Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Infractiuni Informatice » Infractiunile informatice prevazute de legea 161/2003

Infractiunile informatice prevazute de legea 161/2003

  Publicat: 01 Jan 2008       32273 citiri       Sursa: PNA.ro | Autor: Ionel Georgescu        Secţiunea: Infractiuni Informatice  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Legea privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei
Infractiunile informatice prevazute de legea 161/2003

Consta in descrierea faptei prevazute de lege ca infractiune, stabilirea continutului juridic, a conditiilor obiective si subiective, prevederea pedepselor care se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul comiterii ei.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Legea privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Prevazuta in cap.III, t. II, art. 23, C. pen., partea generala. Legea penala nu explica conceptul de participatie dar defineste pe participanti.
Actiunea prin care o persoana determina,
Forma a participatiei penale ce consta in fapta unei persoane care, cu intentie, inlesneste sau ajuta in orice mod la savarsirea unei fapte prevazute in legea penala,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Rezultat al masurilor de protectie a muncii si al acelor masuri care urmaresc asigurarea confortului fizic, psihic si social al omului in procesul muncii.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Paguba materiala sau prejudiciul material suferit de o persoana sau adus unei persoane ca urmare a savarsirii unei fapte ilicite.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Regula a CE privind disponibilitatea in timp a sumelor alocate unui program operational.
Conform art.208 Cod Penal, luarea unui bun mobil din posesia sau detentia altuia, fara consimtamintul acestuia, in scopul de a si-l insusi pe nedrept, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 12 ani.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Poluanti evacuati în mediu, inclusiv zgomote, vibratii, radiatii electromagnetice si ionizante, care se manifesta si se masoara la locul de plecare din sursa.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Prevazuta in cap.III, t. II, art. 23, C. pen., partea generala. Legea penala nu explica conceptul de participatie dar defineste pe participanti.
Actiunea prin care o persoana determina,
Forma a participatiei penale ce consta in fapta unei persoane care, cu intentie, inlesneste sau ajuta in orice mod la savarsirea unei fapte prevazute in legea penala,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Poluanti evacuati în mediu, inclusiv zgomote, vibratii, radiatii electromagnetice si ionizante, care se manifesta si se masoara la locul de plecare din sursa.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Drept, competenta sau imputernicire conferita unei unitati, unui organ, unei functii sau persoane determinate,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Paguba materiala sau prejudiciul material suferit de o persoana sau adus unei persoane ca urmare a savarsirii unei fapte ilicite.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Prevazuta in cap.III, t. II, art. 23, C. pen., partea generala. Legea penala nu explica conceptul de participatie dar defineste pe participanti.
Actiunea prin care o persoana determina,
Forma a participatiei penale ce consta in fapta unei persoane care, cu intentie, inlesneste sau ajuta in orice mod la savarsirea unei fapte prevazute in legea penala,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Legea 10 din 2001. Persoana fizica sau juridica, proprietara a unui/unor imobil(e) la data preluarii abuzive, care indeplineste conditiile impuse de lege pentru a beneficia de dispozitiile acesteia;
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Materialul de conceptie pregatitor reprezinta materializarea in limbaj natural a ideii si a activitatii de analiza, materializare ce poate contine:
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Infractiune ce consta in fapta unui functionar sau a altei persoane incadrate care, in exercitarea atributiilor de serviciu, in mod intentionat nu indeplineste un act sau il indeplineste defectuos,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Consta in descrierea faptei prevazute de lege ca infractiune, stabilirea continutului juridic, a conditiilor obiective si subiective, prevederea pedepselor care se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul comiterii ei.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Persoana fizica in virsta de pana la 18 ani.
Persoana fizica in virsta de pana la 18 ani.
Persoana fizica in virsta de pana la 18 ani.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Acte juridice si operatiuni prevazute de Codul Comercial si calificate ca atare. Prin savarsirea de fapte de comert se nasc raporturi juridice specifice, de comert, reglementate tot de Codul Comercial
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Legea privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei

I. Demersuri internationale


La data de 23 noiembrie 2001, statele membre ale Consiliului Europei (avand ajutorul Canadei, Statelor Unite, Japoniei si al Africii de Sud – in calitate de observatori) au redactat si semnat"Conventia asupra criminalitatii cibernetice". Ulterior, in data de 28 ianuarie 2003, s-a inaintat spre semnare statelor membre "Protocolul Aditional pentru Conventia asupra criminalitatii cibernetice, privind incriminarea actelor de natura rasiala si xenofoba comise prin intermediul sistemelor informatice" . Romania a semnat si acest Protocol Aditional la data de 9 octombrie 2003.


