimbarea programului in 2008. Desi Parlamentul European si-a manifestat sprijinul, propunerea a ramas blocata in Consiliu . Intentionand ca dosarul sa avanseze, Comisia a elaborat o propunere revizuita in septembrie anul trecut. Din nefericire, si aceasta a ramas blocata in Consiliu .
Desi UE se bucura, in medie, de unul dintre cele mai ridicate standarde de viata din lume, unele persoane se afla in imposibilitatea de a-si asigura necesarul de hrana. Se estimeaza ca la nivelul UE exista 43 milioane de persoane cu risc de saracie alimentara, adica persoane care nu isi pot permite sa manance o masa completa o data la doua zile . Programul pentru persoanele cele mai defavorizate sprijina furnizarea de alimente catre aceste persoane sau familii deosebit de vulnerabile care se gasesc intr-o situatie dificila. In 2009, 18 milioane de cetateni din 19 state membre au beneficiat de 440 000 tone de produse alimenare. Organizatiile caritabile si ONG-urile conteaza pe contributia UE la sprijinirea acestor persoane nevoiase. Prin urmare, este esential sa se gaseasca rapid o solutie care sa duca la depasirea actualelor probleme si care sa poata face uz de fondurile disponibile.
Comisarul pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, Dacian Ciolos, subliniaza importanta acestui program . ``Ramanem angajati politic fata de acest program, a carui importanta este recunoscuta de multe organizatii caritabile si ONG-uri din UE. Trebuie asadar sa gasim o cale de continuare a programului pe termen mediu-lung, care corespunde fara echivoc situatiei juridice. Cea mai usoara solutie ar fi ca statele membre sa isi dea acordul in privinta propunerii inaintate, care beneficiaza deja de sprijinul politic al Parlamentului European.``
Programul UE de distribuire a produselor alimentare catre persoanele cele mai defavorizate din Comunitate (denumit in continuare PEAD) functioneaza din decembrie 1987, cand Consiliul a adoptat normele privind deblocarea produselor agricole plasate in stocuri de interventie publica pentru statele membre care doreau sa le utilizeze drept ajutoare alimentare pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate .
Pentru a se asigura continuitatea aprovizionarii, PEAD a fost modificat, la mijlocul anilor 1990, in scopul suplimentarii stocurilor de interventie cu achizitii de pe piata . Aceasta nu s-a dorit a fi o solutie pe termen lung, ci o solutie la care sa se poata recurge atunci cand stocurile de anumite produse ar fi fost insuficiente. La baza programului a continuat sa stea interventia, ``pana la reducerea stocurilor la un nivel normal``. Reformele succesive ale politicii agricole comune (PAC) au facut ca, treptat, interventia sa isi reia rolul de ``plasa de siguranta``.
PEAD este finantat de Fondul European de Garantare Agricola (FEGA). Bugetul sau a crescut de la aproape 100milioane EUR in 1987 la 500milioaneEUR incepand cu 2009. Participarea la acest program este facultativa. In 2012 participa douazeci de state membre.
In fiecare an, statele membre care doresc sa participe transmit Comisiei necesarul de cantitati din produsele disponibile in stocurile de interventie . Pe baza acestor informatii si a datelor furnizate de Eurostat cu privire la saracie, Comisia fixeaza un plafon bugetar pentru fiecare stat membru participant si o lista a produselor care urmeaza sa fie retrase din stocurile publice sau achizitionate de pe piata, utilizandua��se bugetul alocat.
Atunci cand se pun la dispozitie stocuri de interventie, se lanseaza cereri de oferte pentru inlocuirea sau schimbul respectivelor bunuri (grau, de exemplu) cu produse prelucrate din aceeasi ``familie`` (de exemplu, faina sau paste). Aceste produse sunt distribuite drept ajutoare alimentare persoanelor celor mai defavorizate, fie sub forma de cosuri cu alimente, fie ca mese servite in centre administrate de organizatii caritabile sau de alte organisme competente desemnate de statele membre. PEAD sprijina furnizarea de produse alimentare catre persoane sau familii deosebit de vulnerabile, care se afla in dificultate.
Reformele succesive ale PAC au condus la un sistem mult mai orientat catre piata, cu niveluri mult mai mici ale stocurilor de interventie . Recunoscand ca aceasta situatie poate dobandi un caracter problematic in cazul programului ``Ajutoare pentru nevoiasi``, Comisia a publicat initial, in 2008, o propunere de modificare a programului (inclusiv masuri care sa faciliteze accesul la produsele de pe piata libera). Propunerea a ramas insa blocata in Consiliu, din cauza opozitiei exprimate de 6 state membre.
In septembrie 2010, Comisarul a prezentat o propunere revizuita (inclusiv cu scopul de a se tine seama de Tratatul de la Lisabona) - a se vedea IP/10/1141. Si aceasta propunere a ramas insa blocata in Consiliu .
In 2009, Parlamentul European a prezentat un aviz referitor la propunerea din 2008, dar nu s-a pronuntat (inca) in privinta propunerii din septembrie 2010.
La 13 aprilie 2011, Curtea de Justitie s-a pronuntat asupra unei plangeri formulate in 2009 de Germania impotriva programului ``Ajutoare pentru nevoiasi``, hotarand impotriva Comisiei si sustinand in principal ca majoritatea alimentelor care fac obiectul programului trebuie sa provina din stocuri publice.
Planurile anuale se adopta de obicei in septembrie. Motivul acestei adoptari timpurii a planului anual este ca, avand in vedere reducerea masiva a resurselor, sa se acorde statelor membre si organizatiilor caritabile un plus de timp care sa le permita sa identifice surse alternative de alimente.
Proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act in cadrul sedintei din 2 octombrie 2019 02 Oct 2019 | 985
Camera Consultantilor Fiscali a publicat data si tematica pentru sustinerea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2019 10 Sep 2019 | 1120
Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 31 iulie 2019 31 Jul 2019 | 848
Stimulente pentru angajarea tinerilor in agricultura. Conditii pentru angajatorii fermieri si tinerii salariati 25 May 2019 | 796
Proiect de hotarare: Guvernul discuta acordarea de ajutoare de 15 000 de euro pentru producatorii de rosii si producatorii de usturoi 15 May 2019 | 578
Incepand cu data de 1 aprilie 2019 fermierii isi pot asigura culturile cu bani europeni 09 May 2019 | 700
Excluderea unui agricultor de la beneficiul unor ajutoare agricole pentru declaratie falsa cu privire la suprafata exploatatiei sale nu se opune aplicarii unei sanctiuni penale pentru aceleasi fapte Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce acte normative va abroga Noua lege a pensiilor (Legea 263/2010)? Sursa: EuroAvocatura.ro
Topul celor mai spectaculoase fraude cu fonduri UE Sursa: Ziua
15 greseli frecvente ale solicitantilor de fonduri UE pentru proiecte regionale Sursa: HotNews
Raspunderea penala a persoanei juridice. Abuz in serviciu Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 217/A din 16 iulie 2014
Pentru a epuiza maldarele de laptele praf degresat Consiliul a adoptat o reglementare solicitand producatorilor de hrana pentru animale sa cumpere lap Pronuntaţă de: Cazul: Bayerische Hnl Vermehrungsbetriebe GmbH & CO. KG vs. Council and Commission, 1978, nr.83, 94/76, 4, 15, 40/77
Inselaciune. Elemente constitutive. Cupoane pentru agricultori Pronuntaţă de: I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 390 din 23 ianuarie 2006