a) la incetarea activitatii cu impact asupra mediului;
b) la schimbarea activitatii sau a folosintei sitului potential contaminat;
c) in cazul schimbarii regimului juridic al terenurilor pe care s-a desfasurat sau se desfasoara o activitate cu impact asupra mediului;
d) la producerea accidentelor care conduc la contaminarea mediului, dupa indepartarea sursei si poluantilor deversati;
e) la declararea falimentului sau lichidarea judiciara a unui operator economic;
f) la solicitarea motivata a autoritatii competente pentru protectia mediului;
g) si in alte cazuri prevazute in lege.
Articolul 15
(1) Detinatorul unui sit potential contaminat sau operatorul economic care isi desfasoara activitatea pe un sit potential contaminat si se afla in unul dintre cazurile prevazute la art. 14 este obligat sa notifice agentia judeteana pentru protectia mediului pe a carei raza teritoriala se afla situl potential contaminat.
(2) Agentia judeteana pentru protectia mediului pe a carei raza teritoriala se afla situl potential contaminat stabileste si notifica detinatorul de teren/operatorul economic cu privire la obligatia efectuarii investigarii preliminare, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea notificarii, in conformitate cu prevederile alin. (1).
Articolul 16
(1) Investigarea preliminara se executa de catre experti acreditati pentru activitatile din domeniul gestionarii siturilor contaminate.
(2) Procedura privind acreditarea expertilor pentru activitatile din domeniul gestionarii siturilor contaminate se realizeaza in cadrul metodologiei prevazute la art. 27.
(3) Raspunderea privind calitatea si corectitudinea informatiilor cuprinse in raportul de investigare preliminara revine executantului/executantilor acestuia.
(4) Rezultatele investigarii preliminare, precum si modelul conceptual sunt cuprinse in raportul de investigare preliminara, care cuprinde, dupa caz, informatiile prevazute in anexa nr. 2.
Articolul 17
Operatorul economic/Detinatorul de teren are obligatia de a depune la agentia judeteana pentru protectia mediului raportul de investigare preliminara, in termen de 60 de zile lucratoare de la primirea notificarii prevazute la art. 15 alin. (2).
Articolul 18
In termen de 30 de zile lucratoare de la inregistrarea documentatiei, agentia judeteana pentru protectia mediului analizeaza raportul de investigare preliminara si il aproba sau stabileste daca sunt necesare completari, dupa caz.
Articolul 19
(1) Pentru siturile potential contaminate orfane, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, decide efectuarea etapei de investigare preliminara si stabileste conditiile efectuarii acesteia.
(2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului notifica decizia prevazuta la alin. (1) agentiei judetene pentru protectia mediului si unitatii administrativ-teritoriale pe raza carora se afla situl potential contaminat orfan.
Articolul 20
(1) Finantarea investigarii preliminare a sitului potential contaminat este suportata de catre operatorul economic/detinatorul de teren .
(2) Pentru situri potential contaminate orfane, investigarea preliminara se finanteaza din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza administrativa este situat situl, din veniturile proprii ale acestora si din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale si/sau din fonduri structurale si de coeziune, prin proiecte aprobate spre finantare, in conformitate cu regulile de implementare a acestor fonduri, precum si din alte surse legal constituite, dupa trecerea acestora in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) In completarea surselor de finantare prevazute la alin. (2), Administratia Fondului pentru Mediu poate aloca sume pentru investigarea preliminara.
Articolul 21
(1) Daca rezultatele raportului de investigare preliminara nu indica necesitatea efectuarii etapei de investigare detaliata si evaluare a riscului, iar situl potential contaminat supus investigarii preliminare nu este utilizat si nu se preconizeaza a fi utilizat pentru o folosinta sensibila, agentia judeteana pentru protectia mediului decide incadrarea sitului ca sit "adecvat pentru folosinta mai putin sensibila", potrivit anexei nr. 5, si notifica operatorul economic/detinatorul terenului.
(2) Indiferent de utilizarea terenului, daca rezultatele raportului de investigare preliminara indica necesitatea efectuarii investigatiilor ulterioare, agentia judeteana pentru protectia mediului decide efectuarea etapei de investigare detaliata si evaluare a riscului si notifica operatorul economic/detinatorul terenului.
