Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Autoritatea ceha de concurenta poate sanctiona efectele unei intelegeri de anvergura mondiala care s-au produs in Republica Ceha inainte de aderarea la UE

Autoritatea ceha de concurenta poate sanctiona efectele unei intelegeri de anvergura mondiala care s-au produs in Republica Ceha inainte de aderarea la UE

  Publicat: 14 Feb 2012       3127 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Comisia nu este competenta pentru a sanctiona aceste efecte ale intelegerii chiar daca aceasta nu a incetat decat dupa data aderarii

1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Delimitarea competentelor intre Uniunea Europeana si Statele Membre este unul din punctele importante identificate de Declaratia privind Viitorul Uniunii Europene, anexata Tratatului de la Nisa si de catre Declaratia de la Laeken. Scopul este stabilirea clara si precisa a distribuirii compententelor in UE, respectand principiile de subsidiaritate si proportionalitate si indeplinind, pe cat posibil, asteptarile cetatenilor Europei.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Denumire data monedei unice europene.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Societate care detine cea mai mare parte de actiuni a mai multor firme (filiale). Fiecare firma din holding isi pastreaza identitatea si forma de organizare, precum si pietele de aprovizionare si desfacere.

Prezenta cauza priveste o intelegere de anvergura mondiala pe piata instalatiilor de comutatie cu izolatie in gaz (``GIS``1), la care au participat, in diferite perioade situate intre anii 1988 si 2004, mai multe intreprinderi europene si japoneze din sectorul electrotehnic. Atat Comisia2, cat si autoritatea ceha de concurenta au examinat aceasta intelegere si au aplicat amenzi intreprinderilor in cauza. In acest context, autoritatea ceha de concurenta a initiat o procedura ulterior celei initiate de Comisie, iar decizia sa a fost adoptata dupa adoptarea deciziei Comisiei. Atat aceste proceduri, cat si aplicarea amenzilor au avut loc dupa 1 mai 2004, data aderarii Republicii Cehe la Uniunea Europeana.

Comisia a examinat efectele anticoncurentiale ale intelegerii pe piata Uniunii si a aplicat normele de concurenta ale Uniunii3. In ceea ce priveste autoritatea ceha de concurenta, aceasta a examinat efectele intelegerii pe teritoriul ceh aplicand dreptul ceh al concurentei. Totusi, autoritatea ceha s-a limitat la sanctionarea efectelor produse de intelegere in Republica Ceha inainte de 1 mai 2004.

Toshiba si alte societati care au participat la intelegere au introdus o actiune impotriva deciziei autoritatii cehe de concurenta in fata instantelor cehe. Astfel, ele apreciaza ca aceasta decizie este contrara normelor europene de concurenta (in speta, cele cuprinse in Regulamentul nr. 1/2003) potrivit carora autoritatile de concurenta ale statelor membre sunt automat private de competenta atunci cand Comisia introduce o procedura de incalcare a normelor de concurenta . In aceasta privinta, ele subliniaza ca, potrivit constatarilor Comisiei, intelegerea a incetat la 11 mai 2004 - si anume dupa aderarea Republicii Cehe la Uniune - si ca decizia Comisiei se refera de asemenea la efectele intelegerii pe teritoriul ceh. Aceste societati sustin ca au fost sanctionate de doua ori, intrucat autoritatea ceha de concurenta le-a aplicat o amenda pentru o incalcare care ar fi facut deja obiectul unei decizii la nivel european. Or, o astfel de practica incalca regula necumularii sanctiunilor pentru aceleasi fapte (principiul ne bis in idem). KrajskA˝ soud v Brne (Tribunalul Regional Brno, Republica Ceha) adreseaza Curtii de Justitie intrebarea daca faptul ca, in decizia sa, Comisia a considerat ca intelegerea a incetat cu cateva zile dupa aderarea Republicii Cehe la Uniunea Europeana si ca autoritatea ceha de concurenta a initiat o procedura si a adoptat o decizie dupa 1 mai 2004, care este si data intrarii in vigoare a Regulamentului nr. 1/2003, inseamna ca autoritatea ceha de concurenta isi pierde orice competenta de a examina si de a sanctiona efectele intelegerii care s-au produs inainte de aceasta aderare.

Curtea aminteste mai intai ca dreptul Uniunii este obligatoriu pentru Republica Ceha incepand cu data aderarii, si anume 1 mai 2004, si ca se aplica in acest stat in conditiile prevazute in tratate si in actul de aderare. In aceasta privinta, nici tratatele si nici actul de aderare a Republicii Cehe nu cuprind dispozitii in sensul unei aplicari retroactive a normelor de concurenta ale Uniunii la efectele anticoncurentiale care s-au produs in aceasta tara inainte de aderare. Or, in absenta unei astfel de indicatii exprese, principiul securitatii juridice impune ca aceste efecte sa fie apreciate in lumina normelor de drept aflate in vigoare, si anume dreptul ceh. Curtea concluzioneaza ca normele de concurenta din dreptul Uniunii nu sunt aplicabile efectelor anticoncurentiale ale acestei intelegeri, intrucat acestea s-au produs pe teritoriul Republicii Cehe anterior aderarii sale la Uniune.

In continuare, in ceea ce priveste delimitarea competentelor autoritatilor nationale si ale Uniunii in domeniul intelegerilor, Curtea aminteste ca, potrivit Regulamentului nr. 1/2003, competenta de aplicare a normelor de concurenta ale Uniunii este impartita intre Comisie si autoritatile de concurenta ale statelor membre. Totusi, Curtea precizeaza ca acestea din urma sunt private de competenta atunci cand Comisia initiaza o procedura avand ca scop aplicarea unei amenzi. De asemenea, din momentul in care Comisia a initiat o astfel de procedura, autoritatile nationale pierd si posibilitatea de a aplica dispozitiile din dreptul national care interzic intelegerile.

Cu toate acestea, Curtea arata ca normele de concurenta ale Uniunii nu prevad ca deschiderea unei proceduri de catre Comisie ar priva, in mod permanent si definitiv, autoritatile nationale de concurenta de competenta lor de a aplica legislatia nationala in materie de concurenta . Dimpotriva, competenta autoritatilor nationale este restabilita din momentul in care procedura initiata de Comisie se incheie, intrucat dreptul Uniunii si dreptul national in materie de concurenta se aplica in paralel. Astfel, practicile care restrang concurenta sunt vazute diferit de normele de concurenta la nivel european si de cele la nivel national si domeniile lor de aplicare nu coincid. Totusi, Curtea precizeaza ca autoritatile nationale de concurenta nu pot lua decizii contrare deciziei adoptate de Comisie.

De asemenea, dupa ce Comisia a luat o decizie, autoritatile nationale pot statua cu privire la intelegere in temeiul dreptului Uniunii in materia concurentei daca respecta decizia Comisiei. In aceasta privinta, Curtea subliniaza ca respectiva competenta a autoritatilor de concurenta ale statelor membre este restabilita nu numai atunci cand Comisia a decis sa nu aplice normele de concurenta ale Uniunii unei intelegeri, ci si in privinta tuturor deciziilor care pot fi avute in vedere si care pot fi adoptate de Comisie in temeiul Regulamentului nr. 1/2003.

Prin urmare, Curtea raspunde ca autoritatea ceha de concurenta poate statua cu privire la efectele anticoncurentiale produse de intelegere in Republica Ceha anterior aderarii sale. In sfarsit, Curtea constata ca au fost sanctionate de Comisie numai consecintele intelegerii in interiorul Spatiului Economic European4 vizand in mod expres vechile state membre ale Uniunii si statele parti la Acordul privind SEE.


Decizia Comisiei nu sanctioneaza, asadar, eventualele efecte anticoncurentiale ale respectivei intelegeri pe teritoriul Republicii Cehe in perioada anterioara aderarii. Pe de alta parte, aceasta constatare este confirmata de faptul ca, in decizia sa, Comisia nu a tinut seama de statele care au aderat la Uniune la 1 mai 2004 pentru calcularea cuantumului amenzilor. Dat fiind ca autoritatea ceha de concurenta a sanctionat numai consecintele intelegerii care s-au produs pe teritoriul ceh inainte de 1 mai 2004 si ca acestea nu au fost luate in considerare de Comisie la aplicarea amenzilor, Curtea constata ca, in lipsa unui cumul de sanctiuni, nu a fost incalcat principiul ne bis in idem.

Hotararea in cauza C-17/10 Toshiba Corporation si altii/Urad pro ochranu hospodAˇrskA© souteze

1 GIS reprezinta componenta principala a substatiilor electrice care servesc la convertirea curentului de inalta tensiune in curent de joasa tensiune si invers. Functia lor este aceea de a proteja transformatorul de suprasarcina si/sau de a izola circuitul si un transformator defect.
2 Prin Decizia C(2006) 6762 final din 24 ianuarie 2007, Comisia a aplicat amenzi in valoare totala de 750,71 milioane de euro. Intreprinderile carora li s-au aplicat amenzi au sesizat Tribunalul cu o actiune avand ca obiect anularea deciziei Comisiei si reducerea amenzilor respective; in ceea ce priveste cauzele referitoare la intreprinderile europene, a se vedea Hotararile Tribunalului din 3 martie 2011, Siemens AG/Comisia (T-110/07), Areva, Areva T & D Holding SA, Areva T & D SA, Areva T & D AG, Alstom/Comisia (T-117/07 si T-121/07), si cauzele conexate Siemens AG A–sterreich, VA Tech Transmission & Distribution GmbH & Co. KEG, Siemens Transmission & Distribution Ltd., Siemens Transmission & Distribution SA, Nuova Magrini Galileo SpA/Comisia (T-122/07, T-123/07, T-124/07), a se vedea de asemenea Comunicatul de presa nr. 15/11; pentru cauzele privind intreprinderile japoneze, a se vedea Hotararile Tribunalului din 12 iulie 2011, Hitachi si altii/Comisia (T-112/07), Toshiba/Comisia (T-113/07), Fuji Electric Co. Ltd/Comisia (T-132/07) si Mitsubishi Electric/Comisia (T-133/07), a se vedea de asemenea Comunicatul de presa nr. 70/11.
3 Comisia a initiat procedura avand ca obiect aplicarea de amenzi in temeiul articolului 81CE si al articolului 53 din Acordul privind Spatiul Economic European (Acordul privind SEE) coroborate cu Regulamentul nr. 1/2003.
4 Uniunea Europeana, precum si Islanda, Liechtenstein si Norvegia.




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Concurenta    Cehia

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Titluri

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Acordul de liber-schimb dintre Uniunea Europeana si Canada (CETA) este compatibil cu dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Aplicarea in timp a legii darii in plata – aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Raspunderea comitentului (angajatorului) pentru fapta prepusului (salariatului) in cazul accidentelor de munca. Jurisprudenta si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei