Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Fiscal » Cuantumul obligatiilor fiscale impuse nu trebuie sa constituie un obstacol in calea exercitarii drepturilor conferite de dreptul Uniunii

Cuantumul obligatiilor fiscale impuse nu trebuie sa constituie un obstacol in calea exercitarii drepturilor conferite de dreptul Uniunii

  Publicat: 26 Apr 2012       2541 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Fiscal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Un stat membru nu poate impune obligatii fiscale excesive si disproportionate pentru a acorda permise de sedere resortisantilor tarilor terte rezidenti pe termen lung si membrilor familiilor acestora

Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Denumire data monedei unice europene.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Diferenta intre pretul de vanzare al unui produs/serviciu si costul acestuia; diferenta intre dobanda platita la depozite si dobanda perceputa la creditele acordate de catre o banca.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

Directiva 2003/1091 prevede ca statele membre acorda statutul de rezident pe termen lung resortisantilor tarilor terte care au avut resedinta legala si fara intrerupere pe teritoriul lor timp de cinci ani inainte de a depune cererea si care indeplinesc anumite conditii . Beneficiarilor respectivului statut le este acordat un permis de sedere de rezident pe termen lung. Directiva 2003/109 prevede de asemenea ca statele membre acorda permise de sedere resortisantilor tarilor terte care au obtinut deja acest statut intr-un alt stat membru, precum si membrilor familiilor acestora.

In Tarile de Jos, cu exceptia resortisantilor turci, resortisantii tarilor terte care solicita permise si titluri de tedere in temeiul Directivei 2003/109 trebuie sa achite obligatii fiscale, al caror cuantum variaza intre 188 si 830 de euro.

Comisia Europeana considera ca aceste obligatii fiscale sunt disproportionate deoarece, in temeiul directivei, ele trebuie sa aiba un cuantum rezonabil si echitabil si nu trebuie sa descurajeze resortisantii tarilor terte sa isi exercite dreptul de sedere. Prin urmare, Comisia a introdus o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Tarilor de Jos.

Curtea aminteste ca nicio dispozitie din directiva nu stabileste cuantumul taxelor pe care statele membre le pot impune pentru eliberarea de titluri si permise de sedere. Totusi, desi nu se contesta ca statele membre detin in acest context o marja de apreciere, aceasta nu este nelimitata. Astfel, desi statele membre pot conditiona eliberarea permiselor de sedere in temeiul Directivei 2003/109 de perceperea unor obligatii fiscale, nivelul stabilirii acestor taxe nu trebuie sa aiba nici ca obiect, nici ca efect crearea unui obstacol in calea obtinerii drepturilor conferite de aceasta directiva, in caz contrar aducandu-se atingere atat obiectivului de integrare urmarit de aceasta, cat si spiritului sau.

Or, cuantumul taxelor impuse de Tarile de Jos variaza intr-un interval a carui valoare minima este de aproximativ 7 ori mai mare decat cuantumul care trebuie achitat pentru a obtine o carte nationala de identitate. Chiar daca cetatenii olandezi si resortisantii tarilor terte, precum si membrii familiilor acestora nu se afla intr-o situatie identica, o asemenea diferenta demonstreaza caracterul disproportionat al taxelor impuse.

Curtea statueaza ca aceste obligatii fiscale, excesive si disproportionate, sunt susceptibile sa creeze un obstacol in calea exercitarii drepturilor conferite de directiva. In consecinta, prin aplicarea lor in privinta resortisantilor tarilor terte - cei care solicita dobandirea statutului de rezident pe termen lung in Tarile de Jos si cei care au dobandit acest statut intr-un alt stat membru care solicita autorizarea sederii pe teritoriul respectiv, precum si in privinta membrilor familiilor acestora, Tarile de Jos nu si-au indeplinit obligatiile care ii revin in temeiul directivei.


Hotararea in cauza C-508/10 Comisia/Tarile de Jos

1 Directiva 2003/109/CE a Consiliului din 25 noiembrie 2003 privind statutul resortisantilor tarilor terte care sunt rezidenti pe termen lung (JO 2004, L 16, p. 44, Editie speciala, 19/vol. 6, p. 225).




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Taxe    Permis de sedere

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Titluri

Autonomia locala. Principiu al administratiei publice in Noul Codul Administrativ (IV)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consideratii asupra constitutionalitatii scutirii autoritatilor publice de taxa judiciara de timbru in actiunile care au ca obiect venituri publice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 749/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura Civila precum si ale unor dispozitii din OUG 80/2013
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei