Tinand seama de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2005 privind operationalizarea Directiei generale anticoruptie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, aprobata cu modificari prin Legea nr. 383/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza carora in cadrul Ministerului Afacerilor Interne prevenirea si combaterea coruptiei in randul personalului propriu sunt desfasurate de o structura specializata, Directia generala anticoruptie,avand in vedere ca adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si combatere a coruptiei reprezinta unul din domeniile cu privire la care Comisia Europeana realizeaza o monitorizare stricta si tinand cont de necesitatea intensificarii luptei impotriva acestui fenomen, in contextul elaborarii raportului din cadrul Mecanismului de Cooperare si de Verificare de la finele acestui an,se impune adoptarea, in regim de urgenta, a prezentului act normativ, prin care se acorda lucratorilor specializati ai Directiei generale anticoruptie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne competenta de a efectua, in conditiile prevazute de lege, activitati de prevenire si descoperire, precum si acte de cercetare penala dispuse de procurorul competent pentru infractiunile prevazute de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare.In considerarea faptului ca toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .Articolul IAlineatul (4) al articolului 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Interne, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 309 din 9 mai 2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:(4) Directia generala anticoruptie este structura a Ministerului Afacerilor Interne, cu personalitate juridica, specializata in prevenirea si combaterea coruptiei. Articolul IIArticolul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2005 privind operationalizarea Directiei generale anticoruptie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 809 din 6 septembrie 2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 383/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: Articolul 1(1) Lucratorii politiei judiciare din cadrul Directiei generale anticoruptie a Ministerului Afacerilor Interne efectueaza, in conditiile legii, activitati de prevenire si descoperire a faptelor de coruptie, precum si acte de cercetare penala dispuse de procurorul competent privind urmatoarele categorii de infractiuni:
a) infractiunile prevazute de art. 254-257 din Codul penal;
b) infractiunile prevazute de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare.(2) Dispozitiile legale privind competentele speciale ale altor organe de politie judiciara raman aplicabile.Articolul IIIArticolul 4 din Legea nr. 364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 869 din 13 septembrie 2004, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: Articolul 4Organele de cercetare ale politiei judiciare sunt organizate si functioneaza in structura aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, in structura Directiei generale anticoruptie, a Inspectoratului General al Politiei Romane, a Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si a unitatilor teritoriale ale acestora.
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
CEDO: Monica Macovei impotriva Romaniei. Libertatea de exprimare Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
CEDO: Kovesi impotriva Romaniei. Dreptul de acces la o instanta. Libertatea de exprimare Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Contestatie privind durata procesului penal admisa. Noua contestatie privind durata procesului penal. Urmarire penala Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia penala, judecator de drepturi si libertati, incheierea nr. 316 din 16 septembrie 2020
Actiune in raspundere civila delictuala pentru fapta proprie a persoanei juridice Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 1828 din 6 octombrie 2020
Opinie contrara: mentinerea sanctiunii pentru nedeclararea salariului confidential al membrilor de familie Pronuntaţă de: Judecatoria Sectorul 3 Bucuresti, Sentinta civila nr. 1221 din 13.02.2019
Neindicarea salariului confidential al membrilor de familie in declaratia de avere nu poate fi sanctionata cu amenda Pronuntaţă de: Judecatoria Pascani Sentinta civila nr. 1976 din 20 noiembrie 2020
Excluderea perioadei de disponibilitate din timpul lucrat. Conditiile restituirii platii nedatorate unor drepturi salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 153 din data de 17.06.2020
Lipsa caracterului penal al faptei, raportata la valoarea derizorie a folosului obtinut Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 29/RC/2020
Folosirea unui inscris falsificat in fata unei instante de judecata, in scopul obtinerii unui folos patrimonial injust, nu realizeaza elementele de tipicitate ale infractiunii de inselaciune Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 268/RC din 25 iunie 2019
Fake News. Afectarea demnitatii si imaginii persoanei. Practica Tribunalului Bucuresti Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Dreptul Uniunii nu impiedica statele membre sa prevada proceduri civile de confiscare independent de constatarea unei infractiuni Sursa: EuroAvocatura.ro
Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert – aspecte de constitutionalitate si previzibilitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea acordului de recunoastere a vinovatiei Sursa: Irina Maria Diculescu
Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor Sursa: Liliana Gologan
Precizari privind evaluarea functionarilor publici pentru anul 2018, conform Legii nr. 24/2019 Sursa: MCP Cabinet avocati