Imbracamintea second - hand, in atentia ANPC
De aceea, in perioada 12 - 23 ianuarie a.c., Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a verificat respectarea prevederilor legale privind introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte si a articolelor textile purtate sau uzate. Controlul desfasurat la nivel national, care a cuprins 694 operatori economici, a evidentiat numeroase abateri de la legislatia in domeniul protectiei consumatorilor.
Astfel, au fost aplicate 440 amenzi contraventionale in valoare de 1.039.200 lei, dispunandu-se masura retragerii de la comercializare pentru articole textile si de imbracaminte in valoare de 9.908 lei.
Abateri constatate :
I. Nerespectarea cerintelor de introducere pe piata, comercializare si distribuire gratuita
- Produse nesupuse operatiunilor de curatare, dezinfectie si dezinsectie, abatere constatata la 10 operatori economici .
In judetele Timis si Teleorman mai multi comercianti nu au putut face dovada ca articolele textile au fost supuse operatiunilor de curatare sau documentul de certificare prezentat nu preciza numarul lotului supus acestor operatiuni .
- Lipsa documentelor care sa certifice operatiunile de curatare, dezinfectie si dezinsectie, abatere constatata la 26 operatori economici .
Aceste documente, care trebuie sa insoteasca fiecare lot, contin obligatoriu numele/denumirea si adresa/sediul persoanei fizice sau juridice care a efectuat curatarea, tipul operatiunilor prevazute mai sus si data efectuarii acestora; denumirea comerciala a produselor biocide utilizate.
In judetele Vrancea, Mehedinti si Constanta, mai multi operatori economici nu respectau aceasta prevedere.
- Nerespectarea obligativitatii sortarii lunare, in functie de gradul de uzura (articolele de imbracaminte si textile purtate sau uzate care nu sunt retinute in urma sortarii nu mai pot fi comercializate sau distribuite gratuit, fiind considerate deseuri), abatere constatata la 56 operatori economici .
Operatori economici din judetele Alba, Sibiu, Vaslui, Galati, Vrancea nu realizau aceasta sortare.
- Nerespectarea obligativitatii de a tine evidenta lunara a intrarilor si iesirilor acestor produse, abatere constatata la 66 operatori economici .
Abaterea a fost constatata la operatori economici din Alba, Sibiu, Vaslui, Bacau si Olt.
II. Nerespectarea cerintelor de etichetare
- Denumirea si marcarea compozitiei fibroase (obligatoriu in limba romana fara a se exclude prezentarea si in diverse limbi straine), abatere constatata la 274 operatori economici .
- Indicarea modului de intretinere a produselor textile (se utilizeaza simbolurile grafice prevazute de SR EN ISO 3758: 2005 pentru marcarea permanenta a articolelor textile, sistem care furnizeaza informatii indispensabile intretinerii lor corespunzatoare si explica utilizarea acestor simboluri in etichetarea de intretinere; conform standardului international corespondent, pentru fiecare articol textil informatiile de intretinere furnizate de simboluri trebuie sa cuprinda toate tratamentele in urmatoarea ordine: spalare, clorurare, calcare, curatare chimica si uscare in masina de uscat cu tambur rotativ.
Abaterea a fost constatata la 169 operatori economici .
In judetul Bistrita si in Bucuresti, mai multi operatori economici comercializau articole de imbracaminte sau textile purtate sau uzate care nu aveau etichete realizate din materiale rezistente la tratamente ulterioare umidotermice, care sa reziste atat timp cat rezista si materialul de baza al produsului, pentru indicarea modului de intretinere.
III. Nerespectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
- Date despre oferta lansata (oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, iar daca oferta nu a inceput inca, data de incepere), abatere constatata la 16 operatori economici .
Operatori economici din judetele Covasna, Suceava, Vrancea, Salaj aveau afisate reduceri cu 50%, fara sa se specifice tipul reducerii si perioada de reducere, precum si fara sa fie evidentiate pe eticheta atat pretul vechi cat si pretul nou practicat.
In judetul Vaslui, un operator economic afisa un anunt privind oferta speciala orice produs la 1,5 lei, neindicand data la care inceteaza oferta sau faptul ca oferta speciala se refera doar la stocul de marfa disponibil .
- Neafisarea la loc vizibil a numarului de telefon TELCONS: 0800 080 999, precum si adresa si numarul de telefon ale OJPC-ului sau OPCMB, in a carui raza se afla operatorul economic, abatere constatata la 49 operatori economici .
IV. Alte abateri (legalitatea functionarii, afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare, afisarea preturilor si a tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit) abatere constatata la 298 operatori economici .
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
