Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » CE consolideaza drepturile consulare pentru a ajuta milioane de europeni aflati in strainatate

CE consolideaza drepturile consulare pentru a ajuta milioane de europeni aflati in strainatate

  Publicat: 14 Dec 2011       1861 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Comisia Europeana a propus ameliorarea asistentei acordate cetatenilor UE confruntati cu situatii de criza, precum cele produse anul acesta in Japonia, Libia sau Egipt, si cu cazuri de urgenta speciale atunci cand calatoresc.

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.

Scopul propunerii este de a facilita cooperarea intre autoritatile consulare si de a consolida drepturile cetatenilor europeni la protectie consulara. Cetatenii UE aflati in strainatate au dreptul sa solicite asistenta din partea oricarui consulat sau a oricarei ambasade a unui stat membru al UE in cazul in care statul membru din care provin nu este reprezentat in tara respectiva. Statele membre ale UE au, de asemenea, obligatia de a ajuta la evacuarea cetatenilor celorlalte state membre, in aceleasi conditii ca cele de care beneficiaza resortisantii proprii. Propunerile de astazi vor consolida aceste drepturi prin clarificarea situatiilor in care un cetatean este considerat ca fiind nereprezentat si prin precizarea tipului de asistenta pe care statele membre il acorda de obicei atunci cand este nevoie, de exemplu in cazul unei arestari, al unui accident grav sau al pierderii de documente. Comisia a creat, de asemenea, un site interactiv consacrat protectiei consulare, care pune la dispozitie datele de contact ale tuturor ambasadelor si consulatelor statelor membre ale UE in tarile terte si care permite efectuarea de cautari fie in functie de nationalitatea UE, fie de tara.

``Toate cele 27 de state membre ale UE trebuie sa ofere tot sprijinul necesar cetatenilor UE atunci cand acestia au nevoie de ajutor in afara UE, indiferent de nationalitate``, a declarat Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie si vicepresedinte al Comisiei Europene. ``Dreptul la protectie consulara in aceleasi conditii ca si cele de care beneficiaza resortisantii nationali este o ilustrare elocventa a solidaritatii UE in intreaga lume. In situatii de criza, precum cele survenite in acest an in Libia sau Egipt sau in cazuri de urgenta personala, cum ar fi pierderea pasaportului sau a bunurilor personale, normele UE de coordonare vor preciza in mod clar la ce se pot astepta cetatenii si vor facilita activitatea functionarilor consulari.``

Crizele importante recente au subliniat importanta asigurarii protectiei consulare in afara Uniunii. Aproximativ 150 000 de cetateni ai UE au fost afectati de situatiile de criza survenite in Libia si Egipt ca urmare a revoltelor democratice din primavara anului 2011 si in Japonia - ca urmare a cutremurului si a tsunamiului din martie 2011. O mare parte dintre acesti cetateni a primit asistenta din partea consulatelor sau a ambasadelor altor tari ale UE atunci cand propria lor tara nu era (sau nu mai era) reprezentata. Dreptul la protectie consulara se aplica si in situatiile de zi cu zi, de exemplu atunci cand un turist este grav bolnav sau este victima unei infractiuni .

Propunerea de act legislativ a Comisiei vizeaza asigurarea unui cadru stabil de coordonare si de cooperare intre statele membre. Ea clarifica faptul ca cetatenii UE sunt considerati nereprezentati in cazul in care o ambasada sau un consulat al statului membru din care provin nu este ``accesibil``, adica acestia nu pot ajunge la ambasada sau la consulatul respectiv si nu pot face drumul inapoi cel putin in aceeasi zi. Propunerea indica, de asemenea, in ce masura membrii de familie ai cetatenilor UE care sunt resortisanti ai unei tari terte pot beneficia de asistenta . Propunerea prevede modul in care ar trebui coordonata asistenta acordata cu statele membre de origine ale cetatenilor in cauza. In situatii de criza, noile norme promoveaza rolul statului membru ``pilot``, care este responsabil de coordonarea si acordarea asistentei cetatenilor europeni nereprezentati.

In 2009, in 300 000 de cazuri, protectia consulara a fost oferita de consulii statelor membre. In fiecare an, 5,12 milioane de cetateni europeni calatoresc in afara UE, in tari in care statul membru din care provin nu este reprezentat, iar alti 1,74 milioane de cetateni ai UE locuiesc in aceste tari . Cetatenii UE sunt, de asemenea, tot mai expusi la situatii de criza, care pot fi atat naturale, cat si provocate de om.

Tratatele UE garanteaza tuturor cetatenilor UE dreptul la tratament egal in materie de protectie din partea autoritatilor diplomatice si consulare ale oricarui stat membru atunci cand calatoresc sau locuiesc in afara UE, intr-o tara in care tara lor de origine nu este reprezentata [a se vedea articolul 20 alineatul (2) litera (c) si articolul 23 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si articolul 46 din Carta drepturilor fundamentale a UE]. In aproape toate tarile lumii, exista cel putin un stat al UE care nu este reprezentat. Singurele trei tari in care toate cele 27 de state membre ale UE sunt reprezentate sunt Statele Unite, China si Rusia.

In Raportul sau privind cetatenia din luna octombrie 2010 (a se vedea IP/10/1390 si MEMO/10/525), Comisia s-a angajat sa sporeasca eficacitatea dreptului cetatenilor UE de a beneficia de asistenta in tarile terte, inclusiv in situatii de criza, din partea autoritatilor diplomatice si consulare ale tuturor statelor membre, prin propunerea unor masuri legislative si prin mai buna informare a cetatenilor cu ajutorul unui site internet specializat si al unor masuri de comunicare specifice (actiunea 8).

In comunicarea sa din martie 2011 (a se vedea IP/11/355 si MEMO/11/185), Comisia a anuntat, de asemenea, ca in urmatoarele 12 luni va prezenta acte legislative care vor stabili masurile de coordonare si de cooperare necesare pentru a facilita protectia consulara a cetatenilor UE nereprezentati.



Citeşte mai multe despre:    Cetateni europeni    Comisia Europeana

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 485

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 490

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1086

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 750

MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014
11 Sep 2019 | 399

PROIECT MFP privind infiintarea Bancilor Nationale de Dezvoltare
24 Aug 2019 | 271



Articole Juridice

Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc
Sursa: EuroAvocatura.ro

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Obligarea unui stat la plata unor sanctiuni pecuniare pentru neexecutarea unei hotarari anterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu