Noul pachet clarifica principalele principii privind ajutoarele de stat si introduce o abordare diversificata si proportionala, cu norme mai simple pentru serviciile de interes economic general la scara restransa, cu un domeniu de aplicare local sau care urmaresc un obiectiv social, in acelasi timp tinand seama mai bine de aspectele legate concurenta in cazurile de mari dimensiuni.Vicepresedintele Comisiei care raspunde de politica de concurenta, dl Joaquin Almunia, a declarat: ``Noul pachet SIEG ofera statelor membre un cadru mai simplu, mai clar si mai flexibil pentru sustinerea furnizarii de servicii publice de inalta calitate pentru cetateni, fapt cu atat mai necesar in contextul actualei perioade de criza . Datoria Comisiei este, bineinteles, de a se asigura ca intreprinderile carora li s-au incredintat servicii de interes general nu beneficiaza de o supracompensare, protejandu-se astfel competitivitatea activitatilor concurente si locurile de munca si garantandu-se utilizarea eficienta a resurselor publice limitate.``Statele membre dispun de o mare libertate in ceea ce priveste definirea serviciilor care sunt de interes general. Insa Comisia trebuie sa se asigure ca finantarea publica acordata pentru furnizarea unor astfel de servicii nu denatureaza in mod nejustificat concurenta pe piata interna.Noile norme, care inlocuiesc asa-numitul pachet ``Monti-Kroes`` din iulie 2005, clarifica notiuni de baza precum ``activitate economica`` pentru a facilita aplicarea normelor atat la nivelul administratiilor nationale, cat si al celor regionale sau locale.Toate serviciile sociale sunt exceptate de la obligatia de notificare a Comisiei, indiferent de valoarea compensatiei pe care o primesc. Serviciile in cauza trebuie sa satisfaca ``nevoi sociale legate de sanatate si ingrijiri pe termen lung, ingrijirea copiilor, accesul pe piata muncii si reintegrarea pe piata muncii, locuinte sociale, precum si ingrijirea si incluziunea sociala a grupurilor vulnerabile``. Inainte, numai spitalele si locuintele sociale beneficiau de exceptare. Alte servicii de interes economic general sunt scutite cu conditia ca valoarea compensatiei sa fie mai mica de 15 milioane EUR pe an.Comisia propune, de asemenea, sa stabileasca o suma minima a compensatiei pentru toate celelalte servicii, considerandu-se ca masurile cu o valoare sub acest nivel nu constituie ajutor . Valoarea de minimis in cazul SIEG va fi stabilita la 500 000 a‚¬ pe trei ani, ceea ce va asigura reducerea birocratiei pentru SIEG la scara restransa. In primavara se va adopta o decizie finala in acest sens.Pe de alta parte, in viitor va exista un grad mai ridicat de control pentru celelalte servicii de interes economic general in cazul carora sumele reprezentand compensatii depasesc 15 milioane EUR pe an, iar potentialul de denaturare a concurentei pe piata unica este mai mare. Ori de cate ori este posibil, serviciile de interes economic general ar trebui incredintate prin intermediul unei proceduri deschise si transparente de licitatie publica, pentru a garanta cea mai buna calitate, la cele mai mici costuri pentru contribuabilii care platesc pentru servicii .Noul pachet este format din patru instrumente care se vor aplica in cazul tuturor autoritatilor (nationale, regionale, locale) care acorda compensatii pentru furnizarea serviciilor de interes economic general.O noua comunicare, care clarifica conceptele de baza ale ajutorului de stat, relevante pentru SIEG, precum notiunile de ajutor, SIEG, activitate economica, convergenta intre procedurile de achizitii publice si lipsa ajutorului etc.O decizie revizuita, de exceptare a statelor membre de la obligatia de notificare a Comisiei cu privire la compensatiile pentru serviciile publice acordate pentru anumite categorii de servicii de interes economic general. Domeniul de aplicare al exceptarii se extinde de la spitale si locuinte sociale la o gama mai larga de servicii sociale si se aplica un prag mai redus al compensatiei de la care este obligatorie notificarea in cazul celorlalte activitati SIEG. Pragul de notificare a fost redus de la 30 de milioane EUR la 15 milioane EUR, tinandu-se seama de preocuparile partilor interesate ca, in baza plafonului utilizat anterior, multe contracte de mare anvergura in domenii importante ale pietei interne nu intrau in sfera de control a Comisiei.Un cadru revizuit pentru evaluarea sumelor importante reprezentand compensatii acordate operatorilor din afara domeniului serviciilor sociale. Aceste cazuri trebuie notificate Comisiei si pot fi declarate compatibile in cazul in care indeplinesc anumite criterii . Noile norme introduc, in special, o metodologie mai precisa pentru a stabili valoarea compensatiei, cerinta ca statele membre sa introduca stimulente privind eficienta in mecanismele de compensare, cerinta de respectare a normelor UE in materie de achizitii publice si tratamentul egal al furnizorilor aceluiasi serviciu atunci cand se stabileste valoarea compensatiei. Mai mult, Comisia poate cere statelor membre sa adopte masuri de reducere a efectelor anticoncurentiale ale anumitor compensatii care au un potential deosebit de important de denaturare a concurentei pe piata interna.O noua propunere de regulament de minimis, conform careia compensatia sub un anumit nivel nu intra in sfera de aplicare a controlului ajutoarelor de stat, se preconizeaza ca va fi adoptata in primavara anului 2012, dupa o ultima runda de consultari.In 2003, Curtea Europeana de Justitie a pronuntat o hotarare cu privire la evaluarea compensatiilor de serviciu public in contextul normelor UE privind ajutorul de stat (cauza C-280/00 Altmark Trans). Pentru a tine seama de aceasta hotarare, Comisia a adoptat primul pachet SIEG (cunoscut de asemenea, sub denumirea de ``Pachetul Monti-Kroes``, a se vedea IP/05/937). Pachetul a intrat in vigoare in iulie 2005 si a precizat conditiile in care ajutorul de stat sub forma compensatiei pentru obligatia de serviciu public este compatibil cu Tratatul CE (in prezent Tratatul privind functionarea Uniunii Europene).In martie 2011, Comisia a lansat o ampla dezbatere pe tema revizuirii pachetului, care se va incheia la sfarsitul anului 2011 (a se vedea IP/11/347). In septembrie 2011, Comisia a consultat partile interesate cu privire la propunerile de noi norme (a se vedea http://ec.europa .eu/competition/consultations/2011_sgei/index_en.html). Comisia a primit contributii importante de la statele membre, institutiile europene si partile interesate. Ulterior, proiectele au fost revizuite pentru a se tine seama de observatiile partilor interesate.
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1228
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 918
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 872
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1423
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1287
MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014 11 Sep 2019 | 757
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Conditiile de admisibilitate ale unei cereri de sesizare a CJUE cu o intrebare preliminara Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Incheiere din 6 aprilie 2012