din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2367 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Medierea » Ajutorul public judiciar in materie de mediere

Ajutorul public judiciar in materie de mediere

  Publicat: 08 Mar 2013       5547 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Medierea  


Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
In masura in care partea nu are posibilitatea de a acoperi aceste costuri, ar putea sau nu beneficia de ajutor public judiciar?

Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei, ci se pronunta asupra diverselor cereri, probleme sau exceptii ori masuri procesuale (ex. arestarea preventiva etc.) care se ivesc in timpul judecatii.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
A declara vinovat pe cineva rpintr-o hotarare judecatoreasca,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cerere formulata de una din partile procesului civil pentru introducerea in cauza a unei alte persoane,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Cerere formulata de una din partile procesului civil pentru introducerea in cauza a unei alte persoane,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Procent de dobanda pe care il percep bancile comerciale drept scont pentru perioada de timp
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cerere formulata de una din partile procesului civil pentru introducerea in cauza a unei alte persoane,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

Conform dispozitiilor art. 20 teza I din OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar, modificata si completata ``in cazul in care persoana care indeplineste conditiile prevazute la art. 8 alin. (1) sau (2) face dovada ca, anterior inceperii procesului, a parcurs procedura de mediere a litigiului, beneficiaza si de restituirea sumei platite mediatorului cu titlu de onorariu.`` Suma la a carei restituire partea are dreptul se stabileste de instanta, prin incheiere .


Textul naste mai multe probleme.


O prima problema este aceea daca poate fi solicitat ajutor public judiciar in faza procedurii prealabile. Ce se intampla, insa, daca partea nu are posibilitati financiare de achitare a costurilor medierii sau poate achita costurile, cealalta parte se prezinta, este de acord cu medierea, insa partea care a invitat la medierea sau ambele parti nu dispun de mijloacele materiale necesare achitarii onorariului mediatorului, astfel ca nu pot incheia contractul de mediere. Pot solicita, in aceasta faza, ajutor public judiciar?


O a doua problema, fata de redactarea textului, este daca ajutorul public judiciar poate privi si costurile medierii, cata vreme textul aratat se refera doar la onorariul mediatorului.


Pentru ca procedura prealabila de participare la sedinta de informare nu presupune plata unui onorariu, platindu-se doar costuri, textul trebuie interpretat nu in litera, ci in spiritul sau, astfel ca poate fi acordat ajutorul public judiciar dupa declansarea procesului pentru costurile achitate mediatorului pentru sedinta de informare.


Textul art. 20 din OUG nr. 51/2008 se refera doar de restituirea onorariului si ordonanta nu cuprinde vreun text care sa permita expres acordarea ajutorului public judiciar in aceasta forma si anterior declansarii unui proces. In cazul asistentei prin avocat pentru preintampinarea unui proces, art. 6 lit. a) prevede expres ca aceasta este posibila si pentru preintampinarea unui proces.


In aceasta situatie, partea care inregistreaza cererea de chemare in judecata poate formula o cerere de acordare a ajutorului public judiciar sub forma costurilor medierii si, eventual, pentru scutirea sau esalonarea platii taxei judiciare de timbru. In procedura regularizarii cererii de chemare in judecata prevazuta de art. 200 NCPC, cererea de acordare a ajutorului public va fi solutionata de completul de judecata caruia i s-a repartizat cauza, iar termenul de 10 zile prevazut de art. 200 alin. (2) NCPC se va prelungi cu perioada necesara solutionarii acestei cereri, incluzand perioada de solutionare a cererii de reexaminare in caz de respingere in temeiul art. 15 alin. (2) din OUG nr. 51/2008. In cazul exercitarii unei cai de atac, art. 13alin. (3) din OUG nr. 51/2008, contine o prevedere expresa in sensul intreruperii termenului de exercitare a caii de atac in caz de formulare a unei astfel de cereri, insa, in ceea ce priveste inregistrarea cererii de chemare in judecata, nu exista vreo dispozitie referitoare la influenta exercitarii unei astfel de cereri asupra termenului de 10 zile in care trebuie regularizata cererea de chemare in judecata .


Daca este respinsa cererea, procedura de regularizare merge mai departe. Daca, insa, este admisa, ce se intampla? Ce se intampla daca cererea de acordare a ajutorului public judiciar nu se refera si la taxa judiciara de timbru care trebuie achitata in prima instanta in cursul procedurii de regularizare, conform dispozitiilor art. 200 alin. (1) si art. 197 NCPC?


Textul art. 2 alin. (12) din legea medierii prevede ca procedura poate fi parcursa si dupa declansarea procesului, in termenul acordat de instanta in acest scop.


Acordarea termenului pentru parcurgea procedurii prealabile dupa fixarea primului termen de judecata este categoric neeconomicoasa pentru parti, pentru ca aceasta ar insemna comunicarea cererii de chemare in judecata neinsotita de dovada procedurii prealabile si, eventual, cheltuieli ocazionate paratului pentru formularea intampinarii, in care sa invoce lipsa acestei proceduri.


Credem ca era indicat ca parcurgerea unei proceduri prealabile imperative sa fie reglementata expres in procedura de regularizare a cererii. In lipsa unui text, instanta este obligata sa stabileasca primul termen de judecata conform dispozitiilor art. 201 NCPC si abia la acest termen sa dea un termen partilor pentru parcurgerea procedurii de mediere.


Jud. dr. Andrea A. CHIS





Citeşte mai multe despre:    Mediere    Mediator    Ajutor public judiciar    OUG 51/2008    Onorariu mediator

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Transmiterea unor date personale in cadrul unui dosar aflat pe rolul instantelor de judecata
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Instalarea unui sistem de supraveghere video de catre primarie, care nu respecta prevederile GDPR
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Dezvaluirea de date unor terti, intr-un dosar aflat pe rolul instantelor judecatoresti
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Dezvaluire pe intranet-ul institutiei de date din dosarul personal al salariatului
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Prelucrare nelegala a datelor cu caracter personal prin utilizarea unor sisteme de supraveghere audio-video portabile in activitatea politistilor locali
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

GDPR: Dezvaluirea datelor cu caracter personal ale pacientilor pe un site
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Un serviciu care pune in legatura directa, prin intermediul unei aplicatii electronice, clienti si soferi de taxi constituie un serviciu al societatii informationale din moment ce nu reprezinta o parte integranta dintr-un serviciu global al carui element principal ar fi o prestatie de transport
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Delimitare unitati administrativ teritoriale. Atributiile instantelor judecatoresti in procedura de delimitare. Etapele delimitarii unitatilor administrativ teritoriale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 501/2 iulie 2020

Reducerea programului de lucru si a salariului in contextul reducerii temporare a activitatii impune existenta unor motive obiective care nu depind de vointa exclusiva a angajatorului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia civila nr.135/2020

Actiune in raspundere civila delictuala. Repararea prejudiciului cauzat de emiterea unor acte administrative nelegale. Inadmisibilitate
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 1016 din 2 iunie 2020

Producerea unui prejudiciu in patrimoniul angajatorului de catre un salariat al sau este de esenta raspunderii patrimoniale. Conditii raspundere patrimoniala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia civila nr. 158 din data de 15 martie 2019