Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Spete Contraventii » Nulitatea procesului verbal de contraventie pentru neindeplinirea prevederilor art. 16 alin 1. din OG 2/2001- descrierea generica a faptei

Nulitatea procesului verbal de contraventie pentru neindeplinirea prevederilor art. 16 alin 1. din OG 2/2001- descrierea generica a faptei

  Publicat: 24 Apr 2008       22328 citiri        Secţiunea: Spete Contraventii  


Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.

Nu constituie o descriere corespunzatoare a faptei procesul verbal in care se retine , generic, neindeplinirea unor masuri impuse de o autoritate publica, fara aratarea concreta a masurilor ce nu au fost indeplinite.

Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Sanctiunea , in acest caz, este nulitatea , conform art. 16 ani l si art l7 din OG 2/200l, care poate fi constatata si din oficiu .

Prin plangerea inregistrata pe rolul Judecatoriei Slatina sub nr.5461/311/2007 petentul Postelnicu Ovidiu a solicitat instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna anularea procesului verbal de contraventie seria OT nr.351 intocmit la data de 22.05.2007 de catre intimata Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Slatina, judetul Olt si exonerarea de plata amenzii aplicate.

In raport cu probele administrate in cauza, prin sentinta civila nr.5716/31.10.2007 pronuntata de Judecatoria Slatina in dosar nr.5461/311/2007 a fost admisa plangerea petentului si s-a dispus anularea procesului verbal si exonerarea de plata amenzii aplicate.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, instanta de fond a retinut ca procesul verbal a fost incheiat cu nerespectarea prevederilor art.16 din OG nr.2/2001, in sensul ca agentul constatator nu a descris in concret fapta contraventionala retinuta in sarcina petentului.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs intimata Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Slatina, judetul Olt, fara a indica in scris motivele pentru care critica sentinta atacata, situatie insa care nu atrage nulitatea acestuia avand in vedere prevederile art.34 alin.2 din OG nr.2/2001.

Examinand sentinta recurata in raport cu actele dosarului si dispozitiile art.304 304/1 Cod pr.civila, Tribunalul a apreciat ca recursul este nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Din interpretarea logico-gramaticala a prevederilor art.16 alin.1 din OG nr.2/2001 rezulta cerinta ca agentul constatator sa realizeze o descriere in concret a contraventiei, cu specificarea actiunii sau inactiunii autorului si a tuturor circumstantelor de natura a imprima faptei acest caracter.

Cerinta este imperativa, intrucat ratiunea instituirii ei a fost aceea de a permite instantei cercetarea legalitatii actului constatator prin stabilirea faptelor materiale si verificarea incadrarii juridice pe care acestea au primit-o si a justei sanctiuni aplicate.
Ori, in speta de fata, in procesul verbal contestat se mentioneaza ca petentul nu a respectat prevederile legale privind obligatiile medicilor veterinari de libera practica sau al medicilor veterinari independenti in aplicarea masurilor de control a pestei porcine.
Tribunalul a apreciat ca fapta nu a fost descrisa, mentiunea sus invocata fiind de fapt nu descrierea faptei ci doar mentionarea incompleta a dispozitiilor legale in baza carora petentul a fost sanctionat, nefiind precizate ce anume masuri nu au fost indeplinite.
Realizand o descrie pur formala a contraventiei, fara a evidentia elemente de fapt de natura a o individualiza, intimata a procedat la intocmirea unui act care nu intruneste cerintele de legalitate prevazute imperativ de art.16 alin.1, iar o prezentare generala, lipsita de continut, a faptei echivaleaza cu lipsa acesteia si atrage nulitatea procesului verbal conform art.17 din acelasi act normativ, astfel cum in mod just a apreciat judecatorul fondului.

Pentru aceste considerente in temeiul art.312 Cod procedura civila, tribunalul a respins recursul declarat de intimata, ca nefondat, apreciind sentinta instantei de fond ca temeinica si legala.



Pronuntata de: Tribunalul Olt - Sectia Comerciala, Decizie 49 (31.01.2008)


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Particularitati privind procedura concilierii in litigiile de munca
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Consultantul extern specializat in legislatia muncii. Calitate, atributii si responsabilitati
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Procedura concilierii conflictelor de munca. Suspendarea termenelor de solutionare a conflictelor de munca pe durata concilierii
Sursa: avocat Ioana Emilia | MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

Legea nr. 213/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
Legea nr. 213/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii Publicata in ...

Legea nr. 209/2020 privind unele masuri de trecere a frontierei de stat a Romaniei si de facilitare a trecerii frontierei de catre lucratorii frontali
Legea nr. 209/2020 privind unele masuri de trecere a frontierei de stat a Romaniei si de facilitare ...

Legea nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative
Legea nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative ...