din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3680 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Recursuri in Interesul Legii » Modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare

Modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare

  Publicat: 14 Jun 2012       4924 citiri        Secţiunea: Recursuri in Interesul Legii  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 390 din 12 iunie 2012, a fost publicata Decizia ICCJ nr. 9 din 14 mai 2012 (Decizia 9/2012) privind examinarea recursurilor in interesul legii declarate declarate de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti privind interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, cu referire la modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 in baza dispozitiilor Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
Suma care se plateste periodic de catre titulsrul unei obligatii legale de
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Suma care se plateste periodic de catre titulsrul unei obligatii legale de
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la relatiile sociale ce formeaza obiectul specific al dreptului civil:
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.

1. Obiectul recursului in interesul legii

Din cuprinsul sesizarii Colegiului de conducere al Curtii de Apel Bucuresti rezulta ca obiectul recursului in interesul legii, astfel cum a fost formulat, vizeaza interpretarea si aplicarea unitara a prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, sub aspectul intelesului sintagmei ``cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale``, cu privire la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat in cazul recalcularii dreptului de pensie al nevazatorilor.

Analiza cuprinsului sesizarii procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie releva ca obiectul recursului in interesul legii, astfel cum a fost formulat, priveste interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, cu referire la modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001, in baza dispozitiilor Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala
Practic, dispozitiile legale a caror interpretare si aplicare a determinat pronuntarea unor solutii diferite sunt cele prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, text potrivit caruia: ``Recalcularea prevazuta la art. 1 se efectueaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.``

Inalta Curte constata ca atat in sesizarea Colegiului de conducere al Curtii de Apel Bucuresti, cat si in cea formulata de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie problema de drept identificata ca fiind generatoare de practica neunitara este identica. Desi initiatorii sesizarilor nu au utilizat aceeasi formulare a obiectului recursului in interesul legii, diferenta este formala, aspectele de fond relevate fiind aceleasi.
In raport cu aceste constatari, Inalta Curte stabileste ca obiect al recursului in interesul legii, supus examinarii in prezentul dosar, interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, cu referire la modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 in baza dispozitiilor Legii nr. 3/1977.

2. Optica jurisprudentiala

In urma verificarii jurisprudentei la nivelul intregii tari s-a constatat ca, in solutionarea contestatiilor formulate de persoanele pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977 impotriva deciziilor de recalculare a pensiilor emise de casele de pensii judetene sau a municipiului Bucuresti in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, instantele nu au un punct de vedere unitar asupra interpretarii si aplicarii dispozitiilor art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta mentionata, statuand diferit in privinta modului de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 in baza dispozitiilor Legii nr. 3/1977.

a) Intr-o prima orientare a practicii, unele instante au stabilit ca stagiul complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare, pensionate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, este cel prevazut de dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000.

In argumentarea acestui punct de vedere au fost avute in vedere dispozitiile art. 2 alin. (1) teza I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, potrivit carora recalcularea pensiilor se efectueaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare: ``Asiguratii nevazatori beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, indiferent de varsta, daca au realizat ca nevazator cel putin o treime din stagiul complet de cotizare prevazut de lege``, iar potrivit dispozitiilor art. 77 alin. (2) din acelasi act normativ: ``In situatia asiguratilor prevazuti la art. 43 si 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau in considerare stagiile de cotizare prevazute la aceste articole.``

S-a considerat ca nu sunt aplicabile dispozitiile art. 2 alin. (3) din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in vederea recalcularii in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare (norme metodologice), aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, potrivit carora pentru persoanele ale caror drepturi s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 stagiul de cotizare este cel prevazut de Legea nr. 3/1977, deoarece alin. (4) al acestui articol deroga de la alineatul anterior si face referire la pensiile stabilite de acte normative cu caracter special, iar dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 au un caracter special.

