din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Plata sporului de 100 la suta din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal

Plata sporului de 100 la suta din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal

  Publicat: 13 Mar 2013       7019 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. ..../88/2010, reclamantul Sindicatul National al Politistilor si Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in numele si pentru membrii de sindicat, a chemat in judecata pe paratul Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Tulcea,

Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Dezechilibru de ansamblu al economiei care consta in aparitia sau cresterea discrepantei dintre masa monetara si oferta de bunuri fata de situatia existenta anterior.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Depasire a legalitatii,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Indicator care reflecta aportul valoric adus de o intreprindere prin activitatile sale asupra bunurilor cumparate.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Cel dintai termen intr-un litigiu civil la care, partile fiind legal citate, pot pune concluzii.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Constituţia Rom�niei - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Adoptata de Adunarea Generala a O.N.U. la 10 decembrie 1948.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Dezechilibru de ansamblu al economiei care consta in aparitia sau cresterea discrepantei dintre masa monetara si oferta de bunuri fata de situatia existenta anterior.
Unirea a doua sau mai multe cauze aflate in curs de cercetare si urmarire penala,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Persoanele, altele decat cele care apartin familiei extinse, care,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Dezechilibru de ansamblu al economiei care consta in aparitia sau cresterea discrepantei dintre masa monetara si oferta de bunuri fata de situatia existenta anterior.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):

pentru ca, in contradictoriu cu acesta, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratului la plata sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, pentru perioada 01.08.2007 - 31.12.2009, actualizata cu coeficientul de inflatie pe fiecare luna, de la data nasterii dreptului pana la plata efectiva si plata dobanzilor legale calculate la data platii efective.

In motivare, reclamantul a aratat ca art. 16 din O.G. nr. 38/30.01.2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor prevede:

"(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de politistii incadrati in functii de Inalti functionari publici, functionari publici de conducere si functionari publici de executie se vor plati cu un spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza:
a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.
(2) Munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite."

Chiar daca O.G. nr. 38/2003 prevede la art. 57 ca aceste drepturi sa fie platite in limita fondurilor bugetare, nu e posibil ca politistii sa fie obligati sa desfasoare munca in schimburi (ture) in zilele de repaus saptamanal si in zilele declarate sarbatori legale (zilele prevazute de art. 134 din Codul Muncii, modificat si completat), fara a fi platiti cu un spor de 100%, conform art. 16 din O.G. nr. 38/2003.

In situatia in care nu s-ar aplica prevederile art. 16 din O.G. nr. 38/2003, in mod direct, acesta ar fi golit de norma juridica.

In acest sens, reclamantul solicita sa se observe si prevederile art. 15 alin. (1) din Ordinul M.A.I, nr. 577/2008 privind programul de lucru al politistilor, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal: "Pentru politistii care desfasoara activitatea in schimburi, precum si pentru cei care desfasoara activitati operative se asigura in cursul unei luni cel putin un repaus saptamanal, sambata si duminica, in zile consecutive."

Ca documente justificative, care atesta orele lucrate in schimburi, respectiv in zilele de repaus saptamanal (sambata si duminica), precum si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, au fost intocmite grafice lunare pentru executarea serviciului in schimburi (ture), precum si dispozitii scrise, in acest sens.

Desi politistii au desfasurat activitati in zilele de sambata, duminica si in zilele de sarbatori legale, acestia nu au putut primi in compensare nici timp liber corespunzator (avand in vedere lipsa de efective la nivelul tuturor structurilor de politie), deoarece era imposibil asigurarea continuitatii permanente si obligatorii a serviciului politienesc.

Natura juridica a cauzei este, prin urmare, un conflict de drepturi, determinat de neacordarea unor drepturi salariale suplimentare prevazute de lege (art. 248 alin. 3 Codul Muncii).

Art. 18 din Codul muncii prevede in mod imperativ ca drepturile persoanelor incadrate in munca nu pot face obiectul vreunei tranzactii, renuntari sau limitari, ele fiind aparate de stat impotriva oricaror incalcari, a manifestarilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu.

In consecinta, dreptul la plata sporului de 100%, fiind un drept prevazut de lege, derivat dintr-un raport de munca, nu poate fi anulat sau neacordat.

Un drept prevazut de lege nu poate sa devina doar o obligatie lipsita de continut, redusa la nudum jus, deoarece s-ar ajunge la situatia ca un drept patrimonial, a carui existenta este recunoscuta, sa fie vidat de substanta sa si, practic, sa devina lipsit de orice valoare .

Conform art. 287 din Codul Muncii (Legea nr. 53/2003) "Sarcina probei in conflictele de munca revine angajatorului, acesta fiind obligat sa depuna dovezile in apararea sa pana la prima zi de infatisare."

Prin urmare, roaga reclamantul sa se aprecieze ca politistii sunt indreptatiti sa solicite restituirea drepturilor salariale cuvenite cu titlul de spor de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, perioada 01.08.2007 - 31.12.2009.

De asemenea, solicita reclamantul sa se constate faptul ca nu sunt in situatia sa faca dovada procedurii prealabile conform art. 7 din Legea nr. 554/2004, deoarece acest articol se refera la un drept sau un interes legitim stabilit printr-un act administrativ unilateral, in speta de fata fiind vorba de acte normative. Reclamantul face dovada indeplinirii procedurii prealabile prin adresa B.T. al S.N.P.P.C. din I.J.P.F. Tulcea nr.339/01.07.2010, adresa I.J.P.F. Tulcea nr. 751568/ 29.07.2010.

Intrucat, reclamantul considera ca se afla in termenul general de prescriptie prevazut de art. 47 din Ordonanta de Guvern nr. 38/30.01.2003 republicata, privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, aprobata prin Legea nr. 353/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, considera ca prezentul demers juridic este justificat.

Considera reclamantul ca neacordarea sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, contravine:

Art. 16 alin. (1) lit. b, teza a doua, din O.G. nr. 38/30.01.2003 Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza;
- Art. 2 din O.G. 137/2000;
- Art. 40, alin.2 lit. c din Codul Muncii - angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individual de munca;
- Art. 154 alin. 2 si 3 din Codul Muncii - Pentru munca prestata in baza contractului individual de munca fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat in bani . La stabilirea si la acordarea salariului este interzisa orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala. "
- Art. 6 alin. 3 din Codul Muncii - pentru munca egala sau de valoare egala este interzisa orice discriminare bazata pe criteriul de sex cu privire la toate elementele si conditiile de remunerare;
- Art. 53 din Constitutia Romaniei - Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav;
- Art. 16 alin. 1 din Constitutia Romaniei - Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari;
- Art. 2, pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului este aparatorul oricaror discriminari, iar art. 23 din aceasta norma internationala statueaza in mod expres, faptul ca este garantat dreptul tuturor oamenilor. fara nici un fel de discriminare la un salariu egal pentru munca egala.

In dovedire, reclamantul a depus la dosar o serie de inscrisuri si a solicitat efectuarea unei expertize contabile in cauza.

Paratul, legal citat, a depus intampinare la dosar, solicitand respingerea actiunii ca nefondata.

Prin intampinare, paratul a aratat ca potrivit art. 16 din O.G. nr. 38/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor "(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de politistii incadrati in functii de inalti functionari publici, functionari publici de conducere si functionari publici de executie se vor plati cu un spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza:

a)75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale de lucru;
b)100% din salariul de baza pentru orele urmatoare.

Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.

(2) Munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite."

Roaga paratul sa se observe ca, insasi O.G. nr. 38/2003 art. 16 alin. (2) stipuleaza ca "munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fast platite". Legiuitorul a prevazut ordinea privitoare la compensarea orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, dupa cum urmeaza:

1. plata orelor suplimentare
2.compensarea cu timp liber corespunzator, la cererea politistului.

Relativ la aspectul legat de "asigurarea in cursul unei luni cel putin un repaus saptamanal, sambata si duminica, in zile consecutive, pentru politistii care desfasoara activitatea in schimburi, precum si cei care desfasoara activitati operative", asa cum prevede art. 15 alin. (1) din Ordinul MAI nr. 577/2008 privind programul de lucru al politistilor, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal, arata paratul ca, la nivelul structurilor s-a acordat in compensatie timp liber corespunzator, la cererea politistilor de frontiera.

De altfel, art. 13 din Ordinul MAI nr. 577/2008 privind programul de lucru al politistilor, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal, statueaza modul in care se tine evidenta situatiilor privitoare la prestarea orelor despre care se face vorbire, si, ca atare, doreste paratul sa incunostinteze instanta ca la nivelul I.J.P.F. Tulcea, politistii de frontiera, pentru orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, au fost compensati cu timp liber, la cererea acestora, respectandu-se, in acelasi timp, principiul continuitatii serviciului politienesc.

Si cum I.J.P.F. Tulcea are obligatia de a acorda timp liber politistilor de frontiera doar la cererea acestora, politistii care au cerut, au primit.

Afirmatia cum ca I.J.P.F. Tulcea este obligata la plata sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, este o obligatie care in subsidiar ofera o alternativa, aceea a compensarii cu timp liber corespunzator asa cum evident stipuleaza art. 16 din O.G. nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor la alin. (2) "munca prestata potrivit alin. 1 poate fi compensata cu timp liber corespunzator, la cererea politistului, in conditiile in care orele nu au fost platite. "

Un alt aspect pe care doreste paratul sa-l invedereze instantei de judecata este ca "acordarea drepturilor banesti reglementate prin prezenta ordonanta se face in limita fondurilor bugetare aprobate anual unitatilor prevazute la art.(1)", conform art. 57 din O.G. nr. 38/2003, si cum nu s-au alocat fonduri bugetare suficiente, nu s-au putut plati aceste sporuri, reiterand ideea ca I.J.P.F. Tulcea s-a prevalat in mod judicios de a doua posibilitate oferita de lege.

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 2995/88/2010, reclamantul Sindicatul National al Politistilor si Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in numele si pentru membrii de sindicat, a chemat in judecata pe paratul Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Tulcea, pentru ca, in contradictoriu cu acesta, prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratului la plata sporului de 100% din salariul de baza a orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, nu se lucreaza, pentru perioada 01.08.2007 - 31.12.2009, actualizata cu coeficientul de inflatie pe fiecare luna, de la data nasterii dreptului pana la plata efectiva si plata dobanzilor legale calculate la data platii efective.

Prin incheierea din 17.03.2011 s-a dispus conexarea dosarului nr. 2995/88/2010 la dosarul nr. 2994/88/2010.

Analizand actele si lucrarile dosarelor instanta retine urmatoarele:
Se cuvine a fi observat ca, in ceea ce priveste drepturile cuvenite membrilor de sindicat ai reclamantului pentru orele lucrate, inclusiv in unele zile de repaus saptamanal si in celelalte zile in care nu se lucreaza, potrivit art. 16 alin. 1 teza a II-a din O.G. nr. 38/2003 in forma in vigoare pana la data de 01.01.2010, orele lucrate de politisti in zilele de repaus saptamanal sau in cele de sarbatoare legala se plateau cu un spor de 100% din salariul de baza .

Singura conditie impusa de textul legal pentru plata acestui spor era aceea ca orele sa fie prestate in una din zilele de mai sus si sa nu fie prestate peste durata normala a timpului de lucru.

Cu alte cuvinte, simpla prestare a unor ore in zilele de repaus sau de sarbatoare legala era suficienta pentru plata sporului.

Regimul orelor prestate peste durata normala a timpului de lucru era reglementat distinct de prima teza a art. 16 alin. 1 din O.G. nr. 38/2003 si implica si ea plata unui spor diferentiat in functie de numarul de ore lucrat suplimentar.

In situatia in care orele prestate sambata si duminica erau in acelasi timp si ore suplimentare programului normal de munca saptamanal de 40 de ore, atunci se datora atat sporul prevazut de teza intai a art. 16 alin. 1 din O.G. nr. 38/2003 cat si sporul prevazut de teza a doua.

Aceste prevederi legale nu au reprezentat altceva decat o aplicatie cu titlu particular in cazul functionarilor publici cu statut special - politistii de frontiera a prevederilor generale aplicabile oricarui raport juridic de munca, continute de art. 132 din Codul muncii.

O.G. nr. 38/2003, ca lege speciala, facea referire la regimul zilelor de repaus, fara a-l descrie insa in detaliu, caz in care acesta va fi definit de legislatia generala in materie, adica de Codul muncii, in forma in vigoare in perioada de referinta.

Art. 132 alin. 1-3 din Codul muncii arata ca repausul saptamanal presupune 2 zile obligatorii de odihna, acordate de regula, sambata si duminica.

Textele prevad posibilitatea acordarii celor doua zile si in alte zile decat sambata si duminica, dar pentru aceasta derogare instituie si o sanctiune pentru angajator constand in plata unui spor la salariu, spor care, in cazul politistilor de frontiera este reglementat de art. 16 alin. 1 teza a doua din O.G. nr. 38/2003.

Altfel spus, daca salariatul si implicit si politistul de frontiera, lucreaza sambata si duminica in interiorul timpului normal de lucru, angajatorul trebuie sa ii acorde repausul saptamanal in alte zile ale saptamanii si sa ii plateasca un spor.

Acordarea repausului saptamanal in alte 2 zile ale saptamanii nu reprezinta un beneficiu special acordat salariatilor, ci reprezinta doar concretizarea respectarii obligatiei de acordare a repausului saptamanal.

Plata sporului reprezinta o reparatie pentru faptul ca salariatul si-a efectuat repausul in alte zile decat majoritatea salariatilor si a fost privat astfel de o parte din posibilitatile de recreere alaturi de familie .

