din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3937 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Imobiliara » Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

  Publicat: 18 Dec 2015       290588 citiri        Secţiunea: Legislatie Imobiliara  


Norme Metodologice din 12 octombrie 2009 de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Actualizate 2016

Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este orice persoana care, pe cont propriu, cumpara, detine si vinde valori mobiliare fara a practica intermedierea ca fapt de comert.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Obligatie ce revine vanzatorului si care, in linii generale, consta in indatorirea acestuia de a garanta cumparatorului linistita posesiune a lucrului vandut.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este actul administrativ a carui existenta si valabilitate conditioneaza posibilitatea incheierii legale
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este actul administrativ a carui existenta si valabilitate conditioneaza posibilitatea incheierii legale
A fost promulgat la 11.09.1865
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.

Art. 74: Aplicarea sanctiunilor contraventionale
(1) Incadrarea faptei contraventionale, respectiv valoarea amenzii contraventionale, se stabileste de organul de control si se inscrie in formularul tipizat "PROCES-VERBAL de constatare si sanctionare a contraventiei", prezentat in Anexele nr. 6 si 7 la prezentele norme metodologice.
(2) Formularul tipizat "PROCES-VERBAL de constatare si sanctionare a contraventiei" - prezentat in anexa nr. 6 - este redactat in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, si se utilizeaza de catre organele de control ale administratiei publice locale cu atributii de control in domeniul disciplinei in urbanism si autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
(3) Inspectoratul de Stat in Constructii utilizeaza formularul tipizat "PROCES-VERBAL de constatare si sanctionare a contraventiei" propriu - a carui forma este prevazut in anexa nr. 7 -, redactat si aprobat in conformitate cu prevederile legii.
(4) Potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (6) si art. 35 alin. (3) din Lege, in corelare cu prevederile art. 28 si 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, in domeniul disciplinei autorizarii executarii lucrarilor de constructii si al executiei acestora in baza autorizatiilor emise, la aplicarea sanctiunii contraventionale:
a) nu se aplica sanctiunea "avertisment";
b) nu se admite achitarea in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii stabilite.
CAPITOLUL VI: Alte dispozitii
SECTIUNEA 1: Obligatii ale investitorului/beneficiarului si emitentului autorizatiei, ulterioare autorizarii
Art. 75: Operatiuni privind asigurarea cerintelor de calitate in constructii
Dupa obtinerea autorizatiei de construire/desfiintare, pentru executia lucrarilor aferente obiectivului de investitii, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 impreuna cu regulamentele de aplicare a acesteia, prin grija investitorului/beneficiarului si a executantului este necesara realizarea urmatoarelor operatiuni:
a) Urmarirea executiei lucrarilor de constructii
Urmarirea executiei lucrarilor este obligatorie si se asigura prin:
1.diriginte de santier autorizat, ca reprezentant al beneficiarului, care urmareste ca executia lucrarilor sa se faca in deplina concordanta cu autorizatia emisa (inclusiv cu documentatia tehnica - D.T. (D.T.A.C./D.T.A.D, dupa caz, care a stat la baza emiterii autorizatiei) , cu respectarea proiectului tehnic pentru executia lucrarilor pe baza caruia a fost emisa, precum si in conformitate cu reglementarile tehnice in vigoare;
2.responsabil tehnic cu executia atestat, ca reprezentant al executantului (persoana juridica cu profil de activitate in constructii) .
Costurile necesare pentru urmarirea executiei lucrarilor pe intreaga durata a acestora se includ in valoarea devizului general al investitiei.
b) Intocmirea Cartii tehnice a constructiei
Cartea tehnica a constructiei reprezinta evidenta tuturor documentelor (acte si documentatii) privind constructia, emise in toate etapele realizarii ei - de la certificatul de urbanism pana la receptia finala a lucrarilor, se intocmeste si se completeaza pe parcursul executiei de toti factorii care concura la realizarea lucrarilor, prin grija inspectorului de santier. Dupa receptie, Cartea tehnica se completeaza in continuare, pe intreaga durata de existenta a constructiei, cu toate interventiile asupra acesteia, prin obligatia beneficiarului.
c) Efectuarea receptiei lucrarilor de constructii si a instalatiilor aferente
Potrivit prevederilor legale in vigoare receptia lucrarilor de constructii si a instalatiilor aferente este actul prin care investitorul declara ca accepta, preia lucrarea (cu sau fara rezerve) si ca aceasta poate fi data in folosinta. Prin actul de receptie se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie. Receptia lucrarilor de constructii de orice categorie si a instalatiilor aferente acestora se efectueaza atat la lucrari noi, cat si la interventiile in timp asupra constructiilor existente (reparatii capitale, consolidari, modificari, modernizari, extinderi si altele asemenea) si se realizeaza in doua etape:
1.receptia la terminarea lucrarilor;
2.receptia finala la expirarea perioadei de garantie .
d) Urmarirea comportarii in exploatare a constructiei
Urmarirea comportarii in exploatare a constructiei se face dupa receptia finala a lucrarilor, pe toata durata existentei acesteia, beneficiarul avand obligatia de a lua masurile corespunzatoare pentru asigurarea cerintelor de calitate a constructiilor, conform prevederilor legale.
Art. 76: Operatiuni privind obligatiile investitorilor/beneficiarilor fata de autoritati
(1) Dupa obtinerea autorizatiei de construire/desfiintare, in vederea executarii lucrarilor, investitorul/beneficiarul are obligatia de a realiza urmatoarele operatiuni:
a) Anuntarea inceperii lucrarilor de constructii autorizate
Se va aduce la cunostinta emitentului autorizatiei si Inspectoratului teritorial in constructii data si ora inceperii lucrarilor de constructii autorizate, utilizandu-se "Formularul-model F.13 - COMUNICARE privind inceperea executiei lucrarilor" (pentru uzul administratiei publice) , respectiv "Formularul-model F.14 - COMUNICARE privind inceperea executiei lucrarilor" (pentru uzul ISC) puse la dispozitie de emitentul autorizatiei impreuna cu autorizatia .
b) Amplasarea, la loc vizibil, a Panoului de identificare a investitiei
Se vor aplica prevederile cuprinse in anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice.
c) Anuntarea finalizarii lucrarilor de constructii autorizate
Se va aduce la cunostinta emitentului autorizatiei si Inspectoratului teritorial in constructii data si ora finalizarii lucrarilor de constructii autorizate, utilizandu-se "Formularul-model F.15 - COMUNICARE privind incheierea executiei lucrarilor" (pentru uzul administratiei publice) , respectiv "Formularul-model F.16 - COMUNICARE privind incheierea executiei lucrarilor" (pentru uzul ISC) puse la dispozitie de emitentul autorizatiei impreuna cu autorizatia .
(2) Dupa realizare, pentru punerea in functiune a obiectivului de investitii, potrivit prevederilor legale in vigoare, prin grija investitorului/beneficiarului este necesara realizarea urmatoarelor operatiuni:
a) Regularizarea taxelor si cotelor legale
In conformitate cu prevederile art. 267 alin. (14) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in cel mult 15 zile de la data finalizarii lucrarilor de constructii, odata cu efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, solicitantul (investitorul/beneficiarul) are obligatia de a regulariza taxele si cotele legale. In acest scop, investitorul/beneficiarul are obligatia de a declara la emitentul autorizatiei valoarea finala (rezultata) a lucrarilor - se pot prezenta documentele doveditoare necesare.
Emitentul autorizatiei va aplica prevederile art. 267 alin. (14) lit. c) si d) din Legea nr. 571/2003 privind Codului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si va instiinta Inspectoratul de Stat in Constructii despre finalizarea executiei lucrarilor, precum si valoarea finala a investitiei - asa cum a fost calculata la efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor - utilizand "Formularul-model F.16 - COMUNICARE privind incheierea executiei lucrarilor" (pentru uzul ISC)
b) Declararea constructiilor in vederea impunerii
Toate constructiile proprietate particulara se declara, in vederea impunerii, la organele financiare teritoriale sau la unitatile subordonate acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 39 din Lege.
Data dobandirii cladirii, in vederea impunerii, se stabileste in conformitate cu dispozitiile Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, pct. 62 privind CAPITOLUL II - Impozitul si taxa pe cladiri al TITLULUI IX - Impozite si taxe locale din Legea privind Codul fiscal nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Obtinerea autorizatiei pentru desfasurarea unei activitati economice ori a autorizatiei sanitare de functionare
Autorizatia pentru desfasurarea unei activitati economice ori autorizatia sanitara de functionare, dupa caz, se emite de autoritatea teritoriala competenta, in conditiile prevederilor art. 268 alin. (1) si (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 77: Operatiuni privind obligatiile emitentului autorizatiei
(1) La finalizarea lucrarilor de constructii autorizate, emitentul autorizatiei are obligatia de a regulariza taxele si cotele legale, inclusiv cele prevazute la art. 70, in functie de valoarea finala (rezultata) a investitiei, sustinuta cu documentele furnizate de investitor/beneficiar, in conformitate cu prevederile art. 76 lit. a) .
(2) Emitentul autorizatiei are obligatia sa comunice Inspectoratului de Stat in Constructii valoarea finala a investitiei, asa cum a fost calculata pentru regularizarea taxei de autorizare, la data receptiei la terminarea lucrarilor.
SECTIUNEA 2: Obligatii ale proiectantului si executantului
Art. 78: Obligatii ale proiectantului
In temeiul contractului de proiectare incheiat cu beneficiarul/investitorul, pentru asigurarea calitatii documentatiei tehnice - D.T. (D.T.A.C./D.T.A.D.) , inclusiv a proiectului tehnic - P.Th. potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) , proiectantul are, potrivit legii, urmatoarele obligatii:
a) asigurarea calitatii documentatiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, respectiv a proiectului tehnic - P.Th., corespunzator cerintelor de calitate, prin respectarea legislatiei privind calitatea in constructii si a reglementarilor tehnice in vigoare;
b) prezentarea documentatiei tehnice - D.T. elaborate spre verificare, in conditiile Legii, de catre specialistii verificatori de proiecte atestati, stabiliti de investitor, precum si solutionarea neconformitatilor ori a neconcordantelor semnalate;
c) atentionarea beneficiarului cu privire la exigentele urbanistice carora trebuie sa li se subordoneze realizarea obiectivului de investitii, in raport cu reglementarile urbanistice legal aprobate, sau, dupa caz, cu privire la incompatibilitatile tehnice sau urbanistice pe care acesta le genereaza in zona de amplasament. Pe durata executiei, proiectantul raspunde cu privire la celelalte obligatii pe care le are in conformitate cu legislatia in vigoare privind calitatea in constructii.




Afişează Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 50/1991    Legea 50/1991 actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Servitute de trecere pietonala si auto
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014

Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014

Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010

Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012

Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011

Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011



Articole Juridice

Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reguli speciale privind antrepriza de constructii
Sursa: EuroAvocatura.ro