Conventia si Protocolul Aditional stabilesc cadrul de baza pentru anchetarea si sanctionarea penala a infractiunilor comise cu ajutorul computerului, precum si pentru cooperarea interstatala, necesara stoparii acestui flagel.


Conventia aduce in prim-plan necesitatea incriminarii penale a unor fapte precum: accesul ilegal la un sistem informatic, interceptarea ilegala a transmisiilor informatice, falsul informatic, frauda informatica, pornografia infantila pe Internet, violari ale drepturilor de proprietate si alte drepturi conexe etc.


II. Masurile legislative adoptate de Romania


Parlamentul Romaniei a incercat sa transpuna aceste directive prin Legea 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei si exercitarea demnitatilor publice a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, mai exact, prin Titlul III al Cartii I (Prevenirea si combaterea criminalitatii informatice, art. 34 - 67).


Scopul acestui act normativ este prevenirea si combaterea criminalitatii informatice, prin masuri specifice de prevenire, descoperire si sanctionare a infractiunilor savarsite prin intermediul sistemelor informatice, asigurandu-se respectarea drepturilor omului si protectia datelor personale (art. 34).


Actul normativ nu ofera o definitie a "infractiunii informatice" (cum de altfel nu o face nici Conventia Consiliului Europei). O astfel de definitie este in realitate foarte greu de formulat, avand in vedere marea diversitate a aspectelor infractionale care au fost descoperite pana in prezent, dar si avalansa cotidiana a noilor acte infractionale in acest domeniu .


Daca "criminalitatea informatica" reprezinta "totalitatea faptelor comise in zona noilor tehnologii ...", "infractionalitatea informatica" ar putea fi definita ca "totalitatea faptelor de natura penala comise in spatiul informatic".


Pentru prevenirea si descoperirea infractiunilor informatice, legea cere concursul autoritatilor si institutiilor publice cu competente in domeniu, furnizorilor de servicii, organizatiilor neguvernamentale, reprezentantilor societatii civile care promoveaza politici, practici, masuri, proceduri si standarde minime de securitate a sistemelor informatice, Ministerului Justitiei, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Serviciului Roman de Informatii si Serviciului de Informatii Externe (care trebuie sa constituie si sa actualizeze continuu baza de date privind criminalitatea informatica), Institutului National de Criminologie…


III. Infractiuni contra confidentialitatii si integritatii datelor si sistemelor informatice


In Capitolul III, Sectiunea I, sunt reglementate infractiunile contra confidentialitatii si integritatii datelor si sistemelor informatice.


A) Constituie infractiune (art. 42 alin.(1)) " accesul fara drept la un sistem informatic ". Fapta este mai grava daca " este savarsita in scopul obtinerii de date informatice " (alin. (2)). De asemenea, fapta prevazuta de alin. (1) sau (2) are o gravitate sporita daca " este savarsita prin incalcarea masurilor de securitate " (alin. (3)).


Obiectul juridic special al acestei infractiuni il constituie relatiile sociale referitoare la securitatea sistemelor informatice, fie ca sunt de interes si utilitate publica, fie ca apartin sferei de interes privat.


Obiectul material al infractiunii il constituie chiar sistemul informatic atacat (prin "sistem informatic" se intelege orice dispozitiv sau ansamblu de dispozitive interconectate sau aflate in relatie functionala, dintre care unul sau mai multe asigura prelucrarea automata a datelor, cu ajutorul unui program informatic).


Subiectul activ al infractiunii poate fi orice persoana fizica ce intruneste conditiile de varsta si responsabilitate, prevazute de legea penala.


Infractiunea este susceptibila de participatie penala in toate formele sale – coautorat, instigare si complicitate.


Subiectul pasiv este persoana fizica sau juridica careia i s-a cauzat in acest mod un prejudiciu.


Latura obiectiva. Elementul material prin care se realizeaza infractiunea consta intr-o actiune si anume, "accesul fara drept" la un sistem informatic.


Pentru existenta infractiunii, fapta trebuie comisa "fara drept" si trebuie sa fie indreptata impotriva unui "sistem informatic", asa cum este el definit de art. 35 alin. (1) lit. a). Pentru existenta variantei agravante, este necesara indeplinirea unei conditii legate de scopul savarsirii infractiunii, si anume, "pentru obtinerea de date informatice" (art. 35 alin. (1) lit. d)).


