din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2227 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       3761 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Decizia de neparticipare este o scutire acordata unei tari care nu doreste sa se alature celorlalte state membre ale Uniunii intr-un anumit domeniu al cooperarii comunitare, ca mod de evitare a unui impas general.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Act adoptat de organele de stat,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Ocupatia activitatea utila, aducatoare de venit (in bani sau in natura)
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Politica Agricola Comuna (PAC) � common agricultural policy
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.

(5) Listele electorale permanente cuprinzand alegatorii cu domiciliul sau resedinta in Romania se tiparesc de catre primari, in doua exemplare, pana cel mai tarziu cu 3 zile inaintea datei alegerilor, si cuprind: numele si prenumele alegatorului, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta, dupa caz, seria si numarul actului de identitate, numarul circumscriptiei electorale, numarul sectiei de votare si o rubrica destinata semnaturii alegatorului. Listele electorale permanente cuprinzand alegatorii cu domiciliul sau resedinta in Romania se semneaza de primar si de secretarul unitatii administrativ-teritoriale. Un exemplar se pastreaza de catre secretarul unitatii administrativ-teritoriale, iar un exemplar se preda birourilor electorale ale sectiilor de votare.

(6) Listele electorale permanente din strainatate cuprind: numele si prenumele alegatorului, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta din strainatate, dupa caz, seria si numarul actului de identitate, numarul circumscriptiei electorale, numarul sectiei de votare si o rubrica destinata semnaturii alegatorului. Listele electorale permanente din strainatate se semneaza de catre imputernicitii presedintelui Autoritatii Electorale Permanente.

Art. 50

(1) Autoritatea Electorala Permanenta comunica Biroului Electoral Central, in cel mult 24 de ore de la data constituirii acestuia, numarul alegatorilor inscrisi in Registrul electoral si numarul minim intreg nerotunjit de semnaturi necesar pentru sustinerea candidaturilor la nivel national, precum si in fiecare circumscriptie electorala.

(2) In termen de 24 de ore de la data constituirii birourilor electorale de circumscriptie, Biroul Electoral Central comunica acestora informatiile prevazute la alin. (1) .

(3) Toate comunicarile se aduc de indata la cunostinta publica, prin publicare pe site-ul Biroului Electoral Central sau pe site-urile birourilor electorale de circumscriptie, dupa caz.

Art. 51

(1) Listele electorale suplimentare se intocmesc in cazurile prevazute de prezenta lege si vor cuprinde elementele prevazute la art. 49 alin. (5) sau (6) , dupa caz. Listele electorale suplimentare se semneaza de presedintele biroului electoral al sectiei de votare unde au fost intocmite.

(2) In listele electorale suplimentare utilizate in sectiile de votare din tara vor fi trecute, de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare, urmatoarele persoane:

a) persoanele care se prezinta la vot si fac dovada ca au domiciliul sau resedinta pe raza sectiei de votare respective, insa au fost omise din lista electorala permanenta;

b) persoanele care se prezinta la vot si fac dovada ca au resedinta pe raza sectiei de votare respective, insa nu au facut cereri de inscriere in Registrul electoral cu adresa de resedinta;

c) persoanele care in ziua votarii se afla in alta unitate administrativ-teritoriala decat cea unde isi au domiciliul sau resedinta si care fac dovada ca au domiciliul sau resedinta pe raza circumscriptiei electorale in care se afla sectia de votare respectiva;

d) membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare si operatorii de calculator, daca au domiciliul sau resedinta pe raza circumscriptiei electorale in care se afla sectia de votare respectiva;

e) persoanele insarcinate cu mentinerea ordinii sau cu verificarea dispozitivului de mentinere a ordinii, daca au domiciliul sau resedinta pe raza circumscriptiei electorale in care se afla sectia de votare respectiva;

f) candidatii, daca acestia candideaza in circumscriptia electorala respectiva.

(3) In listele electorale suplimentare utilizate in sectiile de votare din strainatate vor fi trecute, de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare, urmatoarele persoane:

a) persoanele care se prezinta la vot la sectiile de votare organizate in strainatate si care fac dovada ca au domiciliul sau resedinta in strainatate;

b) personalul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare, sectiilor consulare si institutelor culturale din strainatate;

c) membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare si operatorii de calculator din strainatate, daca au domiciliul sau resedinta in strainatate;

d) candidatii, daca acestia candideaza in circumscriptia electorala externa.

(4) Intampinarile formulate cu privire la listele electorale suplimentare se solutioneaza de catre biroul electoral al sectiei de votare, prin decizie .

(5) La sectiile de votare organizate in strainatate se utilizeaza numai liste electorale suplimentare care sunt generate in format electronic, in mod automat, pe baza datelor inregistrate pe terminalele informatice din cadrul Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal.

(6) In situatia disfunctionalitatii Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, listele electorale suplimentare din strainatate se intocmesc pe suport hartie si cuprind rubrici pentru numele si prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta alegatorului, precum si semnatura acestuia.

CAPITOLUL V:Candidaturile

Art. 52

(1) Listele de candidati si candidaturile independente pentru Senat si Camera Deputatilor se depun la birourile electorale de circumscriptie, pana cel mai tarziu cu 45 de zile inaintea datei alegerilor.

(11) Listele de candidati si candidaturile independente pentru Senat si Camera Deputatilor in circumscriptia electorala pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii se depun la biroul electoral pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii, pana cel mai tarziu cu 60 de zile inaintea datei alegerilor.

(12) Listele de candidati propuse de catre organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pentru toate circumscriptiile electorale, conform art. 54 alin. (4) , se depun la Biroul Electoral Central, pana cel mai tarziu cu 60 de zile inaintea datei alegerilor.

(2) Listele de candidati pentru alegerea senatorilor si deputatilor trebuie intocmite astfel incat sa asigure reprezentarea ambelor sexe, cu exceptia listelor care contin un singur candidat.

(3) Numarul de candidati de pe fiecare lista poate fi mai mare decat numarul mandatelor rezultate din norma de reprezentare cu doi pana la un sfert din aceste mandate; fractiunile se intregesc la cifra 1, indiferent de marimea acestora.

(4) In aceeasi circumscriptie electorala, un partid politic, o alianta politica sau o alianta electorala poate propune, pentru fiecare dintre Camerele Parlamentului, numai o singura lista de candidati. Partidele politice din aliantele politice sau aliantele electorale pot participa la alegeri numai pe listele aliantei. Un partid nu poate face parte decat dintr-o singura alianta politica sau alianta electorala.

(5) Nu se admit candidaturi independente pe listele de candidati depuse de partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale. Nu se admit nici liste de candidati independenti.

(6) O persoana poate candida fie pentru un mandat de deputat, fie pentru un mandat de senator si numai intr-o singura circumscriptie electorala.

(7) Candidaturile pe mai multe liste de candidati sau atat pe liste, cat si ca independent sunt nule de drept . Nulitatea se constata prin hotarare a biroului electoral al circumscriptiei electorale sau, dupa caz, a Biroului Electoral Central.

(8) Propunerile de candidati se fac in 4 exemplare, de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa (a alegeri, sub semnatura conducerii acestora sau a persoanelor desemnate pentru a le semna, iar in cazul candidatilor independenti, pe baza declaratiei de acceptare a candidaturii semnate de acestia.

(9) In cazul aliantelor politice si al aliantelor electorale, propunerile de candidati vor fi semnate de conducerile fiecarui partid din alianta.

(10) Propunerile de candidati trebuie sa cuprinda circumscriptia electorala, numele., prenumele, codul numeric personal, domiciliul, locul si data nasterii, ocupatia, profesia, precum si Camera Parlamentului pentru care acestia candideaza, iar in cazul aliantelor politice sau electorale, partidul care i-a propus.

(11) Propunerile de candidati vor fi insotite de declaratiile de acceptare a candidaturii, semnate si datate de candidati, precum si de declaratia de avere si declaratia de interese ale fiecarui candidat.

(12) Declaratia de acceptare a candidaturii va cuprinde circumscriptia electorala in care candideaza, numele, prenumele, codul numeric personal, partidul politic sau alianta care l-a propus, profesia, ocupatia si apartenenta politica a candidatului, consimtamantul expres al acestuia de a candida pentru functia respectiva, precum si precizarea ca intruneste conditiile prevazute de lege pentru a candida.

(13) Toti candidatii nascuti inainte de data de 1 ianuarie 1976 vor da o declaratie pe propria raspundere, potrivit legii penale, privind apartenenta sau neapartenenta la securitate ca politie politica .

(14) Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu indeplinesc conditiile prevazute de lege, conditiile prevazute la art. 37 din Constitutia Romaniei, republicata, pentru a fi alese si persoanele care la data depunerii candidaturii au fost condamnate definitiv la pedepse privative de libertate pentru infractiuni savarsite cu intentie, daca nu a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea.

Art. 53

(1) In vederea inregistrarii candidaturilor, fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale depune la biroul electoral de circumscriptie 4 dosare, cuprinzand urmatoarele:

a) doua exemplare originale si doua copii ale listei candidatilor pentru respectiva circumscriptie, cuprinzand datele prevazute la art. 52 alin. (8) -(10) ;

b) copiile actelor de identitate ale candidatilor,

c) doua exemplare originale si doua copii ale declaratiilor de acceptare a candidaturii, prevazute la art. 52 alin. (11) si (12) ;

d) doua exemplare originale si doua copii ale declaratiilor de avere si de interese ale candidatilor, conform modelelor prevazute in anexa la Legea nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare;

e) doua exemplare originale si doua copii ale declaratiilor candidatilor nascuti inainte de 1 ianuarie 1976 de apartenenta sau neapartenenta la securitate ca politie politica, ce se vor redacta conform modelului prevazut in anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 293/2008, cu modificarile ulterioare.

(2) Dosarele de candidatura prevazute la alin. (1) vor fi insotite de un exemplar original al listei sustinatorilor sau de dovada depunerii acestor liste la Biroul Electoral Central.

Art. 54





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.