In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca este pensionat la limita de varsta potrivit Legii 3/1997, drepturile sale fiind stabilite prin decizia nr. 225510/04.01.2000. Aceasta, fiind anterioara Legii 19/2000, trebuia recalculata conform OUG. 4/2005.
Mai mult, in conformitate cu prevederile Legii nr.3/1997, stagiul complet de cotizare utilizat este de 20 de ani si nu 30 de ani cum in mod eronat a stabilit parata in buletinul de calcul din data de 25.02.2006 emis conform H.G. nr.1550/2004 si buletinul de calcul ce a stat la baza deciziei din 01.06.2007 emisa conform OUG nr.4/2005, astfel, avand in vedere ca reclamantul a realizat un stagiu de cotizare in grupa I de munca de 21 ani, 8 luni si 15 zile, potrivit art. 14 al. 1 si art. 2 din Legea nr.3/1997, stagiul de cotizare este 20 ani.
In drept, s-au invocat dispozitiile Legii 19/2000 modificata, Legea nr.3/1997, HG.1550/2004, OUG nr.4/2005; pentru dovedirea actiunii, s-a solicitat proba cu inscrisuri, reclamantul rezervandu-si dreptul la orice proba concludenta, pertinenta si utila cauzei.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata, considerand ca, in mod corect, a procedat la determinarea punctajului mediu anual prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 30 de ani.
S-a aratat ca stagiul complet de cotizare prevazut de Legea nr.3/1977, temei legal in baza caruia reclamantul a fost inscris la pensie, este reglementat de art. 8 alin.2 potrivit caruia ``persoanele incadrate in munca care au o vechime de cel putin 30 ani barbatii si 25 de ani femeile, sunt pensionate, la cererea lor si la implinirea varstei de 60 ani barbatii si 55 ani femeile``.
S-a constatat ca, din intreg cuprinsul Legii nr.3/1977, singurul articol care dispune asupra stagiului complet de cotizare este art.8 din actul normativ sus indicat .
Potrivit art.2 alin.3 din HG. nr.1550/2004 ``pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977`` , in cazul reclamantului stagiul complet de cotizare fiind 30 ani conform art.8 din Legea nr.3/1977.
Prin sentinta civila nr.393/14.11.2008 pronuntata de Tribunalul Constanta in dosarul nr.3425/118/2008, s-a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamantul Radulescu Lucian in contradictoriu cu parata C.J.P.Constanta.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarea situatie de fapt :
Prin decizia nr. 225510/04.01.2000, a fost admisa cererea petentului R.L. si, in baza Legii nr.31/1977, s-a acordat acestuia - incepand cu 31.12.1999 - o pensie pentru limita de varsta si munca depusa in suma de 3.024.413 lei calculata avand in vedere o vechime in munca de 41 ani, 4 luni si 5 zile din care vechime efectiva : 21 ani, 8 luni in grupa I, 4 ani si 7 luni in grupa a II-a si 4 ani in grupa a III-a.
Drepturile au fost recalculate in baza OUG. 4/2005 si HG.1550/2004 prin decizia nr. 225510/30.11.2005, cand s-a stabilit un punctaj mediu anual de 1,38738 si decizia nr. 225510/01.06.2007 cand s-a calculat un punctaj mediu anual de 1, 46025; cum pensia aferenta acestor punctaje era mai mica decat pensia in plata de 556 lei ( adica 411 lei si 431 lei) aceasta din urma a fost mentinuta pana cand pensia rezultata din inmultirea punctajului mediu anual recalculat cu valoarea punctului de pensie va depasi valoarea pensiei in plata .
Reclamantul nu a contestat niciodata aceste decizii doua decizii care, conform art.7 alin.7 din OUG. 4/2005 si art.87 din Legea 19/2000, au devenit definitive sub aspectul stagiului de cotizare si al punctajului calculat.
Potrivit art. 1 din OUG. 4/2005, pensiile din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite in baza legislatiei in vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, se recalculeaza in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta .
Astfel, art. 2 alin.1 din H.G. 1550/2004 statueaza expres ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunilor de evaluare.
Stagiul complet de cotizare este un concept care apare in Legea nr.19/2000 care, in art. 41 alin.1, privind pensia pentru limita de varsta prevede ca aceasta pensie se acorda asiguratilor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul public, astfel cum acestea sunt reglementate in anexa nr. 3 a legii
Strict din acest text, reiese ca stagiul complet de cotizare nu are nicio insemnatate in privinta conditiilor legale ce trebuie indeplinite pentru a se putea acorda pensia pentru limita de varsta care sunt doar doua si prevazute cumulativ: implinirea varstei standard si cotizarea la sistemul public de asigurari sociale pentru o perioada minima (stagiul minim de cotizare).
Totusi stagiul complet de cotizare este un element determinant in stabilirea cuantumului pensiei (oricare ar fi natura acesteia) potrivit sectiunii 6 a Legii nr.19/2000 intitulata calculul pensiilor.
Potrivit art. 76 alin.1, incepand cu data inscrierii la pensie cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie; punctajul mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale realizate de asigurat in perioada de cotizare la numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa nr. 3.
Rezulta asadar ca, stagiul complet de cotizare este un concept abstract, desprins de situatia reala, avuta in vedere de art. 41 din lege, a asiguratului, ce doreste inscrierea la pensie care se foloseste exclusiv in procedura de calcul a pensiilor.
Analog, Legea nr.3/1977 prevedea la art.8 alin.1 si 2 ca, personalul muncitor care are o vechime in munca de minimum 30 ani barbatii si 25 ani femeile, are dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de varsta, la implinirea varstei de 62 ani barbatii si 57 ani femeile; persoanele incadrate in munca care au o vechime de cel putin 30 ani barbatii si 25 ani femeile, sunt pensionate, la cererea lor, si la implinirea varstei de 60 ani barbatii si 55 ani femeile.
Si in cazul acestui act normativ, legiuitorul a prevazut o perioada - 30 ani barbatii, 25 ani femeile - in care salariatii trebuie sa plateasca asigurarile sociale pentru a putea beneficia, la implinirea varstei legale, de o pensie in cuantum care sa echilibreze drepturile salariatului la o pensie si necesitatea statului de a obtine pentru o perioada mai mare contributii la bugetul asigurarilor sociale si care sa, totodata, fie rezultatul corect al activitatii sale in munca
Rezulta ca, desi Legea nr.3/1977 nu putea contine conceptul de stagiu complet de cotizare, totusi prin decelarea ratiunilor care au stat la baza notiunii se poate considera ca ``stagiul complet de cotizare ... reglementat de Legea nr.3/1977`` (astfel cum prevede art. 2 al.3 din HG. 1550/2004, citat) este ``vechimea de cel putin 30 de ani barbatii si 25 ani femeile`` stabilita de art. 8 alin.1 si 2 din Legea nr.3/1977.
Existenta art. 14 din Legea nr.3/1977, care adauga un stagiu suplimentar pentru fiecare an prestat in grupa I sau a II-a de munca (alin.1), nu contrazice concluzia anterioara. Dimpotriva, art. 14 alin.1 intareste rezultatul demonstratiei ca perioada de 30 si 25 de ani sunt stagii complete de cotizare prevazute de Legea nr.31/1977 avand in vedere ca textul statueaza ca, stabilirea pensiei li se ia in calcul, pentru fiecare an lucrat in aceste grupe cate: ) un an si sase luni pentru grupa I de munca; b) un an si trei luni pentru grupa II de munca ..
Or, rezultatul acestei suplimentari de stagiu necesar ``la stabilirea pensiei`` (deci, pentru indeplinirea conditiilor legale) este chiar ``vechimea de cel putin 30 de ani barbatii`` pentru ca 20 de ani a cate un an si 6 luni pentru grupa I de munca inseamna exact 30 de ani.
In sfarsit, in cazul in care legiuitorul a considerat necesar a face derogari de la regula generala cuprinsa in anexa 3 a Legii nr.19/2000 (exceptii care sunt de stricta interpretare si aplicare) ar fi facut-o expres precum in situatia art.2 alin.2 din HG. 1550/2004 conform caruia, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 iulie 1977, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru toate categoriile de pensii va fi de 20 de ani pentru femei si de 25 de ani pentru barbati.
Impotriva sus mentionatei sentinte civile a declarat recurs reclamantul Radulescu Lucian .
Critica sentintei prin motivele de recurs formulate de reclamant a vizat in esenta urmatoarele :
Hotararea pronuntata de Tribunalul Constanta este nelegala si netemeinica pentru urmatoarele considerente :
Pentru persoanele a caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iunie 1977 - 31 martie 2001, stagiul de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977. In acest sens s-a pronuntat si I.C.C.J. prin decizia nr.40/22.09.2008 in recursul in interesul legii.
Legea nr.3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala prevedea in art.14 alin.1 ca persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 de ani in locuri care, potrivit legii se incadreaza in grupa I de munca, sau cel putin 25 de ani in grupa a II de munca, beneficiaza la stabilirea pensiei de un spor la vechimea in munca de un an si 6 luni pentru grupa I de munca si respectiv un an si trei luni pentru grupa II de munca .
In acest context, asiguratii care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca, determinate potrivit Ordinului Ministerului Sanatatii nr.50/5.03.1990 si ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, au beneficiat atat de reducerea varstei legale de pensionare, cat si de majorarea vechimii in munca, deci a perioadei de contributie , conform art.14 alin.1 din Legea nr.3/1977.
Sustinerea conform careia acestei categorii de asigurati ii sunt incidente dispozitiile art.43 alin.1 din Legea nr.19/2000 si ale Anexei nr.4 la aceasta lege, ca act normativ cu caracter special, la care face trimitere art.2 alin.4 din Anexa la H.G. nr.1550/2004, nu poate fi primita, intrucat Legea nr.19/2000 reprezinta legea generala, actul normativ cadru in domeniul pensiilor si al drepturilor de asigurari sociale.
Referitor la principiul inscris in preambulul O.U.G. nr.4/2005, privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat ce consacra asigurarea ``la conditii egale de pensionare, de pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensie``, in mod gresit s-a retinut de instanta de fond, atat timp cat nu exista in lege o prevedere expresa care sa stipuleze ca si persoanele care au lucrat in grupe speciale de munca si s-au pensionat anterior intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 li se aplica prevederile acestei legi pentru determinarea stagiului de cotizare si in raport de aceasta a punctajului mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare.
Potrivit principiului neretroactivitatii legii civile, consacrat de art.15 alin.2 din Constitutia Romaniei, legea civila produce efecte numai pentru viitor, ea nu are putere retroactiva.
In acest context, este evident ca legea noua respectiv Legea nr.19/2000 nu se aplica decat situatiilor ivite dupa intrarea ei in vigoare, deci persoanelor a caror drepturi la pensie s-au deschis dupa data de 01.04.2001 si nu persoanelor pensionate sub imperiul Legii nr.3/1977.
Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a pronuntat la 22 septembrie 2008 in recurs in interesul legii, admitand recursul si pentru asigurarea interpretarii si aplicarii unitare a disp. art.77 alin.2 rap.la art.43 alin.1 si 2 din Legea nr.19/2000 in sensul ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele a caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca, este cel reglementat de art.14 din Legea nr.3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
Analizand sentinta recurata din prisma criticilor formulate, Curtea a admis recursul ca fondat pentru urmatoarele considerente :
Prin decizia nr.225510/4.01.2000 a fost admisa cererea petentului Radulescu Lucian si in baza Legii nr.3/1977 s-a acordat acestuia incepand cu 31.12.1999 o pensie pentru limita de varsta si munca depusa in suma de 3.0245.413 lei calculata avand in vedere o vechime in munca de 41 ani, 4 luni si 5 zile, din care vechime efectiva 21 ani, 8 luni in grupa I ; 4 ani si 7 luni in grupa a II-a si 4 ani in grupa a III-a.
Drepturile au fost recalculate in baza OUG nr.4/2005 si H.G.nr.1550/2004 prin decizia nr.225510/30.11.2005 cand s-a stabilit un punctaj mediu anual de 1,38738 si decizia nr.225510/1.06.2007, cand s-a calculat un punctaj mediu anual de 1,46025.
Potrivit art.2 alin.4 din H.G. nr.1550/2004 pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1.07.1977 - 31.03.2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977.
Art.14 din aceasta lege prevede ca :
(1) Persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 ani in locuri care, potrivit legii se incadreaza in grupa I de munca sau cel putin 25 ani in grupa II de munca, la stabilirea pensiei li se ia in calcul, pentru fiecare an lucrat in aceste grupe cate ;
a) un an si 6 luni pentru grupa I de munca;
b) un an si 3 luni pentru grupa II de munca .
(2) Pe aceasta baza, persoanele care au lucrat in grupele I si II de munca au dreptul la cerere sa fie pensionate la implinirea varstei de :
a) 52 ani pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II barbatii;
b) 50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile.
Din economia dispozitiilor art.14 din Legea nr.3/1977 rezulta ca legiuitorul nu a urmarit doar reducerea varstei de pensionare a salariatilor care au prestat activitate in grupele I si II de munca, in conditiile expuse in acest text legal, ci si reducerea vechimii totale in munca necesare pentru pensionare.
Prin urmare, 20 de ani lucrati in locuri care, potrivit legii se incadreaza in grupa I de munca echivaleaza cu 30 de ani lucrati in conditii normale.
Intrucat dreptul la pensie al reclamantului s-a deschis incepand cu 31.12.1999, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este cel reglementat de Legea nr.3/1977.
Reclamantul avand 21 ani, 8 luni si 15 zile lucrati in grupa I de munca, beneficiaza de reducerea stagiului complet de cotizare necesar de la 30 de ani la 20 de ani, in temeiul dispozitiilor art.14 din Legea nr.3/1977.
Asiguratii care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca determinate potrivit Ordinului Ministrului Sanatatii nr.50/1990 si ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1.07.1977 - 31.03.2001, au beneficiat atat de reducerea varstei legale de pensionare cat si de majorarea vechimii in munca, deci a perioadei de contributie, denumita de actuala reglementare - stagiu de cotizare.
Sustinerea intimatei ca reclamantului ii sunt aplicabile dispozitiile art.8 din Legea nr.3/1977, care prevad un stagiu complet de cotizare de 30 ani nu poate fi retinuta, intrucat stagiul complet de cotizare de 30 de ani este prevazut pentru persoanele care si-au desfasurat activitatea in conditii normale de munca .
Dispozitiile art.14 din Legea nr.3/1977 deroga de la cele ale art.8 din aceeasi lege, prevazand un stagiu de cotizare de 20 de ani pentru persoanele care au lucrat efectiv cel putin 20 de ani in locuri de munca incadrate in grupa I de munca, iar reclamantul a muncit peste 20 de ani in astfel de locuri.
In consecinta, pentru asiguratii care au lucrat in conditii speciale de munca si ale caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1.07.1977 - 31.03.2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de art.14 din Legea nr.3/1977, aceasta solutie decurgand si din aplicarea principiului ``tempus regit actum``.
Pentru considerentele aratate mai sus, potrivit art.312 cod pr.civila, curtea a admis recursul formulat si a modificat in tot sentinta recurata in sensul admiterii actiunii si obligarii intimatei sa recalculeze drepturile de pensie ale contestatorului conform OUG nr.4/2005 prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani, incepand cu data de 1.12.2005.
Recalculare punct de pensie Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.894 din data 05.10.2009
Drepturi de pensie. Stagiu complet de cotizare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr. 730 din data 31.05.2010
Emitere decizie noua de recalculare pensie pentru limita de varsta Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.421 din data 29.03.2010
Formula de calcul pentru pensionari nevazatori. Recalculare pensie. Legea 19/2000 Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr. 285 din data 17.02.2011
Drepturi de pensie Pronuntaţă de: Tribunalul Braila - Sentinta civila nr.205 din data 24.02.2010
Constatarea incalcarii diferentei pensiei legale Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr. 2940 din data 14.06.2012
Emiterea unei decizii de recalculare a drepturilor de pensie Pronuntaţă de: Tribunalul Constanta - Sentinta civila nr. 202 din data 12.03.2010
Spor privind lucrul sistematic peste program. Stabilirea punctajului mediu anual conform Legii nr. 19/2000 Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau � Sectia civila, minori si familie, conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr. 1367 din 4 noiembrie 2009
Decizia 5/2010, privind stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie