din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1930 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania

OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania

  Publicat: 29 Dec 2019       35657 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


ORDONANTA DE URGENTA nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, Republicata si Actualizata 2020

Actualizata 2020 prin:
- Legea 247/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania.

Instrument de plata si titlu de credit utilizat in relatiile internationale.
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Persoana careia, cu respectarea prevederilor legale referitoare la evidenta populatiei, i se permite sa foloseasca o parte din suprafata locativa, de catre persoana care detine legal,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,

(3) Strainii cazati in centre au dreptul de a fi informati imediat dupa aducerea lor in aceste locuri, in limba in care vorbesc sau intr-o limba inteleasa de ei, despre motivele principale care au condus la luarea masurii, drepturile si obligatiile pe care le au in timpul sederii in aceste centre. Motivul luarii in custodie publica, precum si drepturile si obligatiile strainilor cazati in centre le vor fi comunicate in scris de catre persoanele desemnate sa conduca aceste centre.

(4) Pe intreaga perioada a sederii in centre, strainilor li se asigura posibilitatea comunicarii cu reprezentantii diplomatici si consulari ai statului de provenienta, cu membrii lor de familie, precum si cu reprezentantul legal.

(5) Personalul centrelor va trata strainii cazati in mod nediscriminatoriu pe motiv de rasa, sex, varsta, cultura, nationalitate, religie sau apartenenta la un anumit grup social.

(6) Minorii introdusi in centre care insotesc cel putin unul dintre parinti sau reprezentantul legal, luat in custodie publica, au acces gratuit la sistemul de invatamant obligatoriu.

(7) Persoanele vulnerabile cazate in centre au dreptul la ingrijire medicala si tratament adecvat situatiilor speciale in care se afla.

(8) La introducerea in centre, strainii sunt obligati sa se supuna controlului corporal, medical, amprentarii si fotografierii, precum si sa predea obiectele periculoase sau interzise de lege, pe cele de valoare, sumele de bani detinute si mijloacele electronice de comunicare la distanta.

(9) Pe durata cazarii in centre, strainii sunt obligati sa respecte programul zilnic, regulile de igiena individuala si colectiva, sa nu distruga bunurile din dotarea centrelor, sa se conformeze dispozitiilor personalului centrelor date in exercitiul atributiilor profesionale si sa se supuna investigatiilor si tratamentelor medicale in cazul constatarii unor afectiuni medicale de natura sa puna in pericol sanatatea celorlalte persoane aflate in centru.

(10) Pe durata cazarii in centre, strainilor le este interzis sa desfasoare actiuni care pot aduce prejudicii securitatii si ordinii interioare a centrului sau sa incite la savarsirea de astfel de actiuni, sa consume bauturi alcoolice sau substante interzise prin lege, sa comercializeze alimente, echipamente ori alte bunuri in incinta centrelor.

(11) In cazul nerespectarii de catre straini a obligatiilor stabilite in sarcina acestora se pot lua masurile necesare, inclusiv utilizarea fortei, pentru protejarea vietii sau a integritatii fizice a personalului centrelor, a strainilor ori a altor persoane, impiedicarea producerii de pagube materiale, a parasirii neautorizate a centrului sau pentru restabilirea ordinii interioare. Masurile se aplica gradual si proportional cu starea de pericol ce trebuie inlaturata.

(12) Regulile de ordine interioara pe care strainii cazati in centre sunt obligati sa le respecte, precum si modul de organizare a accesului, pazei, supravegherii si insotirii strainilor in si din centre sunt prevazute in regulamentul aprobat prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Articolul 105: Asistenta medicala a strainilor luati in custodie

(1) Strainii luati in custodie publica si cazati in centre au dreptul la asistenta medicala, medicamente si materiale sanitare gratuite.

(2) Serviciile medicale, medicamentele si materialele sanitare prevazute la alin. (1) se asigura, dupa caz, prin serviciul medical al centrelor de cazare sau prin unitatile sanitare ale Ministerului Afacerilor Interne ori ale Ministerului Sanatatii. Decontarea cheltuielilor aferente alin. (1) se asigura de catre Ministerul Afacerilor Interne, prin bugetul alocat Inspectoratului General pentru Imigrari, special prevazut in acest scop.

Articolul 106: Alte masuri in perioada custodiei publice

(1) Strainii declarati indezirabili sau care fac obiectul expulzarii, luati in custodie publica, sunt cazati separat de celelalte categorii de straini.

(2) Pe toata perioada cat strainii se afla in custodie publica, deplasarea in afara centrelor se efectueaza sub escorta.

(3) Familiile luate in custodie publica sunt cazate separat, asigurandu-li-se un nivel corespunzator de intimitate.

SECTIUNEA 6: Tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei

Articolul 1061: Acordarea tolerarii

(1) Inspectoratul General pentru Imigrari acorda, din oficiu sau la cerere, tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei, denumita in continuare tolerare, strainilor care nu au drept de sedere si care, din motive obiective, nu parasesc teritoriul Romaniei.

(2) Reprezinta motive obiective in sensul alin. (1) urmatoarele situatii:

a) strainului ii sunt aplicabile prevederile art. 15 alin. (1) privind nepermiterea iesirii din Romania si nu indeplineste conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pentru acordarea unui drept de sedere;

b) masura custodiei publice dispusa impotriva strainului a incetat fara ca strainul sa fie indepartat sub escorta;

c) prezenta temporara pe teritoriul Romaniei a strainului este ceruta de interese publice importante. In acest caz, tolerarea se acorda la solicitarea autoritatilor sau a institutiilor publice;

d) strainului ii sunt aplicabile prevederile art. 82 alin. (1) privind interzicerea returnarii, dar nu indeplineste conditiile pentru acordarea sau prelungirea dreptului de sedere temporara;

e) strainului ii sunt aplicabile prevederile art. 96 alin. (1) privind suspendarea executarii obligatiei de returnare;

f) indepartarea sub escorta nu poate fi executata in termen de 24 de ore de la depistarea strainului si exista indicii temeinice ca nu se impune ca acesta sa fie luat in custodie publica;

g) Inspectoratul General pentru Imigrari constata ca imposibilitatea temporara de a parasi Romania este determinata de alte imprejurari, independente de vointa strainului, imprevizibile si care nu pot fi inlaturate.

(3) Neacordarea tolerarii de catre Inspectoratul General pentru Imigrari poate fi contestata in termen de 5 zile de la comunicare la curtea de apel competenta teritorial. Instanta se pronunta in termen de 30 de zile, hotararea instantei fiind definitiva.

(4) Procurorul, prin ordonanta, sau, dupa caz, instanta, prin incheiere, acorda tolerarea atunci cand exista motive serioase sa se considere ca un strain care nu are drept de sedere este victima a traficului de fiinte umane si prezenta acestuia pe teritoriul Romaniei este necesara pentru buna desfasurare a procesului penal.

Articolul 1062: Regimul tolerarii

(1) Tolerarea se acorda pentru o perioada de pana la 6 luni, care poate fi prelungita pentru noi perioade de pana la 6 luni, pana la disparitia cauzelor.

(2) In cazul prevazut la art. 1061 alin. (4) tolerarea se prelungeste succesiv de catre procuror, prin ordonanta, sau de catre instanta, prin incheiere, in conditiile prevazute la alin. (1) , pana la incetarea procesului penal.

(3) Pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei, strainii au acces la piata fortei de munca, in conditiile prevazute de lege pentru cetatenii romani.

(4) Dreptul la munca acordat strainilor carora li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei inceteaza de drept in toate situatiile in care inceteaza tolerarea.

(5) Strainul este obligat sa se prezinte periodic, la un interval de doua luni sau ori de cate ori este chemat, la structura Inspectoratului General pentru Imigrari care i-a eliberat documentul de tolerat si sa anunte orice schimbare a adresei unde locuieste.

(6) Tolerarea are valabilitate teritoriala limitata la raza de competenta a structurii Inspectoratului General pentru Imigrari care i-a eliberat documentul de tolerat, iar orice deplasare in afara acesteia este permisa numai cu aprobare prealabila.

(7) In situatia prevazuta la art. 1061 alin. (2) lit. b) , daca au disparut motivele pentru care strainul nu a putut fi indepartat sub escorta in perioada de custodie publica anterioara, se poate dispune din nou luarea in custodie publica, in conditiile art. 101 alin. (2) .

(8) Acordarea tolerarii nu anuleaza obligatia strainului de a parasi teritoriul Romaniei. Termenul de plecare voluntara sau indepartarea sub escorta, dupa caz, isi reia cursul de la data la care Inspectoratul General pentru Imigrari, procurorul sau instanta, dupa caz, constata incetarea motivelor care au stat la baza acordarii tolerarii si informeaza strainul in acest sens.

(9) Tolerarea inceteaza in urmatoarele situatii:

a) prin acordarea ori prelungirea unui drept de sedere in conditiile prezentei ordonante de urgenta;

b) in cazul acordarii permisiunii de a ramane pe teritoriul Romaniei potrivit Legii nr. 122/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) in momentul parasirii teritoriului Romaniei de catre strain.

(10) Inspectoratul General pentru Imigrari poate sa revoce tolerarea acordata potrivit art. 1061 alin. (1) , prin decizie motivata, atunci cand constata ca strainul nu a respectat, din motive imputabile lui, obligatiile prevazute la alin. (5) sau (6) .

SECTIUNEA 7: Interzicerea intrarii pe teritoriul Romaniei





Afişează OUG 194/2002, actualizata 2020, privind regimul strainilor in Romania pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 194/2002    Vize de sedere in Romania    Permise de munca 2020    Drept de sedere    Permise de munca BREXIT    permis de sedere in scop de detasare    OUG 194/2002 actualizata 2020    Permis de sedere    Permis de sedere BREXIT

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 41/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Regimul strainilor. Dreptul de sedere acordat in vederea desfasurarii de activitati comerciale
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR. 1527/07. 04. 2009