din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2871 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » M.A.I. a supus dezbaterii publice proiectul de Lege privind Statutul Politistului

M.A.I. a supus dezbaterii publice proiectul de Lege privind Statutul Politistului

  Publicat: 02 Sep 2011       3602 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Prin proiectul de act normativ se propune, ca obiectiv general, instituirea unui cadru legal unitar in materia raporturilor de serviciu ale politistilor si, prin crearea unui cadru normativ subsecvent, implementarea unui set de proceduri unitare pentru reglementarea normelor de cariera, eficace si eficiente in domeniul managementului resurselor umane.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
(Swap order) Ordin in care clientul specifica faptul ca trebuie executate doua tranzactii in cazul in care poate fi obtinuta o anumita diferenta de pret.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Act adoptat de organele de stat,
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Ansamblul resurselor materiale, financiare, institutionale si umane de care dispune o unitate administrativ-teritoriala,
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.

Astfel, prin proiectul de lege se propune instituirea principiilor ce guverneaza profesia de politist; enumerarea expresa a elementelor care configureaza statutul profesional al politistului, solutie de natura sa clarifice particularitatile regimului profesional aplicabil acestei categorii de personal; reglementarea exhaustiva a conditiilor privind dobandirea calitatii de politist, respectiv cursant al institutiilor de formare initiala ale politistilor.

Se propune, de asemenea, stabilirea surselor de recrutare a politistilor si instituirea, pentru asigurarea transparentei procedurilor de recrutare si selectie a specialistilor in politie, a regulii privind incadrarea specialistilor prin concurs sau examen organizat la nivel national, intr-o institutie de formare profesionala a MAI.

* Accederea agentilor de politie in corpul ofiterilor de politie
Se are in vedere reconsiderarea regulilor de accedere a agentilor de politie in corpul ofiterilor de politie. Potrivit proiectului, agentii pot deveni ofiteri de politie prin absolvirea cu diploma de licenta a cursurilor Academiei de politie sau ca situatie de exceptie, prin promovarea concursului sau examenului organizat pentru o functie de ofiter specialist. Admiterea la cursurile Academiei de politie se face prin concurs, in acelasi conditii ca si pentru persoanele care nu au calitatea de politist, insa pe locuri special alocate la Facultatea de Politie.

Totodata, pentru o perioada de tranzitie de 4 ani de la data intrarii in vigoare a legii, s-a prevazut posibilitatea trecerii in corpul ofiterilor de politie, de catre agentii de politie care au dobandit o specialitate corespunzatoare cerintelor postului, in urma promovarii unui concurs, organizat in conditii stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor.

Solutiile propuse vin pe fondul constatarii lipsei unui sistem educational orientat spre cultivarea valorilor si aplicabilitatea informatiilor transmise. Astfel, prin reconsiderarea bazei de recrutare a candidatilor la admiterea in cadrul Academiei de Politie ``Al. I. Cuza`` si permiterea accesului la programul initial de instruire a celor care deja au dobandit statutul de politist - dar intr-un alt corp profesional - se urmareste pregatirea ofiterilor de politie pentru dezvoltarea din perspectiva teoretica aprofundata a unor competente si deprinderi deja manifestate in activitatea agentilor de politie.

* Sistemul de cariera a politistilor
In ceea ce priveste sistemul de cariera a politistilor, se propune proiectarea unui sistem de reguli specifice pentru pregatirea si evolutia profesionala a politistului, concretizate in reglementarea de nivel superior propusa (reguli generale), iar la nivel secundar, intr-o reglementare ulterioara - Ghidul carierei politistului, adoptat prin hotarare a Guvernului; noul sistem al carierei are ca obiectiv corelarea intre traseul profesional al politistilor si realizarea interesului institutional, capabil sa ofere un set de norme unitare, fara exceptii sau derogari.

Astfel, pentru asigurarea predictibilitatii evolutiei profesionale, dar si pentru a asigura stabilitatea functiei publice de politist - atat in interesul politistului, cat si in cel institutional - prezenta lege stabileste urmatoarele reguli generale privind cariera politistilor:
a) stabilirea momentului dobandirii calitatii de politist, prin reglementarea nasterii raporturilor de serviciu dintre politist si MAI, respectiv la data acordarii primului grad profesional sau, dupa caz, data echivalarii gradelor militare/profesionale cu grade profesionale dobandite sub un alt statut, in conditiile prezentei legi;
b) reglementarea institutiei tutelei profesionale ca instrument de sprijin al integrarii socio-profesionale a politistilor aflati in perioada de stagiu/proba;
c) reglementarea expresa a momentelor acordarii gradelor profesionale;
d) stabilirea conditiilor pentru acordarea gradului profesional urmator.

Ca element de noutate, se instituie conditii suplimentare fata de Statutul in vigoare, precum promovarea examenului pentru acordarea gradului profesional respectiv si cel putin studii universitare de masterat, absolvite cu diploma - la acordarea gradului profesional de chestor de politie.

Astfel, institutia avansarii in gradul profesional urmator devine un veritabil instrument de motivare profesionala, accentul fiind pus, in mai mare masura, pe expertiza acumulata de politist pe perioada stagiului minim - dovedita de aceasta data pe baza rezultatului obtinut la examen, respectiv pe capacitatea acestuia de asimilare de noi competente prin sistemul formarii profesionale continue.

Se prevede, totodata, stabilirea unei modalitati specifice pentru ocuparea functiilor de conducere care presupun calitatea de ordonator de credite din Politia Romana si Politia de Frontiera Romana: concursul sau examenul consta in sustinerea unui proiect managerial, prin care sunt evaluate obiectivele si modalitatile de realizare a acestora;

Un alt aspect de noutate consta, potrivit proiectului, in asigurarea stabilitatii pe post a ocupantilor functiilor de conducere care presupun calitatea de ordonator de credite din Politia Romana si Politia de Frontiera Romana, prin instituirea unui termen de 5 ani pentru ocuparea acelei functii. La implinirea respectivului termen, politistul care a realizat un management performant este mutat in interesul serviciului pe o functie similara celei detinute, in conditiile legii, fara acordul sau.

De asemenea, se prevede reconsiderarea institutiei limitei de varsta in gradul profesional prin determinarea limitelor carierei politistului. Astfel, limita carierei politistilor pana la care acestia - in raport de gradul profesional detinut, respectiv si/sau de nevoile institutionale - pot fi mentinuti in serviciu a fost stabilita la implinirea varstei de 60 ani;

Se introduc norme care privesc instituirea ca drept banesc a ajutorului suplimentar de deces, in cuantum diferentiat, dupa cum a survenit decesul - in timpul ori din cauza serviciului ori in alte circumstante - ca forma de sprijin a familiei politistului decedat.

In ceea ce priveste domeniul de aplicabilitate a Statutului, proiectul se aplica personalului incadrat pe functii publice cu statut special de politist din Politia Romana, Politia de Frontiera Romana, Directia Generala de Informatii si Protectie Interna, Directia Generala Anticoruptie, Agentia Nationala Antidrog, Agentia Nationala Impotriva Traficului de Persoane, Centrul National SIS, Oficiul Roman pentru Imigrari, Academia de Politie ``Alexandru Ioan Cuza``, Institutul de Studii pentru Ordine Publica, Oficiul responsabilului cu protectia datelor personale, unitatile din aparatul central al MAI si subordonate acestora;

Noul Statut nu se aplica personalului care desfasoara activitati de secretariat, administrative, gospodarire, intretinere-reparatii si deservire si nici personalului incadrat in unitatile de cultura, arta, sport;

Functiile in care politistii sunt incadrati in unitatile ori in specialitatile carora nu li se aplica noul Statut se transforma, dupa vacantare, prin modificarea sau incetarea raporturilor de serviciu, in functii publice generale sau, dupa caz, functii contractuale, in conditiile legii;

Proiectul a fost analizat in Subcomisia de dialog social pentru ordine si siguranta publica, constituita la nivelul MAI, in sedintele din 8 si 31 august a.c. Pe langa cadrul institutional prevazut de Legea dialogului social, nr.62/2011, MAI a organizat o intalnire de lucru cu reprezentati ai organizatiilor sindicale - Sindicatul National al Politistilor si Vamesilor ProLEX, Federatia Nationala a Sindicatelor din Politie SEDLEX, Sindicatul National al Agentilor de Politie, Sindicatul National al Politistilor si Personalului Contractual, Sindicatul Politistilor din Romania ``Diamantul`` - si ai organizatiei profesionale - Corpul National al Politistilor, in data de 17 august a.c.



Citeşte mai multe despre:    Statutul Politistului

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

BNR a stabilit rata dobanzii platite la rezervele minime obligatorii constituite pentru 24 noiembrie-23 decembrie 2023
22 Dec 2023 | 452

BNR: Lansare moneda din argint cu tema 150 de ani de la nasterea lui Vladimir Ghika
22 Dec 2023 | 471

Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii
19 Dec 2023 | 1223

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 468

Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF
26 Dec 2022 | 54046

Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului
06 Apr 2022 | 13668



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti