Punctul de vedere al Mininisterului Finantelor fata de primele de vacanta
• Magistratii si personalul auxiliar din sistemul justitiei (grefieri) in baza prevederilor Legii nr.45/2007 de aprobare a O.U.G. nr.27/2006 si ale O.G. nr.8/2007.
• Functionarii publici din institutiile si autoritatile publice de nivel central (toate ministerele si institutiile din subordinea acestora, alte organe de specialitate ale administratiei centrale, CNASS, CNPAS, ANOFM) si local (consilii judetene, consilii locale si alte institutii din subordinea acestora) in baza art. 34 din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare.
• Politistii in baza art.37, alin.(2) din O.G.nr.38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor.
• Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare in baza prevederilor O.G. nr.64/2006.
Numarul total de beneficiari ai acestui drept, in anul 2009, este de aprox. 258.000 persoane .
In legatura cu acordarea primei de vacanta prevazuta de actele normative mai sus mentionate, supunem atentiei urmatoarele:
• In perioada 2001-2006 au fost introduse actiuni in instanta, individual sau prin intermediul organizatiilor sindicale, prin care majoritatea salariatilor mai sus mentionati au castigat acest drept pe toata perioada pentru care acordarea a fost suspendata, precum si pentru viitor. In acest sens s-a pronuntat, prin trei decizii succesive Inalta Curte de Casatie si Justitie.
• Ordonatorii de credite au fost obligati la plata titlurilor executorii care aveau ca obiect plata primelor de vacanta, actualizate cu rata inflatiei, precum si la plata cheltuielilor de judecata .
• Avand in vedere aceste aspecte, pentru inlaturarea inechitatilor create intre persoanele care au obtinut prima de vacanta in instanta, reprezentand majoritatea salariatilor care aveau acest drept stabilit prin lege si persoanele care nu s-au adresat instantelor, incepand cu anul 2007 acest drept nu a mai fost suspendat. Prin O.U.G. nr. 146/2007 s-a aprobat plata esalonata in trei transe in cursul anului 2008 a primelor de vacanta restante din perioada 2001-2006 pentru personalul care nu a obtinut titluri executorii, efortul bugetar fiind:
- Buget de stat: 541,7 mil.lei;
- Bugetele locale: 183,5 mil.lei;
- Institutii subventionate: 70,0 mil.lei.
Referitor la primele de vacanta pentru Ministerul Educatiei, Cercetarii si lnovarii, asa cum incercam sa aratam si in interventiile din cadrul emisiunilor dvs., pentru functionarii publici din acest minister, a fost alocata prin Legea nr.18/2009 , suma de 2.142 mii lei.
Facem precizarea ca Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare nu contine prevederi referitoare la acordarea acestui drept .
Tinem sa precizam ca in contractele colective de munca exista precizari care permit acordarea primei de vacanta din veniturile proprii ale consiliilor locale.
Astfel, cu titlu de exemplu, art.36 pct.g) din Contractul Colectiv de Munca la nivelul Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti prevede ca „toti salariatii din invatamant pot primi o prima de vacanta in cuantumul salariului de baza din luna anterioara, care se acorda cu indemnizatia de concediu; fondurile vor fi asigurate din veniturile proprii ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti”. In conditiile acestei legislatii, unele instante de judecata au hotarat acordarea acestui drept, ca urmare a unor actiuni introduse de mai multe sindicate precum si de cadre didactice in nume individual, cu motivatia ca acestia sunt discriminati fata de restul personalului bugetar care are reglementate in mod expres aceste drepturi prin legile de salarizare. La aceste drepturi castigate in instanta se refera MF, exemplificand in continuare:
- Sentinta civila nr.480/24.03.2009 pronuntata de Tribunalul Mures, Sectia Civila in dosarul nr.3126/102/2008;
- Sentinta civila nr.1407/08.10.2008 pronuntata de Tribunalul Calarasi, in dosarul nr.1646/116/2008;
- Sentinta civila nr.332/29.10.2007 pronuntata de Tribunalul Caras Severin in dosarul nr.442/115/2007 si devenita irevocabila prin Decizia Civila nr. 1176/21.05.2008 pronuntata de Curtea de Apel.
- Sentintele civile nr.703/04.05.2009, nr.704/04.05.2009, nr.705/ 04.05.2009 pronuntate de Tribunalul Galati, in dosarele nr.594/121/ 2009, nr.988/121/2009 respectiv 1055/121/2009;
- Sentinta civila nr.380/10.07.2008 pronuntata de Tribunalul Arad in dosarul nr.965/2008;
MF prezinta de asemenea si Decizia civila nr.253/2009 a Tribunalului Olt la Dosarul nr.105/104/2009, care respinge actiunea formulata precum si Decizia civila nr.689/R-CM la dosarul nr.3756/109/2008 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti.
Referitor la situatia concreta de la Ministerul Finantelor Publice confirma suma de 55.228 mii lei, potrivit prevederilor O.U.G. nr.34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, stabilita conform reglementarilor legale in vigoare la „nivelul unui salariu brut din luna anterioara plecarii in concediu", ceea ce, raportat la cele 34.114 posturi bugetate din numarul total de 36.223 posturi, din care numai 31.834 functionari publici, rezulta o prima medie bruta de 1.734 lei, respectiv suma neta de 1.309 lei. La data de 28.06.2009 din numarul total de posturi aprobate (36.223 posturi) sunt ocupate 33.072 (91,3%) iar un numar de 3.151 posturi (8,7%) sunt vacante ca urmare a unor masuri administrative de incadrare in cheltuielile bugetare aprobate.
Repartizarea acestor posturi este urmatoarea:
- M.F.P. -aparat propriu: 1.867 posturi - 1.523 (81,6%) ocupate;
- A.N.A.F. - aparat propriu: 1.302 posturi - 1.031 (79,2%) ocupate;
- Garda Financiara : 1.805 posturi - 1.455 (80,6%) ocupate;
- Autoritatea Nationala a Vamilor: 4.586 posturi - 4.055 (88,4%) ocupate;
- Directiile generale ale finantelor publice judetene si a muncipiului Bucuresti: 26.334 posturi - 24.740 (93,9%) ocupate;
- Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor: 202 posturi - 169 (83,7%) ocupate;
- Comisia Nationala de Prognoza: 127 posturi -99 (78%) ocupate.
MF face precizarea ca prin O.U.G. nr.34/2009 cheltuielile de personal ale M.F.P. au fost diminuate cu 49.914 mii lei fata de prevederile Legii nr. 18/2009 - Legea bugetului de stat pe anul 2009. Pentru a ne incadra in noile cheltuieli bugetare, in afara blocarii unor posturi vacante, conducerea ministerului a mai luat si alte masuri in aplicarea unor acte normative emise de Guvernul Romaniei in decembrie 2008 si in anul 2009: O.U.G. nr.35/2009, Legea nr.18/2009, O.U.G. nr.223/2008, O.U.G. nr.229/2008:
- neacordarea salariului de merit in anul 2009 (potrivit legii, 20% din numarul total al functionarilor publici si 15% din totalul personalului contractual dintr-o institutie, pot beneficia de salariu de merit in cuantum de 15% din salariul de baza);
- diminuarea indemnizatiilor de conducere pentru personalul cu functii de conducere in procent de minim 10%;
- diminuarea sporului de manager public cu un procent cuprins intre 10 si 30%;
- diminuarea sporului pentru persoanele desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv propriu (5 - 10%) precum si pentru personalul din categoria auditorilor interni (5 - 10%);
- diminuarea indemnizatiei de sedinta pentru membrii Comitetului pentru Audit Public Intern de la 20% la 1% din echivalentul salariului brut al unui secretar de stat;
- diminuarea indemnizatiei membrilor comisiei de disciplina, de la 15% la 1%, a membrilor comisiei de concurs sau de solutionare a contestatiilor de la 20% la 1%;
- diminuarea functiilor publice de conducere la nivelul aparatului propriu la ministerului cu 21 functii iar la nivelul unitatilor subordonate cu 997 functii;
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
