din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2132 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

  Publicat: 09 Dec 2023       10051 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, actualizata 2024, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 349 din data de 20 mai 2015

Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune asiguratoare prin care o persoana fizica sau juridica dispune pastrarea unei sume de bani in contul altei persoane, care renunta sa o primeasca.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

*) Prevederile art. 26 alin. (18) din Legea nr. 115/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, devin incidente numai in situatia in care niciun/nicio partid politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, dintre cele prevazute la art. 26 alin. (14) si (15) din aceeasi lege, nu a nominalizat reprezentanti in biroul electoral de circumscriptie .

Art. 27

(1) Birourile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii:

a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in circumscriptia electorala in care functioneaza;

b) inregistreaza listele de candidati si candidaturile independente pentru consiliile locale, precum si candidaturile pentru primar si constata ramanerea definitiva a acestora;

c) comunica biroului electoral de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti denumirea partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care au depus liste complete de candidati;

d) fac publicatiile si afisarile necesare cu privire la listele de candidati si candidaturile independente pentru consilieri si la candidaturile pentru functia de primar si presedinte al consiliului judetean;

e) stabilesc, pe baza numarului de alegatori inscrisi in Registrul electoral si in listele electorale complementare, comunicat conform dispozitiilor art. 20, numarul de sustinatori necesar pentru depunerea candidaturilor partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si candidaturilor independente;

f) distribuie birourilor electorale ale sectiilor de votare buletinele de vot, stampila de control si stampilele cu mentiunea "VOTAT";

g) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate si contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare;

h) biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala, respectiv de sector al municipiului Bucuresti totalizeaza voturile exprimate si stabileste rezultatul alegerilor pentru circumscriptia electorala in care functioneaza; elibereaza consilierilor si primarului alesi certificatul doveditor al alegerii;

i) biroul electoral de circumscriptie judeteana, respectiv biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti totalizeaza voturile exprimate pentru consiliul judetean, pentru presedintele consiliului judetean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti si pentru primarul general al municipiului Bucuresti si stabileste rezultatul alegerilor; elibereaza consilierilor, respectiv presedintelui consiliului judetean si primarului general al municipiului Bucuresti certificatul doveditor al alegerii, dupa care transmite judecatoriei ori tribunalului, dupa caz, in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala pentru care au avut loc alegeri procesele-verbale si celelalte documente privind rezultatul alegerilor pentru consilieri, prevazute la art. 103 alin. (5) , in vederea validarii mandatelor;

*) Prevederile art. 27, lit. i) , astfel cum au fost modificate de O.U.G. nr. 57/2019, intra in vigoare la data initierii masurilor prevazute de lege pentru organizarea alegerilor autoritatilor administratiei publice locale din anul 2020.

j) organizeaza, daca este cazul, desfasurarea celui de-al doilea tur de scrutin pentru primari sau pentru presedintii consiliului judetean;

k) comunica date cu privire la alegeri si rezultatul acestora, prin biroul electoral de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, Biroului Electoral Central si Guvernului si aduc la cunostinta populatiei din cuprinsul circumscriptiei electorale, prin orice mijloc de publicitate, rezultatul alegerilor;

l) primesc de la birourile electorale ale sectiilor de votare si predau judecatorilor, in a caror raza teritoriala functioneaza, buletinele de vot intrebuintate si necontestate, precum si pe cele anulate, listele electorale utilizate, stampilele si celelalte materiale necesare votarii.

(2) Prin lista completa de candidati se intelege lista care cuprinde un numar de candidati egal cu suma dintre numarul maxim de mandate de consilier, stabilita potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru unitatea administrativ-teritoriala in cauza si numarul ce reprezinta un sfert din numarul mandatelor, stabilit in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (6) .

(3) Birourile electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti acrediteaza observatorii interni.

Art. 28

Biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti organizeaza alegerea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si a primarului general al municipiului Bucuresti, indeplinind in mod corespunzator si celelalte atributii prevazute in prezenta lege pentru biroul electoral de circumscriptie judeteana.

Art. 29

In termen de doua zile de la constituirea birourilor electorale de circumscriptie, prefectii aduc la cunostinta publica sediile unde acestea isi desfasoara activitatea, precum si programul de activitate al acestora.

Art. 30

(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare sunt constituite dintr-un presedinte, un loctiitor al acestuia si 5 membri, in cazul sectiilor de votare din comune si orase, respectiv 9 membri, in cazul sectiilor de votare din municipii si din sectoarele municipiului Bucuresti.

(2) Desemnarea presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora se efectueaza potrivit Legii nr. 208/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Desemnarea presedintelui si a loctiitorului acestuia se face cel mai tarziu cu 10 zile inaintea datei alegerilor.

(4) Birourile electorale ale sectiilor de votare se completeaza in prima etapa cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale sau organizatiilor apartinand minoritatilor nationale care au grup parlamentar in ambele Camere ale Parlamentului si care participa la alegeri in circumscriptia electorala respectiva. In cea de-a doua etapa, birourile electorale ale sectiilor de votare se completeaza cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si electorale sau organizatiilor apartinand minoritatilor nationale care au ca membri cel putin 7 senatori sau 10 deputati, precum si cu un reprezentant al grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in numele organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale reprezentate in acest grup si care participa la alegeri in circumscriptia electorala respectiva. In cea de-a treia etapa, birourile electorale ale sectiilor de votare se completeaza cu partidele si celelalte formatiuni politice care au obtinut reprezentare parlamentara la scrutinul anterior. In cea de-a patra etapa, birourile electorale ale sectiilor de votare se completeaza cu reprezentantii celorlalte partide politice, aliante politice si aliante electorale sau organizatii apartinand minoritatilor nationale in ordinea descrescatoare a numarului de candidati propusi conform prevederilor art. 26.

(5) In vederea desemnarii membrilor biroului electoral al sectiei de votare, presedintele biroului electoral de circumscriptie stabileste, in termen de 24 de ore de la desemnarea acestora potrivit alin. (2) , numarul de candidati propusi de fiecare partid politic, alianta politica sau alianta electorala sau organizatii ale minoritatilor nationale care participa la alegeri; in acelasi termen, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale sau organizatii ale minoritatilor nationale care participa la alegeri care au depus liste de candidati ori propuneri de candidati pentru functia de primar in circumscriptia respectiva sunt obligate sa comunice presedintelui biroului electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala ori de sector, prin organizatiile locale, numele si prenumele reprezentantului lor. Presedintele biroului electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala sau de sector comunica, de indata, numele si prenumele reprezentantilor partidelor politice presedintelui biroului electoral al sectiei de votare. Prevederile art. 26 alin. (15) se aplica in mod corespunzator.

(6) Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare se face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, pe baza comunicarilor prevazute la alin. (5) , prin tragere la sorti.

(7) Prevederile art. 26 alin. (16) -(18) se aplica in mod corespunzator, tragerea la sorti efectuandu-se de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare.

(8) Operatiunile de desemnare a membrilor biroului electoral al sectiei de votare se consemneaza intr-un proces-verbal care constituie actul de investitura.

(9) Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare si incheierea procesului-verbal se fac in termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (5) , in prezenta delegatilor desemnati de partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale sau organizatii ale minoritatilor nationale care participa la alegeri.

(10) Birourile electorale ale sectiilor de votare se constituie la data incheierii procesului-verbal prevazut la alin. (8) .

(11) Daca partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au propus candidati la functia de primar si/sau presedinte al consiliului judetean care participa la al doilea tur de scrutin nu au reprezentanti in birourile electorale ale sectiilor de votare sau in biroul electoral al circumscriptiei respective, birourile se completeaza cu cate un reprezentant al acestora. Cererile se depun in scris in termen de 48 de ore de la stabilirea rezultatelor primului tur de scrutin. Prevederile alin. (5) se aplica in mod corespunzator.

Art. 31

Birourile electorale ale sectiilor de votare au urmatoarele atributii:

a) primesc de la primari listele electorale permanente, copiile de pe listele electorale complementare si listele electorale suplimentare si asigura conditiile necesare in vederea verificarii acestora de catre alegatori;

b) primesc de la birourile electorale de circumscriptie buletinele de vot pentru alegatorii care urmeaza sa voteze la sectia respectiva, stampila de control si stampilele cu mentiunea "VOTAT";

c) conduc operatiunile de votare si iau toate masurile de ordine in localul sectiei de votare si in jurul acesteia;

d) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii pentru circumscriptiile electorale pentru care s-a votat la sectia respectiva, in mod distinct pentru consiliul local, pentru primar, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti, pentru consiliul judetean si pentru presedintele consiliului judetean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti;

e) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate;

f) intocmesc si inainteaza biroului electoral de circumscriptie dosarele prevazute la art. 96;

g) predau, cu proces-verbal, biroului electoral de circumscriptie, buletinele de vot intrebuintate si necontestate, precum si pe cele anulate, listele electorale utilizate, stampilele si celelalte materiale necesare votarii;

h) verifica, prin mijloace electronice, legalitatea exercitarii dreptului de vot, conform art. 85, precum si corelatiile din procesele-verbale de consemnare a rezultatelor votarii, prevazute la art. 94 alin. (3) , conform procedurii stabilite prin hotarare a Biroului Electoral Central.

Art. 32

Birourile electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti indeplinesc in mod corespunzator atributiile prevazute la art. 27, precum si urmatoarele atributii:

a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in toate circumscriptiile electorale din cuprinsul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;

b) asigura aducerea la cunostinta celorlalte birouri electorale din judet, respectiv din municipiul Bucuresti a hotararilor Biroului Electoral Central si urmaresc modul de aplicare si respectare a acestora;

c) efectueaza instruirea presedintilor birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti si ai birourilor electorale ale sectiilor de votare din cuprinsul judetului;

d) realizeaza centralizarea numarului de liste complete depuse de partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, pe baza comunicarii primite de la birourile electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala, respectiv de sector al municipiului Bucuresti, si transmit Biroului Electoral Central situatia centralizata, in termen de 24 de ore de la intocmire;





Afişează Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 115/2015    Legea 115/2015 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.