"Prin date informatice se intelege orice reprezentare a unor fapte, informatii sau concepte intr-o forma care poate fi prelucrata printr-un sistem informatic. In aceasta categorie se include si orice program informatic care poate determina realizarea unei functii de catre un sistem informatic". Fapta reprezinta o gravitate deosebita daca a fost savarsita prin incalcarea masurilor de securitate . Prin "masuri de securitate", se intelege folosirea unor proceduri, dispozitive sau programe informatice specializate, cu ajutorul carora accesul la un sistem informatic este restrictionat sau interzis pentru anumite categorii de utilizatori).


Prin "acces" intelegem "a programa, a executa un program, a intercepta, a instrui, a comunica cu ..., a depozita/arhiva/stoca) in ..., a recupera date din sau in oricare alta folosinta a unei surse oferita de computere, incluzand date sau programe pentru computere, sisteme de computere, retele de computere sau baze de date".


Legea precizeaza sfera persoanelor care actioneaza "fara drept", adica persoane care se afla in una din urmatoarele situatii: nu sunt autorizate in temeiul legii sau al unui contract, depasesc limitele autorizarii, nu au permisiunea din partea persoanei fizice sau juridice competente potrivit legii sa o acorde, de a folosi, administra sau controla un sistem informatic, ori de a desfasura cercetari stiintifice sau de a efectua orice alta operatiune intr-un sistem informatic.


Urmarea imediata consta intr-o stare de pericol generata prin accesul nepermis la un sistem informatic si chiar printr-o paguba de natura materiala, daca in urma acelui acces s-au produs titularului sistemului informatic prejudicii.


Raportul de cauzalitate rezulta ex re .


Latura subiectiva – fapta poate fi savarsita prin intentie directa sau indirecta.


Forme – infractiunea este susceptibila de tentativa, care se pedepseste (art. 47).


Modalitati – fapta poate fi savarsita printr-o multitudine de modalitati faptice.


Sanctiuni: fapta prevazuta de alin. (1) se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda, cea prevazuta la alin. (2) se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani, iar varianta cea mai grava se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani.


Un exemplu privind necesitatea incriminarii acestei infractiuni: presedintele companiei Cinenet din Simi Valley – California, Jim Jarrard - a hotarat sa lase calculatorul sa mearga peste noapte pentru a termina un download de mari dimensiuni. In lipsa sa, un hacker i-a accesat PC-ul prin conexiunea DSL si a instalat un program care i-a permis sa controleze calculatorul, sa fure fisiere importante si sa stearga informatii de pe hard-discuri. Jarrard a scapat de catastrofa datorita unei blocari a sistemului, iar mesajul de eroare pe care l-a gasit a doua zi i-a indicat faptul ca ceva nu este in regula . El a pierdut doua saptamani cu investigatii asupra problemei, timp in care a aflat mai mult decat dorea despre hackeri, in final trebuind sa formateze hard-discul pentru a scapa de programul auto-multiplicant al hacker-ului. Acest caz nu este nici pe departe singular. Zilnic aflam din mass-media despre cazuri cand hackeri ataca diverse site-uri sau chiar sisteme de securitate ale unor banci sau importante institutii, fie cu scopul de a le perturba activitatea, fie cu scopul de a savarsi o alta infractiune cum este cea de furt prin mijloace informatice.


B) Constituie infractiune (art. 43) " interceptarea, fara drept, a unei transmisii de date informatice care nu este publica si care este destinata unui sistem informatic, provine dintr-un asemenea sistem sau se efectueaza in cadrul unui sistem informatic ", precum si " interceptarea fara drept a unei emisii electromagnetice provenite dintr-un sistem informatic ce contine date informatice care nu sunt publice ".


Obiectul material al infractiunii il constituie chiar sistemul informatic atacat, mai exact transmisia de date informatice generata de acel sistem sau care este destinata unui astfel de sistem . Prin "date referitoare la traficul international" se intelege "orice date informatice referitoare la o comunicare realizata printr-un sistem informatic si produse de acesta, care reprezinta o parte din lantul de comunicare, indicand originea, destinatia, ruta, ora, data, marimea, volumul si durata comunicarii, precum si tipul serviciului utilizat pentru comunicare" (art. 35 alin. (1) lit. f)). Aceasta transmisie de date nu trebuie sa fie publica.


