Deliberand asupra conflictului de competenta de fata constata:
Prin incheierea pronuntata in data de 02.10.2018 de Tribunalul Bucuresti - Sectia a Ii-a C. administrativ si Fiscal in Dosarul nr. x a fost admisa exceptia necompetentei functionale si s-a dispus trimiterea cauzei privind pe reclamantul M.P. si parata Directia de asistenta s. si protectia c.s.4 Bucuresti si parata R.M.- Sef r.u.in c.Directiei generale de asistenta s. si protectia c.s.4, la Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIIi-a conflicte de munca si asigurari sociale.
Pentru a dispune astfel instanta retine ca prin actiunea inregistrata sub nr. x, reclamantul M.P. a chemat in judecata parata Directia Generala de Asistenta S. si Protectia C.S.4 si R.M.contestand Dispozitia nr. 482/23.01.2018 emisa de Directorul General al Directiei de Asistenta S. si Protectia C.S.4.
In motivarea actiunii reclamantul arata ca in baza Legii nr. 284/2010 legiuitorul stabileste in Anexa I Cap. II paragraf ``A`` alin. 1 lit. b) coeficientul de salarizare pentru functia de inspector de specialitate din administratia publica locala la valoare de 2, 10 raport la salariul minim pentru gradatie 0. Avand in vedere imperfectiunile legii mai sus amintite si abaterile inregistrate, prin diferite acte normative s-a revenit, facandu-se corectii la nivelul sistemului de salarizare, in urma acestora fiind stabilit un salariu de baza in cuantum de 3113 lei.
In baza art. 11 din Legea nr. 153/2017, Consiliul Local al Sectorului 4 prin Hotararea nr. 164/17.07.2017 stabileste pentru functia pe care o detine un salariu de baza in cuantum de 2320 de lei, inferior celui avut anterior.
Reclamantul arata ca nu s-a tinut cont de art. 6 din Legea nr. 153/2017, in special lit. b), c) si d) si solicita instantei stabilirea salariului acestuia la valoarea de 4702 lei.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 6 lit. b), c), d) si f) din Legea nr. 153/2017 si art. 81 alin. (2), lit. d), art. 85 din Legea nr. 215/2001.
In 05 iulie 2017, reclamantul si-a modificat cererea de chemare in judecata, largind c.procesual prin introducerea unui nou parat, anume R.M.
Paratul Directia Generala de Asistenta S. si Protectia C.S.4 a formulat intampinare prin care a invocat exceptia necompetentei functionale a sectiei de contencios administrativ si fiscal a Tribunalul Bucuresti, exceptia inadmisibilitatii. Pe fondul cauzei, parata a solicitat respingerea cererii de chemare in judecata, ca nefondata.
In motivarea exceptiei necompetentei functionale, parata a aratat ca, avand in vedere obiectul prezentei cauze, executarea contractului individual de munca si plata drepturilor salariale, dar si calitatea de angajat contractual a paratului, competenta sa judece prezenta cauza este sectia de conflicte de munca si asigurari sociale.
La termenul din 17 iulie 2018, avand in vedere modificarea cererii de chemare in judecata anterior primului termen, instanta a prorogat discutarea exceptiei invocate intrucat procedura de citare nu era legal indeplinita cu parata R.M., aceasta neavand cunostinta de existenta dosarului, nefiind comunicata cererea de chemare in judecata prin care a fost atrasa in proces. Astfel, pentru comunicarea cererii si pentru garantarea dreptului la aparare conform art. 6 CEDO, instanta a amanat cauza pentru termenul din 2 octombrie 2017.
La termenul din 02 octombrie 2018, Tribunalul a pus in discutie exceptia necompetentei functionale invocate de parata prin intampinare.
Analizand cauza, instanta retine dispozitiile art. 248 alin. (1) din C. proCod civ. ``Instanta se va pronunta mai intai asupra exceptiilor de procedura, precum si asupra celor de fond care fac inutila, in tot sau in parte, administrarea de probe ori, dupa caz, cercetarea in fond a cauzei`` si in consecinta constata ca, conform art. 2 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, ``Functionarul public este persoana numita, in conditiile legii, intr-o functie publica.``
Conform art. 109 din Le gea nr. 188/1999 ``Cauzele care au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public sunt de competenta sectiei de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului``
Din articolele mai sus mentionate reiese ca instanta de contencios administrativ este competenta doar in situatia functionarului public, iar calitatea prevazuta de lege presupune numirea in functia respectiva, nu incheierea unui contract individual de munca .
