Secretar al Consiliului local. Nelegalitatea platii indemnizatiei de conducere
Prin incheierea de sesizare nr. 94 din 4 decembrie 2002 formulata de Directia de Control Financiar Ulterior a Camerei de Conturi Botosani s-a solicitat stabilirea raspunderii civile delictuale in sarcina paratilor H.V. si H.M., pentru prejudiciul de 3.503.060 lei cu dobanda aferenta calculata pana la 25 noiembrie 2002, in suma de 873.467 lei.
S-a constatat in actul de control mentionat nerespectarea reglementarilor legale privind plata indemnizatiei de conducere a Secretarului Consiliului Local al Comunei Bucecea, pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2001, prin dispozitia nr.47/10 septembrie 2001 a primarului comunei Bucecea.
Prin sentinta nr. 40 din 4 iunie 2003, Colegiul jurisdictional Botosani al Camerei de Conturi a respins capatul 1 al incheierii de sesizare privind obligarea paratilor H.V. si H.M., la plata sumei de 3.503.069 lei si folosul nerealizat in suma de 873.467 lei, catre Consiliul Local Bucecea.
Impotriva sentintei a declarat recurs jurisdictional procurorul financiar de pe langa Camera de Conturi Botosani, criticand-o, pentru nelegalitate si netemeinicie.
Curtea de Conturi - Sectia jurisdictionala prin decizia nr.575 din 7 octombrie 2003, a admis recursul jurisdictional si a modificat sentinta recurata in sensul ca a admis capatul 1 al incheierii de sesizare si a obligat, in solidar, pe paratii H.V. si H.M., la plata catre Consiliul Local Bucecea a sumei de 3.503.069 lei despagubiri civile, precum si la dobanda aferenta de 19,25% pe an, calculata de la data efectuarii fiecarei plati pagubitoare si pana la achitarea prejudiciului.
Pentru a hotari astfel, Sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi a retinut ca atata vreme cat nu exista o dispozitie legala expresa prin care sa se determine, fie prin indicarea unei sume fixe, fie prin indicarea limitelor minime si maxime in interiorul carora se determina cuantumul indemnizatiei de conducere, acordarea acesteia prin asimilare cu alta functie de conducere, constituie o masura nelegala cu consecinta faptului ca platile facute sunt plati nedatorate, impunandu-se recuperarea acestora.
Si impotriva acestei din urma hotarari H.V. si H.M., au declarat recurs, solicitand casarea deciziei recurate, cu consecinta exonerarii de la plata sumelor imputate.
In esenta, criticile aduse solutiei pronuntate de Sectia jurisdictionala vizeaza aspectul privitor la faptul ca functia de secretar de consiliu este considerata de lege ca functie publica de conducere, si ca atare atrage dupa sine acordarea unei indemnizatii de conducere, chiar daca anexa nr. IX din Legea nr.154/1998 nu prevede in mod expres acest drept .
Recursul este nefondat.
Indemnizatia de conducere a fost acordata in baza Dispozitiei nr. 47 din 10 septembrie 2001 fara a se mentiona actul normativ in baza caruia se acorda indemnizatia de conducere pentru functia de secretar.
Potrivit art. 30 din Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare „sistemul de salarizare al functionarilor publici se stabileste prin lege”.
Intrucat O.U.G. nr.24/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici a fost abrogata prin O.U.G. nr. 33/2001, salariile de baza si celelalte drepturi salariale se stabilesc in continuare potrivit Legii nr. 154/1998.
Potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 154/1998 :
1) „Salariul de baza pentru personalul cu functii de conducere este cel corespunzator functiei de executie, gradului sau treptei profesionale, la care se adauga o indemnizatie de conducere, diferentiata in raport cu complexitatea si raspunderea ce revin functiei de conducere, care face parte din salariul de baza .
2) Indemnizatiile de conducere sunt stabilite in procente din salariul de baza al functiei de executie …”. De asemenea, conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 154/1998 : „Indemnizatia de conducere se stabileste, la incadrarea in functie de catre conducatorul institutiei publice, in raport cu complexitatea activitatii desfasurate in cadrul acesteia”.
In cazul secretarului de consiliu nu s-a stabilit salariul corespunzator functiei de executie. In speta, indemnizatia de conducere s-a stabilit prin aplicarea unui procent asupra salariului stabilit pentru functia de secretar, functie de conducere, deoarece potrivit prevederilor art. 83 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, secretarul este „functionar public de conducere”, iar drepturile salariale sunt reglementate prin lege.
Neexistand un act normativ care sa reglementeze posibilitatea acordarii indemnizatiei functiei de secretar, indiferent de nivelul autoritatii sau institutiei publice angajatoare, plata indemnizatiei de conducere aferente functiei de secretar al comunei este nelegala, cum corect au retinut organele Curtii de Conturi, atat cu ocazia controlului, cat si cu ocazia judecarii recursului jurisdictional declarat de procurorul financiar.
In raport de cele ce preced, recursul a fost respins ca nefondat.

Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 8297 din 16 noiembrie 2004
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
