Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Procedura de cooperare

Procedura de cooperare , Drept Comunitar

Procedura de cooperare (Articolul 252 din Tratatul CE) a fost introdusa prin Actul Unic European (1986). Ea confera Parlamentului European o influenta mai mare asupra procesului legislativ, prin intermediul unei a doua lecturi a propunerilor Comisiei. Aplicablitatea acestei proceduri a fost extinsa in mod considerabil prin Tratatul de la Maastricht , in special in urmatoarele domenii: transporturi, nediscriminare, implementarea Articolului 101 (fondurile Bancii Centrale Europene sau ale bancilor centrale ale statelor membre), Fondul Social, invatamant profesional, retele trans-europene, coeziune economica si sociala, cercetare, mediu inconjurator, cooperare pentru dezvoltare, sanatate si siguranta in munca(Articolul 138), Acordul de Politica Sociala etc.

De la intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam , aplicabilitatea procedurii cooperarii a fost considerabil redusa in favoarea procedurii de codecizie (Articolul 251 al Tratatului de constituire a Comunitatii Europene). Procedura de cooperare se va aplica numai in domeniul uniunii economice si monetare.

Procedura de cooperare demareaza intotdeauna de la o propunere a Comisiei inaintate Consiliului si Parlamentului European. La prima lectura, Parlamentul emite un aviz asupra propunerii Comisiei. Consiliul decide cu majoritate calificata redactarea unei pozitii comune care este inaintata Parlamentului impreuna cu toate informatiile si motivele care au determinat Consiliul sa adopte pozitia comuna.

Parlamentul examineaza pozitia comuna la a doua lectura si o poate adopta, amenda sau respinge in decurs de trei luni. Este nevoie de majoritatea absoluta in Parlament pentru a amenda sau respinge pozitia comuna. Daca propunerea este respinsa, este nevoie de votul unanim pentru ca in Consiliu sa se actioneze in urma celei de-a doua lecturi.

Comisia reexamineaza, in decurs de o luna, propunerea pe care Consiliul s-a bazat in elaborarea pozitiei comune si inainteaza propunerea Consiliului care decide sa includa sau nu amendamentele propuse de Parlament.

In rastimp de trei luni, Consiliul poate adopta propunerea reexaminata cu majoritate calificata, poate decide sa o amendeze prin vot unanim sau sa adopte amendamentele de care Comisia nu a tinut cont, tot cu vot unanim.

In procedura de cooperare, Consiliul isi poate exercita dreptul de veto refuzand sa isi dea avizul asupra amendamentelor propuse de Parlamentul European sau a propunerii amendate de Comisie, blocand astfel procedura legislativa.

Constitutia Europeana in curs de ratificare, prevedere posibilitatea abolirii acestei proceduri si inlocuirii ei fie cu o procedura legislativa ordinara (procedura de codecizie) sau prin acte non-legislative ale Consiliului.





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Acord European , Anexele proiectului, Autoritatea de Management , Cerere de finantare , Consiliul Uniunii Europene , Europa cu geometrie variabila , Inaltul Reprezentant pentru PESC , Negocieri de aderare , OLAF, OLAF (Oficiul European de Lupta Contra Fraudei) , ORGANIZATIILE INTERNATIONALE, Presedintele Comisiei Europene , Procedura de aviz conform , Program Operational Regional , RATIFICAREA , RECUNOASTEREA UNUI STAT, Schengen (Acord si Conventie) , Subsidiaritate , Tribunalul de prima instanta (TPI) , Troica ,

Ştiri Juridice conexe:
Ministrii de justitie din UE aproba noi norme care sa confere cuplurilor securitate juridica in cazul divorturilor transfrontaliere
Statele membre ale UE au aprobat astazi norme care vor conferi securitate juridica cuplurilor internationale care doresc sa divorteze. Noua legislatie ...
Data publicării: 2010-12-03
CE face un pas inainte pentru a garanta copiilor si parintilor securitatea juridica in legatura cu casatoriile transfrontaliere
O austriaca se casatoreste cu un britanic in Marea Britanie. Cuplul locuieste doi ani in Austria, alaturi de fiul lor. Dupa aceea, sotul pleaca, iar s ...
Data publicării: 2010-03-24


Legislaţie conexă:
REGULAMENTUL (UE) 2016/679 (RGPD 2018) privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date
REGULAMENTUL (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor RGPD 2018)
Legea 85/2014, Actualizata 2016, privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa
LEGEA nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, Actualizata 2016 Actualizata prin Legea 312/2015 privind redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul financiar (M.Of. 920 din 11.12.2015)
Legea nr. 85/2014 - procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa
Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 466 din 25 iunie 2014.
Legea 302/2004 (Republicata 2011) privind cooperarea judiciara internationala in materie penala republicata 2011
Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala (Republicata 2011) Republicata in Monitorul Oficial nr. 377 din 31 mai 2011
Legea 289/2010 pentru modificarea si completarea unor acte normative
Legea nr. 289/2010 pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 892 din 30 decembrie 2010
Legea nr. 297/2004, privind piata de capital
Legea nr. 297/2004, privind piata de capital Text actualizat avandu-se in vedere urmatoarele acte: - Legea nr. 208/2005 - O.G. nr. 41/2005 - Legea nr. 97/2006.




Articole Juridice

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Contul bancar ca element obligatoriu al cererii de chemare in judecata problema liberului acces la justitie si confidentialitatii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Decizia nr. 118/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 666 alin. (2) si (7) din Codul de procedura ci
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Decizia nr. 67/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura penala si din Legea nr. 254
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Decizia C.C.R. nr. 743/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 511 alin. (1) pct. 8 din Codul de proce
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Ştiri Juridice

MApN a modificat Instructiunile privind chemarea/rechemarea in activitate, in corpul ofiterilor, al maistrilor militari sau al subofiterilor
14 May 2019 | 357

Legislaţie

Ordinul nr. 500/2019 pentru modificarea si completarea Ghidului de finantare a Programului national de inlocuire a echipamentelor electrice si electro
Publicat in Monitorul Oficial nr. 406 din 23.05.2019. ...

Ordonanta de urgenta nr. 30/2019 privind reorganizarea Ministerului Economiei
Ordonanta de urgenta nr. 30/2019 privind reorganizarea Ministerului Economiei in scopul exercitarii ...

Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a AP-ECMO
Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a actiunil ...