Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Fiscal » Practici europene privind TVA-ul favorizante IMM-urilor

Practici europene privind TVA-ul favorizante IMM-urilor

  Publicat: 16 Feb 2010       5632 citiri       Sursa: Biroul de presa CNIPMMR        Secţiunea: Drept Fiscal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Directiva 112/2006/CE care reglementeaza cadrul comun al TVA aplicabil de statele membre are prevederi privind exigibilitatea TVA (art. 63-66) .

Parte din pasivul unei companii care reprezinta datoriile (pe teren scurt, mediu si lung), adica sumele a caror rambursare o vor cere creditorii.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
A fost promulgat la 11.09.1865
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
(Bankruptcy) Stare de insolvabilitate a unei persoane fizice sau juridice; cu alte cuvinte, incapacitatea acesteia de a-si plati datoriile.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Costurile irecuperabile sunt costuri fixe care au fost, deja, angajate si nu pot fi recuperate. Aceste costuri sunt legate de activitati care cer active specializate, ce nu pot fi, cu usurinta, alocate altor utilizari.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Pierderea increderii in moneda unei tari sau in alte active financiare ale acesteia,
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Creante generate in momentul in care clientii au acceptat o cambie sau au primit un bilet la ordin.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.

Plata TVA-ului la incasarea facturilor in UE

Printre masurile optionale de la art. 66 se prevede ca pentru anumite operatiuni sau pentru anumite persoane impozabile, TVA poate deveni exigibil cel mai tarziu la data incasarii. Din analiza Directivei 2006/112/CE rezulta ca plata TVA la incasarea facturii este o masura care nu poate fi generalizata, pentru toti agentii economici si pentru toate operatiunile, dar care poate fi aplicata in anumite conditii care se stabilesc vizand operatiunile si contribuabilii.

Plata TVA la incasarea facturii este aplicata in mai multe state state membre UE (Austria, Belgia, Olanda, Germania, Italia, Polonia, Marea Britanie, Suedia, Slovenia, Estonia), in general pentru intreprinderi mici si mijlocii.

In Marea Britanie, Suedia, Estonia si Slovenia masura platii TVA-ului la incasarea facturilor se aplica urmatoarele principii:



  • operatorul economic (in general IMM) are dreptul sa colecteze TVA-ul doar atunci cand incaseaza facturile, dar

  • in acelasi timp are dreptul sa deduca TVA-ul numai pe masura ce isi plateste furnizorii, pe baza unor derogari obtinute de la Comisia Europeana .



Bunele practici pentru IMM-uri in domeniul platii TVA din Slovenia

In domeniul reglementarii platii TVA-ului, din anul 2007, in Slovenia este in vigoare si se aplica un regim special pentru IMM-uri, privind plata TVA-ului la incasarea c/v facturilor, care au avut un efect pozitiv semnificativ asupra intreprinderilor mici.

Regimul special adoptat in domeniul TVA se aplica contribuabililor a caror cifra de afaceri impozabila nu a depasit 208.000 EUR pentru ultimele douasprezece luni si care au dreptul de a vira TVA-ul aferent facturilor emise la data incasarii contravalorii acestora (si nu la data emiterii facturii) .

In anul 2009, regimul special privind plata TVA-ului la incasarea c/v facturilor a fost extins la contribuabilii a caror cifra de afaceri impozabila nu a depasit 400.000 EUR pentru ultimele douasprezece luni.

Situatia de fapt si de drept privind plata TVA in Romania

In Romania, conform dispozitiilor art. 157 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, agentii economici sunt obligati sa vireze TVA-ul la bugetul de stat la data emiterii facturii, indiferent daca aceasta este achitata de catre beneficiar cu intarziere sau daca nu mai este platita niciodata.
In contextul actual al crizei, raportat la situatia de fapt a inregistrarii in anul 2009 a circa 195.743 de agenti economici care si-au incetat activitatea (in crestere cu 30 la suta comparativ cu anul 2008), la imprejurarea ca numarul falimentelor va creste cu circa 15-20% in anul 2010, precum si la practica generalizata a platilor intarziate in contractele incheiate cu autoritatile si institutiile publice, incasarea de catre stat a TVA-ului aferent unor facturi care vor fi achitate cu mari intarzieri sau care nu vor fi achitate niciodata de debitori in faliment nu este justa si produce dificultati semnificative IMM-urilor privind asigurarea finantarii si lichiditatile, fiind o cauza generatoare de noi falimente a unor intreprinderi in mod normal viabile, putand declansa chiar si o serie de falimente consecutive de-a lungul lantului de aprovizionare, cu efecte negative semnificative in plan economic si social.

