Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Infractiuni Informatice » Motoarele de cautare nu sunt raspunzatoare pentru protectia datelor cu caracter personal indexate

Motoarele de cautare nu sunt raspunzatoare pentru protectia datelor cu caracter personal indexate

  Publicat: 26 Jun 2013       2027 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Infractiuni Informatice  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Legislatia nationala privind protectia datelor li se aplica acestora in situatia in care isi stabilesc un sediu intr-un stat membru a carui activitate este orientata catre locuitorii acelui stat in vederea promovarii si vanzarii spatiului publicitar, chiar daca din punct de vedere tehnic prelucrarea datelor se realizeaza in alta parte

Legea 8 din 1996. Prin difuzare, in sensul legii 8/1996, se intelege distribuirea catre public a originalului ori a copiilor unei opere, prin vanzare, inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit.
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Drepturi banesti care se acorda pentru desfasurarea unor anumite activitati.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.

La inceputul anului 1998, un ziar cu difuzare larga in Spania a publicat in editia sa tiparita doua anunturi cu privire la o licitatie de imobile asociata unei proceduri de executare silita avand legatura cu o datorie la asigurarile sociale. O persoana era mentionata drept proprietar al acelor imobile. Ulterior, editorul a publicat online o versiune electronica a ziarului mentionat.

In noiembrie 2009, persoana mentionata l-a contactat pe editorul ziarului afirmand ca, la introducerea numelor si a prenumelui sau in motorul de cautare Google, apare trimiterea la paginile cotidianului care contin anunturile respective. Aceasta sustinea ca procedura de executare silita fusese complet solutionata de mai multi ani si era lipsita de relevanta in prezent. Editorul a raspuns ca nu putea proceda la stergerea datelor sale, intrucat publicarea se realizase la cererea Ministerului Muncii si Afacerilor Sociale din Spania.

In februarie 2010, persoana respectiva a contactat Google Spania si a solicitat ca la introducerea numelor si a prenumelui sau in motorul de cautare Google linkurile catre ziarul respectiv sa nu mai apara in rezultatele cautarii. Google Spania a transmis solicitarea catre Google Inc., cu sediul social in California, Statele Unite, considerand ca aceasta din urma era societatea care furniza serviciul de cautare pe internet.

Ulterior, persoana mentionata a formulat o reclamatie la Agencia EspaAA±ola de Proteccion de Datos (Agentia spaniola pentru protectia datelor, denumita in continuare ``AEPD``) impotriva editorului si Google. Directorul AEPD a pronuntat la 30 iulie 2010 o decizie prin care a admis reclamatia formulata impotriva Google Spania si Google Inc., pe care le-a obligat sa adopte masurile necesare pentru a scoate datele din indexul lor si pentru a face imposibil accesul ulterior la aceste date. Reclamatia formulata impotriva editorului a fost insa respinsa deoarece publicarea datelor in presa fusese justificata din punct de vedere juridic. Google Spania si Google Inc. au formulat doua actiuni la Audiencia Nacional (Inalta Curte de Justitie, Spania), prin care au solicitat anularea deciziei AEPD. In acest context, instanta spaniola a adresat Curtii mai multe intrebari preliminare.

In concluziile prezentate avocatul general Niilo JAA¤AA¤skinen analizeaza, mai intai, problema domeniului de aplicare teritorial al legislatiei nationale privind protectia datelor1. Elementul principal care determina aplicabilitatea teritoriala a legislatiei nationale in materie de protectie a datelor este prelucrarea datelor cu caracter personal efectuata in contextul activitatilor unui sediu al operatorului2 aflat pe teritoriul statului membru. Cu toate acestea, Google sustine ca nu se desfasoara in Spania nicio activitate de prelucrare a datelor cu caracter personal legata de motorul sau de cautare. Google Spania actioneaza doar in calitate de reprezentant comercial al Google pentru functii de publicitate. In aceasta calitate, Google Spania a preluat responsabilitatea prelucrarii datelor cu caracter personal legate de clientii spanioli care publica anunturi.

Avocatul general considera ca aceasta problema ar trebui abordata tinand seama de modelul comercial al furnizorilor de servicii de motor de cautare pe internet. Acesta se bazeaza in mod normal pe publicitatea pe baza de cuvinte cheie, care reprezinta sursa de venit si ratiunea economica pentru punerea la dispozitie fara nicio remuneratie a unui instrument de localizare a informatiilor. Entitatea responsabila de publicitatea bazata pe cuvinte cheie este legata de motorul de cautare pe internet. Aceasta entitate trebuie sa fie prezenta pe pietele nationale de publicitate si acesta este motivul pentru care Google a infiintat filiale in multe state membre. Prin urmare, in opinia sa, trebuie sa se considere ca un sediu prelucreaza date cu caracter personal daca este legat de un serviciu care este implicat in vanzarea de anunturi publicitare adresate populatiei din statul membru respectiv, chiar daca operatiunile tehnice de prelucrare a datelor sunt realizate in alte state membre sau in tari terte. Din aceste motive, avocatul general Niilo JAA¤AA¤skinen propune Curtii sa declare ca prelucrarea datelor cu caracter personal se desfasoara in contextul activitatilor unui sediu al operatorului si, in consecinta, ca legislatia nationala privind protectia datelor se aplica furnizorului de motor de cautare atunci cand infiinteaza intr-un stat membru un birou sau o filiala, care este destinata promovarii si vanzarii spatiului publicitar de pe pagina motorului de cautare si a carei activitate este orientata catre locuitorii acelui stat .

In al doilea rand, in ceea ce priveste pozitia juridica a Google ca furnizor de motor de cautare pe internet, avocatul general aminteste ca, in 1995, cand directiva a fost adoptata, internetul si motoarele de cautare erau fenomene noi, iar evolutia lor actuala nu a fost prevazuta de legiuitorul comunitar. El considera ca Google nu poate fi considerat, in general, ``operator``3 al datelor cu caracter personal afisate pe paginile web pe care le proceseaza, operator care, potrivit dispozitiilor directivei, este raspunzator pentru conformitatea lor cu normele privind protectia datelor. Astfel, furnizarea unui instrument de localizare a informatiilor nu presupune niciun control asupra continuturilor incluse pe paginile web ale tertilor. Aceasta nici macar nu permite furnizorului de servicii de motor de cautare pe internet sa faca deosebire intre datele cu caracter personal, in sensul directivei, care au legatura cu o persoana fizica identificabila si in viata, si alte date. In opinia sa, furnizorul de servicii de motor de cautare pe internet nu poate indeplini nici in drept, nici in fapt, obligatiile operatorului prevazute de directiva in ceea ce priveste datele cu caracter personal de pe paginile web sursa gazduite pe servere ale tertilor.

Prin urmare, o autoritate nationala pentru protectia datelor nu poate solicita unui furnizor de servicii de motor de cautare sa retraga o informatie din indexul sau, cu exceptia cazurilor in care acest prestator de servicii nu a respectat codurile de excludere4 sau nu a respectat solicitarea site-ului web cu privire la actualizarea memoriei cache. Acest scenariu nu pare relevant in prezenta cauza. O eventuala ``procedura de notificare si de retragere`` privind linkurile catre paginile web sursa cu continuturi nelegale sau inadecvate tine de raspunderea civila reglementata de dreptul national si intemeiata pe alte motive decat protectia datelor cu caracter personal

In al treilea rand, directiva nu stabileste un ``drept general de a fi uitat``. In consecinta, un asemenea drept nu poate fi invocat impotriva unui furnizor de servicii de motor de cautare in temeiul directivei, nici macar in cazul in care aceasta este interpretata in conformitate cu Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene5.

Drepturile de rectificare, de stergere si de blocare a datelor prevazute in directiva privesc datele a caror prelucrare nu respecta dispozitiile directivei, in special datorita caracterului incomplet sau inexact a datelor. Nu aceasta pare sa fie situatia in prezenta cauza.

De asemenea, directiva recunoaste oricarei persoane dreptul de a se opune in orice moment, din considerente intemeiate si legitime legate de situatia sa particulara, prelucrarii datelor care o privesc, exceptand cazul cand dreptul intern prevede altfel. Cu toate acestea, avocatul general considera ca o preferinta de ordin subiectiv nu reprezinta, in sine, un considerent intemeiat si legitim, astfel ca directiva nu recunoaste unei persoane dreptul de a restrictiona sau de a pune capat difuzarii datelor cu caracter personal pe care le considera prejudiciabile sau contrare intereselor sale.

Este posibil ca raspunderea subsidiara a furnizorilor de servicii de motor de cautare pe internet prevazuta de legislatia nationala sa determine obligatii care pot implica blocarea accesului catre site-uri web ale tertilor care includ continuturi nelegale, precum paginile web care incalca drepturile de proprietate intelectuala sau care afiseaza informatii calomnioase sau cu continut infractional. In schimb, a solicita furnizorilor de servicii de motor de cautare pe internet sa stearga informatii legitime si legale care fac parte din sfera publica ar determina o atingere a libertatii de exprimare a editorului paginii web. In opinia avocatului general, aceasta ar reprezenta o cenzurare a continutului publicat realizata de o persoana privata.




Citeşte mai multe despre:    Protectia datelor cu caracter personal    Google    Internet    CJUE



Comentează: Motoarele de cautare nu sunt raspunzatoare pentru protectia datelor cu caracter personal indexate
Alte Titluri

CJUE: Furnizorii de servicii de comunicatii electronice nu pot fi obligati sa pastreze datele privind traficul si a datelor de localizare ale utilizatorilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Operatorul unui motor de cautare raspunde pentru prelucrarea datelor cu caracter personal
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE: Integrarea amprentelor digitale in pasapoarte este legala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Locuinta alternanta a copilului in legislatia franceza
Sursa: EuroAvocatura.ro

Principiul californian – un criteriu strategic de reducere a conflictelor legate de divort
Sursa: EuroAvocatura.ro

Administratorul unei retele sociale online nu poate fi constrans sa instituie un sistem de filtrare general
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Reorganizarea societatii. Nulitatea absoluta a deciziei de concediere pentru lipsa criteriilor de selectie a salariatilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti, Sectia I Civila, Decizia nr. 528 din data de 10.03.2016

In conformitate cu legislatia austriaca, entitatile juridice supuse controlului Curtii de Conturi (Rechnungshof), sunt obligate sa comunice acesteia s
Pronuntaţă de: Cazul: Osterreichischer Rundfunk si altii (cazuri conexe) c. Curtea de Conturi, Austria, recurs prealabil, 20 mai 2003

In conformitate cu legislatia austriaca, entitatile juridice supuse controlului Curtii de Conturi (Rechnungshof), sunt obligate sa comunice acesteia s
Pronuntaţă de: Cazul: Osterreichischer Rundfunk si altii (cazuri conexe) c. Curtea de Conturi, Austria, recurs prealabil, 20 mai 2003

In conformitate cu legislatia austriaca, entitatile juridice supuse controlului Curtii de Conturi (Rechnungshof), sunt obligate sa comunice acesteia s
Pronuntaţă de: Cazul: Osterreichischer Rundfunk si altii (cazuri conexe) c. Curtea de Conturi, Austria, recurs prealabil, 20 mai 2003

Obligare comunicare informatii de interes public solicitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.1107 din data 12.03.2012