Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Contencios administrativ. Codul administrativ » Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa)

Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa)

  Publicat: 06 May 2020       521 citiri       Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati        Secţiunea: Contencios administrativ. Codul administrativ  


Viza de scurta sedere (short-stay visa), identificata prin simbolul C, reprezinta tipul de viza care permite cetatenilor straini sa solicite intrarea pe teritoriul Romaniei, pentru alte motive decat imigrarea, in vederea unei sederi neintrerupte sau a mai multor sederi a caror durata sa nu depaseasca 90 de zile in decursul unei perioade de 180 de zile precedente fiecarei zile de sedere pe teritoriul Romaniei.

Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
(Acord si Conventie). Prin Acordul semnat la Schengen la data de 14 iunie 1985, Belgia, Franta, Germania, Luxemburg si Olanda au convenit sa renunte treptat la controlul la frontierele comune si sa introduca libera circulatie pentru toti cetatenii statelor membre semnatare, ai altor state membre sau ai unor terte tari.
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
Asezate in t. XI, art. 356-360, C.pen., partea speciala,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.

Viza de scurta sedere poate fi acordata cetatenilor staini, la cerere, in urmatoarele scopuri:


a) Misiune (simbol C/M) - se acorda cetatenilor straini care, pentru ratiuni ce tin de functia lor politica, administrativa sau de utilitate publica, trebuie sa se deplaseze in Romania. In concret, viza de scurta sedere se elibereaza strainilor care indeplinesc functii in cadrul guvernelor, administratiilor publice sau organizatiilor internationale, precum si pentru cei care, prin scopul sederii lor in Romania, prezinta interes pentru relatiile dintre statul roman si statul de apartenenta. Acest tip de viza se poate elibera inclusiv membrilor de familie care insotesc una dintre persoanele mai sus mentionate.


b) Afaceri (simbol C/A) - este necesara cetatenilor straini care urmeaza sa calatoreasca in Romania in urmatoarele scopuri: economice sau comerciale; pentru incheierea de contracte sau tratative; pentru amplasarea, punerea in functiune sau verificarea folosirii si functionarii bunurilor achizitionate ori vandute in cadrul contractelor comerciale si de cooperare industriala, precum si pentru instruirea personalului in acest sens; cetateanul strain urmeaza sa devina asociat ori actionar al unei societati comerciale din Romania.


c) Transport (simbol C/TR) - pentru cetatenii strain care urmeaza sa calatoreasca pentru perioade scurte, in scopul desfasurarii unor activitati profesionale legate de transportul de marfuri sau de persoane .


b) Turism (simbol C/TU) - este necesara cetatenilor straini care urmeaza sa calatoreasca in Romania pentru motive turistice.


c) Vizita (simbol C/VV) - se poate solicita de catre cetatenii straini care intentioneaza sa se deplaseze in Romania in vizita la cetateni romani sau straini posesori ai unui permis de sedere valabil.


f) Activitati sportive (simbol C/SP) - pentru cetatenii straini care urmeaza sa intre in Romania pe o durata de timp limitata, in vederea participarii la activitati sportive ocazionale.


g) Activitati culturale, stiintifice, umanitare, tratament medical de scurta durata sau alte activitati care nu contravin legilor romane (simbol C/ZA) - in conditiile justificarii prezentei in Romania in acest scop.


Cabinet avocat Bucuresti


Cererea privind eliberarea unei vize de scurta sedere se depune la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din strainatate, in a caror circumscriptie solicitantul isi are domiciliul ori resedinta, iar in cazuri deosebite sau urgente, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul pe al carui teritoriu solicitantul se afla in mod legal.


Acordarea vizei de scurta sedere este posibila numai daca:


1. Sunt indeplinite conditiile cu privire la intrarea in Romania, si anume:


- poseda un document valabil de trecere a frontierei de stat, care este acceptat de statul roman;


- prezinta documente care justifica scopul si conditiile sederii lor si care fac dovada existentei unor mijloace corespunzatoare atat pentru intretinere pe perioada sederii, cat si pentru intoarcerea in tara de origine;


- prezinta garantii ca li se va permite intrarea pe teritoriul statului de destinatie sau ca vor parasi teritoriul Romaniei, in cazul strainilor aflati in tranzit;


- pe numele lor nu sunt introduse semnalari in Sistemul informatic national de semnalari in scopul refuzului intrarii pe teritoriul statului roman;


- pe numele lor nu sunt introduse semnalari in Sistemul de informatii Schengen in scopul refuzului intrarii;


- nu sunt semnalati de autoritatile competente ca prezinta un pericol pentru apararea si securitatea nationala, ordinea si sanatatea publica.


2. Nu exista vreunul dintre motivele de nepermitere a intrarii in Romania, dupa cum urmeaza:


- nu sunt semnalati de organizatiile internationale la care Romania este parte, precum si de institutiile specializate in combaterea terorismului ca finanteaza, pregatesc, sprijina in orice mod sau comit acte de terorism;


- nu exista indicii ca fac parte din grupuri infractionale organizate cu caracter transnational sau ca sprijina in orice mod activitatea acestor grupuri;


- nu exista motive serioase sa se considere ca au savarsit sau au participat la savarsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii ori a unor crime de razboi sau crime contra umanitatii, prevazute in conventiile internationale la care Romania este parte;


- sufera de maladii care pot pune in pericol grav sanatatea publica, stabilite prin ordin al ministrului sanatatii publice.


3. Pe numele strainului nu a fost introdusa alerta privind refuzul eliberarii vizei in Sistemul informatic integrat pe probleme de migratie, azil si vize.


4. Pe numele strainului nu au fost primite semnalari privind nepermiterea intrarii din partea reprezentantilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European, precum si ai statelor parti la Acordul privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune - Acordul Schengen, in cadrul cooperarii consulare.


5. Nu exista motive sa se considere ca viza este solicitata in scopul migrarii ilegale.


6. Strainul nu a fost condamnat definitiv pentru infractiuni savarsite in strainatate, incompatibile cu scopul pentru care solicita acordarea vizei.


7. Sunt indeplinite conditiile generale, precum si conditiile speciale de acordare a vizei in functie de scopul pentru care este solicitata.


8. Documentul de calatorie nu este contrafacut, fals sau falsificat.


9. Nu exista indoieli intemeiate cu privire la autenticitatea documentelor justificative inaintate de catre solicitant sau cu privire la veridicitatea datelor pe care acestea le cuprind, la gradul de incredere care poate fi acordat declaratiilor solicitantului, sau cu privire la intentia acestuia de a parasi teritoriul Romaniei inainte de expirarea vizei pe care o solicita.


Cabinet avocat Bucuresti


Asa cum am mentionat anterior, pe langa aceste conditii generale, in functie de scopul pentru care se solicita acordarea vizei, este necesar ca cetateanul strain sa indeplineasca si o serie de conditii speciale. Spre exemplu, in cazul vizei de scurta sedere pentru turism, este necesar a se prezenta, printre altele, voucherul sau rezervarea ferma la o unitate de cazare turistica si itinerarul calatoriei; in situatia vizei pentru transport, este necesara prezentarea, printre altele, a documentelor care sa ateste profesia solicitantului, activitatea ce urmeaza a fi desfasurata pe durata sederii, permisul de conducere, licenta de transport etc.


Viza de scurta sedere acorda posibilitatea strainilor de a intra pe teritoriul Romaniei in scopul unei sederi neintrerupte sau a mai multor sederi a caror durata sa nu depaseasca 90 de zile in decursul oricarei perioade de 180 de zile precedente fiecarei zile de sedere pe teritoriul Romaniei. Acest tip de viza poate fi eliberat cu una sau mai multe intrari.


Nota bene! Dreptul de sedere pe teritoriul Romaniei, conferit strainului prin viza de scurta sedere, nu poate fi prelungit.


Cu toate acestea, in situatia strainilor care calatoresc in mod frecvent in Romania, pentru relatii de afaceri-cooperare, la solicitarea autoritatilor administrative centrale sau a societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu mare capacitate economico-financiara, viza de scurta sedere cu intrari multiple poate fi acordata si pe o perioada de un an si, in mod exceptional, pe o perioada de pana la 5 ani, cu mentiunea ca, nici in aceasta situatie, durata sederii nu poate depasi 90 de zile in decursul oricarei perioade de 180 de zile precedente fiecarei zile de sedere pe teritoriul Romaniei.


Viza de scurta sedere se acorda de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei. Cu titlu de exceptie si doar in situatiile expres prevazute de lege, aceasta se poate acorda de catre organele politiei de frontiera, la punctele de trecere a frontierei externe.


Independent de aspectele mai sus precizate, este important de subliniat faptul ca obligativitatea obtinerii vizei de scurta sedere nu incumba tuturor strainilor (astfel cum sunt definiti de O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, si anume, prin notiunea de strain se intelege ``persoana care nu are cetatenia romana, cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori cetatenia Confederatiei Elvetiene``).


Astfel, spre exemplu, sunt exceptati de la aceasta obligativitate cetatenii statelor cu care Romania a incheiat acorduri in acest sens, in conditiile si pentru perioadele de sedere stabilite prin aceste acorduri (cum este cazul Turciei, astfel cum s-a decis prin Acordul din 17 februarie 2004, incheiat intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia, privind calatoriile reciproce ale cetatenilor lor, in cadrul art. 1, care prevede ca ``cetatenii statelor partilor contractante, detinatori de pasapoarte diplomatice, de serviciu sau speciale valabile, pot intra si ramane pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, fara viza, pentru o perioada de sedere de pana la 90 de zile in decurs de 6 luni de la data primei intrari``).


In privinta taxelor aferente obtinerii vizei de scurta sedere, conform art. 16 din Regulamentul (CE) nr. 810/2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize, solicitantii vor achita o taxa de viza de 80 EUR, cu mentiunea ca, in cazul copiilor - de la implinirea varstei de 6 ani si pana la implinirea varstei de 12 ani se achita o taxa de viza de 40 EUR, iar minorii cu varsta sub 6 ani nu se achita taxa de viza.


De asemenea, in functie de acordurile incheiate intre Uniunea Europeana/Comunitatea Europeana cu diferite state, taxele de viza pot avea un cuantum diferit (spre exemplu: 35 EUR - pentru cetatenii Rusiei).


Autor: avocat Andreea-Cristina Deaconu, MCP Cabinet avocati, fondat in anul 2008, specializat in relatii de munca si comerciale.


Bibliografie:


1. O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania


2. Regulamentul (CE) nr. 810/2009 din 13 iulie 2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize)


3. Acordul din 17 februarie 2004 dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia privind calatoriile reciproce ale cetatenilor lor, modificat


4. H.G. nr. 335/2004 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia privind calatoriile reciproce ale cetatenilor lor, semnat la Bucuresti la 17 februarie 2004





Citeşte mai multe despre:    mcp avocati    avocat predut    avocat imigrari    cabinet avocati bucuresti    Dreptul de sedere pe teritoriul Romaniei    Viza de scurta sedere    short-stay visa

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Raspunderea operatorului de date cu caracter personal in cazul unui incident de securitate
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Raspunderea si sarcinile Responsabilului cu Protectia Datelor
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Despagubirile acordate pentru exproprierea pentru cauza de utilitate publica
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Exercitarea autoritatii parintesti exclusiv de catre unul dintre parinti in contextul divortului
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Taxele pentru dezbaterea succesiunii
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Ordinul de protectie. Masuri care pot fi dispuse. Garantii pentru respectarea masurilor dispuse
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Emiterea ordinului de protectie. Conditii si Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

Hotararea in Cauza Serban impotriva Romaniei din 5 iulie 2016
Pronuntaţă de: CEDO