Astfel, conform art. 5 din legea mentionata mai sus in sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:I. persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la pct. I;III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;IV. persoanele care se afla in una dintre situatiile urmatoare:a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;b) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management;c) membri ai asociatiei familiale;d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;e) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;V. Persoanele care se regasesc in doua sau mai multe situatii prevazute la pct. IV.Totodata, legea mentioneaza in mod expres faptul ca, se pot asigura in sistemul public, pe baza de contract de asigurare sociala si persoanele care se regasesc in situatiile prevazute mai sus si care doresc sa isi completeze venitul asigurat, precum si persoanele care nu se regasesc in situatiile mentionate, dar doresc sa se asigure la sistemul public de pensii.
2.Schimbari preconizateAvand in vedere cele mentionate mai sus prin prezentul proiect de act normativ se intentioneaza crearea unei oportunitati pentru persoanele care nu sunt pensionari si care nu au fost asigurate in acest sistem, sa poata solicita recunoasterea asigurarii, prin plata contributiei de asigurari sociale pentru perioade de timp, anterioare datei la care se indeplinesc conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare prevazute de legislatia ce reglementeaza sistemul public de pensii.Pentru asigurarea in sistemul public de pensii din Romania, persoanele interesate incheie un contract de asigurare cu casa judeteana de pensii, respectiv cu casa de pensii a municipiului Bucuresti, competenta, in functie de domiciliul sau resedinta persoanei, sau, dupa caz, a mandatarului acesteia . Perioada de timp, pentru care se poate solicita recunoasterea asigurarea in sistemul public de pensii fiind de maxim 5 ani anteriori, calculati de la data incheierii contractului de asigurare sociala.Contributia de asigurari sociale datorata, se calculeaza prin aplicarea asupra bazei de calcul a cotei contributiei de asigurari sociale, corespunzatoare conditiilor normale de munca, reglementata de legislatia in vigoare pentru fiecare din luna/lunile pentru care se solicita asigurarea .Astfel baza lunara de calcul o reprezinta valoarea unui salariu minim brut pe tara, garantat in plata, reglementat de legislatia in vigoare pentru fiecare din luna/lunile pentru care se solicita asigurarea . Salariul minim brut pe tara, garantat in plata care va constitui baza de asigurare este cel aprobat anual prin hotarare a Guvernului.De asemenea, cotele de contributii care se utilizeaza la calculul contributiei de asigurari sociale datorate sunt cele care au fost prevazute in legile bugetare anuale din ultimii 5 ani.Plata contributiei de asigurari sociale se efectueaza intr-o singura transa sau esalonat, in transe, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010.
Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF 26 Dec 2022 | 54053
Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului 06 Apr 2022 | 13669
Formularul 230 editabil 2022 pdf pentru redirectionarea a 2 sau 3,5 la suta din impozitul datorat 27 Dec 2021 | 56465
Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower 10 Aug 2021 | 1390
INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii 06 May 2021 | 2225
Legi promulgate in data de 05 noiembrie 2020 06 Nov 2020 | 1979
Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024 Sursa: EuroAvocatura.ro
Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230! Sursa: EuroAvocatura.ro
Contestarea deciziei de pensionare conform Noii Legi a Pensiilor (Legea 360/2023) Sursa: MCP Cabinet avocati
Perioadele de crestere a copilului realizate in alte state membre trebuie luate in considerare la calcularea pensiei pentru limita de varsta Sursa: MCP Cabinet avocati
Legislatia pensiilor militare are un caracter special, derogatoriu, si nu poate fi completata cu dispozitiile Legii nr. 263/2010 Pronuntaţă de: Decizia civila nr.620/18.10.2018 a Curtii de Apel Galati
Decizie de sanctionare disciplinara. Caracterul restrictiv al dispozitiilor inscrise Codul muncii. Analiza elementelor constitutive ale abaterii disciplinare prin raportare la prevederile actului emis de angajator Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 40/06.02.2020
Litigii de munca - contestatie decizie de concediere; concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului, lipsa descrierii in cuprinsul deciziei a motivelor care determina concedierea - trimiterea la raportul intern al unitatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 124/20.05.2020
Contestatie impotriva deciziei de pensionare, dovada vechimii in munca, stagiul de cotizare in sistemul public de pensii, dovedirea perioadelor de activitate desfasurate in locurile de munca si activitatile ce se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 403/29.09.2020