Art. 121
Serviciile de tip familial sunt acele servicii prin care se asigura, la domiciliul unei persoane fizice sau familii, cresterea si ingrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sai, ca urmare a stabilirii in conditiile prezentei legi a masurii plasamentului.
Art. 122
(1) Pot primi copii in plasament familiile si persoanele care au varsta de minimum 18 ani, au capacitate deplina de exercitiu, domiciliul in Romania si care prezinta garantii morale si conditii materiale necesare cresterii si ingrijirii copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sai.
(2) La stabilirea masurii de plasament la familii si persoane, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului realizeaza demersuri pentru identificarea membrilor familiei extinse in vederea consultarii si implicarii lor in stabilirea/revizuirea obiectivelor planului individualizat de protectie .
(3) Activitatea persoanei atestate ca asistent maternal, in conditiile legii, se desfasoara in baza unui contract cu caracter special, aferent protectiei copilului, incheiat cu directia sau cu un organism privat acreditat, care are urmatoarele elemente caracteristice:
a) activitatea de crestere, ingrijire si educare a copiilor aflati in plasament se desfasoara la domiciliu;
b) programul de lucru este impus de nevoile copiilor;
c) planificarea timpului liber se face in functie de programul familiei si al copiilor aflati in plasament;
d) in perioada efectuarii concediului legal de odihna asigura continuitatea activitatii desfasurate, cu exceptia cazului in care separarea, in aceasta perioada, de copilul aflat in plasament in familia sa este autorizata de directie.
*) Dispozitiile art. 122 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu deroga de la regula privind obligativitatea efectuarii in natura a concediului de odihna, reglementata de art. 1 alin. (2) , art. 144 si art. 149 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care asistentul maternal profesionist asigura continuitatea activitatii de crestere, ingrijire si educare a copiilor in perioada respectiva, acesta nefiind indreptatit la plata unei despagubiri echivalente cu indemnizatia de concediu.
(4) Contractul individual de munca se incheie la data emiterii dispozitiei directorului de stabilire a masurii plasamentului in regim de urgenta sau a hotararii comisiei pentru protectia copilului/instantei cu privire la stabilirea masurii plasamentului.
(5) Conditiile de obtinere a atestatului, procedurile de atestare si statutul asistentului maternal se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie.
Art. 123
(1) Serviciile de tip rezidential sunt serviciile prin care se asigura protectia, cresterea si ingrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sai, ca urmare a stabilirii masurii plasamentului, in conditiile prezentei legi.
(2) Din categoria serviciilor de tip rezidential fac parte toate serviciile care asigura gazduire pe o perioada mai mare de 24 de ore.
(3) Sunt considerate servicii de tip rezidential: casele de tip familial, apartamentele, centrele de primire in regim de urgenta si centrele maternale.
(4) Casa de tip familial este locuinta care acopera necesitatile esentiale de odihna, preparare a hranei, educatie si igiena, asigurand exigentele minimale pentru un numar de maximum 12 copii, pentru care a fost stabilita masura plasamentului in regim de urgenta sau, dupa caz, a plasamentului, in conditiile prezentei legi. In situatii exceptionale, numarul copiilor poate fi de maximum 16, cu respectarea exigentelor minimale, dar numai pe durata existentei situatiei exceptionale.
(5) Apartamentul este locuinta care acopera necesitatile esentiale de odihna, preparare a hranei, educatie si igiena, asigurand exigentele minimale pentru un numar de maximum 6 copii, pentru care a fost stabilita masura plasamentului in regim de urgenta sau, dupa caz, a plasamentului, in conditiile prezentei legi.
(6) Centrul de primire in regim de urgenta este structura care asigura gazduire provizorie, pana la maximum 6 luni, fara posibilitate de prelungire, si se organizeaza cu respectarea cerintelor minimale prevazute la alin. (8) pentru un numar de maximum 30 de copii, pentru care a fost stabilita masura plasamentului in regim de urgenta, in conditiile prezentei legi. La nivelul fiecarui judet pot fi organizate maximum 3 centre de primire in regim de urgenta.
(7) Centrul maternal este structura care asigura gazduire provizorie, pentru o durata de pana la 2 ani, si se organizeaza cu respectarea cerintelor minimale prevazute la alin. (8) pentru un numar de maximum 9 cupluri mama-copil.
