Clasarea bunurilor culturale mobile
Potrivit actului normativ, patrimoniul cultural national mobil este alcatuit din bunuri cu valoare istorica, arheologica, documentara, etnografica, artistica, stiintifica si tehnica, literara, cinematografica, numismatica, filatelica, heraldica, bibliofila, cartografica si epigrafica.
Prin clasare se intelege procedura de stabilire a bunurilor culturale mobile care fac parte din categoriile juridice fond si tezaur ale patrimoniului cultural national mobil. Clasarea se efectueaza pe baza unui raport de expertiza intocmit de experti acreditati de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor, pentru domeniul din care face parte bunul cultural respectiv. in ceea ce priveste procedura de clasare a unui bun cultural mobil exportat ilegal, normele metodologice stabilesc ca declansarea acesteia se realizeaza de catre Ministerul Culturii si Cultelor.
Declansarea procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile se face din oficiu sau la cerere, clasarea trebuind sa se finalizeze in cel mult 3 luni de la momentul initierii procedurii.
Hotararea adoptata de Guvern reglementeaza, de asemenea, regimul contestatiilor in domeniu . Astfel, contestarea raportului de expertiza a bunurilor culturale mobile care nu au fost propuse la clasare se face la Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor in termen de 10 zile de la primirea instiintarii expertului. Solutionarea contestatiei se comunica in termen de 20 de zile de la depunerea acesteia. Hotararea prin care a fost respinsa cererea de clasare a bunului cultural se depune la directia de specialitate a Ministerului Culturii si Cultelor, in termen de 10 zile de la data comunicarii respectivei hotarari, iar solutionarea contestatiei se comunica in termen de 20 zile de la depunere.
Actul normativ mai stabileste procedura de declasare a bunurilor culturale mobile, respectiv de scoatere din categoriile juridice fond sau tezaur ale patrimoniului national mobil si radiere din inventarul patrimoniului, la cerere sau din oficiu . in acest caz, s-a avut in vedere ca Ministerul Culturii si Cultelor sa aiba posibilitatea - prin directia sa de specialitate - de a declansa din oficiu declasarea unor bunuri culturale mobile, in situatii exceptionale, bine fundamentate.
Declasarea unui bun trebuie finalizata in cel mult 3 luni de la momentul declansarii procedurii de declasare. Ordinul de declasare poate fi contestat in termen de 30 de zile de la comunicare, iar solutionarea contestatiei se realizeaza de catre Ministerul Culturii si Cultelor, in termen de 30 de zile de la depunerea acesteia. Hotararea privind respingerea declasarii poate fi contestata in termen de 10 zile de la comunicare, iar Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor va comunica raspunsul la contestatie in termen de 30 de zile de la inregistrarea acesteia.
Hotararea de guvern reglementeaza si procedura trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridica in alta a patrimoniului cultural, respectiv fond sau tezaur. Ordinul de trecere dintr-o categorie juridica in alta poate fi contestat la Ministerul Culturii si Cultelor in termen de 30 de zile de la comunicare, MCC avand obligatia de a solutiona contestatia in termen de 30 de zile de la inregistrare .
Documentul aprobat de guvern modifica si completeaza Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
