Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Raportul privind progresele realizate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare

Raportul privind progresele realizate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare

  Publicat: 19 Jul 2012       1233 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
De ce prezinta Comisia rapoarte cu privire la progresele realizate de Romania in domeniul reformei judiciare si al luptei impotriva coruptiei?

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Consta intr-o intelegere sau conventie care are loc intre doua banci prin care se stabileste modul de acordare,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Politica Agricola Comuna (PAC) – common agricultural policy
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(in prima instanta). Reglementat in cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala, s elimiteaza la fapta si persoana (persoanele) aratata in actul de sesizare a instantei, chiar si in cazul de extindere a procesului penal.
(protectia persoanelor cu handicap). Proces prin care sunt determinate, in unitatea de protectie speciala, cerintele de ingrijire, asistenta, recuperare, etc. ale utilizatorului in vederea stabilirii si implementarii planului personalizat de servicii al acestuia;
Coruptia, in sens larg, reprezinta folosirea abuziva a puterii incredintate, fie in sectorul public fie in cel privat, in scopul satisfacerii unor interese personale sau de grup.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
(autorecuzarea)- Institutia prin care persoana incopatibila se abtine sa participe in procesul penal,
Face parte din categoria infractiunilor de serviciu sau in legatura cu serviciul
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Sistem de supraveghere, prognoza, avertizare si interventie, care are în vedere evaluarea sistematica a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu, în scopul cunoasterii starii de calitate si semnificatiei ecologice a acestora, evolutiei si implicatiilor sociale ale schimbarilor produse, urmate de masuri care se impun.
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.

La 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persistau unele deficiente in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, care puteau impiedica aplicarea eficace a legislatiei, a politicilor si a programelor Uniunii Europene si care ii puteau impiedica pe cetatenii romani sa beneficieze pe deplin de drepturile conferite de calitatea de cetateni ai UE. Prin urmare, in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare1 (MCV), Comisia si-a asumat obligatia de a sprijini Romania in vederea remedierii acestor deficiente, precum si de a verifica periodic progresele inregistrate in ceea ce priveste indeplinirea celor patru obiective de referinta stabilite in acest scop. Aceste obiective de referinta sunt interconectate si ar trebui sa fie privite in mod unitar, ca parte a unei ample reforme a sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei, care necesita un angajament politic pe termen lung.


Cum prezinta Comisia rapoartele cu privire la progresele inregistrate de Romania?


Rapoartele Comisiei in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV) sunt publicate de doua ori pe an incepand din 2007. Acestea se bazeaza pe contributii ale Guvernului Romaniei, precum si ale serviciilor Comisiei, ale statelor membre si ale ONG-urilor. Rapoartele cele mai recente din iulie 2011 si februarie 2012 au evidentiat evolutii legislative, institutionale si de politica relevante in ceea ce priveste reforma sistemului judiciar si lupta impotriva coruptiei.


In 2011, Comisia si-a anuntat intentia de a utiliza raportul din vara anului 2012 pentru a face un bilant al progreselor realizate de-a lungul celor cinci ani de la aderarea Romaniei la UE in 2007. Prin urmare, acest raport analizeaza situatia din perspectiva ultimilor cinci ani si este in masura sa evalueze tendintele pe termen mai lung si gradul in care au fost puse in aplicare initiativele de politica .


Ce spune raportul de astazi?


Raportul de astazi sintetizeaza profunda ingrijorare a Comisiei in ceea ce priveste atingerile recente aduse statului de drept de catre Guvernul si Parlamentul Romaniei. Acesta include o serie de recomandari urgente care au facut deja obiectul angajamentelor pe care prim-ministrul Ponta si le-a asumat fata de presedintele Barroso.


In evaluarea sa, raportul concluzioneaza ca s-au realizat progrese din anul 2007 pana in prezent. Cu toate acestea, tintele MCV nu au fost inca atinse, iar obiectivele de referinta nu au fost indeplinite in mod satisfacator. Reforma nu este inca durabila si ireversibila.


Multe din elementele esentiale sunt acum instituite, in special in cadrul legislativ si accentul se muta pe punerea in aplicare. Romania a creat baza pentru o modernizare substantiala a sistemului judiciar roman. Institutii precum Directia Nationala Anticoruptie (DNA) si Agentia Nationala de Integritate (ANI) au obtinut rezultate convingatoare in ceea ce priveste coruptia la nivel inalt. Sistemul judiciar a reusit recent sa se ocupe de cazurile cele mai sensibile si sa isi afirme independenta. In prezent, este in curs de aplicare o strategie nationala anticoruptie solida. In acelasi timp, raportul arata, de asemenea, ca nivelul de asumare a reformelor ramane variabil. Controversele politice actuale din Romania constituie o amenintare grava la adresa progreselor inregistrate pana in prezent si au subliniat faptul ca numeroase reforme nu au prins inca radacini.


Etapele urmatoare


In viitorul apropiat, cel mai important lucru este ca guvernul si institutiile-cheie din Romania sa isi demonstreze angajamentul fata de statul de drept si independenta sistemului judiciar. Acest fapt necesita adoptarea mai multor masuri urgente de catre guvern si parlament. In acest scop, Comisia a inclus o serie de recomandari specifice si urgente pentru Romania, pe care prim-ministrul Ponta si le-a asumat intr-o scrisoare adresata presedintelui Comisiei la 17 iulie. Printre aceste angajamente se numara abrogarea ordonantelor de urgenta privind competentele Curtii Constitutionale si regulile de validare a referendumului privind suspendarea presedintelui Basescu, respectarea deciziilor Curtii Constitutionale si a Constitutiei Romaniei, precum si a procedurii de numire in posturile-cheie, in special Avocatul Poporului, Procurorul General al Romaniei si Procurorul Sef al Directiei Nationale Anticoruptie. In plus, aceste angajamente includ abtinerea de la acordarea de gratieri prezidentiale pe parcursul presedintiei interimare si la numirea de ministri cu privire la integritatea carora exista hotarari negative. Angajamentele cuprind, de asemenea, adoptarea de proceduri referitoare la demisia parlamentarilor care au hotarari definitive privind incompatibilitatea, conflictul de interese si acte de coruptie la nivel inalt.


Pe langa aceste recomandari urgente formulate in urma evenimentelor recente, Comisia extinde, la adresa Romaniei, si o serie de alte recomandari in domeniul reformei judiciare, al raspunderii sistemului judiciar, al transparentei si coerentei actului de justitie, al eficientei actului de justitie, al integritatii si luptei impotriva coruptiei.


Avand in vedere incertitudinile actuale, Comisia va adopta, inainte de sfarsitul anului2012, un nou raport in cadrul MCV pentru Romania. In acest raport, Comisia va evalua daca s-a raspuns preocuparilor exprimate in ceea ce priveste statul de drept si independenta puterii judecatoresti si daca a fost restabilit echilibrul democratic. Comisia va monitoriza indeaproape progresele inregistrate, prin intermediul unor misiuni periodice, precum si al unui dialog frecvent cu autoritatile romane si cu alte state membre.


Care sunt cele patru obiective de referinta stabilite pentru Romania?


In cadrul mecanismului de cooperare si de verificare au fost stabilite, pentru Romania, urmatoarele obiective de referinta:


1. asigurarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, in special prin consolidarea capacitatii si a raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii; raportarea si monitorizarea impactului noului Cod de procedura civila si al noului Cod de procedura penala;


2. infiintarea, dupa cum a fost prevazut, a unei agentii de integritate cu responsabilitati legate de verificarea averilor, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, care sa emita hotarari cu caracter obligatoriu, pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni cu caracter disuasiv;


3. pe baza progreselor realizate pana in prezent, efectuarea in continuare de investigatii profesioniste si impartiale in legatura cu acuzatiile privind posibilele acte de coruptie la nivel inalt;


4. adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si de lupta impotriva coruptiei, in special in cadrul administratiei locale.


Unde poate fi gasit raportul?


Raportul este disponibil pe site-ul urmator:


europa .eu/cvm/index_ro.htm">http://ec.europa .eu/cvm/index_ro.htm



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    MCV

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluri

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 387

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 294

La sediul Ministerului Justitiei, a avut loc o noua reuniune a Consiliului de Management Strategic
17 Sep 2019 | 503

MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014
11 Sep 2019 | 221

PROIECT MFP privind infiintarea Bancilor Nationale de Dezvoltare
24 Aug 2019 | 88

A fost modificata legea privind sistemul unitar de pensii publice. Schimbari cu privire la stagiile de cotizare ale personalului din unitatile miniere.
18 Jul 2019 | 190



Articole Juridice

Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc
Sursa: EuroAvocatura.ro

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Obligarea unui stat la plata unor sanctiuni pecuniare pentru neexecutarea unei hotarari anterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca respecta Codul muncii in ipoteza in care prin actul modificator se urmareste a se reintra in legalitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 220/2017, in sedinta publica din 18 ianuarie 2017