Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Penal » LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA

  Publicat: 25 May 2007       1157 citiri        Secţiunea: Drept Penal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
A fost promulgat la 11.09.1865
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Contabilul autorizat este persoana care a dobandit aceasta calitate in conditiile legii si are capacitatea de a tine contabilitatea si de a intocmi bilantul contabil.
A fost promulgat la 11.09.1865
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
A fost promulgat la 11.09.1865
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Masura reparatorie, de restabilire a ordinii de drept, constand in desfiintarea unui act juridic si tuturor urmarilor lui, restituirea prestatiilor efectuate,
Persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
A fost promulgat la 11.09.1865
Legea privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă
A fost promulgat la 11.09.1865
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Legea privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
A fost promulgat la 11.09.1865
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
A fost promulgat la 11.09.1865
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCALipsa de diligenta a angajatului de a aduce la cunostinta angajatorului starea de incapacitate de munca intervenita in perioada preavizului , nu atrage lipsa preavizului cu consecinta nulitatii deciziei de desfacere a contractului de munca, cat timp unitatea nu solicita acest lucru.Constata ca prin sentinta civila nr. 261/2005 a Tribunalului Brasov a fost respinsa contestatia impotriva deciziei de concediere nr. 1/4.07.2005 emisa de intimata pentru urmatoarele considerente:Contestatoarea a fost angajata intimatei SC , in baza unui contract individual de munca , pe durata nedeterminata in functia de psiholog , pana la data de 25.07.2005 cand raporturile juridice de munca au incetat in temeiul prevederilor art. 65 din Codul Muncii .In acest sens intimata a emis decizia de concediere nr. 1 din 4.07.2005 in preambulul careia se mentioneaza dificultatile economice cu care se confrunta societatea , fiind necesara reorganizarea activitatii prin desfiintarea postului ocupat de contestatoare.Din inscrisurile depuse la dosar , rezulta faptul ca intimata reprezentata legal prin asociat unic si administartor , avea in statul de functiuni la data de 1.06.2005 , doua posturi , unul de psiholog iar celalalt de contabil . Cum din analiza evolutiei precare a activitatii economice intampinate de intimata s-a impus desfiintarea posturilor existente, masura desfiintarii postului de psiholog detinut de contestatoare prin emiterea deciziei de concediere in temeiul art. 65 din Codul Muncii , este legala si temeinica ( postul de contabil desfiintandu-se prin depunerea demisiei de catre salariata respectiva). Desfiintarea postului ocupat de contestatoare a fost efectiva, postul fiind suprimat din structura intimatei astfel cum rezulta din organigrama depusa la dosar si a avut o cauza reala si serioasa impusa de dificultatile economice conform Raportului de gestiune si Contului de profit si pierderi.In plus decizia contestata indeplineste conditiile prevazute de dispozitiile art. 74 Codul Muncii.Cat priveste cererea contestatoarei prin precizarea de actiune de repunere in situatia anterioara angajarii la intimata, respectiv , aceea de somer , instanta retine ca aceasta este inadmisibila , avand in vedere ca nu s-a solicitat constatarea nulitatii contractului individual de munca , conform art. 57 coroborat cu art. 283 lit. d Codul Muncii, situatie ce ii conferea , in cazul nerespectarii conditiilor legale necesare pentru incheierea valabila a acestuia , dreptul de a fi repusa in situatia anterioara angajarii la intimata , respectiv , de a beneficia de indemnizatia de somaj acordata de AJOFM, potrivit prevederilor art. 34 alin. 1 lit. d din Legea 76/2002.Impotriva acestei hotarari a formulat recurs contestatoarea , iar prin motivele de recurs se arata ca in fapt , concedierea acesteia a fost nelegala deoarece nu a beneficiat de perioada de preaviz minim de 15 zile lucratoare conform art. 73 alin. 1 Codul Muncii , iar in plus , in pretinsa perioada de preaviz contractul de munca este suspendat de drept conform art. 50 lit. b , recurenta fiind in concediu pentru incapacitate temporara de munca . In concluzie se solicita anularea deciziei de concediere si obligarea angajatorului la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate , majorate si reactualizate , 30% din cuantumul indemnizatiei de somaj de care ar fi beneficiat recurenta pana in luna noiembrie 2005 conform art. 72 din legea 76/2002 si drepturile salariale oferite de stat pe perioada de un an .Recursul este neintemeiat pentru urmatoarele considerente:Astfel cum recunoaste recurenta prin chiar motivele de recurs, in data de 4.07.2005 i-a fost prezentat preavizul angajatorului insa aceasta a refuzat sa-l semneze datorita neintelegerilor dintre parti.Din decizia de concediere rezulta ca s-a dispus desfacerea contractului de munca incepand cu data de 23.07.2005, data la care au expirat cele 15 zile de preaviz impuse de art. 73 Codul Muncii.In ceea ce priveste motivul de recurs potrivit caruia termenul de preaviz a fost suspendat pe perioada cat recurenta a fost in concediu medical, curtea retine ca acesta nu a facut nici o dovada din care sa rezulte ca a adus la cunostinta angajatorului faptul ca se afla in concediu medical .In lipsa incunostiintarii angajatorului despre existenta unui concediu pentru incapacitate temporara de munca recurenta nu se poate preleva de prevederile art. 73 alin. 3 Codul Muncii intrucat practic isi invoca propria culpa.Fata de aceste considerente curtea retine ca in mod legal prima instanta a respins contestatia formulata de contestatoare , decizia de concediere analizata indeplinind conditiile de fond si forma impuse de lege astfel incat in baza art. 312 Cod procedura civila recursul contestatoarei va fi respins.

Pronuntata de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Articole Juridice

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Rolul organizatiilor sindicale in procedura transferului de intreprindere si al salariatilor
Sursa: Av. Iulian Gales

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales



Ştiri Juridice
Legislaţie

Normele tehnice pentru desfasurarea activitatii Inspectiei de stat in zootehnie, din 12.06.2019
Publicate in Monitorul Oficial nr. 490 din 14.06.2019. ...

Ordinul nr. 203/2287/1809/2019 pentru stabilirea criteriilor potrivit carora membrii cooperatori beneficiaza de scutirile prevazute deLegea cooperatie
Ordinul nr. 203/2287/1809/2019 pentru stabilirea criteriilor potrivit carora membrii cooperatori ben ...

OUG 42/2019 privind stabilirea unor masuri financiare pentru sustinerea desfasurarii Programului cultural national "Timisoara - Capitala Europeana a C
Ordonanta de urgenta nr. 42/2019 privind stabilirea unor masuri financiare pentru sustinerea desfasu ...