Legislaţie mai simplă pentru exproprierile care fac obiectul construcţiilor de autostrăzi
Ordonanţa de urgenţă prevede o derogare în ceea ce priveşte soluţionarea contestaţiilor referitoare la procedurile de atribuire de lucrări aferente infrastructurii de transport de interes naţional, astfel acestea nu mai sunt de competenţa CNSC, urmând numai calea contenciosului administrativ. Astfel, cererile de chemare în judecată sunt acum de competenţa Curţii de Apel Bucureşti şi se judecă de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor. Dacă sunt motive întemeiate, pentru care părţile nu sunt în măsură să îţi prezinte apărările în mod complet, instanţa va putea, în mod excepţional, să acorde un singur termen în cunoştinţă de cel mult 5 zile, pentru aceste motive. De asemenea, instanţa este obligată să pronunţe hotărârea în termen de 3 zile de la închiderea dezbaterilor şi să comunice părţilor hotărârea în termen de cel mult 5 zile de la pronunţare.
Ordonanţa de urgenţă adoptată modifică şi unele prevederi ale Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii. În consecinţă, pentru lucrările aferente infrastructurii de transport rutier de interes national, autorizarea executării lucrărilor de construcţii se face de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin direcţia de specialitate, cu respectarea prevederilor legii privind unele măsuri şi ale normelor metodologice de aplicare ale Legii nr.198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi drumuri naţionale.
Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii prevedea că pentru lucrarile aferente infrastructurii de transport rutier de interes national, autorizatia de construire se elibereaza de catre presedintii consiliilor judetene respective, in baza avizului coordonator emis de Ministerul Transporturilor.
De asemenea, legea prevedea că autorizarea constructiilor cu caracter militar se face în condiţiile stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului împreună cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale interesate şi că publicul are dreptul să participe efectiv şi din timp la procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcţii, să se documenteze şi să transmită comentarii şi opinii autorităţilor administraţiei publice locale competente, înaintea luării unei decizii asupra cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii aferente investiţiei pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a stabilit necesitatea evaluării efectelor acesteia asupra mediului.
Actul normativ aprobat de Guvern mai hotărăşte modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.214/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, astfel încât se abrogă prevederea conform căreia investitorii sau proprietarii vor vira lunar către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. o sumă echivalentă cu o cotă de 0,3% din cheltuielile pentru executarea construcţiilor şi a lucrărilor, urmând a se aplica art.3 alin 10 din legea 198/2004, astfel cum a fost modificată prin Legea nr.184/2008 care scuteşte de toate aceste taxe.
Ordonanţa de urgenţă adoptată în şedinţa de Guvern mai modifică şi unele prevederi ale Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local. Noul act normativ introduce o clauză conform căreia întocmirea Raportului de evaluare va avea în vedere expertiza întocmită de camera notarilor publici, prevăzută de art. 77 din Codul Fiscal. Astfel, conform art. 4 alin 1, după aprobarea studiului de prefezabilitate respectiv studiului de fezabilitate, amplasamentul lucrării se aduce la cunoştinţă publică prin afişarea la sediul consiliului local respectiv, prin afişare pe pagina proprie de internet a expropriatorului şi va fi comunicat Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în vederea notării intenţiei de expropriere a imobilelor situate pe coridorul de expropriere . Amplasamentul va fi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate care îl definesc pe acesta. Autorităţile administraţiei publice locale vor include coordonatele coridorului de expropriere în planurile urbanistice generale ale localităţilor.
De asemenea, ordonanţa de urgenţă prevede că pe lângă lucrările de utilitate publică privind drumurile care fac obiectul prezentei legi, nici procedura de expropriere nu poate fi suspendată sau sistată la cererea vreunei persoane care invocă existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Noul act normativ precizează expres competenţa de soluţionare a contestaţiilor formulate cu privire la cuantumul despăgubirii şi anume instanţele de drept comun. De asemenea, creează temeiul legal pentru avansarea cheltuielilor aferente realizării rapoartelor de evaluare judiciară în cadrul litigiilor aferente contestaţiilor cu privire la cuantumul despăgubirilor.
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...