S-a mai retinut in argumentarea acestui prim punct de vedere ca, in situatia in care s-ar da relevanta in procedura de recalculare a drepturilor de asigurari sociale stagiului complet de cotizare prevazut de dispozitiile art. 89 din Legea nr. 3/1977, superior celui prevazut de dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu consecinta finala a stabilirii unei pensii in cuantum mai redus decat cel care ar rezulta din aplicarea stagiului de cotizare prevazut de legea noua, s-ar produce efecte patrimoniale ce ar incalca dispozitiile art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului.

Totodata, s-a considerat ca aplicarea dispozitiilor art. 89 din Legea nr. 3/1977, act normativ sub imperiul caruia s-a deschis dreptul la pensie, ar conduce la infrangerea principiului ``la conditii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensie``, inserat chiar in preambulul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, pentru ca priveaza persoanele nevazatoare pensionate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 de beneficiul recalcularii pensiei in regim mai favorabil, asa cum este cel prevazut de art. 77 alin. (2) raportat la art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000.

Un ultim argument al acestei opinii este acela ca recalcularea pensiilor pe baza unor stagii de cotizare diferite, raportat la momentul la care s-au nascut drepturile de asigurari sociale, deci fata de un criteriu temporal, constituie un tratament discriminatoriu, nejustificat, in cadrul aceleiasi categorii de pensionari nevazatori care au desfasurat activitati in conditii identice.

In consecinta, s-a dispus recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare prin aplicarea stagiului complet de cotizare stabilit potrivit dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de momentul la care s-au nascut aceste drepturi, considerandu-se ca in aceasta modalitate se asigura un tratament juridic nediscriminatoriu.
b) Intr-o alta orientare jurisprudentiala, instantele, dimpotriva, au concluzionat in sensul ca stagiul complet de cotizare, utilizat in procedura de recalculare, este cel prevazut de dispozitiile art. 89 din Legea nr. 3/1977, act normativ in baza caruia s-a deschis dreptul la pensie .

In acest sens s-a retinut ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite in baza legislatiei in vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001 se efectueaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, precum si a prevederilor ordonantei de urgenta mentionate.
Potrivit art. 4 alin. (1) din acelasi act normativ: ``Determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii se face pe baza datelor; elementelor si informatiilor din documentatiile de pensie aflate in pastrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.

Totodata, potrivit art. 2 alin. (1) din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004: ``Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunilor de evaluare``, iar alin. (3) al aceluiasi articol stabileste ca: ``Pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977- 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.``
De asemenea, dispozitiile art. 2 alin. (4) din aceleasi norme metodologice reglementeaza situatia de exceptie de la modul de stabilire a stagiului complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual prevazut la alin. (3), in sensul ca: ``Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite in conditii prevazute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea in munca necesara deschiderii dreptului de pensie prevazuta de aceste acte normative.``

Aceste dispozitii legale sunt clare si imperative, in sensul ca Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunii de evaluare.

In aceasta situatie, stagiul complet de cotizare utilizat la recalcularea drepturilor de pensie pentru persoanele nevazatoare ale caror drepturi s-au deschis anterior datei de 1 aprilie 2001 este cel prevazut de art. 89 din Legea nr. 3/1977, potrivit carora vechimea integrala in munca in situatia persoanelor nevazatoare este de 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei.

Dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 se aplica numai asiguratilor nevazatori ale caror drepturi de pensie s-au deschis sub imperiul acestei legi, fara a retroactiva.

Recalcularea pensiei cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000, la care face trimitere art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, nu trebuie interpretata decat in sensul aplicarii corespunzatoare a unor reguli stabilite de Legea nr. 19/2000 sub aspectul modului de calcul si al valorificarii unor perioade sau venituri. Recalcularea nu presupune modificarea elementelor ce constituie conditii pentru deschiderea dreptului de pensie, cum sunt varsta de pensionare si stagiul complet de cotizare care, din punct de vedere terminologic, desemneaza vechimea in munca, prevazuta de Legea nr. 3/1977.

Nu se pune nici problema existentei unei discriminari, in conditiile in care toate persoanele vizate de procedura de recalculare, ale caror drepturi de pensie s-au deschis in baza legislatiei anterioare, se afla intr-o situatie juridica diferita fata de persoanele pensionate dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, care a modificat conditiile pentru deschiderea dreptului la pensie .

In contextul examinat, Inalta Curte considera ca se impun cateva precizari in ceea ce priveste jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie si a Curtii Constitutionale in materie.

c) Jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
Prin Decizia nr. 40 din 22 septembrie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2009, Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, a admis recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Timisoara si a statuat ca: ``Dispozitiile art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se interpreteaza in sensul ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977- 31 martie 2001 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala``.

In considerentele acestei decizii (care a analizat situatia unor categorii diferite de pensionari, respectiv persoanele care si-au desfasurat activitatea in grupe de munca si al caror drept la pensie s-a deschis dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 3/1977 si anterior Legii nr. 19/2000) s-a retinut, in esenta, ca recalcularea pensiilor in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 si al normelor metodologice se face cu luarea in considerare a stagiului complet de cotizare reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.

S-a considerat ca ``cele stabilite de unele instante, in sensul ca acestei categorii de asigurati ii sunt aplicabile dispozitiile art. 43 din Legea nr. 19/2000 si ale anexei nr. 4 la aceasta lege ca A�act normativ specialA� la care fac trimitere prevederile art. 2 alin. (4) din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004, sunt consecinta unei interpretari gresite a prevederilor legale, intrucat Legea nr. 19/2000 reprezinta o lege generala, actul normativ-cadru in domeniul pensiilor si al drepturilor de asigurari sociale.

In ceea ce priveste principiul inscris in expunerea de motive a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, potrivit caruia A�la conditii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensieA�, acesta nu poate fi aplicat in cauza, atat timp cat in lege nu exista o prevedere expresa potrivit careia si persoanelor care au lucrat in grupele speciale de munca si s-au pensionat anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 li se aplica acest act normativ pentru determinarea stagiului de cotizare si, in raport cu acesta, a punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare.

Aceasta interpretare decurge si din dispozitiile art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, potrivit carora determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii se face pe baza datelor, elementelor si informatiilor din documentatiile de pensii aflate in pastrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.

Ca atare, aplicabilitatea prevederilor normelor metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004 este intarita si confirmata de norma de trimitere din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005.
Totodata, potrivit art. 1 din Codul civil si art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, legea dispune numai pentru viitor, ea nu are putere retroactiva.
In aceste conditii, este evident ca legea noua, respectiv Legea nr. 19/2000, nu se poate aplica decat situatiilor ivite dupa intrarea ei in vigoare, deci persoanelor ale caror drepturi la pensie s-au deschis dupa data de 1 aprilie 2001, nu si persoanelor pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977.

d) Jurisprudenta Curtii Constitutionale

Prin Decizia nr. 57 din 26 ianuarie 2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 21 februarie 2006, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 2 alin. (2) si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005.

Curtea Constitutionala a retinut, in considerentele acestei decizii, ca, ``potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) dinConstitutie, conditiile de exercitare a dreptului la pensie si la alte forme de asistenta sociala se stabilesc prin lege si, prin urmare, este dreptul exclusiv al legiuitorului de a modifica sau completa legislatia in materie si de a stabili data de la care opereaza recalcularea, insa orice prevedere noua poate fi aplicata numai de la data intrarii sale in vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie .
Totodata, Curtea observa ca modificarile succesive ale legislatiei fac ca beneficiarii drepturilor de asigurari sociale sa obtina valori diferite, in raport cu legislatia care a fost in vigoare la data stabilirii drepturilor lor Astfel, data diferita a inscrierii la pensie plaseaza pensionarii in situatii deosebite, tratamentul juridic diferentiat fiind justificat de situatia diferita a beneficiarilor dreptului la pensie, determinata de data nasterii dreptului, ceea ce nu constituie privilegii sau discriminari.