De asemenea, conform art. 266 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), ``Jurisdictia muncii are ca obiect solutionarea conflictelor de munca cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale sau, dupa caz, colective de munca prevazute de prezentul cod, precum si a cererilor privind raporturile juridice dintre partenerii sociali, stabilite potrivit prezentului cod.``
Avand in vedere ca raportul juridic existent intre reclamant si parata este contractul individual de munca, Tribunalul a constat at ca exceptia necompetentei functionale este intemeiata, si a dispus trimiterea cauzei sectiei a VIIi-a Conflicte de Munca si Asigura ri Sociale.
La Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIIi-a conflicte de munca si asigurari sociale, cauza a fost inregistrata la data de 15.10.2018 sub nr. x* si prin incheierea pronuntata in data de 02.11.2018 a fost admisa exceptia necompetentei functionale a instantei si s-a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti - Sectia a Ii-a C. administrativ si Fiscal.
Constatand ivit conflictul negativ de competenta, Tribunalul a dispus inaintarea cauzei instantei competente - Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VIi-a in vederea constatarii conflictului negativ de competenta .
Pentru a decide astfel, instanta sustine ca, competenta materiala presupune o delimitare intre instantele de grad diferit, iar normele de competenta materiala sunt stabilite sub aspect functional (dupa felul atributiilor jurisdictionale) si sub aspect procesual (dupa obiectul, valoarea sau natura cererii) in Codul de procedura civila si in alte acte normative speciale.
Competenta materiala functionala este aceea care determina si precizeaza functia si rolul atribuite fiecareia dintre categoriile instantelor judecatoresti, in timp ce competenta materiala procesuala este aceea care determina categoria de pricini ce pot fi rezolvate, in concret, de o categorie de instante judecatoresti.
Prin prezenta cauza, reclamantul solicita anularea a Deciziei nr. 482/23.01.2018, prin care parata invocand dispozitiile Legii 153/2017 si ale Legii 188/1999, a stabilit drepturile salariale ale reclamantului.
Asadar, capatul de cerere principal este cel prin care se solicita anularea actului administrativ reprezentat de Deciziei nr. 482/23.01.2018, iar capatul de cerere care vizeaza stabilirea salariului si plata retroactiva a diferentelor salariale sunt capete accesorii, intrucat solutionarea acestora depinde de solutia data capatului de cerere principal, prin care se solicita anularea Deciziei nr. 482/23.01.2018.
Analizand Decizia nr. 482/23.01.2018 (f.22), instanta retine ca aceasta a fost emisa de catre parata, fiind invocate dispozitiile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
De asemenea, din cuprinsul deciziei instanta retine ca, parata a mentionat expres faptul ca, impotriva deciziei se poate formula contestatie in termen de 45 de zile de la data comunicarii.
In drept, potrivit art. 1 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, ``Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public``, iar potrivit dispozitiilor art. 10, litigiile privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice locale se solutioneaza in fond de sectiile de contencios administrativ si fiscal ale tribunalelor, i ar cele emise sau incheiate de autoritatile publice centrale se solutioneaza in fond de sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel, daca prin lege organica speciala nu se prevede altfel.
Tribunalul constata ca prezentul conflict a fost generat de emiterea unui act unilateral cu caracter individual de catre o institutie publica, presupus a fi fost emis in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, in termenii art. 2 lit. c) si f) din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.
In plus, dispozitiile contestate au fost emise in temeiul Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, ceea ce presupune parcurgerea procedurii prevazute de art. 37, potrivit cu care ``(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare, a sporurilor, a cresterilor salariale, a premiilor si a altor drepturi care se acorda potrivit prevederilor prezentei legi este de competenta ordonatorilor de credite.
(2) Contestatia poate fi depusa in termen de 20 de zile calendaristice de la data comunicarii actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale, la sediul ordonatorului de credite.
(3) Ordonatorii de credite solutioneaza contestatiile in termen de 30 de zile calendaristice.
(4) Impotriva modului de solutionare a contestatiei persoana nemultumita se poate adresa instantei de contencios administrativ sau, dupa caz, instantei judecatoresti competente potrivit legii, in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii solutionarii contestatiei. Instanta se pronunta de urgenta si cu precadere``.
Asadar, instanta competenta in vederea solutionarii capatului de cerere principal prin care se solicita anularea Deciziei nr. 482/23.01.2018 emisa de catre parata este sectia de contencios administrativ a Tribunalului.
Raportat la solicitarile privind stabilirea salariului si plata retroactiva a diferentelor salariale sunt incidente dispozitiile art. 123 din Codul de procedura civila care reglementeaza un caz de prorogare legala a competentei, in sensul ca instanta competenta sa solutioneze o cerere principala devine competenta sa solutioneze si cererile accesorii formulate in aceeasi cauza, chiar daca, in mod obisnuit, acestea nu ar fi intrat in competenta sa materiala ori teritoriala.
De asemenea, conform alineatului 2 al aceluiasi articol, prevederile mentionate mai sus se aplica si atunci cand competenta de solutionare a cererii principale este stabilita de lege in favoarea unei sectii specializate sau a unui complet specializat.
Asadar, speta concreta dedusa judecatii atrage competenta sectiei de contencios administrativ a Tribunalului Bucuresti, nefiind in prezenta unui litigiu de munca sau in vreuna din ipotezele prevazute expres de art. 153 lit. a-j din Legea nr. 263/2010 care ar putea atrage instantei de asigurari sociale, motiv pentru care urmeaza a fi admisa exceptia necompetentei functionale, cauza urmand a fi declinata spre competenta solutionare, in temeiul art. 10 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, Sectiei de C. administrativ si Fiscal din c.Tribunalului Bucuresti.
In temeiul art. 133 alin. 2 coroborat cu art. 135 alin. 1 C. proCod civ., instanta retine ca, Tribunalului Bucuresti Sectia A Ii-a C. administrativ si Fiscal si Tribunalul Bucuresti Sectia a VIIi-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale si-au declinat reciproc competenta de a judeca aceasta pricina, astfel incat a constata t ivit un conflictul negativ de compe tenta si pe cale de consecinta a dispus ca dosarul sa fie inaintat Curtii de Apel Bucuresti Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale in vederea pronuntarii unui regulator de competenta .
Deliberand asupra conflictului negativ de competenta, cu care a fost sesizat a Curtea retine ca obiectul litigiului de fata il constituie contestatia formulata de reclamantul M.P.impotriva Dispozitiei nr. 482/23.01.2018, emisa de Directia Generala de Asistenta S. si Protectia C.S.4, de stabilire a salariului.
Prin dispozitia contestata s-a dispus in sensul ca incepand cu data de 01.01.2018, reclamantul, avand functia de Inspector de specialitate gr. I/s gradatia 5 in c.Serviciului Prevenirea Violentei si Familiei, va benefica de un salariu brut in cuantum de 3. 999 lei.
In preambulul dispozitiei sunt invocate ca temei prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fondul public si al O.U.G. nr. 79/2017 privind modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, referatul de specialitate nr. G2/1776/29.12.2017 al Serviciului R.U. si Anexa 2 la Hotararea Consiliului local al sectorului 4 nr. 366/22.12.2017 privind stabilirea salariului de baza la nivelul sectorului 4 pentru anul 2018.
Potrivit art. 37 din Legea nr. 153/2017 ``(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare, a sporurilor, a criteriilor salariale, a premiilor si a altor drepturi care se acorda potrivit prevederilor prezentei legi este de competenta ordonatorilor de credite.
(4) Impotriva modului de solutionare a contestatiei, persoana nemultumita se poate adresa instantei de contencios administrativ sau, dupa caz, instantei competente potrivit legii, in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii solutionarii contestatiei. Instanta se pronunta de urgenta si cu precadere.``
art. 37 alin. 4 din Legea nr. 153/2017 nu prevede competenta instantelor de contencios administrativ de a solutiona toate cazurile in care se constata drepturile salariale potrivit acestei legi, ci face referire la instanta judecatoreasca competenta potrivit legii.
Ori in cazul reclamantului instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze actiunea de fata nu poate fi instanta de contencios administrativ, deoarece acesta nu are calitate de functionar public, ci instanta competenta sa judece litigiile de dreptul muncii, in cazul de fata Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIIi-a conflicte de munca si asigurari sociale, intrucat reclamantul face parte din personalul contractual al paratei.
Asa cum rezulta din probele aflate la dosar reclamantul M.P. are calitatea de personal contractual, iar prin dispozitia contestata in cauza, respectiv Dispozitia nr. 482/23.01.2018 s-a procedat, in baza Anexei 2 la Hotararea Consiliului Local al sectorului 4 nr. 366/22.12.2017 - care nu a fost contestata, la modificarea unuia dintre elementele obligatorii ale contractului de munca, respectiv salariul.
In acest context Curtea retine ca potrivit dispozitiilor art. 211 lit. a din Legea nr. 62/2011 lit. a) ``masurile unilaterale de executare, modificare, suspendare sau incetare a contractului individual de munca, inclusiv angajamentele de plata a unor sume de bani, pot fi contestate in termen de 45 de zile calendaristice de la data la care cel interesat a luat la cunostinta de masura dispusa``, iar potrivit art. 266 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) ``Jurisdictia muncii are ca obiect solutionarea conflictelor de munca cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendare si incetarea contractelor individuale sau, dupa caz. Colective de munca prevazute de prezentul cod, precum si a cererilor privind raporturile juridice dintre partenerii sociali, stabilite potrivit prezentului cod``.
Fata de cele ce preced, avand in vedere ca dispozitia contestata priveste modificarea contractului de munca sub aspectul salarizarii ceea ce caracterizeaza litigiul ca fiind un conflict de munca, se constata ca, competenta de solutionare a cauzei revine instantei de conflicte de munca in lumina dispozitiilor art. 269 alin. (1) Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) si a dispozitiilor art. 210 din Legea nr. 62/2011.
In consecinta, vazand dispozitiile art. 135 Codul de procedura civila Curtea va stabili competenta de solutionare a cauzei pendinte in favoarea Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIIi-a conflicte de munca si asigurari sociale.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII,
HOTARASTE:
Stabileste competenta de solutionare a cauzei ce priveste solutionarea cererii formulate de reclamantul M.P., cu sediul in Bucuresti, s.3, in contradictoriu cu parata DIRECTIA DE ASISTENTA S. sI PROTECTIA C.S.4, C.x, cu sediul in Bucuresti, - 254, s.4 si R.M_- SEF R.U.IN C.DIRECTIEI GENERALE DE ASISTENTA S. sI PROTECTIA C.S.4, cu sediul in Bucuresti, nr. 1A, s.4, in favoarea Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIIi-a conflicte de munca si asigurari sociale.
Definitiva.
Pronuntarea se va face prin punerea solutiei la dispozitia partilor de grefa instantei.
Conflict negativ de competenta intre sectiile civile ale aceluiasi tribunal Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 48 din 30 mai 2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict negativ de competenta generat de obiectul actiunii in materia fondului funciar Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 56 din 18 iunie 2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict de competenta functionala intre sectiile instantei. Actiune introdusa de personalul silvic. Determinarea naturii juridice a actelor contestate Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Sentinta civila nr. 8/3.03.2020
Conflict negativ de competenta ivit intre instanta civila si instanta de contencios administrativ. Despagubiri pentru lipsa de folosinta a terenului apartinand fondului forestier. Natura civila a pretentiilor Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 90 din 16 ianuarie 2020
Conflict de munca cu element de extraneitate. Competenta teritoriala. Conflict negativ de competenta Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 208 din 28 ianuarie 2020
Angajarea raspunderii patrimoniale a angajatorului pe calea de drept comun. Incetarea raportului de serviciu Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 719 din data de 25.08.2020
Pretentiile intemeiate pe un contract de bursa. Inexistenta unor raporturi de munca ale partilor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 43 din data de 02 Septembrie 2020
Tranzactia incheiata intre salariat si angajator priveste raporturi juridice de dreptul muncii. Aceasta prevede modul in care se vor stinge datoriile existente, derivate din contractul individual de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 9 din data de 04 Februarie 2019
Competenta este atrasa de obiect, iar nu de catre partile atrase in proces de catre reclamant sau de catre natura drepturilor care se pot naste ulterior in patrimoniul reclamantului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 14 din data de 10 ianuarie 2020
Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor Sursa: Irina Maria Diculescu
Profesionistii, indiferent de statutul lor juridic sunt supusi regulilor de drept civil Sursa: Avocat Lacatus Igor
Notiunea de �domiciliu� in dreptul muncii Sursa: Larisa Stefana Mihalache