din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2312 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator

Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator

  Publicat: 07 Sep 2025       62 citiri       Sursa: Avocat Bogdan Deaconu        Secţiunea: Drept Comercial  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Potrivit dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, �persoanele fizice sau organizatiile care, potrivit legii, au un interes legitim, inclusiv organizatiile de consumatori sau organizatiile profesionale, pot fie sa sesizeze Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor ori Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii in legatura cu incalcarile prevederilor prezentei ordonante de urgenta astfel ca aceasta sa decida asupra reclamatiilor, fie sa initieze actiuni in justitie impotriva profesionistilor care au savarsit sau sunt susceptibili sa savarseasca incalcari ale prezentei ordonante de urgenta�.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
ultimul consumator al unui produs alimentar care nu foloseste produsul ca parte a unei operatii sau activitati
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Imprimat care se completeaza in vederea intocmirii unui act sau a unui tabel.
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Aplicarea normelor juridice la fapte ori situatii concrete.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Prevazut in cap. I, t. II, C. proc.en., partea speciala, colectiv de judecatori constituit pentru solutionarea cauzelor care i s-au repartizat.
Una din formele importante prin care se manifesta dreptul de aparare,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

Desi textul articolului de lege anterior citat nu conditioneaza in mod explicit sesizarea A.N.P.C. de esecul unei solutii amiabile, in practica generala de gestionare a reclamatiilor consumatorilor, sesizarea autoritatilor de control intervine adesea dupa epuizarea incercarilor de rezolvare directa cu profesionistul.


Prin urmare, o abordare proactiva a profesionistului in relatia cu consumatorul, prin gestionarea prompta si corecta a sesizarilor ce ii sunt adresate direct respecta obligatiile legale, contribuie si la mentinerea bunei-reputatii a acestuia si, totodata, poate conduce la evitarea interventiei Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).


Avand in vedere riscul potential de amplificare a situatiilor litigioase, se impune ca profesionistul sa dispuna de o procedura interna clara si eficienta privind solutionarea reclamatiilor formulate de catre consumatori, avand ca scop prevenirea escaladarii conflictelor catre institutiile cu competente in materie de supraveghere si control .


De altfel, profesionistul are si obligatia precontractuala (art. 4 alin. 1 lit. d, respectiv art. 6 alin. 1 lit. g din O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii) de a furniza consumatorului informatii privind ``politica de solutionare a reclamatiilor``. Aceste prevederi impun, asadar, existenta unei proceduri interne de gestionare a reclamatiilor si comunicarea acesteia catre consumator .


Etapele procedurale aferente solutionarii sesizarilor formulate de catre consumatori


1. Primirea si inregistrarea sesizarii - Societatea trebuie sa asigure un canal accesibil si eficient pentru primirea plangerilor formulate (adresa postala, adresa de corespondenta electronica dedicata, formular online, nr. de telefon etc.). Odata primita sesizarea, in vederea urmaririi si gestionarii corespunzatoare, este necesar ca aceasta sa fie inregistrata, atribuindu-i-se numar de inregistrare .


2. Informarea consumatorului - profesionistul ii va confirma, in termen rezonabil, consumatorului primirea sesizarii si, ulterior, il va informa despre stadiul acesteia, precum si despre eventualele masuri dispuse.


3. Evaluarea plangerii - urmeaza a fi analizate faptele invocate de consumator, precum si eventualele inscrisuri comunicate de acesta, in conformitate cu prevederile contractuale si cu legislatia in vigoare incidenta .


4. Procedura de solutionare a plangerii va fi realizata cu respectarea dispozitiilor legale aplicabile, precum si a prevederilor contractuale, avand in vedere drepturile conferite consumatorului si obligatiile asumate de profesionist. In cazul in care sesizarea este justificata, profesionistul va propune o solutie oportuna, in functie de natura sesizarii: remedierea deficientelor, inlocuirea produsului, returnarea contravalorii, acordarea unei despagubiri (de exemplu, sub forma de vaucher) etc..


Fiecare etapa a procesului de gestionare a sesizarilor, incepand cu momentul receptionarii acestora si pana la solutionarea finala, inclusiv corespondenta purtata cu consumatorul si deciziile adoptate, trebuie sa fie consemnata in mod sistematic si complet . Documentarea corespunzatoare a acestor aspecte constituie un element esential in situatia unor eventuale verificari din partea autoritatilor competente sau in cadrul unor proceduri judiciare.


Cabinet de Avocati Deaconu ofera asistenta juridica si reprezentare atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice, in domenii precum drept civil, drept comercial, dreptul muncii, contencios administrativ si executare silita. Ne asumam fiecare cauza cu seriozitate si rigoare, urmarind solutii eficiente si adaptate fiecarui context juridic.


Pentru mai multe informatii, va invitam sa accesati: www.deaconu.legal.





Citeşte mai multe despre:    dreptul consumatorului    procedura interna de gestionare a sesizarilor adresate direct profesionistului

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Aplicarea in timp a legii darii in plata � aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Modificarile aduse de OUG 50/2010 in raporturile client-banca
Sursa: EuroAvocatura.ro

LISTA cuprinzand clauzele considerate ca fiind abuzive
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze contractuale. Contract de credit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 441 din 2 martie 2016

Limitele de judecata ale cererii de apel
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 721 din 4 martie 2015

Analiza caracterului abuziv al unei clauze contractuale din perspectiva art. 1 din Legea nr. 193/2000
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 110 din 21 ianuarie 2014