Rezulta deci, ca simpla acordare a altor 2 zile libere pe saptamana nu este de natura sa inlature obligatia de a plati sporul prevazut de O.G. nr. 38/2003.

Desigur, legislatia speciala aplicabila membrilor de sindicat ai reclamantului, spre deosebire de Codul Muncii, prevedea in art. 16 alin. 2 posibilitatea ca sporul sa fie intocmit prin timp liber corespunzator, insa acesta urma sa fie acordat suplimentar celor 2 zile aferente repausului saptamanal. Aceleasi considerente isi gasesc aplicabilitatea si in cazul zilelor de sarbatoare legala.

In fapt de toate aceste considerente, vazand si concluziile raportului de expertiza contabila intocmit in cauza, inclusiv raspunsul la obiectiuni, prin care au fost calculate sumele cuvenite membrilor de sindicat, urmeaza ca instanta sa admita actiunea si va obliga paratul la plata catre ceilalti membrii ai sindicatului reclamant a sporului de 100% din salariul de baza aferent orelor lucrate in zilele de repaus saptamanal si in celelalte zile in care nu se lucreaza pentru perioada 01.08.2007 - 31.12.2009 calculat conform raportului de expertiza contabila - expert Calin Daniela Liliana - raport plus raspuns la obiectiuni, ce face parte integranta din prezenta hotarare, actualizat ci indicele de inflatie de la data nasterii dreptului pana la data platii efective. Totodata, instanta va lua act de renuntarea la judecata cauzei a numitilor Denisov Laura, Dumitrache Danut Fitiila Ionel, Furca Niulae, Furca Victorita, Georgescu Marius-Razvan, Graur Nicu, Guiu Adrian Bogdan, Ilisei Cristinel si Ion Roxana-Elena. Instanta va dispune plata onorariului in suma de 5000 lei din contul B.L.E. Tl catre d-na expert Calin Daniela Liliana. In temeiul art. 274 Cod. Proc. Civila, instanta ca obliga paratul sa plateasca reclamantului suma de 5000 lei cu titlu cheltuieli de judecata .




Pronuntata de: Sentinta civila Nr. 3462/201


Citeşte mai multe despre:    OG 38/2003    Ore suplimentare    Legea 554/2004    Repaus saptamanal    Zile libere
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Mentinerea deciziei de sanctionare disciplinara. Disciplina muncii este o conditie obiectiva necesara si indispensabila desfasurarii activitatii angajatorului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Decizia civila nr. 135/2019

Determinarea notiunii de timp de lucru. Salariati izolati preventiv la locul de munca sau la domiciliu
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 5927 din data de 04 Noiembrie 2020

Nedepunerea dovezilor privind plata drepturilor salariale face admisibila pierderea procesului de catre angajator. Sarcina probei
Pronuntaţă de: Tribunalul Tulcea - Sentinta civila nr. 65 din data de 23 Ianuarie 2019

Necompensarea orelor suplimentare cu timp liber. Obligarea angajatorului la compensarea acestora cu bani
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 1164 din data de 28 februarie 2019

Mentionarea fictiva a efectuarii de ore suplimentare. Drepturi salariale incasate necuvenit
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova - Sentinta civila nr. 1530 din data de 21 Iunie 2019

Necompetenta instantei in avizarea locurilor de munca ce se incadreaza in conditii deosebite/speciale de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 2770 din data de 11 septembrie 2020

Obligarea angajatorului la plata contributiilor de asigurari sociale. Imposibilitatea de a dispune pentru viitor.
Pronuntaţă de: Tribunalul Vrancea Sentinta civila nr. 378/2020 din data de 30 Septembrie 2020

Dovada calitatii de salariat - suficienta pentru recuperarea drepturilor salariale restante. Sarcina probei in conflictele de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Calarasi - Sentinta civila nr. 286/2019 din data de 09 Aprilie 2019

Dovada orelor suplimentare. Refuzul angajatorului de a prezenta inscrisuri doveditoare.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti - Decizia civila nr. 1714 din data de 5 iunie 2019

Sanctionarea contraventionala a angajatorului pentru neplata orelor suplimentare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bihor � Sentinta civila nr. 857/11.06.2019



Articole Juridice

Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Evitati abuzurile! Informati-va despre suspendarea, modificarea si incetarea contractului individual de munca!
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Recuperarea timpului de deplasare prin ore suplimentare
Sursa: MCP Cabinet avocati

Modificarea functiei la revenirea din concediul de crestere a copilului
Sursa: MCP Cabinet avocati

Deplasarile in interes de serviciu. Timpul de munca
Sursa: MCP Cabinet avocati

Calculul valorii unei ore suplimentare. Aplicarea sporului de 75 la suta
Sursa: MCP Cabinet avocati