(3) In cazul in care utilizarea prezenta sau viitoare a sitului potential contaminat este pentru o folosinta sensibila, agentia judeteana pentru protectia mediului decide efectuarea investigarii detaliate si evaluarii riscului ca etapa obligatorie in continuarea investigarii preliminare si notifica operatorul economic/detinatorul terenului.
(4) In cazul utilizarii unui teren ocupat anterior de un depozit de deseuri supus procedurii de inchidere si monitorizare postinchidere, agentia judeteana pentru protectia mediului decide efectuarea investigarii detaliate si evaluarii riscului ca etapa obligatorie si notifica operatorul economic/detinatorul terenului.
(5) Agentia judeteana pentru protectia mediului emite deciziile prevazute la alin. (2) - (4), potrivit anexei nr. 6.
(6) In cazul schimbarii regimului juridic al terenului pe care s-a desfasurat sau se desfasoara o activitate cu potential de contaminare, detinatorul acestuia are obligatia de a pune la dispozitia potentialului cumparator raportul de investigare preliminara a sitului potential contaminat insotit de decizia agentiei judetene pentru protectia mediului, potrivit prevederilor alin. (1) - (4).
CAPITOLUL VII
Investigarea detaliata si evaluarea riscului asupra mediului
Articolul 22
Scopul investigarii detaliate si evaluarii riscului este de a confirma existenta si intensitatea contaminarii, precum si de a analiza si estima probabilitatea aparitiei efectelor negative asupra mediului in relatie cu poluantii identificati.
Articolul 23
Detinatorul unui sit potential contaminat sau operatorul economic care isi desfasoara activitatea pe un sit potential contaminat este obligat sa realizeze investigarea detaliata si evaluarea riscului in urmatoarele cazuri:
a) daca rezultatele raportului de investigare preliminara indica necesitatea efectuarii etapei de investigare detaliata si evaluare a riscului sitului potential contaminat;
b) daca utilizarea prezenta sau viitoare a sitului potential contaminat este pentru o folosinta sensibila;
c) daca un teren a fost ocupat anterior de un depozit de deseuri, inchis si monitorizat postinchidere in conformitate cu prevederile legale in vigoare privind depozitarea deseurilor;
d) la solicitarea autoritatii competente pentru protectia mediului;
e) la producerea accidentelor care conduc la contaminarea mediului, dupa indepartarea sursei si poluantilor deversati.
Articolul 24
(1) Operatorul economic sau detinatorul de teren care se incadreaza in unul dintre cazurile prevazute la art. 23 este obligat sa intocmeasca prin persoane fizice sau juridice, conform prevederilor art. 25 alin. (3), un raport de investigare detaliata si evaluare a riscului.
(2) Pentru siturile potential contaminate orfane, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, decide efectuarea etapei de investigare detaliata si evaluare a riscului si stabileste conditiile efectuarii acesteia.
(3) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului notifica decizia prevazuta la alin. (2) agentiei judetene pentru protectia mediului si unitatii administrativ-teritoriale pe raza carora se afla situl potential contaminat orfan.
Articolul 25
(1) Investigarea detaliata si evaluarea riscului se executa de catre experti acreditati pentru activitatile din domeniul gestionarii siturilor contaminate.
Raspundere obiectiva in cazul prejudiciului de mediu. Neanalizarea existentei legaturii de cauzalitate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1255 din 1 iunie 2016
Interdictia de circulatie pentru camioanele care transporta anumite marfuri pe autostrada de pe Valea Inn-ului in Tirol este incompatibila cu libera circulatie a marfurilor Sursa: EuroAvocatura.ro
Autorizatia eliberata pentru o instalatie industriala trebuie evaluata pe baza unei aprecieri globale, tinand cont de pachetul de politici si de masuri adoptate pe teritoriul national Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce este Dezvoltarea Durabila? Sursa: EuroAvocatura.ro
Regulamentul CE nr. 1907/2006 privind inregistrarea, evaluarea, autorizarea si restrictionarea substantelor chimice Sursa: EuroAvocatura.ro
Principiul Precautiei in dreptul comunitar Sursa: Bogdan-Alex Arghir. Auditor de justitie
Principiul Precautiei in dreptul mediului Sursa: Bogdan-Alex Arghir. Auditor de justitie