din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1871 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       4052 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Modalitatea de exteriorizare a manifestarii de vointa facuta cu intentia de a da nastere, modifica sau stinge un raport juridic civil concret.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Reprezinta suma activelor care pot fi utilizate pe teritoriul unei tari pentru cumpararea de bunuri si servicii si pentru achitarea datoriilor,
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Perioada in care competitorii electorali desfasoara activitati de propaganda cu scopul de a-i determina pe alegatori sa isi exprime voturile in favoarea lor;

(7) Contestatiile privind deciziile de admitere sau respingere a candidaturilor adoptate de catre birourile electorale de circumscriptie se solutioneaza in termen de 48 de ore de la inregistrare, de catre tribunalul in a carui raza teritoriala se afla circumscriptia electorala. Contestatiile privind deciziile de admitere sau respingere a candidaturilor de catre Biroul Electoral Central ori de catre biroul electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara Romaniei se solutioneaza de catre Tribunalul Bucuresti. Hotararea data se afiseaza, in mod vizibil, la sediul instantei care a emis-o.

(8) Impotriva hotararii date in contestatie se poate face apel in termen de 48 de ore de la pronuntare, la instanta ierarhic superioara. Apelul se solutioneaza in termen de 48 de ore de la inregistrare .

(9) Hotararea pronuntata in apel este definitiva.

Art. 60

(1) La data expirarii termenelor de depunere a candidaturilor, la care se adauga termenele prevazute la art. 59 alin. (1) , (2) , (7) si (8) , dupa caz, birourile electorale de circumscriptie si Biroul Electoral Central incheie cate un proces-verbal prin care constata ramanerea definitiva a candidaturilor.

(2) Biroul Electoral Central comunica tuturor birourilor electorale de circumscriptie candidaturile la nivel national ale organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, in cel mult 24 de ore de la data constatarii ramanerii definitive a acestora.

(3) In cel mult 24 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (2) , biroul electoral de circumscriptie dispune prefectului intocmirea machetelor buletinelor de vot.

(4) Birourile electorale de circumscriptie afiseaza la sediul lor candidaturile definitive, cu precizarea numelui si prenumelui, localitatii de domiciliu, apartenentei politice, profesiei si ocupatiei candidatului. Candidaturile definitive pot fi facute publice prin presa si prin orice mijloace de informare in masa, cheltuielile fiind suportate de cei interesati.

CAPITOLUL VI:Buletinele de vot si stampilele de vot

Art. 61

(1) Modelul, dimensiunile si conditiile de tiparire ale buletinelor de vot se stabilesc prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente.

(2) Ordinea in care se inscriu listele de candidati si candidaturile independente pe buletinul de vot se stabileste de biroul electoral de circumscriptie, dupa cum urmeaza:

a) in prima etapa se trag la sorti partidele politice parlamentare;

b) in a doua etapa se trag la sorti partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, altele decat cele prevazute la lit. a) , precum si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, altele decat cele prevazute la lit. a) , care au depus liste de candidati la biroul electoral de circumscriptie;

c) in a treia etapa se trag la sorti organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, altele decat cele prevazute la lit. a) , care au depus lista de candidati la Biroul Electoral Central, conform prevederilor art. 54 alin. (4) ;

d) candidatii independenti se vor inscrie pe buletinul de vot, in partea finala a acestuia, in ordinea inregistrarii candidaturilor.

(3) Tragerea la sorti se face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, in termen de 3 zile de la data ramanerii definitive a candidaturilor, in prezenta cate unui reprezentant al tuturor competitorilor electorali din respectiva circumscriptie . Data, locul si ora tragerii la sorti vor fi afisate la sediul biroului electoral de circumscriptie, cu 24 de ore inainte. Absenta unui reprezentant al unui competitor electoral nu determina nulitatea tragerii la sorti. Contestatiile privind rezultatul tragerii la sorti pentru stabilirea ordinii pe buletinele de vot se formuleaza si se depun pe loc si se solutioneaza de indata de catre biroul electoral de circumscriptie . Decizia este definitiva.

(4) Pe buletinul de vot se vor imprima patrulatere, paralel intre ele, in numar suficient pentru a cuprinde toate listele de candidati si candidaturile independente, in afara de ultima pagina, pe care se aplica stampila de control . Patrulaterele se numeroteaza de la stanga la dreapta. Paginile se numeroteaza.

(5) In unghiul din partea stanga sus a patrulaterului se va imprima denumirea integrala a partidului politic, aliantei politice, aliantei electorale, a organizatiei cetatenilor apartinand minoritatii nationale sau, dupa caz, sintagma "candidat independent", iar in unghiul din partea dreapta sus se tipareste, dupa caz, semnul electoral.

(6) In patrulaterele fiecarui buletin de vot se imprima listele de candidati. Candidatii se identifica pe lista prin prenume, nume si, in cazul aliantelor, prin apartenenta politica si se trec in ordinea stabilita de partidul politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care a depus lista .

Art. 62

(1) Semnele electorale se stabilesc si se depun la Biroul Electoral Central de catre fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri in conditiile prezentei legi, cu cel putin 40 de zile inainte de ziua alegerilor.

(2) Semnele electorale trebuie sa se deosebeasca clar de cele anterior inregistrate, fiind interzisa utilizarea acelorasi simboluri grafice, oricare ar fi figura geometrica in care sunt incadrate. Partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si aliantele politice pot intrebuinta, ca semn electoral, semnul permanent cu care s-au inregistrat juridic.

(3) Semnele electorale nu pot reproduce sau combina simbolurile nationale ale statului roman, ale altor state, ale organismelor internationale ori ale cultelor religioase. Fac exceptie partidele politice care sunt membre ale unor organizatii politice internationale, acestea putand utiliza semnul organizatiei respective ca atare sau intr-o combinatie specifica.

(4) Semnul electoral folosit de un partid politic, o alianta politica, alianta electorala, organizatie a cetatenilor apartinand unei minoritati nationale, inregistrate legal incepand din anul 1990, ii apartine de drept daca l-a folosit primul, respectiv prima si nu poate fi insusit ori utilizat de alt partid politic, alta alianta politica, alianta electorala ori organizatie a cetatenilor apartinand unei minoritati nationale inregistrate ulterior, decat cu consimtamantul celor carora le-a apartinut, respectiv al partidelor care au alcatuit alianta politica ori alianta electorala initiala.

(5) In cazul in care acelasi semn electoral este solicitat de mai multe partide politice, aliante politice, aliante electorale, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri in conditiile prezentei legi, atribuirea se va face in beneficiul partidului politic, aliantei politice, aliantei electorale sau organizatiei cetatenilor apartinand minoritatii nationale care a inregistrat primul, respectiv prima respectivul semn.

(6) Inregistrarea sau respingerea inregistrarii semnelor electorale se face de catre Biroul Electoral Central, prin decizie, in cel mult 5 zile de la data depunerii acestora.

(7) Contestatiile privind inregistrarea semnelor electorale se depun in termen de 3 zile de la data expirarii termenului prevazut la alin. (6) si se solutioneaza de catre Tribunalul Bucuresti in cel mult 3 zile de la data inregistrarii contestatiei. Hotararea Tribunalului Bucuresti este definitiva si se comunica in cel mult 24 de ore partilor si Biroului Electoral Central.

(8) Semnele electorale nu pot fi contrare legii.

(9) Biroul Electoral Central asigura aducerea la cunostinta publica a semnelor electorale a doua zi dupa data expirarii termenului prevazut la ultima teza a alin. (7) , prin publicarea pe pagina proprie de internet si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(10) Pana la data ramanerii definitive a candidaturilor, Biroul Electoral Central va comunica prefectilor semnele electorale, in vederea imprimarii lor pe buletinele de vot.

(11) Candidatii independenti nu pot folosi semne electorale.

(12) Alianta politica ori alianta electorala care a participat la alegerile anterioare sub o denumire o poate pastra numai daca nu si-a schimbat componenta initiala sau daca niciunul dintre partidele politice care au parasit alianta nu inainteaza Biroului Electoral Central o adresa in care precizeaza ca nu este de acord ca denumirea respectiva sa fie pastrata de catre alianta respectiva in noua sa forma . De asemenea, denumirea respectiva nu poate fi utilizata de o alta alianta politica sau alianta electorala.

Art. 63

(1) Pentru fiecare circumscriptie electorala, buletinele de vot se vor imprima cu litere de aceeasi marime si aceleasi caractere si cu aceeasi cerneala in atatea exemplare cati alegatori sunt inscrisi in Registrul electoral cu un supliment de 10%. Pentru sectiile de votare organizate in strainatate, numarul de buletine de vot este stabilit de catre Autoritatea Electorala Permanenta, dupa consultarea Ministerului Afacerilor Externe.

(2) Pe stampilele de vot se va inscriptiona cuvantul "VOTAT", scris cu majuscule.

(3) Imprimarea buletinelor de vot se asigura de catre Regia Autonoma AA�Monitorul OficialAA�, prin grija prefectilor, cu avizul Autoritatii Electorale Permanente. Imprimarea buletinelor de vot pentru sectiile de votare din strainatate se realizeaza de catre Regia Autonoma AA�Monitorul OficialAA�, prin grija prefectului municipiului Bucuresti. Buletinele de vot se tiparesc cu cel putin 15 zile inainte de data alegerilor. Confectionarea stampilelor birourilor electorale se realizeaza prin grija prefectilor, iar stampila Biroului Electoral Central se confectioneaza de catre Ministerul Afacerilor Interne. Stampilele cu mentiunea AA�VOTATAA� se confectioneaza prin grija Ministerului Afacerilor Interne de Regia Autonoma AA�Monetaria StatuluiAA� pana cel mai tarziu cu 15 zile inaintea datei votarii. Stampilele cu mentiunea AA�VOTATAA� se distribuie birourilor electorale prin intermediul prefectilor, respectiv al Ministerului Afacerilor Externe pentru sectiile de votare din strainatate.

(4) In termen de 48 de ore de la data expirarii termenului prevazut la art. 60 alin. (3) , prefectul transmite Autoritatii Electorale Permanente macheta fiecarui tip de buletin de vot, din circumscriptia electorala respectiva, in vederea avizarii conforme a acestora. Daca macheta buletinului de vot nu respecta modelul stabilit potrivit legii, Autoritatea Electorala Permanenta va solicita prefectului modificarea acesteia. Avizul de conformitate se emite in cel mult 24 de ore de la data solicitarii.

(5) Presedintele biroului electoral de circumscriptie afiseaza copia machetei fiecarui tip de buletin de vot la sediul biroului electoral de circumscriptie, timp de 48 de ore de la data comunicarii de catre prefect. Daca numele candidatilor, semnul electoral sau denumirea partidelor politice, a aliantelor politice ori a aliantelor electorale sunt incorect imprimate sau nu sunt vizibile, competitorii electorali pot solicita biroului electoral de circumscriptie modificarea machetei si tiparirea corecta a buletinelor de vot de catre prefect. Dupa acest termen, nicio contestatie nu va mai fi admisa.

(6) Buletinele de vot se predau presedintelui biroului electoral de circumscriptie, care le va distribui, prin intermediul primarilor, presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, cu cel putin doua zile inainte de data alegerilor. Predarea si distribuirea buletinelor se fac in pachete sigilate, pe baza de proces-verbal.

(7) Cate doua exemplare din buletinele de vot, vizate si anulate de presedintele biroului electoral de circumscriptie, se vor afisa, cu o zi inainte de alegeri, la sediul fiecarei sectii de votare.

(8) La cererea scrisa a partidului politic, aliantei politice, aliantei electorale, organizatiei cetatenilor apartinand minoritatii nationale care participa la alegeri conform prezentei legi sau a candidatilor independenti, biroul electoral de circumscriptie va elibera, pentru fiecare, cate doua buletine de vot, vizate si anulate.

CAPITOLUL VII:Campania electorala

Art. 64

Campania electorala incepe cu 30 de zile inainte de data desfasurarii alegerilor si se incheie in ziua de sambata care preceda data alegerilor, la ora 7,00.

Art. 65

(1) In campania electorala candidatii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, precum si cetatenii au dreptul sa isi exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin mitinguri, adunari, utilizarea televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de informare in masa .

(2) In timpul campaniei electorale se asigura candidatilor, in mod nediscriminatoriu, spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii. Spatiile pot fi amplasate la sediul primariei, in scoli, case de cultura, camine culturale si cinematografe si se asigura pe baza de intelegere cu privire la cheltuielile de intretinere.

(3) Mijloacele folosite in campania electorala nu pot contraveni legii.

(4) Este interzisa organizarea actiunilor de campanie electorala in unitatile militare, precum si in spatiile din scoli in perioada de desfasurare a cursurilor.





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.