De la crearea sa in 1999, OLAF a realizat circa 4 500 de investigatii si a contribuit substantial la protejarea bugetului UE impotriva fraudelor. Totusi, sunt necesare imbunatatiri care sa permita OLAF sa isi desfasoare activitatea la capacitate maxima. Comisia abordeaza o serie de aspecte esentiale, propunand intarirea capacitatii OLAF de a lupta impotriva fraudelor cu rezultate maxime. Propunerea de astazi include masuri privind eficientizarea modului de desfasurare si de continuare a investigatiilor, pentru a proteja drepturile persoanelor supuse unei investigatii si pentru a intari cooperarea dintre OLAF si partenerii sai strategici in lupta impotriva fraudei. Propunerea va fi trimisa Parlamentului European si Consiliului, pentru ca acestea sa-si exprime acordul, conform procedurii de codecizie.
Comisarul Algirdas A�emeta, responsabil pentru lupta antifrauda, a declarat: ``OLAF reprezinta un element esential in ceea ce priveste protejarea bugetului UE si lupta impotriva fraudei. Prin aceasta procedura de reforma, dorim sa devina mai puternic, mai eficient si sa isi sporeasca competentele, in beneficiul tuturor cetatenilor Uniunii Europene``.
Vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie a declarat: ``Sunt necesare o serie de norme si garantii procedurale mai puternice, care sa permita realizarea unor investigatii mai corecte si mai eficiente, pentru a proteja banii contribuabililor europeni``.
Intarirea responsabilitatii
Un aspect important al propunerii facute astazi consta in intarirea garantiilor procedurale (si anume respectarea drepturilor fundamentale), in beneficiul persoanelor supuse unei investigatii realizate de OLAF. Persoanele supuse unei investigatii trebuie sa fie informate cu privire la drepturile de care dispun. Este vorba despre dreptul persoanelor investigate de a avea acces la un rezumat al aspectelor care fac obiectul investigatiei si dreptul de a-si exprima opinia inainte de redactarea concluziilor, dreptul de a beneficia de asistenta din partea unei persoane la libera lor alegere si dreptul de a folosi una dintre limbile oficiale ale UE, la alegere. De asemenea, va fi instituita o procedura de revizuire pentru cazurile de incalcare a drepturilor procedurale. Comitetul de supraveghere va continua sa monitorizeze activitatile OLAF, pentru a se asigura ca investigatiile sunt realizate in mod independent si in conformitate cu reglementarile si procedurile stabilite.
Intarirea eficientei
Una dintre problemele luptei impotriva fraudei la nivel european este numarul redus al actiunilor judiciare in unele state membre, ca urmare a investigatiilor OLAF. Comisia incearca sa rezolve aceasta problema sporind cooperarea dintre OLAF si autoritatile din statele membre si permitand un schimb mai mare de informatii cu privire la dosare si urmaririle penale corespunzatoare. Fiecare stat membru trebuie sa desemneze un punct de contact, ceea ce va facilita cooperarea intre autoritatile nationale si OLAF. In plus, statele membre trebuie sa raporteze, la cerere, masurile pe care le-au luat ca raspuns la cazurile semnalate de OLAF.
Pentru a spori eficienta OLAF, Comisia a propus ca, in cazul in care o investigatie nu este finalizata in termen de 12 luni, Oficiul va trebui sa informeze Comitetul de supraveghere cu privire la motivele prelungirii acestui termen.
Directorul General al OLAF va fi in continuare responsabil cu deciziile privind investigatiile pe care le desfasoara OLAF. Totusi, Comisia propune crearea unui organism intern in cadrul OLAF, care sa ofere sprijin cu privire la aceste decizii. Pentru a asigura folosirea optima a resurselor OLAF, propunerea clarifica regula ``de minimis`` cu privire la deciziile privind investigatiile. Aceasta inseamna ca OLAF trebuie sa tina seama de impactul financiar al fraudei suspectate atunci cand isi stabileste prioritatile operationale. In cazul in care acest lucru este mai eficient, un caz trebuie sa fie investigat la nivelul institutiei, agentiei sau organismului in cauza, mai degraba decat de OLAF.
Imbunatatirea cooperarii
Comisia subliniaza nevoia mentinerii independentei depline a OLAF in cursul investigatiilor. In acelasi timp, trebuie sa existe o cooperare stransa si un schimb de informatii intre OLAF si institutiile europene, pentru a asigura cea mai buna protectie a intereselor financiare ale UE. Este stabilita o procedura flexibila cu privire la schimbul de opinii intre OLAF, Comisia Europeana, Parlament si Consiliu . Scopul este de a permite institutiilor sa discute prioritatile strategice ale OLAF si sa isi exprime opiniile cu privire la eficacitatea activitatii desfasurate de Oficiu . Acest fapt va asigura o verificare a modului de functionare a OLAF si o guvernanta imbunatatita a Oficiului.
Dat fiind nivelul crescut al resurselor UE dedicate relatiilor externe si ajutorului international, rolul OLAF in ceea ce priveste protejarea bugetului UE depaseste granitele UE. Cooperarea dintre OLAF, organizatiile internationale si autoritatile din tarile terte este cruciala pentru succesul operatiilor din afara UE. Prin urmare, Comisia propune ca OLAF sa fie mandatat sa incheie acorduri administrative cu serviciile competente din tarile terte, in coordonare cu Serviciul european de actiune externa si serviciile relevante ale Comisiei.
Cooperarea cu Oficiul European de Politie (Europol) si unitatea de cooperare judiciara a UE (Eurojust) este, de asemenea, importanta si trebuie sa fie intarita. Prin urmare, Comisia propune, de asemenea, mandatarea OLAF pentru a incheia acorduri administrative cu aceste doua organizatii.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 654
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1468
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1165
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1072
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1615
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1552
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019