din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2924 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » UPDATE 2013: Informatii privind accesul pe piata muncii din Elvetia

UPDATE 2013: Informatii privind accesul pe piata muncii din Elvetia

  Publicat: 17 Jan 2013       1940 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Lucratorii salariati precum si cei independenti din statele membre ale UE au dreptul de a se stabili si lucra in oricare alt stat membru decat cel ai carui cetateni sunt, beneficiind de avantajele sociale ale tarii de resedinta in aceleasi conditii ca si resortisantii acelei tari, fara nici o discriminare bazata pe nationalitate.
Ca urmare a aderarii Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, Elvetia si UE au negociat un protocol de extindere a Acordului UE- Elvetia privind libera circulatie a persoanelor si asupra celor doua state.

Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.

Acordul privind libera circulatie a fost extins pentru aceste doua noi state fiind supus referendumului la data de 8.02.2009 si a intrat in vigoare la data de 01.06.2009.
Acordul reglementeaza introducerea graduala a liberei circulatii a persoanelor intre Elvetia si tarile membre UE si stabilirea egalitatii de tratament.
Pentru cetatenii romani si bulgari, introducerea graduala a liberei circulatii inseamna parcurgerea unei perioade tranzitorii de 7 pana la 10 ani, cu acordarea unui numar limitat de permise de sedere(contingente).
Numarul permiselor va creste de la un an la altul in functie de evolutiile de pe piata muncii.



Astfel, Protocolul instituie doua perioade tranzitorii:
Intr-o prima etapa de sapte ani de la intrarea in vigoare a acordului, respectiv pana la data de 01.06.2016, va exista, la fel ca si in cazul statelor membre ale acordurilor anterioare, un control al pietei de munca, respectiv limitari ale dreptului de angajare in Elvetia.
Trecerea in anul 2016 la etapa unei libere circulatii neingradite se va suprapune in primii trei ani, pana in anul 2019, cu perioada clauzei de protectie speciala care permite reducerea numarului de permise de rezidenta, respectiv reintroducerea contingentelor, in conditiile unei imigratii prea puternice.
Aceste dispozitii tranzitorii sunt menite sa asigure o deschidere treptata si controlata a pietei de munca .
Limitarile dreptului la angajare se refera la principiul prioritatii nationale si controlul conditiilor de munca .
Principiul prioritatii nationale se refera la prioritatea la angajare a cetatenilor elvetieni si ai statelor membre ale UE aderate anterior.
Aceasta inseamna ca un angajator elvetian poate angaja un lucrator roman sau bulgar numai daca dovedeste ca pentru locul de munca respectiv nu a gasit un cetatean elvetian sau din celelalte state membre care au aderat anterior la UE.
Angajatorul care doreste sa angajeze un lucrator roman sau bulgar este obligat sa justifice autoritatilor motivul pentru care respectivul loc de munca nu poate fi ocupat de un lucrator elvetian sau din celelalte state UE. Justificarea se va putea face prin dovada publicitatii postului la RAV, prin organizarea interviului sau a concursului pentru postul respectiv si prin explicarea necesitatii intrunirii de catre persoana angajata a unor calificari sau experiente specifice (pregatire profesionala sau calificare deosebita, cursuri de specialitate, experienta de lunga durata, cunoasterea anumitor limbii, relatii de colaborare sau afaceri cu anumite state, experienta de munca in anumite state etc.) anterioare, un control al pietei de munca, respectiv limitari ale dreptului de angajare in Elvetia.
Controlul conditiilor de munca se refera la verificarea salariilor si conditiilor din contractele de munca pentru a nu se putea practica niveluri inferioare ale salariilor sau conditii dezavantajoase de munca in raport cu cele existente pe piata fortei de munca . Astfel inainte de a se elibera un permis de munca, Oficiul de munca al cantonului va controla nivelul salariului si conditiile de munca astfel incat sa previna angajarea de lucratori romani sau bulgari pentru salarii mai mici sau conditii de lucru inferioare celor prevazute de normele elvetiene.

In Elvetia desfasurarea unei activitati lucrative in absenta unui contract de munca (asa-numita ``munca la negru") este interzisa si sanctionata.



Citeşte mai multe despre:    Elvetia

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Casa Nationala de Pensii Publice incepe modernizarea sistemului informatic integrat
15 Jun 2024 | 184

ANOFM 48.848 locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES in iunie 2024
15 Jun 2024 | 160

15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european
13 Jun 2024 | 254

Inregistrarea in evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de munca a absolventilor de invatamant, promotia 2024
12 Jun 2024 | 206

Mecanismul de decontare de catre angajator a achizitiei de ochelari, in limita a 500 lei de persoana
11 Jun 2024 | 264

ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului
20 May 2024 | 317



Articole Juridice

Efectele ofertei de angajare in raporturile juridice de munca
Sursa: MCP avocati

Contestarea caracterului formal al deciziei de sanctionare disciplinara
Sursa: MCP avocati

Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice
Sursa: MCP avocati

Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024
Sursa: MCP avocati

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti