Primul aspect ce se impune a fi clarificat in aceasta situatie este tocmai daca un salariat poate, din punct de vedere legal, sa incheie doua sau mai multe contracte individuale de munca, avand in vedere si limitarile prevazute la art. 114 din Codul muncii referitoare la perioada maxima a timpului de lucru?
Raspunsul general este da, daca ne raportam la dispozitiile generale care reglementeaza relatiile de munca, respectiv cele ale Codului muncii, care nu stabilesc nicio interdictie, nici pentru angajator nici pentru salariat, in ceea ce priveste incheierea a doua sau mai multe contracte individuale de munca cu unul sau mai multi angajatori.
Aceasta este regula generala. Bineinteles, exista si dispozitii legale speciale care stabilesc interdictia ca in cadrul unui raport de munca sau al unui raport de serviciu, cu atat mai mult, sa existe concomitent si un alt contract individual de munca sau raport de serviciu.
Totodata, aceasta limitare ca salariatul sa aiba incheiat un alt contract individual de munca concomitent cu contractul individual de munca existent, poate fi stabilita prin procedurile interne, prin regulamentul intern al angajatorului, avand in vedere faptul ca acesta poate sa stabileasca un set de reguli in ceea ce priveste relatiile individuale de munca, astfel cum este cazul clauzelor de neconcurenta.
Asadar, angajatorul poate stabili si aceasta limitare pentru salariat, nepunandu-se in discutie o renuntare din partea salariatului la un drept al sau, pentru ca legea nu prevede un drept de a incheia doua sau mai multe contracte individuale de munca simultan.
In aceasta situatie, are salariatul obligatia de a aduce la cunostinta angajatorilor faptul ca are mai multe contracte individuale de munca incheiate? Trebuie sa stabileasca o functie de baza?
Da, exista o obligatie legala stabilita pentru aceste situatii. Pe de o parte, Departamentul de Resurse Umane are obligatia de a solicita, pe baza unei declaratii, aceasta informatie: salariatul este intrebat daca mai are si alte contracte individuale de munca incheiate si, daca raspunsul este afirmativ, salariatul va trebui sa precizeze care este functia de baza.
Daca salariatul are functia de baza stabilita la un alt angajator, evident, aceasta nu va putea fi stabilita si la noul angajator, decat daca are loc un schimb al functiei de baza de la vechiul angajator la noul angajator .
In aceasta situatie salariatul va beneficia de drepturile salariale pentru toate contractele individuale de munca pe care le are incheiate. Este, insa, aceeasi situatie si in cazul in care trebuie sa beneficieze de bonuri de masa, avand in vedere regimul particular al acestora si scopul pentru care sunt acordate?
Bineinteles, salariatul va beneficia de toate drepturile salariale astfel cum sunt stabilite prin contractele individuale de munca . In ceea ce priveste acordarea bonurilor de masa, salariatul va beneficia de acestea la angajatorul unde s-a stabilit functia de baza, neavand posibilitatea de a lua atatea seturi de tichete de masa, cate contracte individuale de munca are incheiate.
Aceeasi este situatia si in cazul acordarii concediului de odihna platit sau concediului medical?
In ceea ce priveste acordarea concediului de odihna, evident ca salariatul beneficiaza de concediul de odihna aferent fiecarui contract individual de munca astfel cum beneficiaza si de celelalte repausuri (zilnice, saptamanale), iar in ceea ce priveste acordarea indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, salariatul va beneficia de aceasta doar in baza unui singur contract individual de munca, respectiv cel incheiat cu angajatorul unde si-a stabilit functia de baza .
Cum se platesc contributiile in situatia in care un salariat are incheiate mai multe contracte individuale de munca?
Nu exista nicio exceptie stabilita de Codul fiscal, astfel ca angajatorul are obligatia de a calcula si vira pentru fiecare contract individual de munca pe care il are incheiat salariatul. Bineinteles, ceilalti angajatori cu care salariatul are incheiat concomitent un contract individual de munca, au, la randul lor, aceeasi obligatie.
Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati
Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Conditiile si durata perioadei de proba. Noi obligatii in sarcina angajatorilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Codul muncii aplicabil 2023 | Descarca integral PDF Sursa: MCP Cabinet avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice Sursa: MCP Cabinet avocati
Decizie de sanctionare disciplinara. Caracterul restrictiv al dispozitiilor inscrise Codul muncii. Analiza elementelor constitutive ale abaterii disciplinare prin raportare la prevederile actului emis de angajator Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 40/06.02.2020
Litigii de munca, modificare program de lucru, lipsa acordului angajatului, prerogativa angajatorului in organizarea muncii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 214/30.06.2020
Litigii de munca - contestatie decizie de concediere; concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului, lipsa descrierii in cuprinsul deciziei a motivelor care determina concedierea - trimiterea la raportul intern al unitatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 124/20.05.2020
Contestatie decizie de suspendare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului. Trimiterea in judecata a angajatului pentru fapte incompatibile cu functia detinuta Pronuntaţă de: Curtea de apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 361/22.09.2020
Contract de garantie in numerar. Libertatea contractuala. Nulitatea contractului prin care angajatul se obliga sa constituie o garantie in vederea acoperirii eventualelor prejudicii aduse patrimoniului angajatorului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 350/15.09.2020