Subiectul activ al infractiunii poate fi orice persoana fizica ce intruneste conditiile de varsta si responsabilitate prevazute de legea penala.


Infractiunea este susceptibila de participatie penala in toate formele sale – coautorat, instigare si complicitate.


Subiectul pasiv este persoana fizica sau juridica careia i s-a cauzat in acest mod un prejudiciu.


Elementul material consta intr-o actiune, mai precis, "interceptarea" unor transmisii de date sau de emisii electromagnetice (program transmis prin interactiunea dintre curentii electrici si campurile magnetice). Interceptarea trebuie sa fie fara drept .


Raportandu-ne la "Conventia europeana asupra criminalitatii cibernetice" , in "Raportul explicativ" al acesteia, se arata ca prin termenul de "interceptare ilegala"se intelege "violarea confidentialitatii comunicatiilor, fie ca este vorba despre transferul unor date prin mijloace computerizate, fie ca este vorba despre un transfer de date prin intermediul unui post telefonic, fax, e-mail – toate acestea intrand sub sfera de atributie a articolului 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului".


Urmarea imediata consta intr-o stare de pericol generata prin interceptarea unor informatii care nu sunt de ordin public si chiar printr-o paguba de natura materiala, daca in urma acelui acces s-au produs titularului sistemului informatic prejudicii (de exemplu, acele informatii au fost folosite de un concurent in afaceri).


Raportul de cauzalitate rezulta ex re .


Latura subiectiva – fapta poate fi savarsita prin intentie directa sau indirecta.


Forme – infractiunea este susceptibila de tentativa, care se pedepseste (art. 47).


Modalitati – fapta poate fi savarsita printr-o multitudine de modalitati faptice.


Sanctiuni: fapta prevazuta de alin. (1) se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7, cea prevazuta la alin. (2), se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.


Despre necesitate incriminarii acestei infractiuni: in ultimul timp a cunoscut o amploare deosebita fenomenul interceptarii cumparaturilor on-line facute de diversi cetateni romani sau straini, care au ales ca modalitate de plata cardul de credit, interceptari care au avut ca scop furtul datelor aflate pe respectivele carduri, pentru ca acestea sa fie folosite ulterior de catre alte persoane decat adevaratii titulari.


In prezent, traficantii de informatii desfasoara activitati in principal, in sfera financiara si cea de afaceri, de cele mai multe ori incercand sa vanda informatiile interceptate unor companii rivale.


C) Constituie infractiune (conform art. 44 alin. (1)) " fapta de a modifica, sterge sau deteriora date informatice ori de a restrictiona accesul la aceste date, fara drept ". De asemenea, constituie infractiune (conf. art. 44 alin. (2)) " transferul neautorizat de date dintr-un sistem informatic " si " transferul neautorizat de date dintr-un mijloc de stocare a datelor informatice ".


Obiectul material al infractiunii il constituie datele informatice asupra carora se exercita o influenta neautorizata.


Subiectul activ al infractiunii poate fi orice persoana care intruneste conditiile de varsta si responsabilitate prevazuta de legea penala.


Infractiunea este susceptibila de participatie penala in toate formele sale – coautorat, instigare si complicitate.


Subiectul pasiv este persoana fizica sau juridica careia i s-a cauzat in acest mod un prejudiciu.


Latura obiectiva. Elementul material prin care se realizeaza infractiunea, poate consta in una dintre urmatoarele actiuni: modificare (alterarea formei initiale a datelor informatice), stergerea (inlaturarea datelor informatice din sistemul informatic sau alte dispozitive pe care sunt stocate), deteriorarea (modificari aduse continutului respectivelor date informatice, avand drept consecinta imposibilitatea folosirii acestor date in scopul in care au fost generate) sau prin restrictionarea accesului (folosirea unor metode specifice care afecteaza aria de destinatie a acelor date informatice).


Infractiunea prevazuta de alin. (2) se savarseste prin "transferul neautorizat" de date dintr-un sistem informatic sau in varianta prevazuta de art. 3, a unor date aflate intr-un mijloc de stocare a datelor informatice. Transferul neautorizat presupune deturnarea datelor informatice fara permisiunea proprietarului, detinatorului sau a cuiva autorizat de catre proprietar sau detinator catre o alta persoana . Mijloacele de stocare pot fi hard-discuri interne sau externe ale unui sistem informatic, alte mijloace de stocare magnetica sau benzi perforate (unitati floppy, CD-ROM, CR-R, DVD, unitati zipp-drive sau orice alte dispozitive de backup).


Urmarea imediata consta intr-o stare de pericol si chiar crearea unui prejudiciu material .


Raportul de cauzalitate rezulta ex re.


Latura subiectiva – fapta poate fi savarsita prin intentie directa sau indirecta.


Forme – infractiunea este susceptibila de tentativa, care se pedepseste (art. 47).


Modalitati – fapta poate fi savarsita prin actiunea de modificare, deteriorare, restrictionare de acces sau in varianta prevazuta de alin. (2) si (3), printr-un transfer neautorizat. Fapta in sine poate fi savarsita printr-o multitudine de modalitati faptice.


Sanctiuni: fapta prevazuta de alin. (1) se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7, cea prevazuta la alin. (2) si (3), se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani.


Despre necesitatea incriminarii acestei infractiuni cotidianul rus Vedomosti anunta ca hackerii rusi pot paraliza orice pagina de Internet (restrictionare de acces prin metoda DDoS – Distributed Denial of Service), oferindu-se ca pentru sume ceva mai mari sa blocheze accesul publicului la pagini de internet, precum cea a Kremlinului sau chiar site-ul Microsoft. Metoda DDoS consta in infectarea unui numar ridicat de computere cu anumiti virusi, care duc la accesarea fortata (la comanda) a unui site. Serverul ajunge astfel sa nu mai faca fata cererilor, iar accesul la pagina este blocat.


D) Constituie infractiune (conform art. 45) " fapta de a perturba grav, fara drept, functionarea unui sistem informatic prin introducerea, transmiterea, modificarea, stergerea sau deteriorarea datelor informatice sau prin restrictionarea accesului la aceste date ".


Elementul material al acestei infractiuni consta in una din urmatoarele operatiuni: introducerea, transmiterea, modificarea, stergerea, deteriorarea sau restrictionarea functionarii unui sistem informatic.


Pentru gravitatea ei, fapta se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 15 ani. Tentativa se pedepseste.


In sfera de cuprindere a acestei infractiuni se inscriu fapte grave de sabotaj computerizat sau chiar de terorism informatic.


De exemplu, in 1995, cineva a inchis computerele care controlau aparatele de mentinere in viata a 12 pacienti din spitalul Guy din Londra. Bolnavii in cauza au putut fi salvati datorita eforturilor personalului medical, care i-a mentinut in viata manual, atata timp cat a durat repunerea aparatelor in stare de functiune.


Ne putem imagina urmatoarea ipoteza: un grup terorist reuseste virusarea sistemului informatic care coordoneaza traficul pe un aeroport international si astfel, preia conducerea operationala a aeroportului, punand in pericol mii de vieti, desi s-ar putea afla la mii de kilometrii distanta.


E) Legea pedepseste si fapta " de a produce, vinde, de a importa, distribui sau de a pune la dispozitie, sub orice alta forma, fara drept, a unui dispozitiv sau program informatic conceput sau adaptat in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42 - 45 ", precum si fapta " de a produce, vinde, de a importa, distribui sau de a pune la dispozitie, sub orice alta forma, fara drept a unei parole, cod de acces sau alte asemenea date informatice, care permit accesul total sau partial la un sistem informatic, in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute de art.42-45 ".


Art. 46 alin. (2), prevede ca infractiune si fapta constand in " detinerea, fara drept a unui dispozitiv, program informatic, parola, cod de acces sau data informatica dintre cele prevazute la alin.1, in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42 - 45 ".


Aceste fapte sunt pedepsite cu inchisoare de la 1 la 6 ani. Tentativa se pedepseste.


IV. Infractiuni informatice


Art. 48 incrimineaza " fapta de a introduce, modifica sau sterge fara drept, date informatice ori de a restrictiona fara drept accesul la aceste date, rezultand date necorespunzatoare adevarului, in scopul de a fi utilizate in vederea producerii unei consecinte juridice ".


Fapta se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani. Tentativa se pedepseste.


Art. 49 incrimineaza aceiasi fapta, adaugand ca modalitate de savarsire "impiedicarea in orice mod a functionarii unui sistem informatic", daca prin aceasta cauzeaza un prejudiciu patrimonial unei persoane, in scopul de a obtine un beneficiu material pentru sine sau pentru altul . In acest caz, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 12 ani. Tentativa se pedepseste.


In ce pot consta consecintele juridice? De exemplu, in interpretarea si modificarea unei transmisii de natura comercial-contractuala intre doua companii (transmisie neprotejata printr-un mijloc de criptare sau printr-o semnatura electronica), prin alterarea continutului comunicarii, in urma careia se produce un important prejudiciu material pentru una sau pentru ambele companii de catre un angajat al unei companii rivale.


Fapta unui hacker care paralizeaza accesul la un site de tranzactii on-line, aduce fara indoiala importante prejudicii materiale pentru proprietarii acelui site. De cele mai multe ori, hackerii realizeaza acest lucru cu intentia de a pretinde o suma de bani pentru deblocarea accesului la acel site.


Fata de aceste fapte se recomanda folosirea unor mijloace tehnice si software de securizare. Din pacate, aceste solutii de securitate sunt si costisitoare. De exemplu, celebrul motor de cautare Internet, Google, investeste peste 20 milioane de dolari anual, pentru a diminua numarul de atacuri din partea hackerilor.


V. Pornografia infantila prin sisteme informatice


Avand in vedere amploarea deosebita a acestui fenomen in reteaua internet, legiuitorul a decis incriminarea expresa a pornografiei infantile, savarsite prin mijloace informatice, mai exact " producerea in vederea raspandirii, oferirea sau punerea la dispozitie, raspandirea sau transmiterea, procurarea pentru sine sau pentru altul de materiale pornografice cu minori ... ori detinerea, fara drept, de materiale pornografice cu minori ". Pedeapsa este inchisoare de la 3 la 12 ani. Tentativa se pedepseste.


"Conventia asupra criminalitatii cibernetice" defineste in art. 9 "pornografia infantila" ca "incluzand material pornografic (obscen, impotriva valorilor morale), care infatiseaza vizual un minor implicat intr-un act sexual explicit, imagini realiste reprezentand un minor implicat intr-o activitate sexuala". In acelasi text, prin minor se intelege "orice persoana sub 18 ani, sau in functie de legislatia nationala, o persoana care nu are peste 16 ani".


Aceste prevederi raspund unei preocupari la nivel mondial pentru combaterea acestui fenomen, printre care Protocolul Organizatiei Natiunilor Unite asupra drepturilor copiilor.


VI. Concluzie


In lupta cu criminalitatea informatica este nevoie de un cadru legislativ bine pus la punct in ceea ce priveste prevenirea, descoperirea si sanctionarea acestor fapte . Prin actele internationale la care este parte, Romania este obligata sa-si dezvolte un sistem legislativ specific acestui tip de infractiuni . Mai mult decat atat, infractiuni vechi se savarsesc astazi prin mijloace moderne (furtul informatic), la distante de mii de kilometri, cooperarea internationala fiind vitala pentru combaterea acestui flagel. Recent, mass-media anunta crearea unei noi generatii de virusi care ataca terminale GSM si din pacate, nu este decat o noua directie a acestor atacuri. Legea 161/2003 reprezinta un inceput, dar pentru a tine pasul diversitatii infractionale uriase care se desfasoara cu o simpla tastatura si cu un simplu clic de mouse, activitatea legislativa nu trebuie sa se opreasca aici.





Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Infractiunile informatice prevazute de legea 161/2003
Jurisprudenţă

Analizarea exceptiei tardivitatii adoptarii si comunicarii hotararii CNCD
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 2080 din data de 22 iunie 2016 pronuntata in recurs de Sectia de contencios administrativ si fiscal

CCR. Neconstitutionalitatea art. 453 alin. (3) si (4) CPP ref. la posibilitatea revizuirii hotararii de achitare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Hotararea in Cauza Serban impotriva Romaniei din 5 iulie 2016
Pronuntaţă de: CEDO



Ştiri Juridice

Incheierea Acordului colectiv pentru trecerea CAS de la angajator la salariati. Consideratii practice
17 Nov 2017 | 4929

Ordonanta privind modificarea Codului Fiscal de la 1 ianuarie 2018 a fost publicata in M. Oficial
10 Nov 2017 | 396

Legislaţie

OUG 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative
OUG nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicata in Monitorul Ofic ...

OUG 79/2017, privind modificarea Codului Fiscal
Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (in v ...

LEGEA nr. 17/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civ
LEGEA nr. 17 din 17 martie 2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pent ...