Recalcularea si recorelarea pensiilor anterior stabilite sunt prevazute de lege pentru eliminarea inechitatilor reprezentate de diferentele existente in cuantumul pensiilor acordate pentru stagii de cotizare identice, iar diferentele mentinute pana la finalizarea operatiunilor de recalculare si de recorelare nu contravin principiului universalitatii drepturilor si obligatiilor, consacrat constitutional prin art. 15 alin. (1), intrucat toti cetatenii beneficiaza de drepturile prevazute de legile in vigoare la data acordarii drepturilor respective.
3. Opinia Colegiului de conducere al Curtii de Apel Bucuresti

Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti a sustinut cea de-a doua orientare jurisprudentiala.

4. Opinia procurorului general al PICCJ

Procurorul general a sustinut cea de-a doua solutie adoptata in practica instantelor de judecata .

5. Optiunea Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Inalta Curte a considerat ca se impune admiterea recursurilor, pronuntand urmatoarea solutie:

``Admite recursurile in interesul legii declarate de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti si de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si stabileste ca:

In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stagiul complet de cotizare utilizat pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare, drepturi care s-au deschis in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001, este cel reglementat de art. 89 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.``




Pronuntata de: ICCJ, Decizia ICCJ nr. 9 din 14 mai 2012 (Decizia 9/2012)


Citeşte mai multe despre:    Nevazatori    Pensie
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati

Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020

Contestatie impotriva deciziei privind acordarea pensiei, valoarea probanta a inscrierilor efectuate in carnetul de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 120/2021

Flexibilitatea programului prin prisma functiei. Solicitarea implicita de prestare a orelor suplimentare
Pronuntaţă de: Tribunalul Neamt - Sentinta civila nr. 148/2019

Decizia C.C.R. nr. 138/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate unor dispozitii din Legea privind sistemul public de pensii
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Pentru functiile ce nu mai exista in organigrama personalului aeronautic, echivalarea veniturile calculate la pensie se face prin raportare la cele obtinute in ultimele 12 luni de pilotii comandanti
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 661, in sedinta publica din 07.03.2017

Dificultatea efectuarii dovezii prin inscrisuri a activitatii prestate ca lucrator CAP
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia a IV-a L.M.A.S., Decizia civila nr. 101/A/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017

Personalul aeronavigant a carei functie nu mai exista la data intrarii in vigoare a Legii nr. 83/2015 beneficiaza de o pensie calculata in baza mediei veniturilor totale brute pentru pilotul comandant
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze prividn C.M.A.S., Decizia civila nr. 661/2017, in sedinta publica din 7 februarie 2017

Cum reclamantul a solicitat doar eliberarea unei adeverinte privind grupa de munca, nu si cu mentiuni privind privind plata contributiei de asigurari, instanta se va pronunta in limitele investirii
Pronuntaţă de: Tribunalul Bistrita-Nasaud Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 42/F/2017, in sedinta publica din 25 ianuarie 2017

Diurna reprezinta potrivit jurisprudentei C.J.U.E. �alocatie specifica detasarii� si, ca atare, parte a salariului minim. Totodata, potrivit modificarilor Codului fiscal, diurna intra in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia a IV-a pentru Litigii de munca si Asigurari sociale, Decizia civila nr. 99/A/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017



Articole Juridice

Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024
Sursa: EuroAvocatura.ro

Perioadele de crestere a copilului realizate in alte state membre trebuie luate in considerare la calcularea pensiei pentru limita de varsta
Sursa: MCP Cabinet avocati

Dreptul cetatenilor UE inactivi din punct de vedere economic de a fi afiliati la sistemul public de asigurari de sanatate al statului membru gazda
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Revizuire decizie de pensionare. Reintegrarea salariatului dupa incetarea de drept a contractului de munca pe temeiul pensionarii
Sursa: avocat Gales Iulia | MCP Cabinet avocati

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (I � in general)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Limitarea beneficiului unei prestatii suplimentare instituite in favoarea anumitor sportivi de inalt nivel numai la cetatenii statului membru in cauza constituie un obstacol in calea liberei circulatii a lucratorilor
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Transferul drepturilor la pensie in strainatate
Sursa: MCP Cabinet avocati