Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Clarificarile CJUE ref. modalitatile prin care autoritatile nationale pot evalua credibilitatea orientarii homosexuale a solicitantilor de azil

Clarificarile CJUE ref. modalitatile prin care autoritatile nationale pot evalua credibilitatea orientarii homosexuale a solicitantilor de azil

  Publicat: 03 Dec 2014       5353 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Directivele 2004/83 si 2005/85 prevad standardele minime referitoare la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca resortisantii tarilor terte pentru a putea beneficia de statutul de refugiat si, respectiv, la procedurile de examinare a cererilor de azil si precizeaza drepturile solicitantilor [1] .

1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Acordarea de catre un stat a dreptului de intrare si de sedere pe teritoriul sau a unei persoane straine, persecutate in tara sa pentru convingerile politice
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Persoanele, altele decat cele care apartin familiei extinse, care,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Persoanele, altele decat cele care apartin familiei extinse, care,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Document adoptat de catre Consiliul European la 9 decembrie 1989, prin care sunt fixate o serie de exigente minimale in planul dimensiunii sociale a Pietei Interne comunitare, pentru a corecta faptul ca aceasta era axata in principal pe dimensiunea economica a dezvoltarii.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.

A, B si C, resortisanti ai unor tari terte, au formulat fiecare o cerere de azil in Tarile de Jos, invocand temerea de a fi persecutati in tarile lor de origine din cauza homosexualitatii lor. Cu toate acestea, cererile lor au fost respinse de autoritatile competente pentru motivul ca orientarea sexuala a acestora nu a fost dovedita.


Cei trei solicitanti au declarat apel impotriva deciziilor respective. Sesizat cu aceste litigii, Raad van State (Consiliul de Stat, Tarile de Jos) solicita Curtii sa se pronunte cu privire la eventualele limite pe care le-ar impune dreptul Uniunii in ceea ce priveste verificarea orientarii sexuale a solicitantilor de azil . Astfel, aceasta instanta considera ca simplul fapt de a pune intrebari solicitantului de azil poate aduce atingere, intr-o anumita masura, drepturilor garantate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.


Cu titlu introductiv, Curtea de Justitie arata in hotararea pronuntata astazi ca declaratiile unui solicitant de azil referitoare la orientarea sa sexuala nu constituie decat punctul de plecare in procesul examinarii cererii si pot sa necesite o confirmare.


Cu toate acestea, modalitatile de apreciere, de catre autoritatile competente, a acestor declaratii si a elementelor de proba prezentate in sustinerea cererilor de azil trebuie sa fie conforme cu dreptul Uniunii si, in special, cu drepturile fundamentale garantate de carta, precum dreptul la respectarea demnitatii umane si dreptul la respectarea vietii private si de familie .


Pe de alta parte, aceasta evaluare trebuie sa fie individuala si sa tina seama de statutul individual, precum si de situatia personala a solicitantului (inclusiv de factori precum trecutul, sexul si varsta acestuia) pentru a se stabili daca actele la care a fost sau risca sa fie expus pot fi considerate o persecutie sau o vatamare grava.


In acest context, Curtea furnizeaza urmatoarele indicatii in ceea ce priveste modalitatile de apreciere de catre autoritatile nationale.


In primul rand, evaluarea cererilor de azil numai pe baza unor notiuni stereotipe asociate homosexualilor nu permite autoritatilor sa tina seama de situatia personala si individuala a solicitantului in cauza. In consecinta, incapacitatea unui solicitant de azil sa raspunda la astfel de intrebari nu este, prin ea insasi, un motiv suficient pentru a se concluziona in sensul lipsei credibilitatii solicitantului.


In al doilea rand, desi autoritatile nationale pot efectua, daca este cazul, interogatorii destinate sa aprecieze faptele si circumstantele privind orientarea sexuala declarata a unui solicitant de azil, interogatoriile privind detaliile practicilor sexuale ale solicitantului sunt contrare drepturilor fundamentale garantate de carta si, in special, dreptului la respectarea vietii private si de familie . In ceea ce priveste, in al treilea rand, posibilitatea autoritatilor nationale de a accepta, astfel cum au propus anumiti solicitanti de azil, savarsirea unor acte homosexuale, supunerea lor la eventuale ``teste`` in vederea stabilirii homosexualitatii acestora sau chiar prezentarea unor probe precum inregistrari video ale actelor intime ale acestora, Curtea subliniaza ca, pe langa faptul ca asemenea elemente nu au in mod necesar o valoare probatorie, ar fi de natura sa aduca atingere demnitatii umane, a carei respectare este garantata de carta . In plus, autorizarea sau acceptarea unui asemenea tip de probe ar avea un efect incitativ in privinta altor solicitanti si ar conduce, de facto, la impunerea unor astfel de probe acestora din urma.


In al patrulea rand, tinand seama de caracterul sensibil al informatiilor care au legatura cu sfera personala a unei persoane si, in special, cu sexualitatea sa, nu se poate concluziona in sensul lipsei de credibilitate a acesteia pentru simplul fapt ca, din cauza reticentei de a dezvalui aspecte intime ale vietii sale, aceasta persoana nu si-a declarat de la bun inceput homosexualitatea.


Hotararea in cauzele conexate C-148/13-C/150/13 A, B, C/Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie


1 Directiva 2004/83/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind standardele minime referitoare la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca resortisantii tarilor terte sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protectie internationala si referitoare la continutul protectiei acordate (JO L 304, p. 12, Editie speciala, 19/vol. 7, p. 52) si Directiva 2005/85/CE a Consiliului din 1 decembrie 2005 privind standardele minime cu privire la procedurile din statele membre de acordare si retragere a statutului de refugiat (JO L 326, p. 13, Editie speciala, 19/vol. 7, p. 242).





Citeşte mai multe despre:    CJUE    Azil

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa)
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

CJUE: Noi instructiuni practice pentru parti. Faza scrisa si orala a procedurii
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE: Despre respectarea termenelor de plata care nu depasesc 30 sau 60 de zile
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Validitatea inregistrarii unei marci corespunzand numelui unui alt jucator de fotbal celebru
Sursa: EuroAvocatura.ro

Dreptul de retragere al consumatorilor in cazul unei achizitii online. Situatia bunurilor ambalate si desigilate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Conditiile in care un solicitant de azil poate fi transferat
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Dreptul de deducere a TVA este conditionat de completarea in facturi a elementelor obligatorii prevazute de lege si-sau cu alte documente justificative anexate acestor facturi
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 2718/2019

Societatilor comerciale tranzactionate pe o bursa de valori mobiliare le sunt aplicabile prevederile speciale ale Legii nr. 297/2004. GDPR actionari
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019

Scopul activitatii de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare. Insolventa beneficiar
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1737/2019

Cuantum al onorariului de avocat apreciat ca disproportionat de instanta de recurs, in raport cu volumul de activitate al aparatorului si cu complexitatea cauzei
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019

Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019