Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » Dreptul la informare pe intreg teritoriul UE in momentul arestarii este acum inscris in legislatie

Dreptul la informare pe intreg teritoriul UE in momentul arestarii este acum inscris in legislatie

  Publicat: 08 Jun 2012       2546 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


„Aveti dreptul la… o nota privind drepturile”.

Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.

Un nou act normativ prin care se asigura dreptul la informare al invinuitilor in cadrul procedurilor penale pe intreg teritoriul Uniunii Europene a fost publicat in Jurnalul Oficial - publicatia oficiala pentru legislatia UE. ``europa .eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:142:0001:0010:RO:PDF" target="_blank">Directiva privind dreptul la informare in cadrul procedurilor penale`` a fost propusa de Comisia Europeana in iulie 2010, votata de Parlamentul European la 13 decembrie 2011 (a se vedea IP/11/1534) si aprobata de ministrii de justitie din statele membre la 27 aprilie 2012 (a se vedea IP/12/430). Acest act normativ garanteaza ca oricarei persoane arestate sau care face obiectul unui europa .eu/justice/criminal/index_ro.htm" target="_blank">mandat european de arestare in orice stat membru al UE i se pune la dispozitie o nota privind drepturile sale fundamentale in cadrul procedurilor penale. In prezent, statele membre ale UE au la dispozitie doi ani pentru a transpune noile norme in sistemele lor juridice nationale. In prezent, dreptul la aceasta nota privind drepturile nu este disponibil decat in aproximativ o treime din statele membre.


``Dispunem in prezent de un alt pilon central al unui veritabil spatiu european de justitie. Noul act normativ privind dreptul la informare va contribui la garantarea unor procese echitabile pentru fiecare cetatean din UE. Astfel se va asigura faptul ca persoanele suspectate sau invinuite de o infractiune sunt informate in mod clar si prompt in legatura cu drepturile lor``, a declarat doamna Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei si comisar al UE pentru justitie. ``Actul normativ va fi deosebit de util pentru milioanele de turisti si de alte persoane care calatoresc pe teritoriul UE si care pot fi implicate in proceduri penale: acestia beneficiaza in prezent de dreptul explicit de a fi informati cu privire la drepturile lor, intr-o limba pe care o inteleg. Acest lucru va contribui la evitarea erorilor judiciare. Contez pe statele membre sa transpuna acest act normativ al UE cat mai repede in sistemele lor nationale - si sa nu astepte pana in ultimul moment inainte de termenul fixat, astfel incat aceste dispozitii sa devina o realitate palpabila pentru 500 de milioane de cetateni``.


Comisia Europeana a propus noul act normativ in iulie 2010 (IP/10/989), ca parte dintr-o serie de drepturi care asigura un proces echitabil si care sa fie aplicate pe tot cuprinsul UE. Aceasta este a doua masura, adoptata la initiativa dnei Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie, menita sa instituie standarde minime comune la nivelul UE in materie penala. Acest lucru va spori increderea in spatiul de justitie al UE. In octombrie 2010, Parlamentul European si Consiliul au aprobat prima propunere, prin care s-a conferit suspectilor dreptul la servicii de traducere si interpretare (IP/10/1305).


Directiva privind dreptul la informare va garanta faptul ca organele de politie si de urmarire penala vor oferi persoanelor suspectate informatii cu privire la drepturile lor. Dupa arestare, aceste informatii vor fi furnizate in scris de catre autoritati, sub forma unei note privind drepturile, intocmita intr-un limbaj simplu, uzual. In momentul arestarii, aceasta nota va fi pusa sistematic la dispozitia persoanei suspectate de comiterea unei infractiuni, indiferent daca aceasta o solicita sau nu, si va fi tradusa, daca este necesar. Tarile UE sunt libere sa aleaga formularea exacta a notei, insa, din motive de eficienta, Comisia a propus un model in 22 de limbi ale UE (a se vedea anexa). Se va asigura astfel o garantie a coerentei pentru persoanele care traverseaza frontierele si se vor limita costurile cu traducerea.