Propunerile CNIPMMR privind plata TVA la incasarea facturilor

Plata TVA-ului la data emiterii facturilor genereaza costuri suplimentare semnificative pentru intreprinderi, in special pentru IMM-uri si complica gestiunea financiara a acestora, fiind nefasta pentru fluxul de lichiditati, adaugand costuri bancare importante, reducand oportunitatile de investitii si sporind incertitudinea pentru multe intreprinderi creditoare, in principal IMM-uri, ceea ce afecteaza grav competitivitatea, rentabilitatea si viabilitatea acestora si putand determina falimentarea unor intreprinderi in mod normal viabile, mai ales in perioadele de acces limitat sau costisitor la finantare, de criza financiara.

In mod logic, un impozit se datoreaza bugetului statului doar atunci cand este realizat venitul supus impozitarii iar reglementarea platii TVA-ului trebuie sa asigure respectarea principiului constitutional instituit de art. 56 alin. (2) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale".

Membrii CNIPMMR solicita punerea in aplicare a art. 66 din Directiva 112/2006/CE si valorificarea bunelor practici europene in domeniul platii TVA-ului la incasarea facturilor, cu modificarea in regim de urgenta a Codului fiscal.

Pentru un impact bugetar minim, CNIPMMR propune aplicarea masurii platii TVA-ului la data incasarii c/v facturii in 3 etape, si anume:



  • in anul 2010: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru operatiunile efectuate de microintreprinderi;

  • Semestrul I al anului 2011: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru operatiunile efectuate si de catre intreprinderile mici;

  • Semestrul II al anului 2011: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru operatiunile efectuate si de catre intreprinderile mijlocii.



Punerea in aplicare a masurii propuse de CNIPMMR va avea efecte pozitive semnificative, cele mai importante vizand:



  • reducerea unui factor major de falimentare si decapitalizare a agentilor economici, in special a IMM-urilor;

  • cresterea capacitatii de redresare a IMM-urilor aflate in situatii dificile datorate crizei actuale;

  • stimularea cresterii economice, mentinerea si crearea de noi locuri de munca;

  • stabilirea unor sarcini fiscale juste;

  • producerea unor efecte de antrenare ale investitiilor suplimentare asuspra productiei si ocuparii fortei de munca;

  • mentinerea unui echilibru al veniturilor bugetare, ca urmare a aplicarii masurii platii TVA-ului la data incasarii c/v facturii in 3 etape.




Citeşte mai multe despre:    TVA    Marea Britanie    Suedia    Estonia    Slovenia    Rambursare TVA

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Titluri

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Dreptul la viata privata pe retelele de socializare, intre victima si iresponsabil
Sursa: Irina Maria Diculescu

Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Sarcina dovedirii faptului ca un pasager a fost informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian
Sursa: EuroAvocatura.ro

In conformitate cu Directiva UE ref. TVA , statele membre pot aplica o cota redusa de TVA in cazul publicatiilor tiparite cum sunt cartile, ziarele si periodicele
Sursa: EuroAvocatura.ro

Aplicarea sistemului TVA la incasare
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Hotararea in cauza Brisc impotriva Romaniei din 11.12.2018
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Prin hotararile pronuntate in contestatiile la executare derulate intre aceleasi parti s-a stabilit in mod definitiv faptul ca nu s-a prescris dreptul de a cere executarea silita
Pronuntaţă de: Judecatoria Timisoara Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 3693, in sedinta din 21 martie 2017

Nu rezulta cu certitudine ca prejudiciul a fost cauzat din vina si in legatura cu munca paratilor, intrucat acestia sunt angajati ai autoritatii contractante, dar nu semnatari ai contractelor
Pronuntaţă de: Tribunalul Hunedoara Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 494, in sedinta publica din 23 februarie 2017

Raspunderea pentru prejudiciile directe si indirecte revine atat paratilor, care au indeplinit functiile de contabil sef/contabil, cat si administratorului societatii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia Sectia I Civila, Decizia nr. 363/2017, in sedinta publica din 2 martie 2017