Directiva 2004/83/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind conditiile de acordare a statutului de refugiat, enumera conditiile care trebuie indeplinite de resortisantii tarilor terte pentru a putea solicita statutul de refugiat intr-un stat membru al Uniunii Europene. In plus, ea prevede pierderea calitatii de refugiat atunci cand circumstantele in urma carora aceasta calitate fusese recunoscuta au incetat sa mai existe.
Domnul Salahadin Abdulla, domnul Hasan, domnul Adem si sotia sa, doamna Mosa Rashi, precum si domnul Jamal, resortisanti irakieni, au obtinut in 2001 si in 2002 statutul de refugiat in Germania. In sustinerea cererilor lor, acestia au invocat in fata Oficiului Federal al Migratiei si al Refugiatilor diferite motive de temere de a fi persecutati in Irak de regimul partidului Baas al lui Saddam Hussein. In 2005, din cauza evolutiei situatiei din Irak, documentele lor atestand statutul de refugiati au fost anulate.
Instantele administrative superioare din Germania au statuat, referindu-se la schimbarea fundamentala a situatiei in Irak, ca persoanele avute in vedere se bucurau in prezent de suficienta siguranta in raport cu persecutiile suferite in timpul vechiului regim si ca nu erau amenintati, cu o probabilitate semnificativa, de alte persecutii pentru alte motive. In acest context, Bundesverwaltungsgericht (Curtea Federala Administrativa), sesizata cu aceste litigii, s-a adresat Curtii de Justitie pentru interpretarea dispozitiilor directivei din 2004 privind pierderea statutului de refugiat.
Curtea aminteste mai intai ca, pentru a avea calitatea de refugiat, datorita imprejurarilor existente in tara sa de origine, resortisantul in discutie trebuie sa aiba temerea fondata de a fi persecutat din cauza rasei sale, a religiei, a nationalitatii, a opiniilor politice sau a apartenentei la un anumit grup social. Aceste circumstante reprezinta cauza imposibilitatii persoanei interesate sau a refuzului justificat al acesteia de a solicita protectia tarii sale de origine in vederea prevenirii sau a sanctionarii actelor de persecutie.In ceea ce priveste revocarea statutului de refugiat, Curtea considera ca o persoana pierde acest statut atunci cand, avand in vedere o schimbare de circumstante care este semnificativa si nu este provizorie, ce a avut loc in tara terta vizata, circumstantele care au justificat temerea acesteia de a fi persecutata au incetat sa existe si atunci cand aceasta persoana nu are alte motive pentru a se teme sa fie persecutata.Curtea arata ca, pentru a ajunge la concluzia ca temerea refugiatului de a fi persecutat nu mai este fondata, autoritatile competente trebuie sa verifice ca agentul sau agentii de protectie din tara terta in discutie au luat masuri rezonabile pentru a impiedica persecutia. Astfel, acestia trebuie sa dispuna, printre altele, de un sistem juridic eficient care sa permita descoperirea, urmarirea penala si sanctionarea actiunilor ce constituie o persecutie. De asemenea, autoritatile competente trebuie sa se asigure ca resortisantul respectiv, in caz de incetare a statutului sau de refugiat, va avea acces la o astfel de protectie .Curtea observa ca schimbarea circumstantelor aa���este semnificativa [aa��A�] si nu este provizorieaa���, atunci cand factorii pe care s-au intemeiat temerile refugiatului de a fi persecutat pot fi considerati eliminati in mod durabil. Aceasta implica lipsa unor temeri fondate de a fi expus unor acte de persecutie care constituie aa���incalcari grave ale drepturilor fundamentale ale omuluiaa���. Curtea precizeaza ca agentul sau agentii de protectie care apreciaza realitatea unei schimbari de circumstante in tara de origine sunt fie statul insusi, fie partide sau organizatii, inclusiv organizatii internationale, care controleaza statul sau o parte importanta din teritoriul acestuia. Cu privire la acest din urma punct, Curtea admite ca directiva nu se opune ca protectia garantata de organizatii internationale sa poata fi aplicata prin intermediul prezentei unei forte multinationale pe teritoriul tarii terte.In continuare, Curtea analizeaza ipoteza in care s-a constatat incetarea existentei circumstantelor in temeiul carora s-a acordat statutul de refugiat si conditiile in care autoritatile competente verifica, in cazul in care este necesar, daca exista alte circumstante care justifica faptul ca persoana interesata poate avea o temere fondata de a fi persecutata.In cadrul acestei analize, Curtea arata in special ca, atat in etapa acordarii statutului de refugiat, cat si in etapa examinarii problemei mentinerii acestuia, aprecierea se refera la aceeasi problema de a stabili daca circumstantele retinute constituie sau nu constituie o amenintare de asemenea natura incat persoana vizata sa se poata teme in mod intemeiat, in privinta situatiei sale personale, de a fi supusa in mod real la acte de persecutie. In consecinta, Curtea concluzioneaza ca acest criteriu al probabilitatii care serveste la aprecierea riscului de persecutie este acelasi cu cel aplicat la momentul acordarii statutului de refugiat.
MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Este de competenta instantei nationale sa solutioneze cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.
Dreptul cetatenilor UE inactivi din punct de vedere economic de a fi afiliati la sistemul public de asigurari de sanatate al statului membru gazda Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Dialogurile MCP (IV) � Daunele morale acordate salariatilor in litigiile de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Un membru de familie al unui cetatean al Uniunii care nu are cetatenia unui stat membru, dar care este titular al unui permis de sedere permanenta este scutit de obligatia de a obtine o viza pentru a intra pe teritoriul statelor membre Sursa: EuroAvocatura.ro
Limitarea beneficiului unei prestatii suplimentare instituite in favoarea anumitor sportivi de inalt nivel numai la cetatenii statului membru in cauza constituie un obstacol in calea liberei circulatii a lucratorilor Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Restrictiile impuse de Ungaria in ceea ce priveste finantarea din strainatate a organizatiilor civile nu sunt compatibile cu dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Conditiile in care un solicitant de azil poate fi transferat Sursa: EuroAvocatura.ro
Statele membre UE pot refuza, pe baza dreptului national, acordarea vizei umanitare persoanelor care doresc sa intre pe teritoriul lor Sursa: EuroAvocatura.ro
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Validarea deciziilor acordarea de despagubiri privind acordarea de despagubiri pentru bunurile abandonate in Bulgaria de catre persoanele refugiat in baza Tratatului dintre Romania Bulgaria Pronuntaţă de: Decizia nr. 420/27 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
CEDO: Erlich si Kastro impotriva Romaniei. Libertatea de religie Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Decizia CCR nr. 418/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Regimul strainilor in Romania. Tolerare. Acordare. Durata. Pronuntaţă de: Decizia nr. 3863 din 8 noiembrie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal