In fapt, Curtea de la Strasbourg a retinut ca la data de 24 octombrie 2000, reclamanta Georgeta Stoicescu, a fost atacata, muscata si aruncata la pamant de 7 caini comunitari, in fata casei sale din cartierul Pajura, Bucuresti. In urma atacului, reclamanta a fost ranita la cap si picior (femur fracturat). Dupa atacul suferit, starea de sanatate a reclamantei s-a deteriorat, astfel incat la 4 iunie 2003 ea a fost incadrata in categoria persoanelor cu handicap . Instanta europeana a subliniat, de asemenea, ca reclamanta a inceput sa sufere de amnezie, dureri de umeri si picioare si sa prezinte dificultati in ceea ce priveste alimentatia. S-a aratat ca reclamanta traia intr-o stare continua de anxietate si n-a mai parasit domiciliul de teama unui alt atac.
Raportat la starea de fapt din speta, CEDO a retinut ca, potrivit relatarilor mass-media, la momentul incidentului, numarul cainilor comunitari era deja o problema veche, semnalata inca din anii 1990. De asemenea, potrivit aceleiasi surse, in anul 2000 numarul cainilor din Bucuresti se ridica la 200.000.
Cu privire la incalcarea articolului 8 din Conventie, CEDO a retinut ca, in urma atacului cainilor comunitari si a consecintelor sale, reclamanta a suferit, in mod incontestabil, atat din punct de vedere fizic cat si psihic. Instanta europeana a observat ca autoritatile nationale dispuneau la momentul incidentului de informatii abundente si detaliate cu privire la problema cainilor comunitari si a pericolului pe care acestia il reprezentau pentru populatie. Mai mult, s-a retinut ca, inca inainte de atacul suferit de reclamanta, exista o baza legala pentru crearea unei structuri specifice de supraveghere a cainilor comunitari, iar aceste reglementari in materie au fost de mai multe ori modificate, in principal in ceea ce priveste organizarea si controlul acestei structuri. S-a constatat ca in ciuda reglementarilor legale existente, problema cainilor comunitari nu s-a imbunatatit.
Subliniem ca CEDO a acceptat argumentul Guvernului Romaniei potrivit caruia responsabilitatea pentru problema cainilor comunitari revine si societatii civile. Sub acest aspect, s-a aratat ca nu trebuie sa se impuna autoritatilor o sarcina excesiva sau insuportabila in ceea ce priveste prioritatile si resursele.
Curtea a remarcat insa ca nu s-a mentionat nicio masura concreta pe care autoritatile ar fi luat-o la momentul respectiv in vederea solutionarii problemei cainilor comunitari si nu s-a demonstrat ca legislatia si practica din acest domeniu ar fi fost de natura sa acorde un remediu adecvat victimelor atacurilor cainilor comunitari.
Cu privire la situatia particulara a reclamantei, s-a aratat ca, in ciuda faptului ca printr-o hotarare nedefinitiva i s-a recunoscut dreptul la despagubire, aceasta nu si-a vazut satisfacut dreptul la repararea prejudiciului, instantele respingandu-i actiunea din motive procedurale.
In concluzie, CEDO a apreciat cu majoritate (6 contra 1) ca insuficienta masurilor luate de catre autoritati pentru a solutiona problema cainilor comunitari, combinata cu lipsa unui remediu efectiv pentru prejudiciul produs, conduc la incalcarea articolului 8 din Conventie .
In ceea ce priveste incalcarea articolului 61din Conventie, s-a constatat ca sarcina impusa reclamantei, de a identifica autoritatea responsabila cu supravegherea organismului competent in ceea ce priveste cainii comunitari, a fost disproportionata, in conditiile in care potrivit legislatiei interne consiliile municipale sunt insarcinate sa creeze structuri care sa gestioneze situatia cainilor comunitari si primariile sunt insarcinate cu punerea in aplicare a politicilor consiliilor municipale.
In consecinta, Curtea a considerat in unanimitate ca reclamanta nu a putut cere repararea prejudiciului pentru atacul suferit si a concluzionat ca nu a beneficiat de un drept de acces efectiv la un tribunal.
In temeiul articolului 41 din Conventie, Curtea a obligat statul roman sa plateasca reclamantei 9.000 EUR cu titlu de daune morale si 20 EUR pentru cheltuieli de judecata .
In opinia sa separata, Judecatorul Lopey Guerra a aratat ca, desi chestiunea cainilor comunitari reprezinta o problema serioasa, nu intra in competenta CEDO sa determine daca aceasta problema necesita o atentie preferentiala in raport de alte probleme. Dupa parerea sa, apartine autoritatilor nationale competenta de a stabili prioritatile in privinta alocarii eforturilor si resurselor, iar in speta, constatarea incalcarii articolului 6 din Conventie si acordarea satisfactiei echitabile ar fi reprezentat un remediu suficient pentru incalcarea drepturilor reclamantei.
1 La 10 ianuarie 2001, reclamanta a chemat in judecata Primaria Municipiului Bucuresti solicitand obligarea la daune-interese pentru prejudiciul suferit ca urmare a atacului. Desi in prima instanta actiunea reclamantei a fost admisa, urmare a recursului primariei cererea sa a fost respinsa in mod definitiv, retinandu-se lipsa calitatii procesuale pasive a primariei, avand in vedere ca Administratia pentru Supravegherea Animalelor se afla sub autoritatea consiliului municipal. La 28 iunie 2002 reclamanta a introdus o noua actiune in instanta impotriva Administratiei pentru Supravegherea Animalelor si Consiliului Municipiului Bucuresti. Actiunea sa a fost respinsa in mod definitiv, retinandu-se lipsa calitatii procesuale pasive a consiliului municipal si faptul ca incepand cu data de 31 octombrie 2001 Administratia pentru Supravegherea Animalelor a fost desfiintata, iar atributiile de control cu privire la cainii comunitari au fost transferate primariilor de sector.
CEDO: o disputa intre avocat si judecator poate afecta dreptul la un proces echitabil 03 Nov 2019 | 2714
CEDO: Educatia religioasa obligatorie in scoala si obligarea la dezvaluirea convingerilor religioase - o incalcare a Conventiei 02 Nov 2019 | 1511
CEDO: Ilinca c. Romaniei - cererea privind retragerea permisului de port-arma - inadmisibila 28 Oct 2019 | 1197
CEDO: Supravegherea video in secret a salariatilor nu reprezinta o incalcare a dreptului la viata privata atunci cand exista o justificare adecvata 23 Oct 2019 | 1571
CEDO: Incalcari ale drepturilor unei mame si ale copiilor ei retinuti in regim de detentie a imigrantilor 23 Oct 2019 | 1283
CEDO: Doua condamnari condamnari diferite pentru aceleasi fapte reprezinta o incalcare a conventiei. Curtea recomanda schimbari in sistemul penal al Rusiei. 13 Oct 2019 | 1081
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Sarcina probei in litigiile de munca. Reguli si exceptii Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Tratamentul inegal aplicat salariatilor. Discriminare. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Legalitatea platii esalonate a drepturilor salariale obtinute prin hotarari judecatoresti Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Rambursarea retroactiva a somajului eronat de catre autoritatea publica Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati