din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1688 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       4042 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Principiu moral si juridic de importanta fundamentala, care impune egalitatea in drepturi si indatoriri a membrilor unei colectivitati umane,
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.

(5) In campania electorala se interzice folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu ori a mesajelor de incitare la ura si intoleranta. In sensul prezentei legi, prin discurs care instiga la ura si la discriminare se intelege atat discursul, cat si mesajele de propaganda electorala care incita, promoveaza ori justifica ura rasiala, xenofobia, antisemitismul, alte forme de ura bazate pe intoleranta sau orice alta forma de discriminare prevazuta la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata.

(6) In campania electorala sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau actiuni de defaimare si invrajbire religioasa ori etnica, precum si ofensa publica adusa simbolurilor religioase.

Art. 66

(1) Campania electorala, prin serviciile de programe audiovizuale, publice si private, trebuie sa serveasca urmatoarelor interese generale:

a) ale electoratului, de a primi informatii corecte, astfel incat sa poata vota in cunostinta de cauza;

b) ale partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si candidatilor, de a se face cunoscuti si de a-si prezenta platformele, programele politice si ofertele electorale;

c) ale radiodifuziunilor, de a-si exercita drepturile si responsabilitatile care decurg din profesiunea de jurnalist.

(2) Radiodifuzorii publici si privati sunt obligati sa asigure, in cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfasurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate si corecte pentru toate partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si pentru toti candidatii.

Art. 67

(1) In timpul campaniei electorale, informatiile privind sistemul electoral, tehnica votarii, calendarul campaniei electorale, programele politice, opiniile si mesajele cu continut electoral trebuie sa fie prezentate exclusiv in urmatoarele tipuri de emisiuni:

a) emisiuni informative - in care pot fi difuzate informatii privind sistemul electoral, tehnica votarii si activitatile de campanie ale candidatilor; in acest scop durata programata a emisiunii informative poate fi marita cu cel mult 15 minute;

b) emisiuni electorale - in care candidatii isi pot prezenta programele politice si activitatile de campanie electorala;

c) dezbateri electorale - in care candidatii, jurnalistii, analistii si alti invitati pun in discutie programele electorale si temele de interes public.

(2) In cadrul emisiunilor informative prevazute la alin. (1) lit. a) este interzisa difuzarea unor informatii privind sistemul electoral si tehnica votarii care nu corespund realitatii.

(3) Emisiunile informative prevazute la alin. (1) lit. a) difuzate de catre posturile de televiziune pot fi traduse in limbajul mimico-gestual.

(4) Posturile private de radio si de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, pot organiza, in cadrul propriei grile de programe, emisiuni de tipul celor prevazute la alin. (1) .

(5) Emisiunile prevazute la alin. (1) nu pot fi considerate publicitate electorala.

(6) Spoturile publicitare de 20-30 de secunde care indeamna electoratul sa voteze un candidat sau o lista de candidati pot fi difuzate numai in interiorul emisiunilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) .

(7) Este interzisa cumpararea de spatii de emisie in vederea difuzarii de clipuri sau de emisiuni electorale.

Art. 68

(1) Partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice si aliantele electorale care depun liste complete de candidati in cel putin 23 de circumscriptii electorale au acces gratuit la serviciile publice de radiodifuziune si de televiziune, inclusiv la cele ale studiourilor teritoriale ale acestora. Timpii de antena se acorda dupa ramanerea definitiva a candidaturilor, trebuind sa fie proportionali cu numarul cumulat al candidaturilor depuse, si se calculeaza de Societatea Romana de Televiziune si de Societatea Romana de Radiodifuziune in termen de 24 de ore de la primirea datelor transmise de Biroul Electoral Central.

(2) Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care depun candidaturi la Biroul Electoral Central, conform prevederilor art. 54 alin. (4) , au acces la serviciile publice teritoriale si nationale de radiodifuziune si de televiziune, daca participa la alegeri cu liste de candidati in circumscriptiile electorale din judete si in mod proportional cu ponderea lor in totalul populatiei judetului, respectiv a Romaniei.

