Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Concurential » Un monopol al pariurilor hipice in afara hipodromului poate fi justificat daca urmareste in mod coerent si sistematic obiectivul privind lupta impotriva pericolelor legate de jocurile de noroc

Un monopol al pariurilor hipice in afara hipodromului poate fi justificat daca urmareste in mod coerent si sistematic obiectivul privind lupta impotriva pericolelor legate de jocurile de noroc

  Publicat: 30 Jun 2011       3689 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Concurential  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Situatie a unei piete pe care nu exista decat un singur vanzator (monopolist) care, data fiind absenta concurentei, detine o putere de piata extrem de puternica, echivalenta cu existenta unei pozitii dominante.
Atingerea adusa liberei prestari a serviciilor reprezentata de un astfel de monopol trebuie apreciata in raport cu ansamblul canalelor de comercializare a acestor pariuri

Situatie a unei piete pe care nu exista decat un singur vanzator (monopolist) care, data fiind absenta concurentei, detine o putere de piata extrem de puternica, echivalenta cu existenta unei pozitii dominante.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Puterile publice existente in stat.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Situatie a unei piete pe care nu exista decat un singur vanzator (monopolist) care, data fiind absenta concurentei, detine o putere de piata extrem de puternica, echivalenta cu existenta unei pozitii dominante.
Domeniu de activitate in care conditiile sunt de asemenea natura incat
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.

Reglementarea franceza confera un monopol cu privire la administrarea pariurilor hipice in afara hipodromului in favoarea Groupement da€™intA©rAªt A©conomique Pari Mutuel Urbain (PMU). In luna iulie 2005, Zeturf Ltd, o societate de drept maltez care presteaza servicii de pariuri hipice pe internet, a solicitat autoritatilor franceze abrogarea acestei reglementari. Zeturf beneficiaza de o licenta eliberata de autoritatea malteza de reglementare a jocurilor de noroc si propune, printre altele, pariuri pentru cursele hipice franceze prin intermediul site-ului sau internet. Conseil da€™A‰tat (Franta), sesizat cu litigiul, adreseaza Curtii de Justitie intrebarea daca acest obstacol in calea liberei prestari a serviciilor reprezentat de reglementarea franceza in materia pariurilor hipice este justificat. De asemenea, se solicita sa se stabileasca daca justificarea atingerii aduse liberei prestari a serviciilor trebuie apreciata numai din punctul de vedere al restrictiilor privind oferta de pariuri hipice online sau din punctul de vedere al ansamblului sectorului pariurilor hipice, oricare ar fi forma sub care acestea sunt propuse si accesibile jucatorilor.

Prin hotararea pronuntata Curtea aminteste ca statele membre sunt in principiu libere sa fixeze obiectivele politicii lor in materie de jocuri de noroc si, eventual, sa defineasca cu precizie nivelul de protectie urmarit. Astfel cum a statuat Curtea in jurisprudenta sa, un stat membru care urmareste sa asigure un nivel de protectie extrem de ridicat pentru consumatorii din sectorul jocurilor de noroc poate considera ca numai acordarea de drepturi exclusive unui organism unic supus unui control strict din partea autoritatilor publice este de natura sa controleze riscurile legate de acest sector si sa urmareasca obiectivul privind prevenirea incitarii la cheltuieli excesive legate de jocuri si lupta impotriva dependentei de joc intr-un mod suficient de eficace.

In aceasta privinta, Curtea aduce doua precizari referitoare la verificarea obiectivelor urmarite prin reglementarea nationala si la controlul efectiv exercitat de catre autoritatile publice asupra PMU. In ceea ce priveste obiectivele urmarite, Curtea arata ca, potrivit informatiilor care i-au fost furnizate, reglementarea franceza urmareste in special doua obiective: pe de o parte, lupta impotriva fraudei, precum si a spalarii de bani in sectorul pariurilor hipice si, pe de alta parte, protectia ordinii sociale tinand cont de efectele jocurilor de noroc asupra indivizilor si a societatii. Aceste obiective pot justifica, in principiu, unele obstacole in calea liberei prestari a serviciilor in materie de jocuri de noroc. Cu toate acestea, instituirea unei masuri atat de restrictive precum un monopol nu se poate justifica decat in vederea asigurarii unui nivel de protectie extrem de ridicat in privinta acestor obiective. In consecinta, va fi de competenta instantei nationale sa verifice daca autoritatile nationale urmareau cu adevarat, la data faptelor, sa asigure un astfel de nivel de protectie extrem de ridicat si daca, avand in vedere acest nivel de protectie urmarit, era necesara instituirea unui monopol . In ceea ce priveste controlul activitatilor PMU, Curtea retine ca pare sa existe un grad de control statal extrem de strict cu privire la organizarea pariurilor hipice in Franta. Astfel, statul francez exercita un control direct asupra functionarii operatorului exclusiv, asupra organizarii evenimentelor care fac obiectul pariurilor, asupra tipurilor de pariuri autorizate si a canalelor de distributie a acestora, inclusiv asupra proportiei castigurilor in raport cu mizele, precum si asupra derularii si a supravegherii acestor activitati reglementate.

Cu toate acestea, Curtea aminteste ca o legislatie nationala nu poate garanta realizarea obiectivelor invocate - lupta impotriva activitatilor criminale si frauduloase si protectia ordinii sociale - decat in cazul in care raspunde cu adevarat preocuparii privind atingerea acestora in mod coerent si sistematic. Revine, in consecinta, instantei nationale sarcina sa verifice, in special in lumina evolutiei pietei jocurilor de noroc din Franta, daca controalele statale ale activitatilor PMU sunt efectiv puse in aplicare pentru urmarirea coerenta si sistematica a obiectivelor vizate prin instituirea sistemului de exclusivitate in favoarea PMU.

In ceea ce priveste problema daca piata pariurilor hipice online poate fi considerata ca fiind distincta de ansamblul acestui sector, Curtea aminteste ca internetul constituie un simplu canal de oferta de jocuri de noroc. Piata pariurilor hipice ar trebui, asadar, in principiu, sa fie luata in considerare in ansamblul sau, independent de intrebarea daca pariurile in cauza sunt propuse pe canale traditionale, prin intermediul amplasamentelor fizice, sau pe internet. Astfel, instanta nationala ar trebui sa examineze o eventuala restrictie privind activitatea de colectare de pariuri independent de suportul pe care acestea se efectueaza.

In aceasta privinta, Curtea a avut deja ocazia sa sublinieze anumite particularitati legate de oferta de jocuri de noroc prin internet. Curtea a observat in special ca, din cauza lipsei de contact direct intre consumator si operator, jocurile de noroc accesibile prin internet implica riscuri de natura diferita si de o importanta sporita in raport cu pietele traditionale ale unor asemenea jocuri in ceea ce priveste eventualele fraude savarsite de operatori impotriva consumatorilor. Pe de alta parte, facilitatea deosebita si permanenta accesului la jocurile propuse pe internet, precum si volumul si frecventa potential ridicate ale unei astfel de oferte cu caracter international, intr-un mediu care, in plus, se caracterizeaza prin izolarea jucatorului, prin anonimat si prin absenta unui control social, constituie tot atatia factori de natura sa favorizeze dependenta de joc si cheltuielile excesive legate de acesta, precum si, prin urmare, sa determine cresterea consecintelor sociale si morale negative care au legatura cu acesta.

In consecinta, Curtea se pronunta in sensul ca pentru aprecierea atingerii aduse liberei prestari a serviciilor de catre un sistem care consacra un regim de exclusivitate pentru organizarea pariurilor hipice, instantele nationale trebuie sa tina cont de ansamblul canalelor de comercializare a acestor pariuri, cu exceptia cazului in care recurgerea la internet are drept consecinta agravarea riscurilor legate de jocurile de noroc vizate dincolo de cele existente in ceea ce priveste jocurile comercializate pe canale traditionale.

Prin urmare, in prezenta unei reglementari nationale precum cea aflata in vigoare la data faptelor, care se aplica in acelasi mod ofertei de pariuri hipice online si celei efectuate pe canale traditionale si cu privire la care legiuitorul national nu a considerat ca era necesar sa opereze o distinctie intre diferitele canale de comercializare, este necesar ca atingerea adusa liberei prestari a serviciilor sa se aprecieze din punctul de vedere al restrictiilor privind ansamblul sectorului pariurilor hipice.




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    CJUE    Monopol    Pariu    Pariuri    Pariuri hipice    Franta    Jocuri de noroc



Comentează: Un monopol al pariurilor hipice in afara hipodromului poate fi justificat daca urmareste in mod coerent si sistematic obiectivul privind lupta impotriva pericolelor legate de jocurile de noroc
Alte Titluri

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

CJUE: Costul unui apel catre un numar telefonic de servicii post-vanzare nu trebuie sa il depaseasca pe cel al unui apel standard
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE: Statele au dreptul de a se opune unor concedieri colective, in interesul protectiei lucratorilor si a ocuparii fortei de munca
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE: Furnizorii de servicii de comunicatii electronice nu pot fi obligati sa pastreze datele privind traficul si a datelor de localizare ale utilizatorilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE: Preturile uniforme stabilite in Germania pentru medicamentele eliberate pe baza de prescriptie medicala sunt contrare dreptului Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Dreptul Uniunii se aplica unei actiuni in anularea casatoriei formulate de un tert dupa decesul unuia dintre soti
Sursa: EuroAvocatura.ro

Hotararea CJUE - Timpul de deplasare al salariatilor fara loc de munca fix de la domiciliu la primul client si de la ultimul client la domiciliu constituie timp de lucru
Sursa: Euroavocatura.ro



Jurisprudenţă

Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016

Plata indemnizatiei concediului de odihna neefectuat
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sectia Civila, Sentinta civila nr. 271 din 17.03.2016

Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016

Procedura de filtrare a recursului. Caracterul interlocutoriu al incheierii de admitere in principiu
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr.1061 din 13 mai 2016