(8) Pentru serviciile de tip rezidential prevazute la alin. (4) -(6) numarul de copii este stabilit in functie de suprafata locativa, cu respectarea cerintelor minimale referitoare la incaperi sanitare, dotarea minima a incaperilor sanitare, a bucatariei, dotarea minima cu instalatii electrice, spatii si instalatii de folosinta comuna pentru cladiri cu mai multe locuinte, aprobate prin anexa nr. 1 la Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Serviciile de tip rezidential care apartin autoritatilor administratiei publice se organizeaza numai in structura directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, in regim de componente functionale ale acestora, fara personalitate juridica. Acestea pot avea caracter specializat in functie de nevoile copiilor plasati.
Art. 124
(1) Pentru asigurarea prevenirii separarii copilului de parintii lui, consiliile locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si sectoarelor municipiului Bucuresti au obligatia sa organizeze, in mod autonom sau prin asociere, servicii de zi, potrivit nevoilor identificate in comunitatea respectiva.
(2) In situatia in care consiliul local nu identifica resurse financiare si umane suficiente pentru a organiza serviciile prevazute la alin. (1) , la cererea acestuia, consiliul judetean va asigura finantarea necesara infiintarii acestor servicii . Consiliul local asigura finantarea cu pana la 50% a cheltuielilor de functionare a acestor servicii, cota-parte si cuantumul total al acestor cheltuieli fiind stabilite anual prin hotarare a consiliului judetean.
Art. 125
Pentru asigurarea protectiei speciale a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai, consiliul judetean si, respectiv, consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti au obligatia sa organizeze, in mod autonom sau prin asociere, servicii de tip familial si de tip rezidential, potrivit nevoilor identificate la nivelul unitatii lor administrativ-teritoriale. In functie de nevoile evaluate ale copiilor plasati, consiliul judetean poate organiza si dezvolta si servicii de zi.
CAPITOLUL VIII: Organisme private
Art. 126
(1) Organismele private care pot desfasura activitati in domeniul protectiei drepturilor copilului si al protectiei speciale a acestuia sunt persoane juridice de drept privat, fara scop patrimonial, constituite si acreditate in conditiile legii.
(2) In desfasurarea activitatilor prevazute la alin. (1) , organismele private acreditate se supun regimului de drept public prevazut de prezenta lege, precum si de reglementarile prin care aceasta este pusa in executare .
(3) Organismele private care organizeaza si dezvolta servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa, precum si servicii de protectie speciala a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai au obligatia de a notifica directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului data inceperii functionarii efective a acestora si de a permite accesul specialistilor directiei in spatiile in care se furnizeaza serviciile .
(4) Organismele private acreditate pot incheia conventii de colaborare cu directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului si/sau cu serviciile publice de asistenta sociala sau pot contracta servicii destinate prevenirii separarii copilului de parintii sai, precum si protectiei speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sai, in conditiile legii.
CAPITOLUL IX: Finantarea sistemului de protectie a copilului
Art. 127
(1) Prevenirea separarii copilului de familia sa, precum si protectia speciala a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai se finanteaza din urmatoarele surse:
a) bugetul de stat - in limita sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat aprobate cu aceasta destinatie prin legile bugetare anuale, repartizate pe judete, potrivit propunerilor formulate de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, pe baza standardelor de cost pentru serviciile sociale, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) bugetul judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti - in completarea cuantumului prevazut la lit. a) , pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a serviciilor, din venituri proprii sau din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale;
c) bugetul local al comunelor, oraselor si municipiilor;
d) donatii, sponsorizari si alte forme private de contributii banesti, permise de lege.
(2) Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice poate finanta programe de interes national pentru protectia si promovarea drepturilor copilului, din fonduri alocate de la bugetul de stat cu aceasta destinatie, din fonduri externe rambursabile si nerambursabile, precum si din alte surse, in conditiile legii.
Art. 128
(1) Pentru fiecare copil fata de care s-a luat masura plasamentului la o familie, persoana, asistent maternal, intr-un serviciu de tip rezidential al unui organism privat acreditat sau s-a instituit tutela, in conditiile legii, se acorda o alocatie lunara de plasament, al carui cuantum este reprezentat de multiplicarea indicatorului social de referinta cu 1,808.
(2) Alocatia prevazuta la alin. (1) se plateste persoanei, asistentului maternal, reprezentantului familiei, al organismului privat acreditat care a luat in plasament copilul sau tutorelui si este destinata asigurarii drepturilor prevazute la art. 129 alin. (1) .
(21) Persoana sau familia care a primit in plasament sau a fost desemnata ori numita tutorele unui copil, in conditiile legii, pe perioada in care asigura cresterea si ingrijirea copilului, beneficiaza suplimentar fata de alocatia lunara de plasament prevazuta la alin. (1) de o indemnizatie lunara de sprijin, in cuantum de 0,8 ISR. Asistentul maternal nu beneficiaza de indemnizatia lunara de sprijin.
(3) Alocatia lunara de plasament si indemnizatia lunara de sprijin se suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
(4) Stabilirea dreptului la alocatia lunara de plasament si la indemnizatia lunara de sprijin se face incepand cu luna urmatoare celei in care a fost emisa dispozitia conducatorului directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau hotararea comisiei pentru protectia copilului ori a instantei de judecata, dupa caz, si inceteaza incepand cu luna urmatoare celei in care a incetat masura de protectie speciala sau tutela.
(5) Procedura de stabilire si de plata a alocatiei lunare de plasament si a indemnizatiei lunare de sprijin se reglementeaza prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului familiei, tineretului si egalitatii de sanse.
(6) In vederea urmaririi modului de utilizare a alocatiei prevazute la alin. (1) , directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, organismele private autorizate transmit rapoartele prevazute la art. 73 alin. (2) si agentiei pentru plati si inspectie sociala a judetului, respectiv a municipiului Bucuresti.
ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Obligarea ambilor parinti sa ofere intretinere minorului Pronuntaţă de: Judecatoria Slatina, Sentinta civila nr. 8544 din 23.10.2012
Exercitarea autoritatii parintesti in conformitate cu interesul superior al copilului. Cenzurarea tranzactiei partilor de catre instanta de judecata Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia, Decizia nr. 89 din 26 iunie 2012
Dreptul parintelui de a avea legaturi personale cu minorul Pronuntaţă de: Tribunalul Tulcea, Decizia nr. 2/FM din 11.01.2012
Divort. Incredintarea minorului. Neindeplinirea conditiilor pentru constituirea consiliului de familie Pronuntaţă de: Judecatoria Motru, Sentinta civila nr. 146 din 23 ianuarie 2012
Stabilirea domiciliului minorilor la locuinta mamei. Obligarea tatalui la plata pensiei de intretinere Pronuntaţă de: Judecatoria Strehaia, Sentinta civila nr. 70 din 27 aprilie 2012
Divort. Exercitarea autoritatii parintesti in comun de catre ambii parinti Pronuntaţă de: Judecatoria Slatina, Sentinta civila nr. 4047 din 24 aprilie 2012
Cerere de inapoiere a minorului Pronuntaţă de: Tribunalul Botosani, Decizia nr. 96A din 20.09.2012
Conditii de admisibilitate a cererii de revizuire. Inscris prezentat ulterior solutiei retractate Pronuntaţă de: TRIBUNALUL CONSTANTA- SECTIA I CIVILA SENTINTA CIVILA NR.2756 din 23 mai 2012
Instituire plasament. Dispunere exercitare drepturi si obligatii parintesti Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.643 din data 26.05.2011
Obligatia instantei de a stabili contributia lunara la intretinerea copilului pe timpul plasamentului � masura de protectie a drepturilor copilului sau piedica in calea celeritatii Sursa: Irina Maria Diculescu
Care sunt consecintele abandonului de familie? Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Necesitatea Prezumtiei de Custodie Comuna Sursa: EuroAvocatura.ro
Medierea, divortul si custodia minorului Sursa: EuroAvocatura.ro
Despre familie. Dispozitii generale (Art. 258 - 265 - Noul Cod Civil) Sursa: EuroAvocatura.ro
Proiectul noului Cod Civil va include si dispozitiile Dreptului Familiei Sursa: EuroAvocatura.ro