(3) Pana la calcularea timpilor de antena, conform alin. (1) si (2) , partidele politice parlamentare primesc timpi de antena proportional cu numarul mandatelor obtinute la ultimele alegeri pentru Senat si Camera Deputatilor.

(4) Accesul partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, precum si al candidatilor independenti si al organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale la posturile private de radiodifuziune si de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, se face in aceleasi conditii tarifare pentru toti competitorii electorali, numai in cadrul emisiunilor care au caracter electoral, potrivit art. 67.

(5) Este interzisa contractarea de timpi de antena in scopuri publicitare, pentru si in favoarea participantilor la campania electorala, sau cedarea timpilor de antena candidatilor de catre societatile comerciale cu capital public sau privat, institutiile publice, organizatiile neguvernamentale sau persoanele fizice.

(6) Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, candidatii independenti, precum si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale au obligatia sa solicite, cel mai tarziu cu 40 de zile inainte de data alegerilor, conducerii posturilor de radiodifuziune si de televiziune publice si private sau, dupa caz, studiourilor teritoriale ale acestora acordarea timpilor de antena. Solicitarile facute dupa acest termen nu se iau in considerare.

(7) Timpii de antena la radiodifuziunile si televiziunile publice si private, inclusiv la cele prin cablu, se acorda partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale sau organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri in fiecare din zilele de luni, marti, miercuri, joi si vineri. Fiecare candidat independent are dreptul la timp de antena, la studiourile teritoriale, de cel mult 5 minute, insumate pe intreaga durata a desfasurarii campaniei electorale.

(8) Emisiunile transmise in cadrul timpului de emisie acordat fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice si aliante electorale, candidatilor independenti si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale se realizeaza in direct sau se inregistreaza in proportiile stabilite de acestia.

(9) In cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisa combinarea de culori, semne grafice sau sunete intr-o succesiune care sa evoce simbolurile nationale ale Romaniei sau ale altui stat .

Art. 69

(1) In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii partidelor politice aflate in competitie au acces la posturile publice si private de radiodifuziune si de televiziune numai la emisiunile si dezbaterile electorale, in conditiile art. 66-68.

(2) In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii partidelor politice aflate in competitie nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati.

Art. 70

(1) Radiodifuzorii publici si privati au obligatia de a asigura, prin masuri tehnice si redactionale, reflectarea campaniei electorale in mod echitabil, echilibrat si impartial.

(2) Emisiunile informative se supun obligatiei de obiectivitate, echitate si de informare corecta a publicului.

(3) Candidatii care au deja functii publice pot aparea in emisiunile informative strict in probleme legate de exercitarea functiei lor.

(4) In cazul in care in emisiunile informative se prezinta fapte sau evenimente speciale de interes public, pe langa punctul de vedere al autoritatilor trebuie prezentat si un punct de vedere opus.

Art. 71

(1) Emisiunile si dezbaterile electorale trebuie sa asigure tuturor candidatilor conditii egale in ceea ce priveste libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor si echidistanta.

(2) In cadrul emisiunilor electorale, candidatii au urmatoarele obligatii:

a) sa nu puna in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor;

b) sa nu faca afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane sau moralei publice;

c) sa probeze eventualele acuzatii cu incidenta penala sau morala aduse unui alt candidat;

d) sa nu incite la ura sau discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala ori etnia.

Art. 72

Realizatorii si moderatorii emisiunilor si dezbaterilor electorale au urmatoarele obligatii:

a) sa fie impartiali;

b) sa asigure echilibrul necesar desfasurarii emisiunii, oferind fiecarui candidat participant la discutii posibilitatea de prezentare a opiniilor sale;

c) sa formuleze clar intrebarile, fara a fi tendentioase sau partinitoare;

d) sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera de interes a campaniei electorale si a tematicii stabilite;





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.