din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3210 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Norma nr. 2/2009 privind completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008

Norma nr. 2/2009 privind completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008

  Publicat: 16 Mar 2009       2199 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Modalitatea cea mai simpla de realizare a unei plati si reprezinta o dispozitie neconditionata data de emitentul acesteia unei banci receptoare de a plati unui beneficiar o anumita suma de bani, la o anumita data.
Norma nr. 2/2009 privind completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008 pentru modificarea si completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cambii si bilete la ordin .
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 30 din 15/01/2009

(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Un instrument care permite titularului sau sa efectueze urmatoarele tipuri de operatiuni:
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,








Banca Nationala a Romaniei

Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si ale art. 405 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, in temeiul art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin si al art. 48 din Legea nr. 312/2004,

Banca Nationala a Romaniei emite prezenta norma.

Art. I
Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008 pentru modificarea si completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cambii si bilete la ordin, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 8 iulie 2008, cu modificarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul I punctul 34, la punctul 2642 se introduc trei noi alineate cu urmatorul cuprins:
"Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia ca la receptionarea cambiilor sa stabileasca starea instrumentelor, in raport cu cerintele specifice aplicarii procedurii de trunchiere.
In situatia in care la receptionarea cambiilor se constata ca acestea prezinta motive pentru a fi refuzate tehnic in procedura de prelucrare electronica, respectiv alterari, indoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea mentiunilor aflate pe aceste instrumente, institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor trebuie sa consemneze starea instrumentelor pe baza unui document semnat de catre acestea si clientii beneficiari ai sumelor inscrise pe respectivele cambii si sa informeze clientii cu privire la modalitatile alternative de procesare si costurile aferente acestora, precum si cu privire la eventuala pierdere a dreptului de protest si de regres, in cazul in care acestia aleg o modalitate alternativa de procesare.
In situatia in care data receptionarii cambiei este foarte apropiata de data-limita de prezentare la plata si, astfel, prin parcurgerea circuitului de compensare/decontare s-ar depasi termenul in care beneficiarul ar putea sa dreseze protestul si regresul ca urmare a unui eventual refuz la plata din partea platitorului, la momentul receptionarii instrumentului institutia de credit a beneficiarului trebuie sa obtina acceptul clientului beneficiar privind transmiterea spre plata a respectivului instrument ."
2. La articolul I punctul 34, la punctul 2649 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"In cazul cambiilor receptionate care indeplinesc conditiile specifice aplicarii procedurii de trunchiere, institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia sa aplice trunchierea instrumentelor respective, institutiile de credit platitoare fiind singurele in masura sa refuze plata cambiilor exclusiv din motivele tehnice prevazute la pct. 2642 alin. 3, refuzul trebuind sa fie confirmat de operatorul sistemului electronic de plati."
3. La articolul IV, dupa punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 21-24, cu urmatorul cuprins:
"21. Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia sa transmita spre plata cambiile si biletele la ordin la vedere receptionate de la clientii lor, pana cel tarziu in ziua bancara urmatoare datei receptionarii respectivelor instrumente .
In cazul prezentarii la plata prin trunchiere a cambiilor si biletelor la ordin, in vederea respectarii prevederilor art. 41 din Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare, institutiile de credit care receptioneaza cambii si bilete la ordin cu scadenta la termen fix, la un anumit termen de la data emiterii sau la un anumit termen de la vedere vor urmari ca ziua scadentei sa fie anterioara datei compensarii.
22. Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor sumelor inscrise pe cambii si bilete la ordin au obligatia sa crediteze conturile clientilor lor cu sumele incasate in aceeasi zi bancara in care le-au fost creditate conturile sau, in cazul in care cambiile si biletele la ordin au fost refuzate la plata, sa comunice in acelasi termen clientilor lor acest fapt, inclusiv motivele de refuz.
23. Pana la inchiderea casei de compensare pe suport hartie, situata in municipiul Bucuresti, operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hartie si al casei de compensare automata are obligatia sa raporteze saptamanal Bancii Nationale a Romaniei - Directia reglementare si autorizare, in termen de doua zile lucratoare de la incheierea saptamanii pentru care se raporteaza, situatia privind numarul cambiilor si biletelor la ordin procesate in saptamana respectiva prin casa de compensatie pe suport hartie, defalcat pe tipuri de instrumente de plata de debit, cu indicarea numarului de cambii si bilete la ordin emise in baza Normei tehnice nr. 5/2008 privind cambia si biletul la ordin, individual pentru fiecare institutie de credit beneficiara.
In situatia in care din raportarile transmise de operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hartie si al casei de compensare automata se constata cazuri de recurgere repetata la procesarea unor instrumente in formatul prevazut de Norma tehnica nr. 5/2008 privind cambia si biletul la ordin prin intermediul casei de compensare pe suport hartie, Banca Nationala a Romaniei poate solicita institutiilor de credit in cauza justificarea cauzelor care au condus la optarea pentru aceasta modalitate de procesare.
24. Pentru nerespectarea de catre institutiile de credit a prevederilor prezentei norme, Banca Nationala a Romaniei poate sa aplice sanctiunile prevazute la art. 408 titlul VI cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007."

Art. II
La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga orice alte dispozitii contrare.






Afişează Norma nr. 2/2009 privind completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Norma BNR    BNR    Legea 58/1934    Cambie    Bilet la ordin

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Producerea unui prejudiciu in patrimoniul angajatorului de catre un salariat al sau este de esenta raspunderii patrimoniale. Conditii raspundere patrimoniala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia civila nr. 158 din data de 15 martie 2019

Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului prin sanctionarea contraventionala a salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul SIBIU � Sentinta nr. 462/21.09.2020

Actiune in anularea unui incident de plata
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 217 din 3 februarie 2016

Constatarea caracterului politic al condamnarilor penale potrivit Legii 221/2009
Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sectia Civila - Sentinta civila nr 658 din 11.04.2012

Restrictie domiciliara, Masura administrativa cu caracter politic. Daune morale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 2 din data 10.01.2011

Asigurare de raspundere civila. Plata suma reprezentand despagubiri pentru reparatii autovehicul
Pronuntaţă de: Judecatoria Buzau - Sentinta civila nr. 6706 din data 20.06.2011

Acordare despagubiri pentru prejudiciu moral si material suferit prin condamnarea politica
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova - Sentinta civila nr. 647 din data 01.04.2011

Uneltire contra ordinii sociale. Condamnari cu caracter politic. Acordare despagubiri civile
Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sentinta civila nr. 658 din data 11.04.2012

Somatie de plata. Creante lichide, certe, exigibile
Pronuntaţă de: Judecatoria Medias - Sentinta comerciala nr. 191 din data 04.02.2010

Obligatia contractuala. Riscul contractual. Teoria impreviziunii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia comerciala, decizia nr.1122 din 21 februarie 2003



Articole Juridice

Acoperirea prejudiciului moral si imbogatirea fara justa cauza. Criterii de acordare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Lamuririle cerute la institutul de emisiune. Art. 182 - NCPP
Sursa: EuroAvocatura.ro

Sfaturi pentru consumatori la semnarea actelor aditionale de modificare a contractelor de credit
Sursa: EuroAvocatura.ro

Modificarile aduse de OUG 50/2010 in raporturile client-banca
Sursa: EuroAvocatura.ro

Operatiunile valutare in acceptiunea Regulematului BNR
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cum se produce un atac speculative. Explicatia consilierului Guvernatorului
Sursa: blogul lui Dan Popa

Emiterea facturii cu si fara TVA
Sursa: InfoTVA