Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » ANALIZA! Legile si Codurile ex-ministrului Catalin Predoiu

ANALIZA! Legile si Codurile ex-ministrului Catalin Predoiu

  Publicat: 01 Aug 2012       1672 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Asa cum anuntam voi incepe o scurta analiza a spuselor ex-ministrului in interviul de acum doua saptamani:

Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Legea privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative
Denumire data monedei unice europene.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Persoana care detine functia de ministru intr-un guvern dar nu este titularul nici unui minister
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,

Legile

Se lauda ministrul cu legile initiate sub conducerea sa. Dar din toate legile initiate de el sau avizate favorabil de el, un numar de 29 au fost infirmate de Curtea Constitutionala mai inainte de promulgare, fiind gasite deficiente majore. Cel mai cunoscut exemplu de nerespectare a tehnicii de redactare legislativa il constituie celebra Ordonanta cu taxa pe poluare, modificata de trei ori, neconforma cu dreptul UE de la inceput pana la sfarsit, cu privire la care unul din secretarii de stat patronati de Predoiu a spus cu tupeu ca nu revine MJ respectarea legislatiei UE si a practicii instantelor! - am demonstrat la acea vreme ca este exact invers.

Aici mai am ceva de amintit. O lege prin care se dorea organizarea a doua concursuri INM in anul 2011, dupa o admitere dezastruoasa in 2010, a fost respinsa in Parlament sub ministeriatul Predoiu (despre modul jenant de sustinere a acestui proiect de catre un secretar de stat judecator si scrisorile de protest la adresa membrilor CSM de catre acesta, nu e cazul sa vorbesc aici, cert e ca noul CSM si-a asumat organizarea a inca unui concurs in 2011 si fara acea lege). O alta lege, prin care se propunea concurs de X si 0 pentru a deveni judecator de curte suprema, a fost respinsa. Iar o lege foarte importanta pentru sistem, vizand managerul de instanta si autoritatea asuprea grefierilor, nici acum nu e trecuta prin Parlament, desi Comisia Europeana a pomenit-o prin vreo doua rapoarte.

In fine, desi atentionat de CSM inca din aprilie 2011, in mod inexplicabil ministrul a refuzat sa promoveze un proiect de lege pentru modificarea sistemului de admitere in INM cu privire la verificarea conditiei aptitudinii psihologice a candidatilor (am indreptat aceasta eroare ministeriala in prima luna de functionare a Guvernului Ponta). Astfel ca generatia de anul trecut admisa la INM este prima si singura dupa 2004 careia nu i s-a facut verificare de catre comisia de la CSM. Bine ca ministrul Predoiu s-a ocupat de proiecte de lege prin care nu a facut decat sa inceapa acapararea justitiei.

Codurile

Intai au iesit proiectele de coduri, facute de comisii a carui componneta si salarizare au fost tinute multa vreme in ascuns. Ca sa aflam de ce: dintr-una facea parte si cel ce avea sa devina ministrul justitiei, incasand 75 mii dolari. Apoi codurile au trecut prin Guvern. Apoi au fost intocmite studiile de impact, incalcandu-se art. 33 din Legea 24/2000 cu privire la tehnica legislativa, potrivit caruia studiul se face inainte, nu dupa aparitia actului normativ. E, de fapt, si logic. Dar nu si in logica lui Predoiu care a atribuit unei case de avocatura contra unui milion de euro sarcina intocmirii studiului. Si dupa ce a fost intocmit, a decis sa mai lungeasca publicarea sa dandu-si seama ca nu isi poate asuma sarcinile ce ii revin conform studiului.

Codurile penal si civil au fost aprobate in 2009, dar nu de Parlament, ci prin asumare de raspundere de catre Guvern - asta ca sa dovedim inca o data ca in Romania adevaratul legiuitor este Guvernul. Codurile de procedura penala si civila au fost aprobate in 2010. Nici acum nu sunt in vigoare.

Cred ca trebuie sa vorbim si e calitatea acestor coduri. Asa de bun a fost Noul Cod civil, ca in primele sase luni de existenta a fost modificat de patru ori (bine, cei din comisia de redactare nu au fost penalizati in vreun fel, sa ne intelegem, in schimb in plina criza am mai consumat bani cu o noua comisie). Imi mai amintesc cum in proiectul Noului Cod Penal ministrul Predoiu a sustinut necesitatea scaderii pedepselor pentru coruptie. Cat il priveste pe cel de procedura civila, Guvernul din care facea parte Predoiu a decis, in mod utopic, sa intre in vigoare la 1 iunie 2012. Parlamentul a decis 1 sept 2012. Noi spunem ca nici acum nu suntem pregatiti, dar cine a ascultat vreodata de justitie?!

Asadar, intr-o luna intra in vigoare un nou cod. A vorbit cineva despre asta?! Stie populatia asa ceva?! Au venit noi magistrati in sistem?! Nimic. Mai mult, visteria e goala: nu exista bani pentru implementare, a spus noul ministru .

Ah, si sa nu uitam ``Legea micii reformei`` din 2010. Ea a fost prezentata drept singura si marea solutie de rezolvare a tuturor problemelor din justitia romana. Ni se promitea, inclusiv de presedintele tarii, procese de la o zi la alta - am aratat atunci de ce nu se poate asa ceva. Asa de mica a fost reforma legii asteia, ca unii colegi au numit-o ``Legea micro-reformei``. Nici vorba de procese rapide. Nici vorba de solutii magice. Mai mult, acum 3 saptamani CCR a declarat neconstitutional un articol din lege care elimina o cale de atac in materia plangerilor contraventionale. Sia€¦gata, revenim de unde am plecat.


Sursa: Cristi Danilet



Citeşte mai multe despre:    Cristi Danilet    Noul cod civil

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluri

Conferinta cu tema “Provocari lansate practicienilor de noile coduri: civil si procedura civila”
30 Oct 2015 | 2771

Aparitie editoriala: Drept civil. Persoanele
12 Mar 2014 | 1240

Aparitie editoriala: Competenta instantelor judecatoresti in materie civila
28 Feb 2014 | 1427

Invitatie: Premiile Revistei Romane de Drept Privat 2012
04 Dec 2013 | 1101

Obligatiile vanzatorului in noul Cod civil
05 Sep 2013 | 2300

[APARITIE EDITORIALA] Ghid de admitere la INM si Magistratura 2013. Proba 2 si 3
21 Aug 2013 | 1946



Articole Juridice

Raspunderea coordonatorului activitatii salariatului in accidentele de munca. Plata daunelor morale
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert – aspecte de constitutionalitate si previzibilitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Determinarea expertului pentru stabilirea pretului intr-un contract prin incheiere definitiva prin prisma liberului acces la justitie
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Tribunalul admite exceptia prescriptiei dreptului material la actiune invocata din oficiu !
Pronuntaţă de: Tribunalul Olt Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 112/2017, in sedinta publica din 21 februarie 2017

Actiune in raspundere civila delictuala. Noul Cod civil
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2358 din 24 iunie 2014

Solutionarea cauzei prin admiterea exceptiei prescriptiei dreptului material la actiune
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2625 din 17 septembrie 2013

Prescriptia dreptului la actiune implinita inainte de intrarea in vigoare a Noului Cod civil
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 3537 din 9 septembrie 2013