Nota privind drepturile va contine detaliile practice referitoare la drepturile persoanelor arestate sau retinute, precum dreptul:



  • de a pastra tacerea;

  • de a beneficia de asistenta din partea unui avocat;

  • de a fi informate cu privire la capetele acuzarii;

  • la interpretare si traducere in orice limba pentru persoanele care nu inteleg limba in care se desfasoara procedura;

  • de a fi aduse cu promptitudine in fata unei instante dupa arestare;

  • de a informa o alta persoana in legatura cu arestarea sau retinerea.


Comunicarea scrisa a drepturilor va contribui la evitarea erorilor judiciare si la reducerea cailor de atac introduse.


In prezent, gradul de informare a cetatenilor cu privire la drepturile lor, in eventualitatea in care sunt arestati si invinuiti de comiterea unei infractiuni, variaza pe teritoriul UE. In unele state membre, persoanele suspectate sunt informate doar pe cale verbala cu privire la drepturile lor procedurale, iar in alte state membre se ofera informatii scrise doar la cerere .


In conformitate cu articolul 82 alineatul (2) din europa .eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:115:0047:0199:RO:PDF" target="_blank">Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, si pentru a facilita recunoasterea reciproca a hotararilor judecatoresti si a imbunatati cooperarea politieneasca si judiciara in materie penala, UE poate sa adopte masuri pentru a consolida drepturile cetatenilor UE, in conformitate cu Carta drepturilor fundamentale a UE.


Dreptul la un proces echitabil si dreptul la aparare sunt consacrate la articolele47si48din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, precum si la articolul6 din Conventia europeana a drepturilor omului.


In iunie 2011, Comisia a propus o a treia masura privind garantarea accesului la un avocat si dreptul de a comunica cu rudele (IP/11/689). In prezent, propunerea este dezbatuta in cadrul Parlamentului European si al Consiliului.



Citeşte mai multe despre:    Tratatul privind functionarea Uniunii Europene    mandat european de arestare

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

GDPR. Precizarile MInisterului Educatiei privind publicarea tezelor de doctorat
20 Feb 2020 | 884

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019
12 Jun 2019 | 1038

Actiunile Romaniei care au condus la arestarea unui om de afaceri in Marea Britanie prin intermediul Mandatului European de Arestare indeplinesc criteriile Conventiei
21 Apr 2019 | 494

Monitorul Oficial din data de 08 mai 2017
08 May 2017 | 1468

Directiva europeana privind dreptul la asistenta judiciara al cetatenilor suspectati sau acuzati de o infractiune si al celor care fac obiectul unui mandat european de arestare
15 Oct 2016 | 1604

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 790 din 30.10.2014
04 Nov 2014 | 828



Articole Juridice

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

O masura privativa de libertate luata impotriva unei persoane vizate de un prim mandat european de arestare (MEA) nu este contrara dreptului Uniunii daca aceasta persoana a parasit voluntar teritoriul statului membru emitent al primului MEA
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Exigentele impuse pentru emiterea unui mandat european de arestare si intinderea protectiei jurisdictionale de care beneficiaza persoanele pe numele carora a fost emis un astfel de mandat
Sursa: EuroAvocatura.ro

Un semn care evoca marijuana nu poate fi inregistrat
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Predare temporara in cazul in care predarea unei persoane in baza unui mandat european de arestare a fost amanata. Inoportunitatea predarii atunci cand persoana solicitata este arestata preventiv in cauza in care este judecata in Romania
Pronuntaţă de: Incheierea din 18 ianuarie 2018 a Curtii de Apel Galati

Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Raspunderea patrimoniala a angajatorului. Excluderea discriminatorie a salariatului de la indeplinirea unor atributii de serviciu cu consecinte pe planul cuantumului drepturilor salariale ca urmare a prezentarii unor nemultumiri directorului general
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. din data de 5141 din data de 12.11.2019