OG: Modificările legislaţiei privind urbanismul si amenajarea teritoriului
Printre altele, Ordonanţa 27 limitează tipurile de modificări care pot fi aduse cu privire la documentaţiile de urbanism si amenajare a teritoriului existente si introduce participarea publicului la activităţile de amenajare a teritoriului si de urbanism.
Limitarea modificărilor
Dezvoltatorii doresc adesea să modifice amenajarea teritorială existentă, de exemplu pentru a construi clădiri mai înalte sau mai compacte. Începând cu data de 1 septembrie 2008, solicitările pentru modificarea documentaţiilor de urbanism existente vor necesita întocmirea unui PUZ modificat (sau a unui PUZ nou) numai în baza unui aviz prealabil de oportunitate întocmit de structura specializată condusă de arhitectul-sef si aprobat de Consiliul Local sau eliberarea de către autoritatea locală a unui plan urbanistic detaliat (PUD).
În plus, Ordonanţa 27 interzice eliberarea unui PUZ cu scop declarat de promovare a unui anumit proiect de investiţii, bazându-se pe principiul că un PUZ reglementează condiţiile de amplasare a investiţiilor dintr-o anumită zonă, indiferent de natura lor sau de beneficiar .
Mai mult, modificările aduse prin PUZ densităţii permise (astfel cum aceasta se reflecta în coeficientul de utilizare a terenului, sau CUT, definit ca fiind raportul dintre suprafaţa construită desfăsurată si suprafaţa parcelei) nu pot depăsi, în general, mai mult de 20% faţă de CUT iniţial, inclus în planul de urbanism general (PUG). Acest procent poate fi depăsit numai la iniţiativa autorităţii locale competente, în baza unor motive întemeiate. Totusi, în toate cazurile, CUT-ul, având o valoare mai mare de 4, se stabileste numai prin PUG si regulamentul local aferent.
În plus, un PUZ pentru o zonă protejată nu mai poate fi modificat printr-un PUZ ulterior eliberat numai pentru o parte a zonei respective. În privinţa zonelor protejate sunt admise modificări stabilite prin PUD care nu modifică caracterul general al acestei zone .
În cele din urmă, indicii urbanistici menţionaţi în PUG care puteau fi modificaţi în trecut prin PUD (ca de exemplu, procentul de ocupare a terenului, sau POT, care reflectă raportul dintre amprenta la sol a clădirii si suprafaţa parcelei) pot fi modificaţi acum numai prin PUZ, pentru a cărui adoptare este necesar avizul de oportunitate menţionat mai sus.
Participarea publică la procesul de planificare teritorială
Guvernul a introdus câteva prevederi pentru a permite implicarea si intensificarea consultării publicului în luarea deciziilor referitoare la activităţile de amenajare a teritoriului si urbanism. Metodologia de participare a publicului (care urmează a fi aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice si locuinţelor în termen de 90 de zile de la data aprobării prin lege a Ordonanţei 27) va înfăţisa modalităţile în care această nouă abordare va fi pusă în practică.
Aprobarea documentaţiilor de urbanism depuse înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei 27 va fi guvernată de legea în vigoare la momentul depunerii acestora, dar numai în măsura în care documentaţia de urbanism solicitată prin aceste cereri este eliberată în termen de maximum sase luni de la intrarea în vigoare a Ordonanţei 27.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
